Sida 1 av 2

Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 00:14
av Andreasson
Tomt och innehållslöst... ;)
För er som kör en del runt i Sverige och klurar på ifall ni ska kosta på er en sådan. Till er vill jag verkligen rekommendera er att skaffa en!! Under mina 3 månaders bilinnehv har jag använt den varje vecka. Det blir ett väldigt bra komplement till SC. I synnerhet när man reser lite på tvärs. Hittills har jag använt mig av följande "gratis-ChaDeMo":
Kristianstad
Växjö
Katrineholm
Göteborg
Sveg
Umeå
Borlänge
Trollhättan
Malung
Malmö
Rekommendation: KÖP! :)

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 09:53
av Svenssons
Chademo är nog vanligare än många tror och ska man åka på långresor utanför Sveriges gränser är det nog väldigt bra att ha tillgång till Chademo. Önskar dock att det hade sett ut likt Estland i alla europeiska länder.
chademo.png
http://www.chademo.com/wp/eumap/

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 10:07
av bylund
Det till synes otäckta området vid E:t är landets största nationalpark, så där behöver man ändå inte ladda...

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 10:50
av X-Model
När man tittar på uppladdning.nu så finns det laddning lite överallt. Kanske inte den snabbaste alltid men det ska mycket till för att man ska bli strandsatt.
Men med tanke på alla kommentarer om felande laddare verkar det vara den största risken att inte komma vidare.

Är de så usel kvalitet så man måste planera sin körning efter vilka som fungerar?

Och varför är det så mycket fel på dem? Är det undermålig kvalitet eller "misshandel"?

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 10:59
av danni
X-Model skrev:
När man tittar på uppladdning.nu så finns det laddning lite överallt. Kanske inte den snabbaste alltid men det ska mycket till för att man ska bli strandsatt.
Men med tanke på alla kommentarer om felande laddare verkar det vara den största risken att inte komma vidare.

Är de så usel kvalitet så man måste planera sin körning efter vilka som fungerar?

Och varför är det så mycket fel på dem? Är det undermålig kvalitet eller "misshandel"?
Just CHAdeMO-laddare verkar väldigt benägna att strula, ja. De offentliga laddare som finns här i Göteborg är nästan aldrig fungerande. Den vid Heden tror jag har varit ur funktion sen förra året nu. Så de verkar vara underhållskrävande.

Däremot tycker jag att de kommersiella aktörerna, och främst Clever, verkar vara bra på att hålla sina laddare i skick. Det är sällan de är trasiga i mer än några timmar. För mindre strul har de telefonsupport 24/7 (det är till exempel inte helt ovanligt att man får ringa dem och be dem starta om en laddare för att den ska börja fungera). Så mitt råd när man ska köra CHAdeMO är att hålla sig till Clever och liknande, eller åtminstone se till så de finns som backup.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 11:02
av danni
Läs kommentarerna om Heden-laddaren: http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... b0de9e8bcf

Senaste kommentaren om en lyckad snabbladdning där är alltså från februari 2015...

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 11:06
av Svenssons
danni skrev:
X-Model skrev:
När man tittar på uppladdning.nu så finns det laddning lite överallt. Kanske inte den snabbaste alltid men det ska mycket till för att man ska bli strandsatt.
Men med tanke på alla kommentarer om felande laddare verkar det vara den största risken att inte komma vidare.

Är de så usel kvalitet så man måste planera sin körning efter vilka som fungerar?

Och varför är det så mycket fel på dem? Är det undermålig kvalitet eller "misshandel"?
Just CHAdeMO-laddare verkar väldigt benägna att strula, ja. De offentliga laddare som finns här i Göteborg är nästan aldrig fungerande. Den vid Heden tror jag har varit ur funktion sen förra året nu. Så de verkar vara underhållskrävande.

Däremot tycker jag att de kommersiella aktörerna, och främst Clever, verkar vara bra på att hålla sina laddare i skick. Det är sällan de är trasiga i mer än några timmar. För mindre strul har de telefonsupport 24/7 (det är till exempel inte helt ovanligt att man får ringa dem och be dem starta om en laddare för att den ska börja fungera). Så mitt råd när man ska köra CHAdeMO är att hålla sig till Clever och liknande, eller åtminstone se till så de finns som backup.
Slår vad om att kommunala laddplatser med schuko-kontakt också krånglar mer än laddplatser hos privata aktörer, särskilt privata aktörer vars affärsmodell är att få kunder att använda sina laddare. Kommuner sätter antagligen upp underdimensionerad utrustning och utan tanke på underhåll. Det är viktigare att politiker och kommunen kan gå ut och säga vad de gjort än att det fungerar. Samma sak gäller nog delvis statliga företag.

Behöver alltså inte vara fel på Chademo som teknik även ifall jag tror att tekniken kommer bli bättre när kunderna ställer krav på ABB mfl..

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 11:33
av X-Model
Verkligen skrämmande med exemplet i Göteborg. Så det gäller att ha en Clever i närheten som back up när man är ute o kör... ;-)

Men faktum kvarstår att det verkar som kvaliteten är undermålig med så många felrapporter.
Det är ju något som kan skrämma bort en del från att välja elbil för att man är orolig för att inte kunna ladda när man kör lite längre sträckor.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 17:13
av ivveh
X-Model skrev:
Verkligen skrämmande med exemplet i Göteborg. Så det gäller att ha en Clever i närheten som back up när man är ute o kör... ;-)

Men faktum kvarstår att det verkar som kvaliteten är undermålig med så många felrapporter.
Det är ju något som kan skrämma bort en del från att välja elbil för att man är orolig för att inte kunna ladda när man kör lite längre sträckor.
Ironiskt att något form av samarbete mellan olika bolag smällt upp en snabbladdare på lindholmen. Tror ni den funkar? Haha, helt ärligt så vet jag inte hur länge den stått där men kollegan på jobbet sa att den var klar nyligen. Ringde dom i måndags då jag åkte o testa den i helgen. Nu sitter en stor vit påse över den och de står trasig eller något i stil med de.
Tråkigt att de finns ~10 St i Göteborgsområdet och typ ~8 är trasiga.
Trollhättans stationer funkar finfint. Va där idag och ladda. 60-90% över en snabblunch. Fint är det.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 17:17
av ivveh
För övrigt så var jag förbi hedins påvägen hem och frågade hur landet ligger hos dom. Inga icke-kunder får ladda på deras chademo och endast leafbilar om man är kund hos dom. Dom sa att icke-leaf bilar haft sönder deras chademo så dom vågar/vill inte låna ut den.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 21:24
av danni
ivveh skrev:
X-Model skrev:
Verkligen skrämmande med exemplet i Göteborg. Så det gäller att ha en Clever i närheten som back up när man är ute o kör... ;-)

Men faktum kvarstår att det verkar som kvaliteten är undermålig med så många felrapporter.
Det är ju något som kan skrämma bort en del från att välja elbil för att man är orolig för att inte kunna ladda när man kör lite längre sträckor.
Ironiskt att något form av samarbete mellan olika bolag smällt upp en snabbladdare på lindholmen. Tror ni den funkar? Haha, helt ärligt så vet jag inte hur länge den stått där men kollegan på jobbet sa att den var klar nyligen. Ringde dom i måndags då jag åkte o testa den i helgen. Nu sitter en stor vit påse över den och de står trasig eller något i stil med de.
Tråkigt att de finns ~10 St i Göteborgsområdet och typ ~8 är trasiga.
Trollhättans stationer funkar finfint. Va där idag och ladda. 60-90% över en snabblunch. Fint är det.
Det är Gatubolaget som satt upp den på Ringön, så även den är det med andra ord Göteborgs stad som har ansvar för. Den vid Marconimotet är samma sak, Göteborgs stads och aldrig någonsin i fungerande skick. De enda två i stan som verkar fungera för det mesta är Clevers och Fortums. Och Vattenfalls i Bäckebol tror jag också, när jag tänker efter.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 21:54
av Swede1
I Stockholm verkar snabbladdarna fungera bra vad jag sett. Är det Volvo som spökar i Göteborg?

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 16 jun 2016 22:36
av danni
Swede1 skrev:
I Stockholm verkar snabbladdarna fungera bra vad jag sett. Är det Volvo som spökar i Göteborg?
Haha, nej, de bara sköter snabbladdarna ungefär som de sköter resten av staden... Det som fattas är nog att någon av pamparna själva eller pamparnas bästa vänner börjar köra elbil, då jävlar kommer det dyka upp fungerande laddare.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 18 jun 2016 09:00
av ivveh
Jag var omkring en sväng igår och kollade många chademo i stan. De finns en ny på lindholmen men inte aktiverad ännu. De va roligt. Sen såg de ut som heden fått en ny el reparerad. Den såg fräsh ut i varje fall men var inte heller aktiverad.
Resten var trasiga, sjukt tråkigt.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 18 jun 2016 10:52
av leiflodde
Kollade på ZAPMAP https://www.zap-map.com/live/ över CHAdeMO och kolla på staden Milton Keynes i England ca 200 000 invånare och ca 50 stationer...

Finns det någon annan bra sida över CHAdeMO i Europa?

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 18 jun 2016 11:13
av Lembritt
leiflodde skrev:
Kollade på ZAPMAP https://www.zap-map.com/live/ över CHAdeMO och kolla på staden Milton Keynes i England ca 200 000 invånare och ca 50 stationer...

Finns det någon annan bra sida över CHAdeMO i Europa?
Japp
Kolla in det andra inlägget i denna tråd. ;)

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 18 jun 2016 20:11
av danni
ivveh skrev:
Jag var omkring en sväng igår och kollade många chademo i stan. De finns en ny på lindholmen men inte aktiverad ännu. De va roligt. Sen såg de ut som heden fått en ny el reparerad. Den såg fräsh ut i varje fall men var inte heller aktiverad.
Resten var trasiga, sjukt tråkigt.
Göteborgs Energi håller på att storsatsa på nya CHAdeMO-laddare, faktiskt. Tror den nyheten är värd en egen tråd ifall någon inte redan skapat det.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 20 jun 2016 09:44
av _TonyV
Som Chademo beroende och snart semestrande på sveriges framsida undrar man ju vad Gbg stad säger om dessa ej fungerande laddare. För de är väl felanmälda fler än en ggn?

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 20 jun 2016 10:37
av gellerstam
_TonyV skrev:
Som Chademo beroende och snart semestrande på sveriges framsida undrar man ju vad Gbg stad säger om dessa ej fungerande laddare. För de är väl felanmälda fler än en ggn?
Maila/fb'a och fråga. Medela oss sen svaret. :- )

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 20 jun 2016 13:41
av ivveh
Jag har felanmält till ansvarig på GBG Energi fast det är inte dom direkt tydligen utan en underleverantör som tar hand om det. Med tanke på att några utav dom varit trasiga i över 1 år och när jag frågade om dom hade något form av ärendehanteringssystem så var svaret nej.
Med andra ord så ser framtiden dyster ut. Dock kan man ju hoppas att den på Heden faktiskt är ny (den såg ju ut att vara det) och att den på Lindholmen inte går sönder.
Jag uppdaterar här om Lindholmen laddaren plötsligt skulle fungera då jag befinner mig där dagligen.

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 20 jun 2016 15:13
av Arild
Det här var en bra tråd och viktig diskussion!

Jag har hittills kört i närområdet hemma och klarat mig med laddning hemma eller några Typ-2-uttag i området. Långturer till Åre och Berlin har gått via SC. I juli ska vi dock resa till Italien via ett antal länder på vägen söderut och norrut och då kanske det är bra att ha en CHAdeMO-adapter. ;)
Finns det någon i Stockholmsområdet som kan låna ut en adapter under 9 Juli - 15 Augusti? :)
(Jag förstår att det är mitt i semester-perioden.)
Det vore bra att testa en, innan jag beställer en från Tesla, de tar ju rejält betalt.. :(

Vi kanske kan ha ett "Europa-kit" i klubben, som innehåller det som behövs med Fransk Typ-3-adapter, Marechal-adapter och Jordad-med-pinne, Schweizisk jordad special-adapter osv. Den som ska ut och resa i klubben, lånar med sig väskan. Är det intressant?

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 20 jun 2016 22:46
av Nicke Nyfiken
danni skrev:
Swede1 skrev:
I Stockholm verkar snabbladdarna fungera bra vad jag sett. Är det Volvo som spökar i Göteborg?
Haha, nej, de bara sköter snabbladdarna ungefär som de sköter resten av staden... Det som fattas är nog att någon av pamparna själva eller pamparnas bästa vänner börjar köra elbil, då jävlar kommer det dyka upp fungerande laddare.
Lugn danni!

Snart kommer Volvo med sin första elbil, och då ska du se att de köpta Göteborgspolitikerna över en natt ser till att GBG blir Sveriges bästa stad att ladda (Volvo)elbilar i. ;)

Givetvis kommer de då på Volvos "inrådan" enbart att sätta upp CCS-laddare för att stänga ute så många andra som möjligt. Men det finns alltid de som ser en affärsidé i att tillverka adaptrar för andra elbilar. :twisted:

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 21 jun 2016 06:51
av Bjelke
Jag köpte min CHAdeMO-adapter för typ ett år sedan och har inte ens öppnat lådan för att titta på den och har nu snart rullat iaf 6000mil :D
Den är säkert jättebra ändå....

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 22 jun 2016 09:41
av ivveh
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Swede1 skrev:
I Stockholm verkar snabbladdarna fungera bra vad jag sett. Är det Volvo som spökar i Göteborg?
Haha, nej, de bara sköter snabbladdarna ungefär som de sköter resten av staden... Det som fattas är nog att någon av pamparna själva eller pamparnas bästa vänner börjar köra elbil, då jävlar kommer det dyka upp fungerande laddare.
Lugn danni!

Snart kommer Volvo med sin första elbil, och då ska du se att de köpta Göteborgspolitikerna över en natt ser till att GBG blir Sveriges bästa stad att ladda (Volvo)elbilar i. ;)

Givetvis kommer de då på Volvos "inrådan" enbart att sätta upp CCS-laddare för att stänga ute så många andra som möjligt. Men det finns alltid de som ser en affärsidé i att tillverka adaptrar för andra elbilar. :twisted:
Jag tror faktiskt exakt de du beskriver kommer att hända. Utan tvekan. Göteborg är riktigt sunk när de kommer till politik och beslut :(

Sent from my SM-G800F using Tapatalk

Re: Vad vore livet utan en ChaDeMo-adapter??

Postat: 02 aug 2016 08:30
av Ragnarferdinand
Arild skrev:

Vi kanske kan ha ett "Europa-kit" i klubben, som innehåller det som behövs med Fransk Typ-3-adapter, Marechal-adapter och Jordad-med-pinne, Schweizisk jordad special-adapter osv. Den som ska ut och resa i klubben, lånar med sig väskan. Är det intressant?
Det har tagits upp tidigare vill jag minnas och Jag tycker det låter som en bra idé. Sitter i samma situation när resan går om en vecka.


Skickat från min iPad med Tapatalk