Sida 1 av 1
Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 29 maj 2016 09:32
av jtesla
Uppdatering... Handels ska det stå i rubriken, men det vet jag inte har man ändrar...
Skattesubventioner av elbilar räddar inte miljön
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/skat ... joen-25324
Konstiga hypoteser i artikeln som
Elbilar är i dag dyra och exklusiva nischfordon. Nya Teslor som blivit så uppmärksammade, eller andra motsvarande elbilar, kommer sannolikt inte att användas för arbetspendling på landsbygden, utan mer som hobbyfordon för den som redan har en eller flera andra vanliga bilar, eller för kortare resor i städer
Men slutsatsen om att bränsleskatt är ett bättre styrmedel kan han ju ha rätt i...
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 29 maj 2016 09:43
av Remuz
Dom som köper premiumbilar tenderar att köra betydligt mer än snittet. Dessutom tenderar tjänstebilar att rulla mer än privata bilar, så min gissning är att tesla rullar klart över snittet.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 29 maj 2016 09:57
av Mickep
Remuz skrev:Dom som köper premiumbilar tenderar att köra betydligt mer än snittet. Dessutom tenderar tjänstebilar att rulla mer än privata bilar, så min gissning är att tesla rullar klart över snittet.
Stämmer nog men det är fortfarande få som har råd med bilar på 800 k och att dessa skall få 60k i subventioner är inte helt fördelningspolitiskt korrekt.
Det kommer givetvis ändas med model 3 till en viss del.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 29 maj 2016 10:11
av Toja
Ny teknologi är alltid dyr i början.
Sen kostar det inte staten 60.000.
Köper man en Tesla betalar man 200.000 i moms + accis tror jag är ca 200.000. Så inte kostar det staten något även om man får 60,000 i "rabatt"
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 29 maj 2016 10:17
av bylund
Toja skrev:Ny teknologi är alltid dyr i början.
Sen kostar det inte staten 60.000.
Köper man en Tesla betalar man 200.000 i moms + accis tror jag är ca 200.000. Så inte kostar det staten något även om man får 60,000 i "rabatt"
Tesla har man dock inte betalat accis på om man inte lyckats köpa en 1999 eller tidigare. Men visst är ju såklart momsen alltid högre än 60 000 kr på en Tesla (eller valfri annan bil som kostar mer än 300 000 kr).
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 29 maj 2016 10:51
av Daoops
Hela skiten är fud. Ett lätt sätt att se det är mänged av "men det är inte helt säkert att" och "men det förutsätter att".
enligt det där argumentet att olja skulle vara bättre än el så borde vi ju isåfall byta ut alla tvättmaskiner så dom gick på bensin istället. Märkligt tyst om det.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 29 maj 2016 22:58
av pegs
Mickep skrev:Stämmer nog men det är fortfarande få som har råd med bilar på 800 k och att dessa skall få 60k i subventioner är inte helt fördelningspolitiskt korrekt.
Nej. Samtidigt så har det hjälpt till att få bollen i rullning. Någonstans måste man börja.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 01:02
av Toja
bylund skrev:Toja skrev:Ny teknologi är alltid dyr i början.
Sen kostar det inte staten 60.000.
Köper man en Tesla betalar man 200.000 i moms + accis tror jag är ca 200.000. Så inte kostar det staten något även om man får 60,000 i "rabatt"
Tesla har man dock inte betalat accis på om man inte lyckats köpa en 1999 eller tidigare. Men visst är ju såklart momsen alltid högre än 60 000 kr på en Tesla (eller valfri annan bil som kostar mer än 300 000 kr).
Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 06:00
av Fuelman
Hej, den artikeln bör ju bemötas. Tror precis som någon ovan skrev att Teslor kör mer än genomsnittet (kan någon göra en enkät här på forumet??

) Dessutom sker större del av laddning vanligtvis nattetid och därmed när elöverskott råder. Även i samhällen där kolkraftverk eldas vid peak laddar elbilarna mao "grön" el nattetid.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 06:48
av Bjelke
Jag bor på landsbygden och pendlar 21 mil varje dag!

Jag skulle inte köpt en bil i denna prisklass om det inte vore en Tesla och har därmed betalat in en rejäl summa moms mer än
om jag skulle köpt en fossilare, och jag trodde dessutom inte att jag skulle få något 40.000kr-bidrag (den stod som demo-bil hos Tesla
men dom hade inte tagit den i bruk sas och alltså inte fått något bidrag).
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 06:57
av joel80
21 mil varje dag... Då är det inte lång tid innan staten ändå förlorar pengar på ditt dyrare inköp. Momsskillnaden på en fossilbil tar du ju igen snabbt på utebliven skatt och moms på bensin/diesel!
Ujujuj vilken förlustaffär du är för staten nu!

Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 07:01
av Bjelke
joel80 skrev:21 mil varje dag... Då är det inte lång tid innan staten ändå förlorar pengar på ditt dyrare inköp. Momsskillnaden på en fossilbil tar du ju igen snabbt på utebliven skatt och moms på bensin/diesel!
Ujujuj vilken förlustaffär du är för staten nu!


sant... (vi är ganska många nu som skulle vilja se en nationalekonom visa hur det egentligen förhåller sig med detta, alltså
att vi köper el i Sverige istället för olja från andra länder osv och hur det slår. Flera som skrivit om det, men inga bra siffror på det än,
och då har vi inte tagit med dom andra fördelarna i samhället som är så svåra att räkna på som sjukvård osv)
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 08:33
av TiborBlomhall
Fuelman skrev:Tror precis som någon ovan skrev att Teslor kör mer än genomsnittet (kan någon göra en enkät här på forumet??

)
Finns redan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... w=viewpoll
Som tydligt visar att Teslaägare kör klart mer än genomsnittet (som är 1,218 mil enligt Statistiska Centralbyrån) - typ
dubbelt så mycket.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 10:05
av StefL
Toja skrev:Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
Ja - moms, som man tar ut på all annan försäljning också...
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 10:12
av Svenssons
StefL skrev:Toja skrev:Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
Ja - moms, som man tar ut på all annan försäljning också...
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Förutom då Destinations- och dokumentavgift på 3 950 kr som det också inkluderar momsen.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 10:22
av StefL
Svenssons skrev:StefL skrev:Toja skrev:Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
Ja - moms, som man tar ut på all annan försäljning också...
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Förutom då Destinations- och dokumentavgift på 3 950 kr som det också inkluderar momsen.
Aha, tackar då har man lärt sig något även idag

Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 11:06
av danni
Svenssons skrev:StefL skrev:Toja skrev:Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
Ja - moms, som man tar ut på all annan försäljning också...
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Förutom då Destinations- och dokumentavgift på 3 950 kr som det också inkluderar momsen.
Det där är ingen skatt, det är Teslas egna avgift. Däremot får man betala en vägtrafikregisteravgift på 50 kr när bilen ställs på (och därefter årligen).
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 12:51
av Svenssons
danni skrev:Svenssons skrev:StefL skrev:Toja skrev:Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
Ja - moms, som man tar ut på all annan försäljning också...
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Förutom då Destinations- och dokumentavgift på 3 950 kr som det också inkluderar momsen.
Det där är ingen skatt, det är Teslas egna avgift. Däremot får man betala en vägtrafikregisteravgift på 50 kr när bilen ställs på (och därefter årligen).
Ahh OK, men den inkluderar 25% moms så det är skatt i den. Avgift är rent generellt inte samma som skatt men trodde det var en statlig registreringsavgift men den kommer alltså senare då och är mycket lägre.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 12:59
av Nicke Nyfiken
danni skrev:Svenssons skrev:StefL skrev:Toja skrev:Men det finns väl någon skatt också som staten tar ut på nya bilar ?
Ja - moms, som man tar ut på all annan försäljning också...
Utöver det är det väl ingen specifik registreringsskatt eller accis på nya bilar idag?
Förutom då Destinations- och dokumentavgift på 3 950 kr som det också inkluderar momsen.
Det där är ingen skatt, det är Teslas egna avgift. Däremot får man betala en vägtrafikregisteravgift på 50 kr när bilen ställs på (och därefter årligen).
Vägtrafikregisteravgiften är på 65kr. Det är påställningsavgiften som är på 50kr, men den tas inte ut första gången bilen ställs på.
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 15:08
av lator
Nicke Nyfiken skrev:Vägtrafikregisteravgiften är på 65kr. Det är påställningsavgiften som är på 50kr, men den tas inte ut första gången bilen ställs på.
Faktiskt ändrat av våran, enligt många, bilfientliga regering till 50 kr. Fast det var ju 43 kr i forntid så det fattas ju lite än...
Re: Ny debattartikel av forskare på Jandels
Postat: 30 maj 2016 16:25
av bylund
Acciser, påställningsavgifter. Mycket gamla skatter och avgifter som lever kvar i folks medvetande som är slopade

Bilaccisen avskaffades år 2000, påställningsavgiften 2015.
Skylttillverkningsavgift däremot tillkommer väl också när man ställer på bilen för första gången.