Karta över destinationsladdare i Europa
Postat: 25 apr 2016 12:40
Nu har Tesla lagt upp karta över destinationsladdarna i Europa på sin hemsida 

På en del ställen är det bara tillgängligt för kunder, på andra öppet för alla. Jag har hittills inte sett något ställe som tar särskilt betalt för laddningen, och jag tror att det strider mot Teslas regler för att få vara med i programmet.karlericgustav skrev:En, kanske dum, fråga: Är laddningen på destinationsladdare gratis för Tesla-ägare på samma sätt som laddning på superchargers?
Om man får laddaren eller får rabatt på dessa så lär det nog vara krav på att laddningen är gratis. Köps laddare in från Tesla så kan inga krav ställas men då kanske man inte hamnar på kartan för destinationsladdare heller. Sedan är ju Wall Connector inte gjord så att det går att ta betalt.bylund skrev:På en del ställen är det bara tillgängligt för kunder, på andra öppet för alla. Jag har hittills inte sett något ställe som tar särskilt betalt för laddningen, och jag tror att det strider mot Teslas regler för att få vara med i programmet.karlericgustav skrev:En, kanske dum, fråga: Är laddningen på destinationsladdare gratis för Tesla-ägare på samma sätt som laddning på superchargers?
http://teslafactory.wufoo.com/forms/des ... arging-eu/Destination Charging EU
If your hotel, resort, club, or other full service destination is interested in partnering with Tesla Motors to install charging hardware, Tesla may be able to provide free or discounted Tesla Wall Connectors for our mutual customers' use.
Fast umc'n verkar ju inte vara byggd för detta? Och mycket smidigare med type 2, även högre effekt för oss med dubbelladdare.Gustafsson skrev:Fast ingen större vinst jfrt med vanligt trefasuttag vilket man också kan tänka sig lobba för...
Gratis laddning ÄR ett ovillkorligt krav från Teslas sida, för att någon ska få en destinationsladdare. Däremot så är det okej att ta betalt för parkeringsplatsen på samma sätt som man tar betalt för p-platserna bredvid utan destinationsladdare.Svenssons skrev:Om man får laddaren eller får rabatt på dessa så lär det nog vara krav på att laddningen är gratis. Köps laddare in från Tesla så kan inga krav ställas men då kanske man inte hamnar på kartan för destinationsladdare heller. Sedan är ju Wall Connector inte gjord så att det går att ta betalt.bylund skrev:På en del ställen är det bara tillgängligt för kunder, på andra öppet för alla. Jag har hittills inte sett något ställe som tar särskilt betalt för laddningen, och jag tror att det strider mot Teslas regler för att få vara med i programmet.karlericgustav skrev:En, kanske dum, fråga: Är laddningen på destinationsladdare gratis för Tesla-ägare på samma sätt som laddning på superchargers?
De så klart ... + att det kanske finns stöd för lastbalansering om det finns flera st på samma ställe (?). UMC suger !jonas skrev:Fast umc'n verkar ju inte vara byggd för detta? Och mycket smidigare med type 2, även högre effekt för oss med dubbelladdare.Gustafsson skrev:Fast ingen större vinst jfrt med vanligt trefasuttag vilket man också kan tänka sig lobba för...
Och man vet att det är en laddplats. Så den blir placerad på bra sätt.
AbsolutTiborBlomhall skrev:Jag var förbi Görvälns Slott i går, jag bor ju ändå bara några km därifrån.
Enligt kartan har de två destinationsladdare - betyder det att jag får skruva ner och ta med en av de här?![]()
Väldans ostabilt nät så spänningen inte ligger på samma hela tiden och därmed ger olika effekt? (medans ström alltid är ström lixom, om den nu mot förmodan isf kanHelectriC skrev:på de europeiska destinationsladdarna står maxeffekt tex 11 eller 22 kW. PÅ de asiatiska står det ström, tex max 32A. Någon som vet varför?
JaHelectriC skrev:kommer destinationsladdare upp i navigatorn?
Det verkar som man behöver få en ny version på mjukvaran. Stod med i release notes för de som fått 2.17.37 (eller senare). Det syns hur som helst inga destinationsladdare i min bil ännu, har fortfarande 2.16.xx.bylund skrev:JaHelectriC skrev:kommer destinationsladdare upp i navigatorn?
Korta svaret är nej - fast riktigt säkert vet vi inte förrän någon testar med en e-Up, i3 eller liknande.Feddan skrev:Fungerar de för andra elbilar?
Funkar nog för Mercedes B-klass:TiborBlomhall skrev:Korta svaret är nej - fast riktigt säkert vet vi inte förrän någon testar med en e-Up, i3 eller liknande.Feddan skrev:Fungerar de för andra elbilar?
Dock inte säkert att UMC och destinationsladdare fungerar likadant.Svenssons skrev:Funkar nog för Mercedes B-klass:TiborBlomhall skrev:Korta svaret är nej - fast riktigt säkert vet vi inte förrän någon testar med en e-Up, i3 eller liknande.Feddan skrev:Fungerar de för andra elbilar?