Sida 1 av 1

Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall

Postat: 22 jun 2016 16:24
av vigge50

Re: Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall

Postat: 22 jun 2016 16:47
av Jerker
Haha! Ja, jag håller verkligen med! Det roliga är att jag skrev ungefär samma sak som kommentar på TCS Facebooksida i morse där denna Aftonbladetartikel diskuterades. Jag skrev så här. Lite mer mångordigt, men ungefär samma sak:
Jag håller helt med kommentarerna om att det är lite fånigt att stå där och kritisera ett märke innan man har nåt konkret att visa upp själva. Och det är intressant att de inte själva fattar att de agerar nyttiga idioter för Teslas sak, och därmed för elbilens sak, och därmed också för miljön.

Tesla och Elon Musk har tvingat in alla andra biltillverkare i ett hörn, och mest av allt har förmodligen model 3 gjort det. Nu duggar det tätt med pressreleaser om bilar i samma klass som model 3. Det är bra! Jag ser fram emot att åka runt till olika tillverkare (i min egen model 3 :-) ) och provköra alla dessa elbilar som kommer på marknaden om några år! Det ska bli riktigt intressant!

Med det sagt så vill jag också säga att jag håller med Porsche i delar av deras kritik mot just Insane och Ludicrous mode. Jag är inte det minsta intresserad av dessa funktioner. Visst ska en säker bil ha en bra accelerationsförmåga, men så bra har ingen vanlig bilist nån användning för i praktiken, bara som leksak. Och en sån leksak är jag inte beredd att betala så mycket pengar för. Då går jag hellre på Liseberg och åker bergochdalbana!

Jag förstår att dessa prestanda har varit viktiga för att få andra biltillverkares ögon att öppnas, och fått de mest inbitna bilentusiaster intresserade av elbilar, och därför har detta haft en funktion som varit viktig för det övergripande målet. Men det är inte så att alla elbilar behöver ha dessa prestanda, särskilt inte i framtiden, och definitivt inte vanliga brukselbilar.

Det en normal elbil behöver är en anständig räckvidd ( >30 verkliga mil), äkta snabbladdning (typ Tesla SuC) och möjlighet till normala utrustningsdetaljer som t.ex. drag och takräcke. När bilhallarna fylls av sådana bilar kommer kommer elbilsrevolutionen att gå snabbt, det är jag helt övertygad om, och detta skulle inte ha skett lika snabbt som det nu gör om det inte hade varit för att Tesla skapat sitt Ludiscrous mode. Det lockbetet var allt för svårt för sådana som cheferna på Porsche att motstå.

Så ni talesmän för Porsche, ni tror att ni framstår som kraftfulla företagsledare som har hittat nåt att kritisera hos Tesla som ni kan vinna poäng på. Ni tror att ni drar ner byxorna på Elon Musk. Men i själva verket gör ni exakt det som Musk har hoppats på! Ni försöker överträffa Tesla på deras egen planhalva! Porsche gör det. VW gör det. BMW, GM, Nissan med flera. Alla gör det! Alla försöker bli bättre än Tesla, bygga billigare bilar med samma prestanda, hitta en nisch som Tesla inte mutat in eller bygga bättre lyxelbilar än Tesla. BRAVO!

Vad ni inte fattat är att ni bara är spelbrickor i Elon Musks ursprungliga plan för att få hela världen att ställa om till elbilstillverkning. Ni är alla bara nyttiga idioter för Musk. När ert eget intellekt inte klarade av göra rätt analys och så snabbt som möjligt ställa om till elbilstillverkning var Musk tvungen att manipulera er. Och ert intellekt räckte inte heller till att genomskåda hans plan, trots att han aldrig hållit den hemlig.

"First they ignore you,
then they laugh at you,
then they fight you,
then you win!"

Re: Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall

Postat: 22 jun 2016 16:57
av EVV
Många är nog inte på lästa om varför Tesla startades och vad målet är.

Re: Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall

Postat: 22 jun 2016 17:07
av vigge50
Jerker skrev:
Haha! Ja, jag håller verkligen med! Det roliga är att jag skrev ungefär samma sak som kommentar på TCS Facebooksida i morse där denna Aftonbladetartikel diskuterades. Jag skrev så här. Lite mer mångordigt, men ungefär samma sak:
Jag håller helt med kommentarerna om att det är lite fånigt att stå där och kritisera ett märke innan man har nåt konkret att visa upp själva. Och det är intressant att de inte själva fattar att de agerar nyttiga idioter för Teslas sak, och därmed för elbilens sak, och därmed också för miljön.

Tesla och Elon Musk har tvingat in alla andra biltillverkare i ett hörn, och mest av allt har förmodligen model 3 gjort det. Nu duggar det tätt med pressreleaser om bilar i samma klass som model 3. Det är bra! Jag ser fram emot att åka runt till olika tillverkare (i min egen model 3 :-) ) och provköra alla dessa elbilar som kommer på marknaden om några år! Det ska bli riktigt intressant!

Med det sagt så vill jag också säga att jag håller med Porsche i delar av deras kritik mot just Insane och Ludicrous mode. Jag är inte det minsta intresserad av dessa funktioner. Visst ska en säker bil ha en bra accelerationsförmåga, men så bra har ingen vanlig bilist nån användning för i praktiken, bara som leksak. Och en sån leksak är jag inte beredd att betala så mycket pengar för. Då går jag hellre på Liseberg och åker bergochdalbana!

Jag förstår att dessa prestanda har varit viktiga för att få andra biltillverkares ögon att öppnas, och fått de mest inbitna bilentusiaster intresserade av elbilar, och därför har detta haft en funktion som varit viktig för det övergripande målet. Men det är inte så att alla elbilar behöver ha dessa prestanda, särskilt inte i framtiden, och definitivt inte vanliga brukselbilar.

Det en normal elbil behöver är en anständig räckvidd ( >30 verkliga mil), äkta snabbladdning (typ Tesla SuC) och möjlighet till normala utrustningsdetaljer som t.ex. drag och takräcke. När bilhallarna fylls av sådana bilar kommer kommer elbilsrevolutionen att gå snabbt, det är jag helt övertygad om, och detta skulle inte ha skett lika snabbt som det nu gör om det inte hade varit för att Tesla skapat sitt Ludiscrous mode. Det lockbetet var allt för svårt för sådana som cheferna på Porsche att motstå.

Så ni talesmän för Porsche, ni tror att ni framstår som kraftfulla företagsledare som har hittat nåt att kritisera hos Tesla som ni kan vinna poäng på. Ni tror att ni drar ner byxorna på Elon Musk. Men i själva verket gör ni exakt det som Musk har hoppats på! Ni försöker överträffa Tesla på deras egen planhalva! Porsche gör det. VW gör det. BMW, GM, Nissan med flera. Alla gör det! Alla försöker bli bättre än Tesla, bygga billigare bilar med samma prestanda, hitta en nisch som Tesla inte mutat in eller bygga bättre lyxelbilar än Tesla. BRAVO!

Vad ni inte fattat är att ni bara är spelbrickor i Elon Musks ursprungliga plan för att få hela världen att ställa om till elbilstillverkning. Ni är alla bara nyttiga idioter för Musk. När ert eget intellekt inte klarade av göra rätt analys och så snabbt som möjligt ställa om till elbilstillverkning var Musk tvungen att manipulera er. Och ert intellekt räckte inte heller till att genomskåda hans plan, trots att han aldrig hållit den hemlig.

"First they ignore you,
then they laugh at you,
then they fight you,
then you win!"
Riktigt bra kommentar, lägg till den under artikeln också :)

Re: Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall

Postat: 22 jun 2016 17:24
av Jerker
vigge50 skrev:
Riktigt bra kommentar, lägg till den under artikeln också :)
Done! 8-)

Re: Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall

Postat: 22 jun 2016 23:04
av pegs
Lite roligt med jämförelsen mellan 2019 år porsche och 2015 års Tesla.
(Tesla lär väl inte göra något under åren fram till 2019, eller?)