Sida 1 av 3

Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 12:56
av Pro-Z
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet men det känns som jag har lustläst forumet och nätet i övrigt för den delen senaste veckorna :P
Äger sedan tidigare en elbil VW e-Up! som jag överlag är nöjd med som pendlarbil men har en stor begränsning när det gäller längre turer både vad gäller räckvidd och komfort för baken.
Beställde min första Tesla för 2 veckor sedan och idag är sista dagen som man kan vela. Kan ju säga det att jag har velat fram och tillbaka i design studio 100 gånger nu!

Egentligen skulle jag inte ha någon Model S utan tänkt vänta på Model 3. Men i och med att den nedbantade 75an kom som 60 så kunde jag inte hålla mig längre.
Pengar finns inte i överflöd men driver eget företag så det blir ju lättare ekonomiskt som förmånsbil.

Som ni kanske förstår så är det utav prio att hålla nere kostnaderna för detta inköp även om jag inte kommer snåla om det är ett tillval som verkligen är fördelaktigt.
Det som fortfarande så smått gnager i mitt huvud är fyrhjulsdriften och Nästa generationens säten.

Jag har nu "typ" bestämt mig för följande val med mina motiveringar:
* Färg vit - för att det ingår i grundpriset.
* Vanligt vitt tak - funderat en del på panoramatak men mest för möjligheten till takräcken. Men bestämde mig till slut för att skippa detta då jag aldrig tidigare i livet använt takräcken så varför skulle jag börja nu.
* Standard inredning och standard säten - för att det ingår i priset. Har funderat länge på "Nästa generationens säten" men det känns inte som att dom är värda 27.000 kr. Är heller inget fan av läder så plusset skulle i så fall vara om dom är avsevärt mer komfortabla. Här verkar det finnas lika många åsikter om att standard är mer komfortabla som att NG-sätena är mer komfortabla...
* Fyrhjulsdrift - Verkar bara finnas fördelar med detta förutom prislappen. Det verkar även som att fyrhjulsdriften har bättre hållbarhet mot den större RWD motorn som många verkar få utbytta efter X antal mil. Förvisso på garanti.
* Autopilot - ett måste för en tekniknörd som mig :)

Räckvidd paketet kan jag alltid välja senare om det är så att det är något jag saknar.

Premium paketet känns lockande med alla småfinesser men jag misstänker att detta är lullull som jag lika gärna kan klara mig utan. Bor på landet och jobbar i lilla Nyköping så luftföroreningar är ju inget stort problem mer än om man åker bakom en kallstartad fossilbil etc. Finns det något i detta paket som ni känner verkligen är motiverande för 32.500 kr?

Luftfjädringen känns inte som något måste. Håller mig på asfalterade väggar och inom hastighetsbestämmelserna.

Köldpaketet - onödigt då jag kommer förvärma bilen med appen.

Ljudpaketet - neh. Kan lämna till BRL eller någon annan ljudbyggare om jag känner att jag vill ha bättre ljud i framtiden. Har även förstått att detta ljudpaket inte är speciellt prisvärt.

Bakvända säten är inte aktuellt i dagsläget då jag varken har fru eller barn.

Tveksam till uppgraderade laddaren så jag avvaktar. I hemmet har jag ändå inte kapacitet för mer än 11 kW 3-fas. Går att aktivera efter leverans.


Hoppas på snabb leverans nu för jag känner mig som ett barn på Julafton och vänta har aldrig vart min starka sida!
MVH

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 13:11
av danni
Jag tycker du överlag resonerar helt rätt gällande det mesta om din prioritet är att hålla nere kostnaderna. Personligen är jag dock stormförtjust i nextgensätena och hade inte köpt en Model S utan dem, då jag inte gillade de vanliga stolarna särskilt mycket alls. Då hade jag nog hellre prioriterat bort fyrhjulsdriften, även om den också är fruktansvärt bra, särskilt om det var 50k bara för fyrhjulsdriften (och inte som i mitt fall när jag valde 85D över 85, för fyrhjulsdrift och mycket vassare prestanda). Men man klarar sig gott på bakhjulsdriften under nästan alla omständigheter. Men det är väldigt personligt, det där. Har du inte fått en chans att provsitta bägge sorternas stolar?

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 13:15
av gellerstam
Hej och välkommen.

Det känns som att du resonerar dig fram till vad som passar dig och din plånbok på ett klokt sätt.

För mig skulle det vara självklart med fyrhjulsdrift, då jag ofta åker till Stöten, Ramundberget samt att jag bor lite mer norrut än dig. :-) Har haft det på mina åtta senaste bilar och tänker inte gå tillb. .. Men detta beror naturligtvis på mitt körmönster, se till dig! Hur och var kör du? Framförallt på vintern även fast dubbelmotorn ger fördelar även på sommaren.

Next gen har jag ingen pref. till. Jag har bara kört med next gen.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 13:18
av Surfaren
Jag tycker mig ha märkt att folk föredrar olika säten beroende på sin längd och sitt omfång. Är man lång och/eller kraftig så kan NG kännas lite obekväma. För mig som är 173 cm och 70 kg är det NG eller ingen Tesla alls, i princip. Jag flyger som en vante i kurvorna med standardstolar.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 13:29
av Andreasson
Nextgen är det absolut första tillvalet att beställa! Jag tror att man får igen kostnaden för Nextgen när bilen säljs. Likadant med fyrhjulsdriften...

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 13:30
av danni
Surfaren skrev:
Jag tycker mig ha märkt att folk föredrar olika säten beroende på sin längd och sitt omfång. Är man lång och/eller kraftig så kan NG kännas lite obekväma. För mig som är 173 cm och 70 kg är det NG eller ingen Tesla alls, i princip. Jag flyger som en vante i kurvorna med standardstolar.
180 cm och 92 kg. Och bredaxlad. Älskar nextgen.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 13:32
av bylund
Med tygsäten är det något högre friktion än i skinnsäten, så man sitter nog stabilare än med skinn. Jag har nuvarande generations stolar med tygsäten, och är nöjd med det.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 13:36
av Leo
Har "vanliga" säten med läder och är väldigt nöjd med komforten i de. (Jag är ingen BMW-M5 person så jag har inget behov av kraftiga sidostöd osv tycker jag sitter tillräckligt stadigt i de för min typ av körning) Använder bilen i princip utslutande till långkörning då e-Golfen funkar bättre till vardagskörning. Dessutom har vissa haft högt slitage på läderklädseln på just nextgen säten. Jag är 183 och 85kg. Tror att på en P90D så är nextgen viktigare för många än på en sparsamt utrustad S60 =olika målgrupper.

Luftfjädring är väl mest om du har brant garagenedfart eller kör på dåliga vägar. För att kunna höja den. Har det själv men ser inget absolut behov av det.

Klokt att börja med 60kWh storleken. Kommer man från e-up (jag har själv haft en sån i 1900mil) så har man lärt sig vad som påverkar räckvidden! Utöver räckvidden får du ju samma fördelar som med 75 OCH du kan uppgradera i efterhand.

Panorama skulle jag välja för "ljusinsläppet" vid svart inredning och för takräcket. Annars inte jätteviktigt.

Köldpaket =dyr rattvärme!

Premium =dyrt och trevligt godis. Där det numera i alla fall känns som vettigt pris men jag hade nog skippat det ändå.

Laddare 11kW klarar du dig väldigt långt på.

AP kul men inte nödvändigt. (Ja jag har det på min bil) Skulle nog ev välja till det i efterhand idag istället.

Bättre ljud? Nä, har haft det i olika bilar men inte nu längre.

D eller inte D är frågan. Jag har haft 4WD på många bilar i rad för trailer och husvagnsdragning. Numera kör jag 2WD då det specifika behovet inte finns längre. Tror dock att prisskillnaden begagnat för D ligger i närheten för priset. Bor precis som du i Stockholmstrakten men åker till fjällen varje påsk. Tror i vissa fall man kommer "längre" på oplogade vägar med RWD och luftfjädring i högsta läget än 4WD och stålfjädring då den lägger sig på mage så att säga. "Säkerhetsaspekten =Trygghet med 4WD får du bedöma själv. Många i Norge rapporterar att även RWD går ovanligt bra vintertid.

Skulle nog idag prioritera ett lågt förmånsvärde före det mesta precis som du, även D. Det håller också ner företagets kostnad och pratar vi kronor så är det nog bland det vettigaste för begagnatvärdet.

Tänker du utnyttja Teslas restvärdesgaranti så kan du i princip strunta i vad nästa kund vill ha! Kommer garanterat att finnas efterfrågan på olika specifikationer.

Själv köpte jag en "färdigspecad bil". P85 RWD, AP, Pano, Luftfjädring, 19", mörkblå met, vanliga säten med ljusbeige läder MEN med rimligt förmånsvärde ändå då den byggdes slutet av 2014 =5900 brutto/mån)

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:30
av Pro-Z
danni skrev:
Jag tycker du överlag resonerar helt rätt gällande det mesta om din prioritet är att hålla nere kostnaderna. Personligen är jag dock stormförtjust i nextgensätena och hade inte köpt en Model S utan dem, då jag inte gillade de vanliga stolarna särskilt mycket alls. Då hade jag nog hellre prioriterat bort fyrhjulsdriften, även om den också är fruktansvärt bra, särskilt om det var 50k bara för fyrhjulsdriften (och inte som i mitt fall när jag valde 85D över 85, för fyrhjulsdrift och mycket vassare prestanda). Men man klarar sig gott på bakhjulsdriften under nästan alla omständigheter. Men det är väldigt personligt, det där. Har du inte fått en chans att provsitta bägge sorternas stolar?
Tack för input! Jag har provkört en P85 för 2 år sedan men jag kommer ärligt talat inte ihåg vad det var för säten. Kommer bara ihåg att jag satt bra fram och dåligt bak. Jag är 192 cm och 84 kg.
2WD spann loss lite vid stillastående på torrt väglag men S60 har ju ca 100 hk mindre. Hmm funderar nästan på att ta bort D ändå :P

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:32
av Pro-Z
gellerstam skrev:
Hej och välkommen.

Det känns som att du resonerar dig fram till vad som passar dig och din plånbok på ett klokt sätt.

För mig skulle det vara självklart med fyrhjulsdrift, då jag ofta åker till Stöten, Ramundberget samt att jag bor lite mer norrut än dig. :-) Har haft det på mina åtta senaste bilar och tänker inte gå tillb. .. Men detta beror naturligtvis på mitt körmönster, se till dig! Hur och var kör du? Framförallt på vintern även fast dubbelmotorn ger fördelar även på sommaren.

Next gen har jag ingen pref. till. Jag har bara kört med next gen.
Tack! Historiskt sett är jag mycket sällan längre norr än Stockholm men vem vet med en sån här bil kanske man blir sugen på vinterlandskapet ;)

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:33
av Pro-Z
bylund skrev:
Med tygsäten är det något högre friktion än i skinnsäten, så man sitter nog stabilare än med skinn. Jag har nuvarande generations stolar med tygsäten, och är nöjd med det.
Intressant. Mer friktion med tyg men mera sidostöd på NG.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:33
av MSO
Först: Next Gen eller ej. Jag har standardsätena och tycker de är riktigt bra. Förstår inte iden med en inlåsande skumgummibalk på varje sida, utan gillar att kunna flytta runt lite på långfärd.

Sen är nog min prioritetslista ungefär så här:

A. Batteristorlek (separat på nåt vis, men ändå)

Sen bland tillvalen
1. Soltak (för mig otänkbart utan räcke)
2. Autopilot
3. AWD
4. Metalliclack (egentligen bara för fler färgval)
------------------------------------------------
5. Elbaklucka / premiuminteriör
6. Luftfjädring
7. Vinterpaket
8<. Allt annat onödigt som ljud, dubbelladdare och annat


Jag drog strecket efter nr 4 på min kärra. Känns bra fortfarande så här ett år senare. Kan sakna elbakluckan och en möjlighet att höja lite med luftfjädring ibland. Men allt har ju ett pris och jag gjorde bedömningen att jag ville avstå.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:34
av Pro-Z
Surfaren skrev:
Jag tycker mig ha märkt att folk föredrar olika säten beroende på sin längd och sitt omfång. Är man lång och/eller kraftig så kan NG kännas lite obekväma. För mig som är 173 cm och 70 kg är det NG eller ingen Tesla alls, i princip. Jag flyger som en vante i kurvorna med standardstolar.
Där ser man! Jag är 192cm och 84kg så orginal kanske är rätt val. Men dom passar tydligen danni bra ändå :P

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:39
av Pro-Z
Leo skrev:
Har "vanliga" säten med läder och är väldigt nöjd med komforten i de. (Jag är ingen BMW-M5 person så jag har inget behov av kraftiga sidostöd osv tycker jag sitter tillräckligt stadigt i de för min typ av körning) Använder bilen i princip utslutande till långkörning då e-Golfen funkar bättre till vardagskörning. Dessutom har vissa haft högt slitage på läderklädseln på just nextgen säten. Jag är 183 och 85kg. Tror att på en P90D så är nextgen viktigare för många än på en sparsamt utrustad S60 =olika målgrupper.

Luftfjädring är väl mest om du har brant garagenedfart eller kör på dåliga vägar. För att kunna höja den. Har det själv men ser inget absolut behov av det.

Klokt att börja med 60kWh storleken. Kommer man från e-up (jag har själv haft en sån i 1900mil) så har man lärt sig vad som påverkar räckvidden! Utöver räckvidden får du ju samma fördelar som med 75 OCH du kan uppgradera i efterhand.

Panorama skulle jag välja för "ljusinsläppet" vid svart inredning och för takräcket. Annars inte jätteviktigt.

Köldpaket =dyr rattvärme!

Premium =dyrt och trevligt godis. Där det numera i alla fall känns som vettigt pris men jag hade nog skippat det ändå.

Laddare 11kW klarar du dig väldigt långt på.

AP kul men inte nödvändigt. (Ja jag har det på min bil) Skulle nog ev välja till det i efterhand idag istället.

Bättre ljud? Nä, har haft det i olika bilar men inte nu längre.

D eller inte D är frågan. Jag har haft 4WD på många bilar i rad för trailer och husvagnsdragning. Numera kör jag 2WD då det specifika behovet inte finns längre. Tror dock att prisskillnaden begagnat för D ligger i närheten för priset. Bor precis som du i Stockholmstrakten men åker till fjällen varje påsk. Tror i vissa fall man kommer "längre" på oplogade vägar med RWD och luftfjädring i högsta läget än 4WD och stålfjädring då den lägger sig på mage så att säga. "Säkerhetsaspekten =Trygghet med 4WD får du bedöma själv. Många i Norge rapporterar att även RWD går ovanligt bra vintertid.

Skulle nog idag prioritera ett lågt förmånsvärde före det mesta precis som du, även D. Det håller också ner företagets kostnad och pratar vi kronor så är det nog bland det vettigaste för begagnatvärdet.

Tänker du utnyttja Teslas restvärdesgaranti så kan du i princip strunta i vad nästa kund vill ha! Kommer garanterat att finnas efterfrågan på olika specifikationer.

Själv köpte jag en "färdigspecad bil". P85 RWD, AP, Pano, Luftfjädring, 19", mörkblå met, vanliga säten med ljusbeige läder MEN med rimligt förmånsvärde ändå då den byggdes slutet av 2014 =5900 brutto/mån)
Tack för ett utförligt svar!
Hehe ja jag har kört 2500 mil med min e-Up! och det kan vara minst sagt spännande att ta sig fram. Numera finns ju flera CCS laddare mot när jag köpte bilen men det är ändå lång laddtid mot SC. Och jag kan nog räkna på fingrarna antalet gånger jag har åka snabbare än 80-90 km/h på motorväg för att spara på räckvidden så jag tar mig fram.
Ja det blir ju lätt så att man säger bara det och bara det tillvalet sen är man upp i 150tkr utöver grundpriset :P
Begagnatvärdet är nog inte så aktuellt då planen är att använda restvärdesgarantin men inget är hugget i sten.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:44
av Pro-Z
MSO skrev:
Först: Next Gen eller ej. Jag har standardsätena och tycker de är riktigt bra. Förstår inte iden med en inlåsande skumgummibalk på varje sida, utan gillar att kunna flytta runt lite på långfärd.

Sen är nog min prioritetslista ungefär så här:

A. Batteristorlek (separat på nåt vis, men ändå)

Sen bland tillvalen
1. Soltak (för mig otänkbart utan räcke)
2. Autopilot
3. AWD
4. Metalliclack (egentligen bara för fler färgval)
------------------------------------------------
5. Elbaklucka / premiuminteriör
6. Luftfjädring
7. Vinterpaket
8<. Allt annat onödigt som ljud, dubbelladdare och annat


Jag drog strecket efter nr 4 på min kärra. Känns bra fortfarande så här ett år senare. Kan sakna elbakluckan och en möjlighet att höja lite med luftfjädring ibland. Men allt har ju ett pris och jag gjorde bedömningen att jag ville avstå.
Tackar även dig för din input :)
Jag har förståelse för att man vill "låsa fast sig" vid hård körning och visst kommer det blir inspirerad körning ibland men jag vill ändå lägga fokus på komfort vid långfärder och då verkar det onekligen som att majoriteten gillar orginalsätena i synnerhet för större människor.
Det är också ljus bakluckan som får mig att snegla lite extra på det paketet.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:50
av Delta
I mitt tycke är NG-säten i skin ingen förbättring. Kanske en statushöjare om man behöver det. På långfärd är det däremot viktigt att inte känna sig inlåst av sidostöd och skin. Man kan fritt sitta och skreva utan någon än en själv har ont av det. Tyget är strävt och mycket tålligt. Slitage vid i och urstigning är också högre på skålade säten. När man provsitter en NG-utrustat bil kan det kännas bra med sidostödet men i verkliga livet med långfärder på kontinenten önskar man sig inte dessa skålade hölster. Jag tycker att du har ressonerat helt rätt. RWD räcker också. AP på en snik-model S är helrätt tycker jag.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:57
av HelectriC
jag skulle nog påstå att panoramataket är mycket viktigt vid försäljning. Eftersom man inte kan ha dragkrok på bilen, så är takräcken enda möjlighet att få med sig lite större grejer (jag tycker sugkoppslösningen verkar suspekt) tex skidor, cyklar, takbox.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 14:58
av danni
Pro-Z skrev:
danni skrev:
Jag tycker du överlag resonerar helt rätt gällande det mesta om din prioritet är att hålla nere kostnaderna. Personligen är jag dock stormförtjust i nextgensätena och hade inte köpt en Model S utan dem, då jag inte gillade de vanliga stolarna särskilt mycket alls. Då hade jag nog hellre prioriterat bort fyrhjulsdriften, även om den också är fruktansvärt bra, särskilt om det var 50k bara för fyrhjulsdriften (och inte som i mitt fall när jag valde 85D över 85, för fyrhjulsdrift och mycket vassare prestanda). Men man klarar sig gott på bakhjulsdriften under nästan alla omständigheter. Men det är väldigt personligt, det där. Har du inte fått en chans att provsitta bägge sorternas stolar?
Tack för input! Jag har provkört en P85 för 2 år sedan men jag kommer ärligt talat inte ihåg vad det var för säten. Kommer bara ihåg att jag satt bra fram och dåligt bak. Jag är 192 cm och 84 kg.
2WD spann loss lite vid stillastående på torrt väglag men S60 har ju ca 100 hk mindre. Hmm funderar nästan på att ta bort D ändå :P
En P85 för två år sen hade standardstolarna. Baksätet är samma oavsett, numera. Och ja, de bakhjulsdrivna kan vara lite nervösa vid väldigt hård acceleration eller om man går på gasen i kurvor. De fyrhjulsdrivna är helt klippstabila under alla omständigheter. Så man får kanske vara lite försiktigare med en bakhjulsdriven variant, men man lär sig nog anpassa sin körstil.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 15:01
av +46
Det är alltid bra med valfrihet även om det kan kosta mycket kraft och skapa huvudbry.
För min del så hade det aldrig blivit någon model S utan en X om den inte hade kommit med 4-hjulsdrift och att den också gick att få med luftfjädring. Men det beror enbart på mitt val av boplats...
Annars är väl sätena och fjädringen de två tillval som det råder mest delade meningar om. Min rekommendation är att innan du slutgiltigt bestämmer dig för det ena eller det andra, satsar på att provsitta och provåka några Teslor. Jag tycker det är lika viktigt som att provligga olika sängar innan man köper en.
De flesta som väljer luftfjädring gör det för att få tillgång till ökad markfrigång. På köpet får de också en bil som alltid håller rätt nivåhöjd, oavsett hur mycket man än lastar in. Slutligen finns det ett antal fantaster som absolut inte kan klara sig utan luftfjädring för sportig körning och för det läckra utseendet...

Lycka till!

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 15:02
av Pro-Z
Delta skrev:
I mitt tycke är NG-säten i skin ingen förbättring. Kanske en statushöjare om man behöver det. På långfärd är det däremot viktigt att inte känna sig inlåst av sidostöd och skin. Man kan fritt sitta och skreva utan någon än en själv har ont av det. Tyget är strävt och mycket tålligt. Slitage vid i och urstigning är också högre på skålade säten. När man provsitter en NG-utrustat bil kan det kännas bra med sidostödet men i verkliga livet med långfärder på kontinenten önskar man sig inte dessa skålade hölster. Jag tycker att du har ressonerat helt rätt. RWD räcker också. AP på en snik-model S är helrätt tycker jag.
Så jag resonerade och hoppades på också! Funderar på att slanga bort 4WD ändå. Jag kan tänka mig ett scenario där jag verkligen har nytta av 4WD och det är min garaganedfart på vintern. Men har jag kommit upp med en framhjulsdriven e-Up! så ska väl detta knappast vara sämre :lol:

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 15:04
av Pro-Z
HelectriC skrev:
jag skulle nog påstå att panoramataket är mycket viktigt vid försäljning. Eftersom man inte kan ha dragkrok på bilen, så är takräcken enda möjlighet att få med sig lite större grejer (jag tycker sugkoppslösningen verkar suspekt) tex skidor, cyklar, takbox.
Ja blir det så att jag säljer bilen vidare så har du helt klart en poäng!

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 15:05
av Pro-Z
danni skrev:
Pro-Z skrev:
danni skrev:
Jag tycker du överlag resonerar helt rätt gällande det mesta om din prioritet är att hålla nere kostnaderna. Personligen är jag dock stormförtjust i nextgensätena och hade inte köpt en Model S utan dem, då jag inte gillade de vanliga stolarna särskilt mycket alls. Då hade jag nog hellre prioriterat bort fyrhjulsdriften, även om den också är fruktansvärt bra, särskilt om det var 50k bara för fyrhjulsdriften (och inte som i mitt fall när jag valde 85D över 85, för fyrhjulsdrift och mycket vassare prestanda). Men man klarar sig gott på bakhjulsdriften under nästan alla omständigheter. Men det är väldigt personligt, det där. Har du inte fått en chans att provsitta bägge sorternas stolar?
Tack för input! Jag har provkört en P85 för 2 år sedan men jag kommer ärligt talat inte ihåg vad det var för säten. Kommer bara ihåg att jag satt bra fram och dåligt bak. Jag är 192 cm och 84 kg.
2WD spann loss lite vid stillastående på torrt väglag men S60 har ju ca 100 hk mindre. Hmm funderar nästan på att ta bort D ändå :P
En P85 för två år sen hade standardstolarna. Baksätet är samma oavsett, numera. Och ja, de bakhjulsdrivna kan vara lite nervösa vid väldigt hård acceleration eller om man går på gasen i kurvor. De fyrhjulsdrivna är helt klippstabila under alla omständigheter. Så man får kanske vara lite försiktigare med en bakhjulsdriven variant, men man lär sig nog anpassa sin körstil.
Tack! detta gjorde mitt val mycket lättare att veta att det var orginal jag testade :) som sagt svårt att veta hur det känns på långfärder men nu är jag åtminstone lite säkrare på mitt val.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 15:09
av Pro-Z
+46 skrev:
Det är alltid bra med valfrihet även om det kan kosta mycket kraft och skapa huvudbry.
För min del så hade det aldrig blivit någon model S utan en X om den inte hade kommit med 4-hjulsdrift och att den också gick att få med luftfjädring. Men det beror enbart på mitt val av boplats...
Annars är väl sätena och fjädringen de två tillval som det råder mest delade meningar om. Min rekommendation är att innan du slutgiltigt bestämmer dig för det ena eller det andra, satsar på att provsitta och provåka några Teslor. Jag tycker det är lika viktigt som att provligga olika sängar innan man köper en.
De flesta som väljer luftfjädring gör det för att få tillgång till ökad markfrigång. På köpet får de också en bil som alltid håller rätt nivåhöjd, oavsett hur mycket man än lastar in. Slutligen finns det ett antal fantaster som absolut inte kan klara sig utan luftfjädring för sportig körning och för det läckra utseendet...

Lycka till!
Hehe ja ibland önskar man att man bara hade ett val. Köpa eller inte köpa :P
Tack för dina synpunkter.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 15:49
av mati
Jag hade en lånebil i två dagar, en 90D. Jag var nästan lite förfärad över hur mycket den främre motorn viner och låter. Min P85 är avsevärt mycket tystare. Jag har hittills alltid tyckt att avsaknaden av fyrhjulsdrift på min bil är en nackdel. Nu har jag ändrat mig. Så nej, det är inte bara priset som är en nackdel.
Angående AP var jag alltid lite osäker om det är en grej man behöver eller inte. Jag har ingen AP och jag testade den ingående under de två dagarna jag hade den. Den fungerade mycket bra i Göteborg på motorvägen i rusningstrafik.
På E20 norrut från Göteborg tyckte jag inte att den gjorde ett bra jobb, framförallt där motorvägen är lite backig och kurvig. Sambon skrek till några gånger och till sist fick jag inte köra med AP längre, 2+1 väg klarade den inte heller särskilt bra. Jag körde största delen av sträckan själv. Det funkar inte på de vägarna jag kör. Jag skulle i nuläget inte lägga runt 30k på AP.

Re: Inköp av Tesla Model S60D

Postat: 01 jul 2016 16:04
av Benz
Textilsäten håller mycket bättre oxå har jag fått för mig, mina ser ut som nya efter 5500mil. Om du inte kommer från någon prestandabil eller liknande så duger vanliga säten hur bra som helst. Autopilot är ett super måste, går inte att vara utan. Speciellt adaptiva farthållare men även styrningen är hur skön som helst när man ligger och långkör på E4an.