Sida 202 av 205

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 14:18
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11
...] jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut.
Grufman (el. ngn annan) kanske kan montera en schysst LED-ramp i fästena till främre reg.plåten...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 14:28
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 14:18
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11
...] jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut.
Grufman (el. ngn annan) kanske kan montera en schysst LED-ramp i fästena till främre reg.plåten...

Skulle nog hellre vilja ha starkare strålkastare med matrix-funktion så man får bra ljus även när det är lite trafik runt en, som det oftast är. Där är ju Model Y klart bättre.

En annan nackdel med strålkastarna på Model S är LED-randen som tenderar att slockna.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 15:29
av Legato
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11
Jaegaern skrev: 16 apr 2024 13:41
teslaponken skrev: 15 apr 2024 11:54
Verdi_ skrev: 15 apr 2024 11:43
teslaponken skrev: 15 apr 2024 11:27


Överväger på riktigt att köpa en Model S till när jag ser denna. Som andrabil. Men skulle se löjligt ut på uppfarten. :lol:

Herregud folk vill ju ha 300k för sina 2013-2016or :shock: :shock:
Framförallt blir det ju svårt att sälja sin befintliga. :o

Klart att gamla Model S inte är nån perfekt bil men kom igen. Kör ju hellre den där än en splitter ny Model Y.
Ja My är som en trött hockeymorsabil jmf med en S Raven...
Intressant beskrivning. Tycker själv att S är som en båt jämfört med model Y. Smaken är som baken kanske.

Palladium är lite fräckare dock.
Ja förlåt, glömde att det ska vara "sportigt" även om de flesta kör motorväg och stadstrafik mer än 90% av tiden. ;)

Jag har provkört Model Y tre ggr under de senaste åren men alltid blivit avskräckt från att beställa. Framförallt pga dessa saker.

- Alltför stötig fjädring.
- Nervös styrning.
- Oskön ratt som är lite för liten och dessutom i nåt märkligt plastmaterial.
- Väldigt aggressiv mappning av gaspedalen så bilen rycker iväg lite för hårt. Gäller nog framförallt Performance och gör mig lite åksjuk faktiskt. (Fast inte lika illa som Model 3 Performance. Den kunde jag nästan inte köra alls utan att må illa. Däremot har jag kört Model 3 Long Range utan såna problem)
- För plastig och basic i interiören. Vitt innertak, en enda skärm som allt ska samsas på och där den bästa delen till vänster tas upp av en gigantisk, och i mina ögon onödig, animering av bilen...
- Ingen radar.
- Inga parkeringssensorer.
- Sämre stolar. Inget sidostöd...
- Trots att det är en mindre bil så har den ännu sämre vändradie.

Men visst, den har väl sina poänger också och är en kanonbil på papperet men jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut. Och nej, Palladium är av förklarliga skäl inte på min shortlist. Plastratt, inga rattspakar... Har den parkeringssensorer ens?
Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).

Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.

Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 15:56
av Verdi_
Legato skrev: 16 apr 2024 15:29
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11
Jaegaern skrev: 16 apr 2024 13:41
teslaponken skrev: 15 apr 2024 11:54
Verdi_ skrev: 15 apr 2024 11:43


Framförallt blir det ju svårt att sälja sin befintliga. :o

Klart att gamla Model S inte är nån perfekt bil men kom igen. Kör ju hellre den där än en splitter ny Model Y.
Ja My är som en trött hockeymorsabil jmf med en S Raven...
Intressant beskrivning. Tycker själv att S är som en båt jämfört med model Y. Smaken är som baken kanske.

Palladium är lite fräckare dock.
Ja förlåt, glömde att det ska vara "sportigt" även om de flesta kör motorväg och stadstrafik mer än 90% av tiden. ;)

Jag har provkört Model Y tre ggr under de senaste åren men alltid blivit avskräckt från att beställa. Framförallt pga dessa saker.

- Alltför stötig fjädring.
- Nervös styrning.
- Oskön ratt som är lite för liten och dessutom i nåt märkligt plastmaterial.
- Väldigt aggressiv mappning av gaspedalen så bilen rycker iväg lite för hårt. Gäller nog framförallt Performance och gör mig lite åksjuk faktiskt. (Fast inte lika illa som Model 3 Performance. Den kunde jag nästan inte köra alls utan att må illa. Däremot har jag kört Model 3 Long Range utan såna problem)
- För plastig och basic i interiören. Vitt innertak, en enda skärm som allt ska samsas på och där den bästa delen till vänster tas upp av en gigantisk, och i mina ögon onödig, animering av bilen...
- Ingen radar.
- Inga parkeringssensorer.
- Sämre stolar. Inget sidostöd...
- Trots att det är en mindre bil så har den ännu sämre vändradie.

Men visst, den har väl sina poänger också och är en kanonbil på papperet men jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut. Och nej, Palladium är av förklarliga skäl inte på min shortlist. Plastratt, inga rattspakar... Har den parkeringssensorer ens?
Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).

Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.

Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.
Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 16:06
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56
...] kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr. [...
Strax därefter kanske halvkombiversionen av ID.7 kan komma ner till de priserna med...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 16:10
av Legato
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56
Legato skrev: 16 apr 2024 15:29
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11
Jaegaern skrev: 16 apr 2024 13:41
teslaponken skrev: 15 apr 2024 11:54


Ja My är som en trött hockeymorsabil jmf med en S Raven...
Intressant beskrivning. Tycker själv att S är som en båt jämfört med model Y. Smaken är som baken kanske.

Palladium är lite fräckare dock.
Ja förlåt, glömde att det ska vara "sportigt" även om de flesta kör motorväg och stadstrafik mer än 90% av tiden. ;)

Jag har provkört Model Y tre ggr under de senaste åren men alltid blivit avskräckt från att beställa. Framförallt pga dessa saker.

- Alltför stötig fjädring.
- Nervös styrning.
- Oskön ratt som är lite för liten och dessutom i nåt märkligt plastmaterial.
- Väldigt aggressiv mappning av gaspedalen så bilen rycker iväg lite för hårt. Gäller nog framförallt Performance och gör mig lite åksjuk faktiskt. (Fast inte lika illa som Model 3 Performance. Den kunde jag nästan inte köra alls utan att må illa. Däremot har jag kört Model 3 Long Range utan såna problem)
- För plastig och basic i interiören. Vitt innertak, en enda skärm som allt ska samsas på och där den bästa delen till vänster tas upp av en gigantisk, och i mina ögon onödig, animering av bilen...
- Ingen radar.
- Inga parkeringssensorer.
- Sämre stolar. Inget sidostöd...
- Trots att det är en mindre bil så har den ännu sämre vändradie.

Men visst, den har väl sina poänger också och är en kanonbil på papperet men jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut. Och nej, Palladium är av förklarliga skäl inte på min shortlist. Plastratt, inga rattspakar... Har den parkeringssensorer ens?
Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).

Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.

Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.
Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.
Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.

Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...

27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 16:26
av Verdi_
Legato skrev: 16 apr 2024 16:10
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56
Legato skrev: 16 apr 2024 15:29
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11
Jaegaern skrev: 16 apr 2024 13:41


Intressant beskrivning. Tycker själv att S är som en båt jämfört med model Y. Smaken är som baken kanske.

Palladium är lite fräckare dock.
Ja förlåt, glömde att det ska vara "sportigt" även om de flesta kör motorväg och stadstrafik mer än 90% av tiden. ;)

Jag har provkört Model Y tre ggr under de senaste åren men alltid blivit avskräckt från att beställa. Framförallt pga dessa saker.

- Alltför stötig fjädring.
- Nervös styrning.
- Oskön ratt som är lite för liten och dessutom i nåt märkligt plastmaterial.
- Väldigt aggressiv mappning av gaspedalen så bilen rycker iväg lite för hårt. Gäller nog framförallt Performance och gör mig lite åksjuk faktiskt. (Fast inte lika illa som Model 3 Performance. Den kunde jag nästan inte köra alls utan att må illa. Däremot har jag kört Model 3 Long Range utan såna problem)
- För plastig och basic i interiören. Vitt innertak, en enda skärm som allt ska samsas på och där den bästa delen till vänster tas upp av en gigantisk, och i mina ögon onödig, animering av bilen...
- Ingen radar.
- Inga parkeringssensorer.
- Sämre stolar. Inget sidostöd...
- Trots att det är en mindre bil så har den ännu sämre vändradie.

Men visst, den har väl sina poänger också och är en kanonbil på papperet men jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut. Och nej, Palladium är av förklarliga skäl inte på min shortlist. Plastratt, inga rattspakar... Har den parkeringssensorer ens?
Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).

Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.

Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.
Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.
Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.

Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...

27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.
Kanske får kika lite närmare på I-Pace. Är ju en liten bortglömd kärra.

Tyvärr har jag nåt slags minne av att den laddar långsamt både AC och DC. Klarar den 11 kW AC nuförtiden? Från vilken årsmodell?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 16:36
av Legato
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 16:26
Legato skrev: 16 apr 2024 16:10
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56
Legato skrev: 16 apr 2024 15:29
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11


Ja förlåt, glömde att det ska vara "sportigt" även om de flesta kör motorväg och stadstrafik mer än 90% av tiden. ;)

Jag har provkört Model Y tre ggr under de senaste åren men alltid blivit avskräckt från att beställa. Framförallt pga dessa saker.

- Alltför stötig fjädring.
- Nervös styrning.
- Oskön ratt som är lite för liten och dessutom i nåt märkligt plastmaterial.
- Väldigt aggressiv mappning av gaspedalen så bilen rycker iväg lite för hårt. Gäller nog framförallt Performance och gör mig lite åksjuk faktiskt. (Fast inte lika illa som Model 3 Performance. Den kunde jag nästan inte köra alls utan att må illa. Däremot har jag kört Model 3 Long Range utan såna problem)
- För plastig och basic i interiören. Vitt innertak, en enda skärm som allt ska samsas på och där den bästa delen till vänster tas upp av en gigantisk, och i mina ögon onödig, animering av bilen...
- Ingen radar.
- Inga parkeringssensorer.
- Sämre stolar. Inget sidostöd...
- Trots att det är en mindre bil så har den ännu sämre vändradie.

Men visst, den har väl sina poänger också och är en kanonbil på papperet men jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut. Och nej, Palladium är av förklarliga skäl inte på min shortlist. Plastratt, inga rattspakar... Har den parkeringssensorer ens?
Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).

Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.

Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.
Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.
Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.

Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...

27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.
Kanske får kika lite närmare på I-Pace. Är ju en liten bortglömd kärra.

Tyvärr har jag nåt slags minne av att den laddar långsamt både AC och DC. Klarar den 11 kW AC nuförtiden? Från vilken årsmodell?
Ja verkligen bortglömd, det känns som den egentligen bara sålt bra i UK, men den har ju vunnit "Car of the year" osv och fick strålande recensioner när den kom. Jag gillade den riktigt mycket redan vid lansering, men tyckte prislappen var alldeles för hög då.

11 kW och nytt infotainment kom from årsmodell 2021. Tycker dock inte något av det är en big deal, jag skulle aldrig komma på tanken att använda de inbyggda systemen annat än hos Tesla, tycker aldrig de är bra, utan det blir ändå alltid AA. Laddningen är lite trist, men inget problem i realiteten om man inte kör väldigt långt på daglig basis (alternativt ofta gör långresor). Kör man ofta till fjällen osv då skulle jag inte valt i-Pace.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 16:49
av Verdi_
Legato skrev: 16 apr 2024 16:36
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 16:26
Legato skrev: 16 apr 2024 16:10
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56
Legato skrev: 16 apr 2024 15:29


Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).

Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.

Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.
Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.
Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.

Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...

27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.
Kanske får kika lite närmare på I-Pace. Är ju en liten bortglömd kärra.

Tyvärr har jag nåt slags minne av att den laddar långsamt både AC och DC. Klarar den 11 kW AC nuförtiden? Från vilken årsmodell?
Ja verkligen bortglömd, det känns som den egentligen bara sålt bra i UK, men den har ju vunnit "Car of the year" osv och fick strålande recensioner när den kom. Jag gillade den riktigt mycket redan vid lansering, men tyckte prislappen var alldeles för hög då.

11 kW och nytt infotainment kom from årsmodell 2021. Tycker dock inte något av det är en big deal, jag skulle aldrig komma på tanken att använda de inbyggda systemen annat än hos Tesla, tycker aldrig de är bra, utan det blir ändå alltid AA. Laddningen är lite trist, men inget problem i realiteten om man inte kör väldigt långt på daglig basis (alternativt ofta gör långresor). Kör man ofta till fjällen osv då skulle jag inte valt i-Pace.
En early contender. Ser ut att ha en gedigen utrustningslista. HSE är "toppversionen" va? S, SE, HSE?

https://www.blocket.se/annons/1001239082


Samtidigt vantrivs jag inte direkt nu heller. Tycker de nya Hankook iOn EVO har lyft komforten nåt oerhört jämfört med de gamla slitna sommardäcken jag hade ifjol. Enormt mycket tystare.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 17:49
av Legato
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 16:49
Legato skrev: 16 apr 2024 16:36
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 16:26
Legato skrev: 16 apr 2024 16:10
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56


Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.
Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.

Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...

27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.
Kanske får kika lite närmare på I-Pace. Är ju en liten bortglömd kärra.

Tyvärr har jag nåt slags minne av att den laddar långsamt både AC och DC. Klarar den 11 kW AC nuförtiden? Från vilken årsmodell?
Ja verkligen bortglömd, det känns som den egentligen bara sålt bra i UK, men den har ju vunnit "Car of the year" osv och fick strålande recensioner när den kom. Jag gillade den riktigt mycket redan vid lansering, men tyckte prislappen var alldeles för hög då.

11 kW och nytt infotainment kom from årsmodell 2021. Tycker dock inte något av det är en big deal, jag skulle aldrig komma på tanken att använda de inbyggda systemen annat än hos Tesla, tycker aldrig de är bra, utan det blir ändå alltid AA. Laddningen är lite trist, men inget problem i realiteten om man inte kör väldigt långt på daglig basis (alternativt ofta gör långresor). Kör man ofta till fjällen osv då skulle jag inte valt i-Pace.
En early contender. Ser ut att ha en gedigen utrustningslista. HSE är "toppversionen" va? S, SE, HSE?

https://www.blocket.se/annons/1001239082


Samtidigt vantrivs jag inte direkt nu heller. Tycker de nya Hankook iOn EVO har lyft komforten nåt oerhört jämfört med de gamla slitna sommardäcken jag hade ifjol. Enormt mycket tystare.
Yes, HSE är toppversionen, dock är den där alldeles för dyr. Jag har en på bolaget som snart ska ut i marknaden för under 400k. HSE 2020 med 8000 mil. (Privat har vi tyvärr bara en SE, svär lite ibland över att inte ha HSEs Heads Up och bättre ljudsystem. Framåt sommaren lär jag väl svära över frånvaron av ventilerade säten dessutom :D ).

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 16 apr 2024 20:27
av Jaegaern
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 14:11
Jaegaern skrev: 16 apr 2024 13:41
teslaponken skrev: 15 apr 2024 11:54
Verdi_ skrev: 15 apr 2024 11:43
teslaponken skrev: 15 apr 2024 11:27


Överväger på riktigt att köpa en Model S till när jag ser denna. Som andrabil. Men skulle se löjligt ut på uppfarten. :lol:

Herregud folk vill ju ha 300k för sina 2013-2016or :shock: :shock:
Framförallt blir det ju svårt att sälja sin befintliga. :o

Klart att gamla Model S inte är nån perfekt bil men kom igen. Kör ju hellre den där än en splitter ny Model Y.
Ja My är som en trött hockeymorsabil jmf med en S Raven...
Intressant beskrivning. Tycker själv att S är som en båt jämfört med model Y. Smaken är som baken kanske.

Palladium är lite fräckare dock.
Ja förlåt, glömde att det ska vara "sportigt" även om de flesta kör motorväg och stadstrafik mer än 90% av tiden. ;)

Jag har provkört Model Y tre ggr under de senaste åren men alltid blivit avskräckt från att beställa. Framförallt pga dessa saker.

- Alltför stötig fjädring.
- Nervös styrning.
- Oskön ratt som är lite för liten och dessutom i nåt märkligt plastmaterial.
- Väldigt aggressiv mappning av gaspedalen så bilen rycker iväg lite för hårt. Gäller nog framförallt Performance och gör mig lite åksjuk faktiskt. (Fast inte lika illa som Model 3 Performance. Den kunde jag nästan inte köra alls utan att må illa. Däremot har jag kört Model 3 Long Range utan såna problem)
- För plastig och basic i interiören. Vitt innertak, en enda skärm som allt ska samsas på och där den bästa delen till vänster tas upp av en gigantisk, och i mina ögon onödig, animering av bilen...
- Ingen radar.
- Inga parkeringssensorer.
- Sämre stolar. Inget sidostöd...
- Trots att det är en mindre bil så har den ännu sämre vändradie.

Men visst, den har väl sina poänger också och är en kanonbil på papperet men jag har beslutat mig för att jag hellre kör min gamla S än en ny Y. Den har dock klara nackdelar också (tenderar att slita däcken snett, usla strålkastare, dålig luft i baksätet, ingen dragkrok mm mm) så egentligen väntar jag väl på att kunna byta till en icke-Tesla med fullgod räckvidd utan att ruinera mig. Men det ser lite småtrögt ut. Och nej, Palladium är av förklarliga skäl inte på min shortlist. Plastratt, inga rattspakar... Har den parkeringssensorer ens?
Ja båda har väl sina för och nackdelar. Och vi värderar dem olika.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 17 apr 2024 18:04
av Kaffekatten
teslaponken skrev: 15 apr 2024 08:56
https://www.blocket.se/annons/1001259796

Ms lr 2020 september
20k mil

Dvs 3,5 år gammal. Lär gå kring 300k kr.

1.1 ca ny? Så värdeminskning ca 70% iaf.

Mest value för pengarna på hela elbilsmarknaden
Det där är extremt billigt, känns nästan som bilfirman råkade sätta ett för lågt pris.
Jag har mailat lite med dem, fick ett svar sen är det helt tyst från deras sida. Var lite att göra utvändigt med repor mm men skall vara fin inne.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 apr 2024 20:48
av Bjelke
Legato skrev: 16 apr 2024 16:36
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 16:26
Legato skrev: 16 apr 2024 16:10
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56
Legato skrev: 16 apr 2024 15:29


Varför köra Tesla när du inte uppskattar körglädjen utan bara vill ha bekvämlighet? (Ingen kritik, jag går att det hållet jag med, även om jag föredrar kombinationen av båda delar).

Köp en begagnad och fullutrustad e-tron eller i-pace. Struntar man i prestanda så är de båda imo fantastiska. i-pace är dessutom kul att köra och båda har "allt" i form av utrustning och lyx om man väljer rätt objekt. Visst räckvidden är aningen sämre än på en gammal S, men det är verkligen marginellt.

Det största problemet med båda bilarna var IMO de orimliga priserna när de lanserades, men begagnat är de ju extremt prisvärda nu.
Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.
Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.

Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...

27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.
Kanske får kika lite närmare på I-Pace. Är ju en liten bortglömd kärra.

Tyvärr har jag nåt slags minne av att den laddar långsamt både AC och DC. Klarar den 11 kW AC nuförtiden? Från vilken årsmodell?
Ja verkligen bortglömd, det känns som den egentligen bara sålt bra i UK, men den har ju vunnit "Car of the year" osv och fick strålande recensioner när den kom. Jag gillade den riktigt mycket redan vid lansering, men tyckte prislappen var alldeles för hög då.

11 kW och nytt infotainment kom from årsmodell 2021. Tycker dock inte något av det är en big deal, jag skulle aldrig komma på tanken att använda de inbyggda systemen annat än hos Tesla, tycker aldrig de är bra, utan det blir ändå alltid AA. Laddningen är lite trist, men inget problem i realiteten om man inte kör väldigt långt på daglig basis (alternativt ofta gör långresor). Kör man ofta till fjällen osv då skulle jag inte valt i-Pace.
Det var nog alla problem i början (snabbladdning som strulade mm) plus enfas-laddningen
som gjorde att många, inklusive mig, backade och sedan var det dåliga ryktet etablerat…
Jag hade då 10 mil enkel till mina kunder så enfas var riktigt dåligt, och även med kortare
sträckor så är det fortfarande dåligt eftersom det blir en jäkla snedbelastning på faserna
så fort man laddar liksom, och det blir ju några timmar för dom allra flesta ändå.
Men jag har gillat bilen ända sedan den lanserades. Även Mustangen…

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 18 apr 2024 20:57
av Legato
Bjelke skrev: 18 apr 2024 20:48
Legato skrev: 16 apr 2024 16:36
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 16:26
Legato skrev: 16 apr 2024 16:10
Verdi_ skrev: 16 apr 2024 15:56


Well, inte bara. Vill ju också ha en bra kompromiss och jag tycker nog inte att min Model S är helt off där. Men mycket har ju med ekonomin att göra också.

Jag är lite rädd för I-Pace. Att den ska vara "krånglig" och lite excentrisk på brittiskt manér. Plus att den kanske är aningen för liten?

Har funderat på E-Tron ganska mycket men den är kanske lite väl "död" och tung i känslan.

Nej, det kan nog bli en BMW iX 40 till hösten om de fortsätter tappa och man kan få en för strax över 500 tkr.

Problemet med alla tre är att räckvidden är ca 10 mil kortare i verkligheten än en 100D. Faktum är väl att min bil, trots degraderingen på nästan 10%, fortfarande har längre räckvidd än en helt ny Model Y. Iaf om man ska tro EV Database.

Är 10 mil kortare räckvidd en deal breaker? Njae... Både och. Vill ju kunna åka upp till föräldrahemmet, en resa på 27 mil, även när det är jul och påsk osv utan att behöva vara rädd för laddköer. Enligt ABRP så klarar inte E-Tron, EQC, I-Pace och gänget det på vintern.
Jag tycker personligen Model S är alldeles för stor. Mycket trevligare med en mindre bil om man inte ska frakta en massa barn. Jag tycker i-Pace är helt perfekt i storlek (och e-tron för stor), men allt är ju en smaksak. i-Pace är riktigt skön att köra, den känns verkligen inte SUV-ig alls och är samtidigt tyst och andas verkligen lyx. Gillar man prisvärd bekvämlighet, funktioner och lyx så har jag svårt att se en bättre bil. Tycker dessutom den är riktigt snygg. Dess nackdelar är imo teknik/infotainment men det funkar helt OK med AA/Carplay.

Min erfarenhet är att Tesla strular mycket mindre än alla andra. Har haft strul med bokstavligt talat alla andra bilar, men väldigt lite med Tesla. Så ja, Jaguar är också struligt relativt Tesla, men tveksamt om det är värre än med tyskarna...

27 mil är nog mycket riktigt tight med båda om det är kallt. Det där med köer tycker jag dock aldrig är ett problem i praktiken om man är flexibel med var man laddar. Jag känner aldrig den där paniken heller över att i värsta fall få stå 10 minuter i kö. Har efter 8 år aldrig någonsin stått längre än så heller.
Kanske får kika lite närmare på I-Pace. Är ju en liten bortglömd kärra.

Tyvärr har jag nåt slags minne av att den laddar långsamt både AC och DC. Klarar den 11 kW AC nuförtiden? Från vilken årsmodell?
Ja verkligen bortglömd, det känns som den egentligen bara sålt bra i UK, men den har ju vunnit "Car of the year" osv och fick strålande recensioner när den kom. Jag gillade den riktigt mycket redan vid lansering, men tyckte prislappen var alldeles för hög då.

11 kW och nytt infotainment kom from årsmodell 2021. Tycker dock inte något av det är en big deal, jag skulle aldrig komma på tanken att använda de inbyggda systemen annat än hos Tesla, tycker aldrig de är bra, utan det blir ändå alltid AA. Laddningen är lite trist, men inget problem i realiteten om man inte kör väldigt långt på daglig basis (alternativt ofta gör långresor). Kör man ofta till fjällen osv då skulle jag inte valt i-Pace.
Det var nog alla problem i början (snabbladdning som strulade mm) plus enfas-laddningen
som gjorde att många, inklusive mig, backade och sedan var det dåliga ryktet etablerat…
Jag hade då 10 mil enkel till mina kunder så enfas var riktigt dåligt, och även med kortare
sträckor så är det fortfarande dåligt eftersom det blir en jäkla snedbelastning på faserna
så fort man laddar liksom, och det blir ju några timmar för dom allra flesta ändå.
Men jag har gillat bilen ända sedan den lanserades. Även Mustangen…
Har man liten huvudsäkring så kan det vara problematiskt. För oss (25 A) är det faktiskt inget bekymmer. Enda lilla nackdelen är att man laddar aningen dyrare genom att man inte kan "maxa" de billigaste timmarna.

Du kanske också var med vid någon av lanseringarna på Grand Hotell eller halvdagskörningen på Trosta? Jag gillade verkligen bilen men priset var galet. Nu är priset inte längre ett problem (även om nya blivit ännu galnare pris på...).

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 apr 2024 18:29
av Tars
SwedishAdvocate skrev:
frippe skrev: 15 apr 2024 16:51
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 15:52
frippe skrev: 15 apr 2024 15:16
Verdi_ skrev: 15 apr 2024 11:43
Framförallt blir det ju svårt att sälja sin befintliga. :o

Klart att gamla Model S inte är nån perfekt bil men kom igen. Kör ju hellre den där än en splitter ny Model Y.
Jo men model s är ytterst svår att få ihop med behov av dragkrok, annars har du rätt i att en s är klart trevligare än en ny Y.
Nya S Palladium har ju äntligen fått dragkrok.

Men ja, otroligt synd att inte alla S kan eftermontera drag som man kan dra lagligt med. Skulle ju tydligen vara plättlätt för Tesla att ordna. Men av ngn anledning så skiter de i det... :evil:

I alla fall enligt ngt inlägg i den här tråden:
viewtopic.php?t=17030
Absolut. Men samtidigt konstigt att en model s kan bli godkänd med krok i Tyskland men inte i Sverige.
Helt enig. Fattar inte hur svenska myndigheter tänker ibland. I det här fallet är det ju totalt hjärndött. Det rimmar ju verkligen helt underbart med 'Grön OmställningBild'... :evil:
Är det kört nu?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 apr 2024 18:37
av SwedishAdvocate
Tars skrev: 19 apr 2024 18:29
SwedishAdvocate skrev:
frippe skrev: 15 apr 2024 16:51
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 15:52
frippe skrev: 15 apr 2024 15:16


Jo men model s är ytterst svår att få ihop med behov av dragkrok, annars har du rätt i att en s är klart trevligare än en ny Y.
Nya S Palladium har ju äntligen fått dragkrok.

Men ja, otroligt synd att inte alla S kan eftermontera drag som man kan dra lagligt med. Skulle ju tydligen vara plättlätt för Tesla att ordna. Men av ngn anledning så skiter de i det... :evil:

I alla fall enligt ngt inlägg i den här tråden:
viewtopic.php?t=17030
Absolut. Men samtidigt konstigt att en model s kan bli godkänd med krok i Tyskland men inte i Sverige.
Helt enig. Fattar inte hur svenska myndigheter tänker ibland. I det här fallet är det ju totalt hjärndött. Det rimmar ju verkligen helt underbart med 'Grön OmställningBild'... :evil:
Är det kört nu?
Som jag förstått det så är det det tills vidare. Är dock inte insatt i detaljerna...

viewtopic.php?p=721369#p721369

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 apr 2024 20:32
av themax

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 apr 2024 21:08
av SwedishAdvocate
themax skrev: 19 apr 2024 20:32
Nyfiken... Vad är det KVD vill visa med den sista/nedersta anmärkningsbilden?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 apr 2024 22:47
av themax
SwedishAdvocate skrev:
Nyfiken... Vad är det KVD vill visa med den sista/nedersta anmärkningsbilden?
Ingen aning, men skulle gissa på färgskrap efter dörren på B-stolpen. Det är i alla fall vad jag ser.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 20 apr 2024 08:49
av taliz
IMG_0594.jpeg

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 20 apr 2024 09:00
av Verdi_
taliz skrev: 20 apr 2024 08:49
IMG_0594.jpeg


Vad var det för fel på den? Är väl 100' under verkligt pris ändå?

Här är en -18 som gick upp till 344 500:-. Men nådde inte reservationspriset.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-208717

Min har gått 18700 mil så jag skulle sälja om jag fick 344'. Lätt.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 20 apr 2024 09:03
av taliz
Verdi_ skrev: 20 apr 2024 09:00
taliz skrev: 20 apr 2024 08:49
IMG_0594.jpeg


Vad var det för fel på den? Är väl 100' under verkligt pris ändå?

Här är en -18 som gick upp till 344 500:-. Men nådde inte reservationspriset.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-208717

Min har gått 18700 mil så jag skulle sälja om jag fick 344'. Lätt.
Inget särskilt fel vad jag minns. De behövde väl bara bli av med den snabbt.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 20 apr 2024 11:39
av SwedishAdvocate
themax skrev: 19 apr 2024 22:47
SwedishAdvocate skrev:
Nyfiken... Vad är det KVD vill visa med den sista/nedersta anmärkningsbilden?
Ingen aning, men skulle gissa på färgskrap efter dörren på B-stolpen. Det är i alla fall vad jag ser.
Jo... Såg det sen när jag tittade efter en gång till...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 20 apr 2024 12:34
av Tars
themax skrev:
Fri suc?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 20 apr 2024 14:03
av themax
Tars skrev:
themax skrev:
Fri suc?
Ja. Och 4G-uppgraderat.