Ska jag köpa en Fisker karma?
Postat: 11 maj 2016 21:53
Kan få den för cirka 350kkr. Ska jag köpa den?
Karma får nytt liv frågan är bara hur många delar kommer vara sammabylund skrev:Hur ser det ur med reservdelar o s v till en sådan? Någon som sitter på ett lager, eller måste allt specialbyggas om något går sönder?
Själv skulle jag nog inte våga äga en sådan även om det låter som ett ovanligt lågt pris.
Larvigt klipp. Avgasröret sitter där ja, men man kommer ju köra mest på el och bara när man åker på motorväg är bensinmotorn igång o då åker avgaserna bort av fartvinden.e5m1r skrev:Karma får nytt liv frågan är bara hur många delar kommer vara sammabylund skrev:Hur ser det ur med reservdelar o s v till en sådan? Någon som sitter på ett lager, eller måste allt specialbyggas om något går sönder?
Själv skulle jag nog inte våga äga en sådan även om det låter som ett ovanligt lågt pris.
Måste dela med mig av ett klipp
Hur kollar man det numret?micke_ skrev:det låter som ett mycket lågt pris..Jag har själv en som jag köpte ny sedan 2012 och rullat 4000 mil utan några större problem, nu är dock min en av de sista som byggdes, runt 2000ex.. kolla vilket produktionsnummer den har. Det finns delar då de har startar upp igen, kommer några tekniker över till sommaren från usa till köpenhamn och gör en update av mjukvaran som det var länge sedan den kom
Sent from my iPad using Tapatalk
Det enda i klippet som jag tyckte var befogat var samma problem som Tesla har nämligen passformen på vissa delar.apkungen skrev:Larvigt klipp. Avgasröret sitter där ja, men man kommer ju köra mest på el och bara när man åker på motorväg är bensinmotorn igång o då åker avgaserna bort av fartvinden.e5m1r skrev:Karma får nytt liv frågan är bara hur många delar kommer vara sammabylund skrev:Hur ser det ur med reservdelar o s v till en sådan? Någon som sitter på ett lager, eller måste allt specialbyggas om något går sönder?
Själv skulle jag nog inte våga äga en sådan även om det låter som ett ovanligt lågt pris.
Måste dela med mig av ett klipp
Hur många mil kommer du på el och hur mycket drar dem på bensin? 5mil o 1l/mil?micke_ skrev:det låter som ett mycket lågt pris..Jag har själv en som jag köpte ny sedan 2012 och rullat 4000 mil utan några större problem, nu är dock min en av de sista som byggdes, runt 2000ex.. kolla vilket produktionsnummer den har. Det finns delar då de har startar upp igen, kommer några tekniker över till sommaren från usa till köpenhamn och gör en update av mjukvaran som det var länge sedan den kom
Sent from my iPad using Tapatalk
EPA-siffrorna är ca 52 km på el och sen 1,2 liter / mil, så sannolikt sämre än så i verkligheten. Men det vore intressant att höra siffror från en ägare.apkungen skrev:Hur många mil kommer du på el och hur mycket drar dem på bensin? 5mil o 1l/mil?micke_ skrev:det låter som ett mycket lågt pris..Jag har själv en som jag köpte ny sedan 2012 och rullat 4000 mil utan några större problem, nu är dock min en av de sista som byggdes, runt 2000ex.. kolla vilket produktionsnummer den har. Det finns delar då de har startar upp igen, kommer några tekniker över till sommaren från usa till köpenhamn och gör en update av mjukvaran som det var länge sedan den kom
Sent from my iPad using Tapatalk
Du klagar på prestanda o jämför den med en sportbil, sen klagar du på utrymmen och jämför den med en vanlig sedan. Typ bara tesla fixar det. Tycker inte det är riktigt rättvist. Karman är häftigare på utsidan och snyggare och lyxigare inredning tycker jag. För mig räcker 0-100 på 7s väl, så jag behöver inte dra igång bensinaren och av vad jag har läst så är den härlig att köra och ligger bra på vägen.danni skrev:Jag har lite svårt att se poängen med Karma, i alla fall för det pris den betingade som ny. Men det är en riktigt snygg, tuff, och ovanlig bil, och kan du få den för så lågt pris så kanske det inte är så dumt ändå. Om du kan leva med att den har väldigt små utrymmen och är lite opraktisk, i alla fall. Totalkostnaden kan nog bli ganska låg i och med eldriften. Frågan är hur irriterande det blir att behöva väcka bensinaren varje gång man vill ha ordentlig prestanda. Det går väl an i en tradig Outlander eller V60, men en bil som ser ut sådär vill man ju köra på riktigt ibland.
Kolla dock på förhand upp eventuella dolda kostnader, som annars lätt kan skena iväg. Försäkring, service, etc. Och avsätt en del pengar till däckkontot, de kan inte vara billiga så stora som de är.
Jag har hört att det är lite tvärt om med Karma. De var en liten by tillverkare som inte är börjat fiffla med räckviddstester än. Den har 20kWh batteri, störst av alla laddhybrider och bör komma lika långt som en chevrolet volt typ.danni skrev:EPA-siffrorna är ca 52 km på el och sen 1,2 liter / mil, så sannolikt sämre än så i verkligheten. Men det vore intressant att höra siffror från en ägare.apkungen skrev:Hur många mil kommer du på el och hur mycket drar dem på bensin? 5mil o 1l/mil?micke_ skrev:det låter som ett mycket lågt pris..Jag har själv en som jag köpte ny sedan 2012 och rullat 4000 mil utan några större problem, nu är dock min en av de sista som byggdes, runt 2000ex.. kolla vilket produktionsnummer den har. Det finns delar då de har startar upp igen, kommer några tekniker över till sommaren från usa till köpenhamn och gör en update av mjukvaran som det var länge sedan den kom
Sent from my iPad using Tapatalk
Du och jag har redan fört den här diskussionen i kommentarsfältet på Teknikens Värld i flera år...apkungen skrev:Du klagar på prestanda o jämför den med en sportbil, sen klagar du på utrymmen och jämför den med en vanlig sedan. Typ bara tesla fixar det. Tycker inte det är riktigt rättvist. Karman är häftigare på utsidan och snyggare och lyxigare inredning tycker jag. För mig räcker 0-100 på 7s väl, så jag behöver inte dra igång bensinaren och av vad jag har läst så är den härlig att köra och ligger bra på vägen.danni skrev:Jag har lite svårt att se poängen med Karma, i alla fall för det pris den betingade som ny. Men det är en riktigt snygg, tuff, och ovanlig bil, och kan du få den för så lågt pris så kanske det inte är så dumt ändå. Om du kan leva med att den har väldigt små utrymmen och är lite opraktisk, i alla fall. Totalkostnaden kan nog bli ganska låg i och med eldriften. Frågan är hur irriterande det blir att behöva väcka bensinaren varje gång man vill ha ordentlig prestanda. Det går väl an i en tradig Outlander eller V60, men en bil som ser ut sådär vill man ju köra på riktigt ibland.
Kolla dock på förhand upp eventuella dolda kostnader, som annars lätt kan skena iväg. Försäkring, service, etc. Och avsätt en del pengar till däckkontot, de kan inte vara billiga så stora som de är.