Sida 1 av 1
Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 19 jun 2016 13:39
av mati
Jag har dubbelladdare i min bil. Det har hela tiden varit så att jag inte kunde ladda med mer än 18kW, eftersom det inte gick att ställa in en högre laddström än 26A. Jag läste nånstans att detta var en säkerhetsåtgärd för att förhindra brand eller nåt. Sist när bilen var inne på service påpekade jag detta och de ändrade nånting. Nu går det alltså att välja 32A, men lik förbannat så laddar bilen bara med 26A, precis som innan. Jag trodde ju såklart först att stolpen inte klarar mer, men jag ser samma beteende överallt på alla stolpar som ska klara 22kW eller mer. När jag dessutom sänker max laddström så sänker bilen den uttagna laddströmen ytterligare. När jag alltså väljer max 20A så tar bilen bara 16A osv. Först från 16A och neråt så stämmer det inställda värdet överens med vad bilen laddar med. Ska det vara så? Eller är det jag som fattar fel? Jag ska in på service igen denna vecka, kanske nåt jag ska påpeka.
Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 19 jun 2016 13:42
av Bjelke
Det måste väl ändå vara ngt som är fel iaf, det måste dom titta närmare på.
Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 19 jun 2016 13:44
av apkungen
Det första känner jag igen. Så hade björn nyland också förut. Max 26A. Men vad jag förstod så fixade de det på SC o nu funkar det som det ska. Hör av dig till SC igen tycker jag
Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 19 jun 2016 14:20
av Delta
Vid leverans 2014 var min också maxad till 26A. Jag fick då fritt bytt till en kraftigare kabelsats vid SC Kastrup. Efter detta kunde jag ladda med 3x32A utan problem och konstigheter. Antagligen är det en justering av mjukvaran som behövs. Kanske bara den ena av de dubbla laddarna har justerats efter ditt första besök.
Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 19 jun 2016 15:04
av Urtie
Min bil är ett drygt år gammal, och har inga problem med 3*32A (22kW). Låter som något de bör lösa, när det ändå är ett tillval för dubbelladdare, inte en och en halv-laddare.
Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 12:15
av mati
Nu blir det helgalet. Bilen säger att den laddar med 26A fast den är inställd på 32A. Samtidigt påstår bilen att den laddar med 101km/timme, som inte kan stämma om den verkligen bara laddar med bara 26A, då borde det vara 80km/timme. Dessutom skulle den väl vara färdig inom mindre än 1,5 timme då om det gade varit 101km/timme. Var är det som händer??? Är range-beräkningen fel? Den verkar visa alldeles för mycket.
Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 12:25
av mati
Edit: det har löst sig. Jag ändrade några gånger från rated till typical fram och tillvaka. Nu verkar det stämma igen.

Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 12:26
av Bjelke
mati skrev:Edit: det har löst sig. Jag ändrade några gånger från rated till typical fram och tillvaka. Nu verkar det stämma igen.

Tänkte oxo på om det kunde vara orsaken...
Re: Konstigt beteende med dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 12:31
av mati
Återstår bara problemet att den vägrar ladda med 32A men det får SC lösa.