Sida 1 av 1

70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 10:20
av Jonas H
Denna fråga har säkert varit uppe massa gånger tidigare, så ber om ursäkt om det blir repetering.

Jag har ju som sagt lagt en order på en 75D med leverans vid årsskiftet. Nu har jag en vecka kvar på mig att kunna ändra i min spec och då börjar ju ändå tankarna snurra. Jag har redan nu bestämt mig för att välja bort batteriuppgraderingen då jag hellre gör det i efterhand om det behövs.

Tidigare har det aldrig varit aktuellt med en fyrhjulsdriven bil då jag varit ute efter så stor frunk som möjligt. Detta är ju tyvärr ett minne blott nu när alla modeller har lika "liten" frunk. Valet står därför nu mellan en 70 eller 70D. Jag har ju aldrig kört en Tesla så oavsett förstår jag ju redan nu att jag kommer att få en grym bil vilket jag än väljer. Har också förstått att bakhjulsdriven Tesla fungerar väldigt bra med sitt snabba antispinn och antisladd system. Jag bor i Norrland där vi ännu får snö (även om det bara blir mindre och mindre). Jag har mest kört 2 hjulsdrivna bilar utan problem, men även en del fyrhjulsdrivet.

När jag pratat med Christian Nikkilä på Tesla i Göteborg så tycker han absolut man skall välja 70 D då "vridet och knuffen" i bilen är något helt annat som han säger. Vad säger ni andra som har erfarenheter och då kanske kört båda modellerna?

Skillnaden om jag väljer bort dualdrive är att jag istället kan lägga till premiuminteriör samt Ultra hifi. Min budget är alltså som ni förstår begränsad.

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 10:24
av akeller
Ökar inte 4-hjulsdriften räckvidden en del, tyckte Elon nämnde det när man introducerade D-modellerna.

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 10:32
av Vidio
Jonas H skrev:
Denna fråga har säkert varit uppe massa gånger tidigare, så ber om ursäkt om det blir repetering.

Jag har ju som sagt lagt en order på en 75D med leverans vid årsskiftet. Nu har jag en vecka kvar på mig att kunna ändra i min spec och då börjar ju ändå tankarna snurra. Jag har redan nu bestämt mig för att välja bort batteriuppgraderingen då jag hellre gör det i efterhand om det behövs.

Tidigare har det aldrig varit aktuellt med en fyrhjulsdriven bil då jag varit ute efter så stor frunk som möjligt. Detta är ju tyvärr ett minne blott nu när alla modeller har lika "liten" frunk. Valet står därför nu mellan en 70 eller 70D. Jag har ju aldrig kört en Tesla så oavsett förstår jag ju redan nu att jag kommer att få en grym bil vilket jag än väljer. Har också förstått att bakhjulsdriven Tesla fungerar väldigt bra med sitt snabba antispinn och antisladd system. Jag bor i Norrland där vi ännu får snö (även om det bara blir mindre och mindre). Jag har mest kört 2 hjulsdrivna bilar utan problem, men även en del fyrhjulsdrivet.

När jag pratat med Christian Nikkilä på Tesla i Göteborg så tycker han absolut man skall välja 70 D då "vridet och knuffen" i bilen är något helt annat som han säger. Vad säger ni andra som har erfarenheter och då kanske kört båda modellerna?

Skillnaden om jag väljer bort dualdrive är att jag istället kan lägga till premiuminteriör samt Ultra hifi. Min budget är alltså som ni förstår begränsad.
Hej, du står inför exakt samma val som jag gjorde när jag lade min beställning.
För mig blev det inget premiumpaket, då jag valde att gå på en 70 D.
Det var för mycket fördelar för att tacka nej till den tyckte jag. Den största fördelen som jag ser det är den ökade räckvidden.
Dessutom kör jag bakhjulsdrivet idag, och även ifall den ska vara "en av de bästa på marknaden" så är det likförbannat inte så kul att köra ut den från en P-ruta i lite motlut och blankis. ;)
Räckvidd, acceleration, säkerhet. Det var mina skäl till att jag valde till D! Läääääängtar!!!

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 10:43
av mati
Jag har en P85 utan D och hade jag kunnat välja idag så hade jag lagt till 4-hjulsdrift och valt bort nåt annat istället. Visst är antispinnet ganska bra, men lik förbaskat så släpper det när man är lite snabb på gasen, framförallt vid regn och när man kör genom rondeller och så.
Nu är ju en 70 något "slöare" än min P85, så det är kanske inte lika dramatiskt.

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 10:56
av Kirre
Förstår dilemmat. Dock efter noggrant övervägande för min del var just D-tillägget det mest självklara. Ökad räckvidd samt bättre väghållning var de främsta argumenten. Sen tror jag att frunken numera är lika stor 70 och 70D pga hepa-filtret?

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 10:58
av stefan007
Kanske en 60 istället om budgeten är begränsad...

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 11:01
av Svenssons
stefan007 skrev:
Kanske en 60 istället om budgeten är begränsad...
En 60 med 75 kWh batteripack!

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 11:03
av danni
Oj, sånt är ju väldigt individuellt att bedöma, vad man värderar mer eller mindre. Jag har inte kört de bakhjulsdrivna modellerna mer än vid provkörningar, så mina intryck av dem är begränsade, men vad jag kan minnas så känns de bra mycket mindre stabila vid fullgas. Jag kan säga att Teslas fyrhjulsdrift är extremt stabil. Greppet är absurt, bilen ligger plant och fint, och man har hundraprocentig kontroll under nästan alla omständigheter. När det blev dåligt väder i vintras, alltså riktigt dåligt väder med enorma snödrivor på gatorna så andra bilar körde fast överallt runtomkring, så kändes bilen i stort sett oberörd. Jag körde helt obesvärad upp bl.a. en riktigt brant, riktigt trång backe som var helt täckt med snö, och kände mig inte det minsta bekymrad. När vi kom fram till vårt mål, en populär restaurang vars parkering oftast är full, såg det ut såhär:

Bild

Dvs bara jag och en Range Rover som hade lyckats forcera backen ifråga :D (Bilen längst bort ser ut att ha stått sen dagen före).

Så från mitt perspektiv kan jag väldigt varmt rekommendera Teslas fyrhjulsdrift. Jag tycker den tillför mycket till bilen.

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 11:05
av Gustafsson
Svår fråga att svara på. Du märker knappt skillnaden i acceleration på torr väg (har testat softwarereducerad acceleration i min). Nya 70 har också liten frunk. Räckviddsskillnaden är betydelselös också för de allra flesta.

/70D

Tillägg: Dock som många säger är fyrhjulsdriften fenomenal i snö å elände. Den drar som en traktor i nysnö...Är det värt pengarna ? Ja om man har dem :D

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 11:10
av Svenssons
Ny Model S 60 uppgraderbar till 75 utan några paket lär kosta kring 675 000:-. Model S 70D kostar 862 000:-. Model S 60D kanske kommer kosta 730 000:-. Mer vet vi vid kl. 15:00 enligt Tibor.

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 11:17
av Surfaren
Svenssons skrev:
Ny Model S 60 uppgraderbar till 75 utan några paket lär kosta kring 675 000:-. Model S 70D kostar 862 000:-. Model S 60D kanske kommer kosta 730 000:-. Mer vet vi vid kl. 15:00 enligt Tibor.
Skapade en tråd för den nyheten, så vi inte grötar till det allt för mycket (som vi brukar) :D

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=4772

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 11:31
av Jonas H
OJ! Det bara haglar in svar :D Underbart! Nåja... lutar nog mot fyrhjulsdriften ändå. Mycket går ju att köpa till efteråt som AP och batteri, men fyrhjulsdrift är ju svårare :)

Jasså 60 kommer tillbaka? Kommer den 25 mil ens? Tveksam till om det är något alternativ, men tanken är ju lockande för att sedan uppgradera allt eftersom.

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 13:18
av Elektrokungen
Nu när frunken är lika på RWD och AWD skulle jag alla dagar i veckan välja AWD framför ultra och premium vid nybeställning. Inte för att RWD är dålig, utan för att AWD är grym :-)

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 13:31
av Zoidberg
Jonas H skrev:

Jasså 60 kommer tillbaka? Kommer den 25 mil ens? Tveksam till om det är något alternativ, men tanken är ju lockande för att sedan uppgradera allt eftersom.
Viljesak! ;). 25mil lär du klara utan större ansträngning.

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 13:34
av matsm
Valde också mellan 70 och 70D. Hade beställt en 70 förra sommarn men ångrade mig till en 70D istället. Efter 6 månader och 2300 mil känns valet helt rätt. Bilens AWD är grym, speciellt vid halt väglag/branta backar.

Björn Nyland testade en 70D på långfärd och jämförde med sin P85:a. 24 minuter in kommer liten test på våt vägbana... :)

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 14:35
av bylund
Hur ligger din order nu? I och med att 70 alldeles nyss försvann, och valet nu är 60 eller 75, kan du göra ändringar i ordern utan att tvingas välja bort 70?

Re: 70 eller 70D

Postat: 09 jun 2016 14:44
av Jonas H
bylund skrev:
Hur ligger din order nu? I och med att 70 alldeles nyss försvann, och valet nu är 60 eller 75, kan du göra ändringar i ordern utan att tvingas välja bort 70?

Jag kan välja 70 i min order men inte 60 :?

Vet inte iofs om 60 hade varit något alternativ.

Re: 70 eller 70D

Postat: 10 jun 2016 11:38
av Ubbe
Något som inte nämnts är bättre hållbarhet på drivlinorna med D. Visserligen har man 8 års garanti men jobbigt att vara utan sin älskade bil under ev. reparation. Speciellt om man har långt till ett serviceställe som i Norrland. 70D verkar ha klarat drivlinorna väldigt bra. Och så är det värt det för accets skull/70D

Re: 70 eller 70D

Postat: 10 jun 2016 16:00
av +46
Räckvidden har aldrig varit något problem för min del (85D uttagen våren 2015). Laddar max 70 procent för vardagsbruk och har aldrig varit närheten av att råka ut för räckviddsångest. Jag har också dubbelladdare vilket möjliggör att jag snabbt kan ladda på några extra mil, även hemifrån, om något oförutsett skulle inträffa på kort varsel.
Tyvärr hann Tesla Motors ta bort 60D innan jag hann beställa den i slutet av 2014. Idag skulle jag inte tveka en sekund. Däremot skulle jag aldrig beställa en Modell S utan AWD med luftfjädring. Bättre framkomlighet på vintern går inte att hitta enligt min erfarenhet och då jämför jag bara med mina tidigare två bästa vinterbilar (Jeep Grand Cherokee och Chevrolet Surburban). Alla andra bilar som jag har haft är helt ointressanta i detta sammanhang.
Finns det pengar över så lägg till vinterpaketet. Rattvärmen är helt suverän!

Re: 70 eller 70D

Postat: 11 jun 2016 05:33
av Gustafsson
point1 skrev:
Ubbe skrev:
Något som inte nämnts är bättre hållbarhet på drivlinorna med D. Visserligen har man 8 års garanti men jobbigt att vara utan sin älskade bil under ev. reparation. Speciellt om man har långt till ett serviceställe som i Norrland. 70D verkar ha klarat drivlinorna väldigt bra. Och så är det värt det för accets skull/70D
Å andra sidan har du 2 motorer och drivlinor som kan strula, tveksam till att det skulle bli mindre problem med D än utan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Statistiken från den Norska klubbens undersökning visar detta mycket tydligt.70 D modellerna är mycket sällan drabbade av DU haveri.