Sida 1 av 2

Laddplats no-brainer!

Postat: 15 jun 2016 21:43
av alset srotom
Ikea och Max verkar ha fattat!
Men varför går de så trögt för resterande? :roll:
Hade jag haft en affärskedja så hade jag självklart, omgående sökt eventuella bidrag och installerat laddplatser.

Vilken större kedja tror ni blir "först" med att få laddplatser vid sina samtliga butiker?

Mackarna borde verkligen hänga med i detta rejset nu, så de inte blir som med Hasselblads och Nokia! :lol:

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 15 jun 2016 22:03
av LarsL
Fast ska de locka kunder med laddare så får de sätta upp snabbladdare. Personligen åker jag inte till en affär eller ett köpcentrum för att de har ett Schukel.
Gör man däremot som tex MacDonalds och har en Chademo så är det klart att vi tar en paus där.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 15 jun 2016 22:55
av JonasH
Om man ska ladda i samband med att man ska handla t.ex. på det lokala köpcentret så tycker jag inte det behövs snabbladdning.
3-fas 16Ah kommer man långt med då...

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 07:16
av drakbane
Har själv tänkt på detta en del. Jag säger ChaDeMo hastighet, det måste det vara. Tar inte fram kabeln o bökar för mindre o det behövs den hastigheten för att jag ska välja en affär framför en annan. Då får jag ca 20 mil på den timmen jag är där, o butiken betalar ca 30-40.- o jag handlar för 1000. - +

/Sony Z3 Dual

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 07:47
av joel80
Ser mycket hellre 10st 3-fas typ2 än enstaka ChaDeMo. Installationskostnaden för en snabbladdare är troligen i klass med minst 5-10st typ2 3-fas.
Parkeringar på köpcentum kulle också behöva fyllas ut med 16A enfas typ2 så alla laddhybrider som vill ladda inte tar upp snabbare laddare. Har man en laddhybrid är man ofta i mer i behov av att ladda på t.ex mataffären, då man alltid fightas mot den korta sträckan man kan köra på el. (även om det går att ta sig hem utan el vill man inte gärna det om det går att undvika!)

ChaDeMo är väl förresten på väg bort? Det blir väl CCS framöver?
http://teslaclubsweden.se/eu-s-ccs-direktiv/

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 08:01
av Svenssons
joel80 skrev:

ChaDeMo är väl förresten på väg bort? Det blir väl CCS framöver?
http://teslaclubsweden.se/eu-s-ccs-direktiv/
Det vet vi inget om och det sägs inte något om det i länken. Nissan och de andra som valt Chademo kan mycket väl fortsätta med Chademo.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 08:31
av Jocce
Då jag inte har laddning hemma väljer jag faktiskt "shoppingställe" pga laddning ibland.

Bor ca 10 minuters promenad från MoS, men tar ändå bilen ibland, bara för att få "fylla på" lite (hade säkert gjort så även om det kostat en slant).

Har mailat t.ex. Stinsen (som annars är ett perfekt ställe för mig att handla på) om laddplats m.m., men inte fått något svar / någon respons alls. Detta gör att jag faktiskt ibland aktivt väljer bort just Stinsen och väljer t.ex. MoS, Täby eller t.om. Bromma blocks (trots endast Schucko).


Tror att när fler Laddhybrider kommer ut så kommer fler och fler tänka på samma sätt, och som nämns, snabbladdare "krävs" bara av oss med Stora batterier och sällan av en laddhybrid.

Generellt brukar jag försöka tänka "Resan till och från plus någon mil vore trevligt att hinna få laddat på detta ställe medans jag shoppar" vilket 3-fas 16A räcker långt till.
För en i3 t.ex. gissar jag att en Schuko räcker ganska långt?


/Jocce

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 09:05
av HelectriC
joel80 skrev:

ChaDeMo är väl förresten på väg bort? Det blir väl CCS framöver?
http://teslaclubsweden.se/eu-s-ccs-direktiv/
Chademoorganisationen gick så sent som för några veckor ut med att dom under det kommande året ska installera Chademo med 150kW, så på väg ut är dom knappast. Japan tex är ju fullsmetat med Chademo. Vad som händer i Europa beror nog på hur många asiatiska elbilar som säljs framöver.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 09:14
av Svenssons
HelectriC skrev:
joel80 skrev:

ChaDeMo är väl förresten på väg bort? Det blir väl CCS framöver?
http://teslaclubsweden.se/eu-s-ccs-direktiv/
Chademoorganisationen gick så sent som för några veckor ut med att dom under det kommande året ska installera Chademo med 150kW, så på väg ut är dom knappast. Japan tex är ju fullsmetat med Chademo. Vad som händer i Europa beror nog på hur många asiatiska elbilar som säljs framöver.
I landet med flest snabbladdare per yta eller capita och som är ett av våra grannländer så är det Chademo som gäller.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 09:39
av 12man
kommer ccs vs chademo att platsa på denna lista vad det lider?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Formatkrig

och ännu ej på listan gps vs galileo

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 10:48
av danni
LarsL skrev:
Fast ska de locka kunder med laddare så får de sätta upp snabbladdare. Personligen åker jag inte till en affär eller ett köpcentrum för att de har ett Schukel.
Gör man däremot som tex MacDonalds och har en Chademo så är det klart att vi tar en paus där.
På en snabbmatsrestaurang är det inte så meningsfullt med annat än snabbladdare. Men på köpcentrum, Ikea, etc, tycker jag 22 kW är helt okay.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 12:16
av apkungen
För mig är låmgsamladdning vid köpcentra ointressant i princip. En liten bonus är det väl men det enda jag behöver är laddning hemma eller på jobbet och snabbladdning längs med stora vägar. Jag skulle inte klara mig utan det. Är det nån som inte skulle klara sig utan nån laddare vid Ica tex?

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 18:25
av LarsL
Nu får man inga 22kW med en Leaf, utan max 3,6kW. Det blir så lite att jag inte bekymrat mig om att plocka fram sladden hittills.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 21:26
av danni
LarsL skrev:
Nu får man inga 22kW med en Leaf, utan max 3,6kW. Det blir så lite att jag inte bekymrat mig om att plocka fram sladden hittills.
Fast det är ju bilens problem, inte laddformens. Jag tycker fortfarande det finns en poäng med halvsnabb laddning på köpcentrum etc.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 21:38
av Swede1
Ja det går trögt. I köpcenter bredvid så har de fyra gratis 22 kWh laddare. Har inte sett en bil ladda där(på många dagar/tider) Verkar finnas för få elbilar/hybrider än så länge.Folk verkar inte fatta det här med elbilar/laddhybrider, hellre köper de en ny jättelik suv med stor ice. Värdeminskning måste vara kopiös. Om fem år anses den troligen föråldrad. Nu rasar iof elbilar och laddhybrider också i värde de första åren.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 16 jun 2016 21:44
av Swede1
22kwh laddarna nära gör faktiskt att jag överväger en elbil. Har bara 6A motorvärmare uttag på p plats hemma. Så för mig är offentliga ladd platser viktiga. Tror många som bor i lgh har samma problem. Det finns även 16A schuko en bit bort.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 17 jun 2016 20:13
av HelectriC
Ett infall av besserwisser: en laddstolpe är inte 22kWh eller 11 eller nåt annat. Hastighet på stolpe mäts i kW, inte kWh, som är resultat av det man fått i bilen.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 17 jun 2016 22:16
av Nicke Nyfiken
Ännu ett infall av besserwisser: alla dessa 22 kW(h) laddare som det talas om ovan är inga laddare. Det är 22 kW uttag som levererar AC. En laddare levererar DC.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 17 jun 2016 22:36
av danni
Nicke Nyfiken skrev:
Ännu ett infall av besserwisser: alla dessa 22 kW(h) laddare som det talas om ovan är inga laddare. Det är 22 kW uttag som levererar AC. En laddare levererar DC.
Fast de är ju inte helt vanliga uttag heller, eftersom de är kapabla till mode 3. Laddstolpar, är väl en okay benämning.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 17 jun 2016 22:59
av Nicke Nyfiken
danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ännu ett infall av besserwisser: alla dessa 22 kW(h) laddare som det talas om ovan är inga laddare. Det är 22 kW uttag som levererar AC. En laddare levererar DC.
Fast de är ju inte helt vanliga uttag heller, eftersom de är kapabla till mode 3. Laddstolpar, är väl en okay benämning.
Absolut är "laddstolpe" en alldeles utmärkt benämning. Mitt inlägg var inte riktat till HelectriC, utan till tidigare författare som benämnde dessa laddstolpar/AC-uttag som laddare.

Sedan kan man filosofera kring vad dessa laddstolpar ska kallas när de inte har formen av en stolpe. ;)

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 17 jun 2016 23:09
av apkungen
Swede1 skrev:
22kwh laddarna nära gör faktiskt att jag överväger en elbil. Har bara 6A motorvärmare uttag på p plats hemma. Så för mig är offentliga ladd platser viktiga. Tror många som bor i lgh har samma problem. Det finns även 16A schuko en bit bort.
Om du kan använda ladduttaget kontinuerligt ska man inte förrringa 230V 6A heller. Det är 1,3kW och om du kommer hem kl 18 och laddar till kl 7dagen efter så får du i cirka 10 mils räckvidd på en natt. Och om du bara kör 3mil nästa dag så har du 17mil dagen efter det osv.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 17 jun 2016 23:09
av Jerker
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ännu ett infall av besserwisser: alla dessa 22 kW(h) laddare som det talas om ovan är inga laddare. Det är 22 kW uttag som levererar AC. En laddare levererar DC.
Fast de är ju inte helt vanliga uttag heller, eftersom de är kapabla till mode 3. Laddstolpar, är väl en okay benämning.
Absolut är "laddstolpe" en alldeles utmärkt benämning. Mitt inlägg var inte riktat till HelectriC, utan till tidigare författare som benämnde dessa laddstolpar/AC-uttag som laddare.

Sedan kan man filosofera kring vad dessa laddstolpar ska kallas när de inte har formen av en stolpe. ;)
Ladduttag?

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 18 jun 2016 09:54
av LarsL
apkungen skrev:
Swede1 skrev:
22kwh laddarna nära gör faktiskt att jag överväger en elbil. Har bara 6A motorvärmare uttag på p plats hemma. Så för mig är offentliga ladd platser viktiga. Tror många som bor i lgh har samma problem. Det finns även 16A schuko en bit bort.
Om du kan använda ladduttaget kontinuerligt ska man inte förrringa 230V 6A heller. Det är 1,3kW och om du kommer hem kl 18 och laddar till kl 7dagen efter så får du i cirka 10 mils räckvidd på en natt. Och om du bara kör 3mil nästa dag så har du 17mil dagen efter det osv.
Precis och det är ju så det funkar hemma (eller på jobbet). Där står bilen ändå i många timmar så det går bra med en liten rännil av ström. Men jag tänker inte, "ska vi inte åka till IKEA? För där kan jag få 1 mil per timme".

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 18 jun 2016 10:06
av Challe76a
Efter att ha läst ifatt tråden inser man snabbt att valet av uttag på respektive ställe måste ställas i relation till hur länge en kund kan tänkas stanna. Denna kunskapen finns ju tyvärr inte hos de respektive kedjorna tror jag än mindre bland elektrikerna som får frågan om att montera en stolpe.

22kW typ 2 testade jag i Finland nyligen och på de två timmarna vi sprang runt i det köpcentrumet/stadskärnan hann det bli fullt i batteriet. Utanför en resturang (modell snabbmat) bör det vara en snabbare laddning för att man ska ha något för besväret.

Det är således så att ICA och en hel del andra kedjor som ligger för sig själva har gjort en miss som sätter upp Schuko utanför sina affärer, där inne är man max 20-30 minuter och då struntar jag i att koppla in mig. Det blir således mer en image grej men i princip helt meningslöst för den som kör elbil, dvs inte värt besväret.

Re: Laddplats no-brainer!

Postat: 18 jun 2016 10:17
av LarsL
Precis, då får de fundera på vad de vill med uttaget eller laddaren. Vill de sprida image? Ja, förmodligen fram till nu. Det handlar alltså inte om att locka till sig elbilar utan att kunna visa en snygg fasad för dem utan.
Vill en ICA butik locka till sig mig, nu, då får de sätta upp en Chademo (helt ok med 22kW). Då skulle jag kunna tänka mig att ta en liten omväg för att kunna ladda samtidigt som jag köper min mat. Och det är ganska stora pengar vi snackar om, mat är den största affären jag gör (för att vara lite klyschig).