Model X, sommar-/vinterdäck?
Postat: 11 jul 2016 15:03
Varför finns inga vinterdäck att välja i design studion? Någon som vet vad en uppsättning vinterdäck kostar på 20"-fälgar?
Trodde inte att gick att ha mindre än 20"?Svenssons skrev:Tesla.com har både 19" och 20" vinterdäck på den amerikanska sidan. Eftersom webbshop för Sverige inte finns ännu och inga Model X har levererats ännu till Sverige så saknas info om svenska priser. 19" går på $2 800 vilket nog blir ca 30tkr.
Teoretiskt skulle det nog gå med 10" också fast då blir det bra mycket gummi. Kommer nog själv välja 19" till vintersulorna. Vill man se dessa är det bara att gå in på http://shop.teslamotors.com/collections/model-xPontus skrev:Trodde inte att gick att ha mindre än 20"?Svenssons skrev:Tesla.com har både 19" och 20" vinterdäck på den amerikanska sidan. Eftersom webbshop för Sverige inte finns ännu och inga Model X har levererats ännu till Sverige så saknas info om svenska priser. 19" går på $2 800 vilket nog blir ca 30tkr.
Ska du demontera bromsskivorna då eller?Svenssons skrev:Teoretiskt skulle det nog gå med 10" också fast då blir det bra mycket gummi. Kommer nog själv välja 19" till vintersulorna. Vill man se dessa är det bara att gå in på http://shop.teslamotors.com/collections/model-xPontus skrev:Trodde inte att gick att ha mindre än 20"?Svenssons skrev:Tesla.com har både 19" och 20" vinterdäck på den amerikanska sidan. Eftersom webbshop för Sverige inte finns ännu och inga Model X har levererats ännu till Sverige så saknas info om svenska priser. 19" går på $2 800 vilket nog blir ca 30tkr.
HelectriC skrev:
Ska du demontera bromsskivorna då eller?
Jo, men det får inte plats några 10" fälgar på Model S heller. Jag tror inte det är mycket mer än gokarts kanske som skulle klara så små hjulSvenssons skrev:HelectriC skrev:
Ska du demontera bromsskivorna då eller?Jag skrev teoretiskt möjligt.... Eftersom det nog är samma bromsar på X som på S så ska det ju inte vara några problem att ha samma storlek på fälgarna. Nu har Tesla dessutom i orginal valt att ha 19" även till Model X. Funderar på om jag byter mina 22" till 19" för sommaren också..
Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.peterlauri skrev:Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
Dock sliter det på däcket att kränga av och på, framförallt om det är låg profil.Beigler skrev:Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.peterlauri skrev:Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
peterlauri skrev:Dock sliter det på däcket att kränga av och på, framförallt om det är låg profil.Beigler skrev:Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.peterlauri skrev:Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
I Schweiz (där jag bor) är det vanligt att bara ha en uppsättning fälgar med två uppsättningar däck. Det verkar fungera bra för de flesta.gellerstam skrev:peterlauri skrev:Dock sliter det på däcket att kränga av och på, framförallt om det är låg profil.Beigler skrev:Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.peterlauri skrev:Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
Så hur många gånger klarar ett däck att krängas av och på?
Det går väl 4 omgångar bakdäck på varje omgång framdäck.jpetters skrev:I Schweiz (där jag bor) är det vanligt att bara ha en uppsättning fälgar med två uppsättningar däck. Det verkar fungera bra för de flesta.gellerstam skrev:peterlauri skrev:Dock sliter det på däcket att kränga av och på, framförallt om det är låg profil.Beigler skrev:Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.peterlauri skrev:Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
Så hur många gånger klarar ett däck att krängas av och på?
Med Teslan verkar däcken inte räcka allt för länge, inte på min P85+ hur som helst, så det blir inte så många byten.
Det stämmer bra med den infon jag fått från Tesla, att däcken slits fort pga vikten. Dom trodde inte det skulle vara några problem att köra med samma fälg.jpetters skrev:I Schweiz (där jag bor) är det vanligt att bara ha en uppsättning fälgar med två uppsättningar däck. Det verkar fungera bra för de flesta.gellerstam skrev:peterlauri skrev:Dock sliter det på däcket att kränga av och på, framförallt om det är låg profil.Beigler skrev:Smart alternativ. Speciellt då man har bilen som tjänstebil. Kostnaden för att skifta fälg behöver man inte skatta förmån för. Det behöver man dock om man väljer att köpa en uppsättning fälgar till.peterlauri skrev:Personligen försöker jag se till alternativet att bara ha två uppsättningar däck, och en uppsättning fälg. Dock har jag inte hittat några vinterdäck till 22"...
Så hur många gånger klarar ett däck att krängas av och på?
Med Teslan verkar däcken inte räcka allt för länge, inte på min P85+ hur som helst, så det blir inte så många byten.
Model S har samma däcksdimension på sommar som vinter. Jag var också skeptisk men funkar hur bra som helst på vintern och då har jag inte ens AWD. Bilen bara matar på där det är halt och antispinn etc sköter resten. Men av tidigare bilar har jag tydligt märkt att breda däck inte är någon fördel på vintern. Kanske har det att göra med vikten som gör att Teslan alltid trycks mer mot marken och på så sätt får bättre grepp?peterlauri skrev:
Det stämmer bra med den infon jag fått från Tesla, att däcken slits fort pga vikten. Dom trodde inte det skulle vara några problem att köra med samma fälg.
Dock vet jag inte hur bra det är med breda däck på vintern. Man vill ju ha lite smalare däck för att få bättre friktion mot snön/isen.
Ur ett rent fysiskt perspektiv så klarar en tyngre bil av att skapa det tryck som krävs för att skapa friktion mot snö/is även vid bredare däck.HelectriC skrev:Model S har samma däcksdimension på sommar som vinter. Jag var också skeptisk men funkar hur bra som helst på vintern och då har jag inte ens AWD. Bilen bara matar på där det är halt och antispinn etc sköter resten. Men av tidigare bilar har jag tydligt märkt att breda däck inte är någon fördel på vintern. Kanske har det att göra med vikten som gör att Teslan alltid trycks mer mot marken och på så sätt får bättre grepp?peterlauri skrev:
Det stämmer bra med den infon jag fått från Tesla, att däcken slits fort pga vikten. Dom trodde inte det skulle vara några problem att köra med samma fälg.
Dock vet jag inte hur bra det är med breda däck på vintern. Man vill ju ha lite smalare däck för att få bättre friktion mot snön/isen.
Vinterdäckvalet inkluderar även om man vill ha kvar möjligheten att skifta fram och bakdäck främst på vinterdäcken för jämna ut slitaget.Svenssons skrev:Tesla.com har både 19" och 20" vinterdäck på den amerikanska sidan. Eftersom webbshop för Sverige inte finns ännu och inga Model X har levererats ännu till Sverige så saknas info om svenska priser. 19" går på $2 800 vilket nog blir ca 30tkr.
Lär dröja 5 månader med vinterdäck för mig. Funderar på att ändå köra Teslas orginal 19" och sedan får jag se om jag köper däck till sommaren för dessa och säljer 22"-hjulen eller om jag köper nya 20"-fälgar med däck till sommaren.Monark1954 skrev:
Tur det bara är Juli, drygt 3 månader innan vinterdäcken skall på, hoppas vi har bilen innan dess.
om man har samma dimension som Tesla i 19 eller 21, men tredjepart då? Då passar ju ett orginalhjul med enda skillnaden att det ser annorlunda ut.selfish skrev:Vill bara påminna om att det är smart så länge man har nybilsgaranti att köra på Teslas originalfälgar, då man snabbt kan få service vid punktering via Tesla assistans. De kommer ut med ett utbyteshjul på 19 eller 21. Sitter just nu i Alperna och får en extra hotellnatt då jag väntar på nytt bakdäck. Hade jag haft original på så hade resan fortsatt inom ett par timme... Det är snyggt, kostar räckvidd, men är väldigt opraktiskt att ha tredjerpartsdäck i synnerhet 22"
![]()
![]()