Sida 1 av 1
Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 09:33
av Mickep
Patenten är släppta och tesla lovar att inte stämma producenter som gör bilar som kan ladda på SuC.
Men vad skulle hända om en kinesisk (geely) tillverkade en bil med långsamt batteri som kan ladda på teslas stationer. Jag menar det måste finnas någon form av krav på kapacitet och ekonomisk ersättning innan sådant kan ske. Givetvis måste man kunna ta betalt för den rörliga kostnaden och en fast summa som administrationsavgift för att släppa på dem.
Risken är att laddstationerna blir upptagna av billiga elbilar som måste laddas stup i kvarten.
Hur har tesla tänkt där ? Hur ser avtalen ut? Kommer det vara lockande för andra att utnyttja patenten?
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 09:36
av bylund
Att patenten är fria gör ju bara att andra får utnyttja tekniken utan att behöva betala royalities etc. Det innebär inte att vem som helst kan ladda på Teslas stationer rakt upp och ner, det handlar om en separat affärsuppgörelse.
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 09:51
av AnteF
What Bylund said.
I övrigt undrar jag vilka diskussioner Tesla haft med andra biltillverkare. Jag menar... räcker att titta på kartan för att inse att det borde locka satan för någon aktör att ge sig in med samma teknik samt även bygga sina egna laddstationer som Tesla kan använda sig utav. "Vi bygger en drös egna som ni kan få använda och vice versa".
Dock tippar jag att märkesprestigen sätter stopp för en hel del tillverkare, Volvo inkluderat.
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 10:21
av vigge50
Mickep skrev:Patenten är släppta och tesla lovar att inte stämma producenter som gör bilar som kan ladda på SuC.
Men vad skulle hända om en kinesisk (geely) tillverkade en bil med långsamt batteri som kan ladda på teslas stationer. Jag menar det måste finnas någon form av krav på kapacitet och ekonomisk ersättning innan sådant kan ske. Givetvis måste man kunna ta betalt för den rörliga kostnaden och en fast summa som administrationsavgift för att släppa på dem.
Risken är att laddstationerna blir upptagna av billiga elbilar som måste laddas stup i kvarten.
Hur har tesla tänkt där ? Hur ser avtalen ut? Kommer det vara lockande för andra att utnyttja patenten?
Alla Supercharges kontaktar bilen och kollar så att det är en Tesla och att ägaren har betalat för Superchargers, tidigar fanns Tesla Model S med 60 kWh batteri och med den så ingick inte fri laddning av Superchargers utan du fick låsa upp det med mjukvara.
Tesla har koll på dig

Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 11:33
av Mickep
Hur kan sådana affärsuppgörelse se ut. Tror inte det är aktuellt att andra skall sätta upp SuC utan det är mer att få betala för att använda. och har tesla koll så kan säkert kW-debitering kunna ske. (men det är inte frågan eftersom de verkar uppmuntra att patenten används)
Frågan är om vi kommer se andra märken på stationerna (eller kanske NÄR)
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 11:37
av Daoops
AnteF skrev:What Bylund said.
I övrigt undrar jag vilka diskussioner Tesla haft med andra biltillverkare. Jag menar... räcker att titta på kartan för att inse att det borde locka satan för någon aktör att ge sig in med samma teknik samt även bygga sina egna laddstationer som Tesla kan använda sig utav. "Vi bygger en drös egna som ni kan få använda och vice versa".
Dock tippar jag att märkesprestigen sätter stopp för en hel del tillverkare, Volvo inkluderat.
Läste nånstans vad superchargenätverket var värt för något år sedan i ren kost men kommer inte ihåg. Om man räknar lite hastigt på att nästan 20kkr per bil går till sc, och säg att 10 går till bygge och 10 till all el under bilens liv och det finns 120k teslas på vägarna idag är det 1,2 miljarder sek i byggkost. Eller om man vänder på det och räknar 620 stationer gånger 1 milj per bygge så blir det 600M. Så egentligen rent monetärt säkert inga problem för några större biltillverkare att gå ihop och bygga något liknande. Tiden är nog ett större problem då, hönan och ägget, skall man bygga innan eller efter man gjort elbilen som man hoppes skall slå. Och vill tyskarna vara med och betala i usa som kommer att vara en mycket mindre marknad och så vidare. Politik och slöa beslutsvägar och brist på framtidsutsikt är nog långt större problem.
Och då har vi nte börjat prata batteritillgång då som måste tajmas in också, och bromsa fud-lobbyisterna man köpt och skola om sina lite till åren gågna bilfrencheiseåterförsäljare.
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 12:04
av fnystrom
Skulle man inte kunna tänka sig att det togs fram en Supercharger-adapter som gör att man kan snabbladda sin Volvo V40.1 eller Audi Q6 E-tron på Superchargers?
Priset för en sådan skulle kunna vara runt 20000 kronor och då får Tesla in samma pengar som för de egna bilarna.
Jag tror det skulle göra att det totalt såldes mer elbilar vilket bara är bra.
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 12:11
av Daoops
fnystrom skrev:Skulle man inte kunna tänka sig att det togs fram en Supercharger-adapter som gör att man kan snabbladda sin Volvo V40.1 eller Audi Q6 E-tron på Superchargers?
Priset för en sådan skulle kunna vara runt 20000 kronor och då får Tesla in samma pengar som för de egna bilarna.
Jag tror det skulle göra att det totalt såldes mer elbilar vilket bara är bra.
Det är nog mindre tekniska problem, mer politiska

. Volvos batteri och kablage måste kunna hantera 135kW+ för sc vilket kanske är ett problem om dom inte tänker när dom gör den
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 12:42
av Svenssons
Mickep skrev:Hur kan sådana affärsuppgörelse se ut. Tror inte det är aktuellt att andra skall sätta upp SuC utan det är mer att få betala för att använda. och har tesla koll så kan säkert kW-debitering kunna ske. (men det är inte frågan eftersom de verkar uppmuntra att patenten används)
Frågan är om vi kommer se andra märken på stationerna (eller kanske NÄR)
Att patenten är fria att användas möjliggör inte att det går att ladda på Teslas SuperChargers. Patenten är ju bara hur de tekniskt fungerar, inte hur man verifierar att laddning kan göras eller inte. Elon har uttalat sig om att han vill att andra tillverkares bilar ska fungera som för Model S, dvs fritt på livstid för de bilar som har aktiverats för SuperCharger. Det var dock ett par år sedan och kanske har policyn ändrats i samband med dialog med de som är intresserade. Dock har patenten inget att göra med huruvida en bil kommer kunna ladda vid SuperCharger eller inte som sagt var. Tesla har aldrig sagt att de kommer att låta andra ladda på Superchargers fritt eller inte stämma de som tar ström utan tillstånd från Superchargers.
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 16:29
av TiborBlomhall
Teslas policy är att de som köper in sig på nätverket ska köra med samma prisfilosofi som de: engångsavgift när bilen köps därefter gratis.
Fria patent betyder inte att du får hacka krypterade överföringen mellan bil och Supercharger. Andra som vill använda nätverket måste ändå betala.
Jag tror dock stora feta TESLA bokstäverna på laddarna måste bytas innan någon annan tillverkare låter sina bilar ladda där:
http://teslaclubsweden.se/samarbete-om-superchargers/
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 17:46
av Martinen
Den som först ser till att svälja sin stolthet och tecknar samarbete med Tesla ang laddningen kommer garanterat vara en vinnare i längden. Om några år alla har släppt elbilar så kommer laddningen vara en stor dealbreaker för många vid val av bil.
Re: Andra tillverkares tillgång till supercharger nätverket
Postat: 21 maj 2016 23:30
av Nicke Nyfiken
fnystrom skrev:Skulle man inte kunna tänka sig att det togs fram en Supercharger-adapter som gör att man kan snabbladda sin Volvo V40.1 eller Audi Q6 E-tron på Superchargers?
Priset för en sådan skulle kunna vara runt 20000 kronor och då får Tesla in samma pengar som för de egna bilarna.
Fast en enda adapter kan man använda till 100 olika bilar om man vill, och då är 20.000:- inte relevant.
Och vad händer när adaptern går sönder? Köper man en ny då för 20.000:- ?
Ska man anamma Teslas betalmodell så är laddmöjligheten bunden till bilen, oavsett adapter eller inte.