Sida 1 av 1

Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 06:02
av lem
Kvd auktion:
Intressant att fyra budgivare enades om att värdet på en P85 -13 är ~625'.

Vad är då differensvärdet av:
Årsmodell -14 utan AP? + 50'?
Årsmodell -15 med AP möjlighet? + 100?
Ej performance utan S85? - 50?
Mindre batteri S60? - 80'?

Synpunkter?

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 06:58
av 18650
Byggkvalitet verkar följa produktionsdatumen också. En tidig S85 skall inte går att jämföra mot en sen S85 om man skall tro på internet. Hur man värderar det vet jag inte.

Är själv förvånad över att tidiga 60 inte är billigare än vad dem är. Någon gång går proppen ur och det höga andrahandsvärdet försvinner.

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 07:19
av Leo
Hur mycket påverkar milen tro? Många Tesla körs ju mycket. "Milrelaterad förslitning" är ju aktuellt på mycket även på en elbil. Hjulupphängningar, stenskott, reparationer av krockskador (omlackering), vanliga 12V elkomponenter, inredning, säten osv.

Upplever att ännu är "suget" efter Model S stort, nästan oavsett miltal. Dock ska man komma ihåg att varit relativt tillsalu och alla ganska nya.

Kollar man dock på Norge så verkar 2:a handsvärdet stabilt högt även där trots avsevärt större volymer.

Svårt att jämföra med andra märken/bilar som lanserats tidigare då Tesla är unik på marknaden. Med kombinationen -elbil, familjebil, räckvidd, sportighet, lyxbil, miljöbil.

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 16:17
av apkungen
Jag var med och budade men mitt maxbud är pga att jag inte har mer pengar än så, inte vad jag tycker att den är värd.

Men om jag skulle värdera den utifrån mina preferenser så skulle jag ny köpt en
S 60
Next gen
AP
premium interiör
= 785kkr efter premie och kod

En ny bil med ny garanti och på drivlina och nybil samt att kvalitén är bättre nu för tiden = 100k
Ap = 50k
Next gen = 50k
Facelift med premiuminteriören = 75k

Performance betyder ingenting för mig. 85 istället för 60 som egentligen är ett nytt 75 med ny kemi och ingen degradering = -75k

= 585kkr

För nån som bryr sig om performance kan den vara värd 650kkr?

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 18:31
av apkungen
O för de som bryr sig mindre om ap, facelift o next gen så kan den vara värd kanske 50k till, dvs 700kkr. Det är en sån köpare man bör hitta.

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 18:39
av lator
Jag tycker att något av det mest intressanta med just denna bilen är aluminiumoxiden som har bubblat upp lacken på dörrarna...

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 18:48
av apkungen
Borde inte det gå på garanti?

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 18:54
av e5m1r
apkungen skrev:
Borde inte det gå på garanti?
4 år 8000 mil gäller nybilsgaranti

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 20:21
av mans71
Härde en gång "priset på en vara är där säljarens dagdrömmar slutar och verkligheten tar vid" :D

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 20:27
av lator
apkungen skrev:
Borde inte det gå på garanti?
Oavsett garanti eller inte så verkar inte Tesla Model S vara helt "rostfri"...

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 20:42
av danni
lator skrev:
apkungen skrev:
Borde inte det gå på garanti?
Oavsett garanti eller inte så verkar inte Tesla Model S vara helt "rostfri"...
Aluminium kan absolut oxidera. Jag kan tänka mig att det har bildats ett oxidskikt som kan orsaka det där. Skillnaden är dock att det inte kommer oxidera rakt igenom som järn, utan bara bli ett skikt utanpå.

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 20:45
av lator
Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 20:54
av +46
Kan det vara inblandningen av "pärlorflan" i lacken som satt vart på oxidationen? :lol:

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 06 jul 2016 21:14
av danni
lator skrev:
Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?
Hur startar rost på vilken bil som helst? Småskador, repor, dörruppslag, stenskott, osv. Sen pratas det ju ibland om såkallade galvsläpp, att lacken helt enkelt släpper från galvaniseringen och släpper in fukt och rost börjar. Nu är väl inte aluminium galvaniserat, men lacken kanske kan släppa på samma sätt ändå?

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 07 jul 2016 11:40
av Nicke Nyfiken
danni skrev:
lator skrev:
Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?
Hur startar rost på vilken bil som helst? Småskador, repor, dörruppslag, stenskott, osv. Sen pratas det ju ibland om såkallade galvsläpp, att lacken helt enkelt släpper från galvaniseringen och släpper in fukt och rost börjar. Nu är väl inte aluminium galvaniserat, men lacken kanske kan släppa på samma sätt ändå?
Det behöver faktiskt inte ens finnas lackskador, för ofta finns det små porer i lacken och det kan ibland räcka för att det ska komma in luft och fukt. Och när det sedan börjat rosta eller oxidera så kryper det vidare även under porfri/oskadad lack.

Att aluminium bara oxiderar på ytan är en dålig myt. Det blir hål rakt igenom även på aluminiumplåt. Och det kan gå ruskigt fort när det väl fått fäste.

Galvsläpp är en lite annan sak men följden blir korrosion även där. Dock är det inte lacken som släpper från galvaniseringen, utan galvaniseringen som släpper från plåten.

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 07 jul 2016 12:22
av 18650
+46 skrev:
Kan det vara inblandningen av "pärlorflan" i lacken som satt vart på oxidationen? :lol:
Metallic i pulverlacker ger mer korrosion än solida färger.

Re: Verklig värdering modell S

Postat: 07 jul 2016 19:10
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
lator skrev:
Frågan blir väl då i förlängningen, hur har det lyckats oxidera om det inte finns tillgång till luft? Alltså, var är hålet, broder?
Hur startar rost på vilken bil som helst? Småskador, repor, dörruppslag, stenskott, osv. Sen pratas det ju ibland om såkallade galvsläpp, att lacken helt enkelt släpper från galvaniseringen och släpper in fukt och rost börjar. Nu är väl inte aluminium galvaniserat, men lacken kanske kan släppa på samma sätt ändå?
Det behöver faktiskt inte ens finnas lackskador, för ofta finns det små porer i lacken och det kan ibland räcka för att det ska komma in luft och fukt. Och när det sedan börjat rosta eller oxidera så kryper det vidare även under porfri/oskadad lack.

Att aluminium bara oxiderar på ytan är en dålig myt. Det blir hål rakt igenom även på aluminiumplåt. Och det kan gå ruskigt fort när det väl fått fäste.

Galvsläpp är en lite annan sak men följden blir korrosion även där. Dock är det inte lacken som släpper från galvaniseringen, utan galvaniseringen som släpper från plåten.
"myten" om ytoxidation på Alu kommer väl från att ren obehandlad/obearbetad aluplåt oxiderar ju till en viss gräns och sedan fungerar detta skikt som en spärr (typ).
Men som sagt, här pratar vi om både bearbetad och behandlad Aluplåt (bockad/lackad mm) och då är det annat som gäller...