Den hundrade apan
Postat: 23 jun 2016 08:12
Det finns en rätt utbredd myt om ett forskningsprojekt som kallas "Den hundrade apan" som beskriver hur spridandet av ny kunskap går sakta i början men när den når en viss andel av en population så blir denna kunskap allmängods liksom över en natt. Trots att det forskningsprojekt på apor som åberopas inte alls följde detta förlopp så är det värt att använda sig av denna etablerade "rubrik" på det vi nu upplever i världen gällande elbilar. (För den som vill läsa mer om Den hundrade apan kan t.ex. göra det här: http://faktoider.blogspot.se/2015/06/my ... -apan.html )
Hur som helst, vi människor som lever i ett informationssamhälle, kan nog ändå ses följa denna teori, att kunskapstillväxten är exponentiell och att en allmän kunskap verkar slå igenom över hela världen, eller i hela samhällen, liksom över en natt. Och jag tror att vi är nära denna brytpunkt nu vad gäller elbilar.
Dels har vanliga bilisters medvetande om elbilar växt markant den senaste tiden. Hypen runt Tesla i allmänhet och om model 3 i synnerhet har hjälpt till. Men viktigast är nog de stora biltillverkarna som en efter en tycks inse att det är dags att satsa på elbilar. Nu senast har VW gått ut och sagt att de överger dielseln. Mycket är det nog ett resultat av deras egen dieselgate, men i kombi med att Telsa m3 presenterades så har väl även de fattat vad som hör framtiden till.
Om man jämför med bara ett år tillbaka så är det ett annat ljud i skällan idag. Tidigare hånade de flesta biltillverkare elbilar som företeelse. Idag tävlar de om att presentera sin elbilsstrategi. Det har gått oerhört fort! Liksom "över en natt". Tesla har hållit på i över tio år och utvecklat sina bilar, model S kom för 4 år sedan och nu exploderar det med model 3. Utvecklingskurvan är exponentiell och klivet från att en bråkdel av bilanvändarna vill köra elbil till att de flesta vill det kommer att gå väldigt fort.
Häromdagen skrev två ingenjörer i Ny Teknik en debattartikel där de visade på hur hopplöst fel en statlig utredning om elbilens inträde på scenen var. Den var 2½ är gammal men redan helt frånsprungen av verkligheten! Priserna på batterier faller mycket snabbare, försäljningen ökar mycket snabbare. Och biltillverkarnas intresse för elbilar har ökat enormt mycket snabbare!
Vi vet ju att det allra bästa sättet att sänka priset på en vara är konkurrens i kombination med stora volymer. Vi står på tröskeln till att detta ska ske. Om några få år kommer marknaden av översvämmas av billiga elbilar med bra räckvidd. De kommer att vara billigare att köpa än fossilbilar, och billigare att äga. Lägre servicekostnader, längre livslängd osv. Varför köpa en fossilbil?
När väl bara den hundrade apan - förlåt, den hundrade biltillverkaren - har fattat galoppen kommer alla att göra det! Och jag tror att vi alla i efterhand kommer att stå där och häpna över hur fort det gick!
Hur som helst, vi människor som lever i ett informationssamhälle, kan nog ändå ses följa denna teori, att kunskapstillväxten är exponentiell och att en allmän kunskap verkar slå igenom över hela världen, eller i hela samhällen, liksom över en natt. Och jag tror att vi är nära denna brytpunkt nu vad gäller elbilar.
Dels har vanliga bilisters medvetande om elbilar växt markant den senaste tiden. Hypen runt Tesla i allmänhet och om model 3 i synnerhet har hjälpt till. Men viktigast är nog de stora biltillverkarna som en efter en tycks inse att det är dags att satsa på elbilar. Nu senast har VW gått ut och sagt att de överger dielseln. Mycket är det nog ett resultat av deras egen dieselgate, men i kombi med att Telsa m3 presenterades så har väl även de fattat vad som hör framtiden till.
Om man jämför med bara ett år tillbaka så är det ett annat ljud i skällan idag. Tidigare hånade de flesta biltillverkare elbilar som företeelse. Idag tävlar de om att presentera sin elbilsstrategi. Det har gått oerhört fort! Liksom "över en natt". Tesla har hållit på i över tio år och utvecklat sina bilar, model S kom för 4 år sedan och nu exploderar det med model 3. Utvecklingskurvan är exponentiell och klivet från att en bråkdel av bilanvändarna vill köra elbil till att de flesta vill det kommer att gå väldigt fort.
Häromdagen skrev två ingenjörer i Ny Teknik en debattartikel där de visade på hur hopplöst fel en statlig utredning om elbilens inträde på scenen var. Den var 2½ är gammal men redan helt frånsprungen av verkligheten! Priserna på batterier faller mycket snabbare, försäljningen ökar mycket snabbare. Och biltillverkarnas intresse för elbilar har ökat enormt mycket snabbare!
Vi vet ju att det allra bästa sättet att sänka priset på en vara är konkurrens i kombination med stora volymer. Vi står på tröskeln till att detta ska ske. Om några få år kommer marknaden av översvämmas av billiga elbilar med bra räckvidd. De kommer att vara billigare att köpa än fossilbilar, och billigare att äga. Lägre servicekostnader, längre livslängd osv. Varför köpa en fossilbil?
När väl bara den hundrade apan - förlåt, den hundrade biltillverkaren - har fattat galoppen kommer alla att göra det! Och jag tror att vi alla i efterhand kommer att stå där och häpna över hur fort det gick!