Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Postat: 29 apr 2016 19:10
Hej alla!
Jag fick en uppgift av min SO-lärare att skriva en debattartikel för elbilar. Om ni har tid vill jag gärna att ni läser igenom den och lämnar synpunkter.
Tack på förhand!
Alen Lagumdzija
Elbilar - En överdriven miljötrend eller en vardagssak om fem år?
Du sätter dig i din varma bil som inte gör några ljud som du kan höra. När du kör iväg vet du att din bil inte gör några som helst utsläpp. Vad är detta för magisk värld? Gör som 18000+ svenskar har gjort. Köp elbil!
Elbilar är mycket billigare i drift. Elbilar behöver nästan aldrig gå på service, eftersom motorn är den enda stora rörliga delen i en elbil jämfört med 200+ i motorn i din typiska Volvo. Att ladda en elbil är nästan gratis. Att ladda elbilen med störst batteri på marknaden, Tesla Model S, fullt från ett nästan tomt batteri, vilket man aldrig kommer göra varje dag då det skadar batteriet, kostar 45 kr eftersom de flesta elbolagen tar 50 öre per kW och bilen har ett 90 kWh batteri som ger en räckvidd på 430 km, enligt amerikanska naturskyddsverkets testcykel. En full tank på en bil med förbränningsmotor kostar drygt 600 kr när bensinen kostar drygt 13 kr/liter som det gör i skrivande stund.
Om man laddar bilen med el slipper man problemet att man behöver importera fossila bränslen från extremt ostabila diktaturer som exempelvis Saudiarabien och andra länder i Mellanöstern. Elen som görs i Sverige kommer 90% av gångerna, enligt sidan ”Svensk Energi”, från kärnkraft och vattenkraft som är, mer eller mindre, miljövänliga och som dessutom inte släpper ut någon koldioxid och är därmed bättre än förbränning av fossila bränslen.
Självklart kommer en del elbilsskeptiker att klaga och ställa massor med argument att elbilar är dåliga och att de inte har någon framtid. En av de största argumenten är att det tar lång tid att ladda en elbil. Elbilar laddas mest under natten när det inte körs, precis som andra bilar som mest körs under dagen. Även om laddningen tar 6-8 timmar så kommer det ske under natten då bilen inte används. Du kommer bara att märka av de 10-20 sekunderna som det tar att ansluta landkontakten till bilen. Att ladda en elbil behöver ingen speciell dyr laddstation, utan kan laddas från vanliga eluttag och trefasuttag som finns i vanliga hem. En undersökning gjord av Tesla Club Sweden bland 10% av ägare av Tesla Model S visar att 82% av alla tillfrågade använder vanliga trefasuttag och 6% använder vanliga eluttag. Under långresor kan man ladda elbilar från ett nästan tomt batteri till 80% på 30 minuter, detta utnyttjas av elbilsägare och passagerare som pauser för att äta och andra saker som ägare av vanliga bilar med förbränningsmotor är tvungna att avbryta sin färd, detta leder till en tidsvinst för elbilsägare och en tidsförlust för ägare av bilar med förbränningsmotor.
Elbilsskeptiker kommer även komma fram med argumenten att vätgasbilar är bättre än elbilar eftersom att det tar kortare tid att fylla en tank med vätgas än att ladda en elbil och att vätgasbilar har en längre räckvidd än elbilar. Vid Geen Car Reports provkörning av vätgasbilen Hyundai Tucson i Kalifornien tog det 1 minut för vätgaspumpen att få upp trycket i vätgasslangen för att ens kunna få fram gasen eftersom vätgas kan bara tankas vid ett högt tryck, sedan tog det 10 minuter att tanka bilen till en tredjedel av tankens volym. Även om man tankar vätgasbilar på samma sätt som bensinbilar och dieselbilar innebär det inte att det tar lika lång tid. Du kan dessutom bara tanka vätgasbilar på tre platser i Sverige enligt organisationen ”Vätgas Sverige”. Dessa mackar finns bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Enligt sidan ”Fuel Cell Insider” finns ett 50-tal mackar i Japan och endast 10 i USA.
Även om tanken att äga en elbil verkar vara främmande hos en del människor, så är elbilar ett effektivt transportsätt som är här för att stanna. Vem vet, om fem år äger kanske den största elbilsskeptikern en elbil.
Alen Lagumdzija
S:t Iliansskolan
Enköping
Edit: ändrat ett par formuleringar
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Jag fick en uppgift av min SO-lärare att skriva en debattartikel för elbilar. Om ni har tid vill jag gärna att ni läser igenom den och lämnar synpunkter.
Tack på förhand!
Alen Lagumdzija
Elbilar - En överdriven miljötrend eller en vardagssak om fem år?
Du sätter dig i din varma bil som inte gör några ljud som du kan höra. När du kör iväg vet du att din bil inte gör några som helst utsläpp. Vad är detta för magisk värld? Gör som 18000+ svenskar har gjort. Köp elbil!
Elbilar är mycket billigare i drift. Elbilar behöver nästan aldrig gå på service, eftersom motorn är den enda stora rörliga delen i en elbil jämfört med 200+ i motorn i din typiska Volvo. Att ladda en elbil är nästan gratis. Att ladda elbilen med störst batteri på marknaden, Tesla Model S, fullt från ett nästan tomt batteri, vilket man aldrig kommer göra varje dag då det skadar batteriet, kostar 45 kr eftersom de flesta elbolagen tar 50 öre per kW och bilen har ett 90 kWh batteri som ger en räckvidd på 430 km, enligt amerikanska naturskyddsverkets testcykel. En full tank på en bil med förbränningsmotor kostar drygt 600 kr när bensinen kostar drygt 13 kr/liter som det gör i skrivande stund.
Om man laddar bilen med el slipper man problemet att man behöver importera fossila bränslen från extremt ostabila diktaturer som exempelvis Saudiarabien och andra länder i Mellanöstern. Elen som görs i Sverige kommer 90% av gångerna, enligt sidan ”Svensk Energi”, från kärnkraft och vattenkraft som är, mer eller mindre, miljövänliga och som dessutom inte släpper ut någon koldioxid och är därmed bättre än förbränning av fossila bränslen.
Självklart kommer en del elbilsskeptiker att klaga och ställa massor med argument att elbilar är dåliga och att de inte har någon framtid. En av de största argumenten är att det tar lång tid att ladda en elbil. Elbilar laddas mest under natten när det inte körs, precis som andra bilar som mest körs under dagen. Även om laddningen tar 6-8 timmar så kommer det ske under natten då bilen inte används. Du kommer bara att märka av de 10-20 sekunderna som det tar att ansluta landkontakten till bilen. Att ladda en elbil behöver ingen speciell dyr laddstation, utan kan laddas från vanliga eluttag och trefasuttag som finns i vanliga hem. En undersökning gjord av Tesla Club Sweden bland 10% av ägare av Tesla Model S visar att 82% av alla tillfrågade använder vanliga trefasuttag och 6% använder vanliga eluttag. Under långresor kan man ladda elbilar från ett nästan tomt batteri till 80% på 30 minuter, detta utnyttjas av elbilsägare och passagerare som pauser för att äta och andra saker som ägare av vanliga bilar med förbränningsmotor är tvungna att avbryta sin färd, detta leder till en tidsvinst för elbilsägare och en tidsförlust för ägare av bilar med förbränningsmotor.
Elbilsskeptiker kommer även komma fram med argumenten att vätgasbilar är bättre än elbilar eftersom att det tar kortare tid att fylla en tank med vätgas än att ladda en elbil och att vätgasbilar har en längre räckvidd än elbilar. Vid Geen Car Reports provkörning av vätgasbilen Hyundai Tucson i Kalifornien tog det 1 minut för vätgaspumpen att få upp trycket i vätgasslangen för att ens kunna få fram gasen eftersom vätgas kan bara tankas vid ett högt tryck, sedan tog det 10 minuter att tanka bilen till en tredjedel av tankens volym. Även om man tankar vätgasbilar på samma sätt som bensinbilar och dieselbilar innebär det inte att det tar lika lång tid. Du kan dessutom bara tanka vätgasbilar på tre platser i Sverige enligt organisationen ”Vätgas Sverige”. Dessa mackar finns bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Enligt sidan ”Fuel Cell Insider” finns ett 50-tal mackar i Japan och endast 10 i USA.
Även om tanken att äga en elbil verkar vara främmande hos en del människor, så är elbilar ett effektivt transportsätt som är här för att stanna. Vem vet, om fem år äger kanske den största elbilsskeptikern en elbil.
Alen Lagumdzija
S:t Iliansskolan
Enköping
Edit: ändrat ett par formuleringar
Sent from my SM-G925F using Tapatalk