Sida 1 av 3

Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 18:51
av znak3
Är det fel på min bil eller dyker dom gula strecken upp hela tiden om man pressar bilen (85d) lite?

Kört lite hårdare nu med sommardäcken och jag får gula streck efter bara några accelerationer. Detta suger och något man borde informerat om. Bilen är som en CPU med turbo mode dvs. prestandan finns bara korta stunder sen klockar den ner till betydlig sämre prestanda.

Oväntat dåligt!

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 18:56
av vigge50
znak3 skrev:
Är det fel på min bil eller dyker dom gula strecken upp hela tiden om man pressar bilen (85d) lite?

Kört lite hårdare nu med sommardäcken och jag får gula streck efter bara några accelerationer. Detta suger och något man borde informerat om. Bilen är som en CPU med turbo mode dvs. prestandan finns bara korta stunder sen klockar den ner till betydlig sämre prestanda.

Oväntat dåligt!
Detta är hur elmotorer fungerar, du kan överbelasta de väldigt mycket under korta stunder och det är det som görs under accelerationer men de värmer upp motorerna och de måste sen kylas ner. Har för mig att enligt Transportstyrelsens registreringsinformation så har en Tesla registrerad motoreffekt på ungefär 168 hk, detta är vad Tesla Model S kan köras kontinuerlig under lång tid, allt över det är överbelastning av motorerna. En av anledningarna till att Tesla inte får bra varvtider på Nüberring t ex.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 19:01
av znak3
Jag visste om att den överhettade men trodde det var vid riktigt hård bankörning etc. och inte vid snabb motorvägsfart.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 19:23
av Johnny_B
Jag känner igen känslan. :|

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 19:38
av Senox
Jag har haft min P85D i lite över ett år nu och ALDRIG fått den för varm. Detta trots en del buskörningar på allmän väg med trafik.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 19:57
av Bjelke
Senox skrev:
Jag har haft min P85D i lite över ett år nu och ALDRIG fått den för varm. Detta trots en del buskörningar på allmän väg med trafik.
Visst har väl Performancebilarna bättre kylning va?

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 19:59
av znak3
Senox skrev:
Jag har haft min P85D i lite över ett år nu och ALDRIG fått den för varm. Detta trots en del buskörningar på allmän väg med trafik.
Kanske P85D har bättre kylning men på min så undrar jag om jag ens klarar 0-250 en gång utan att få strecken...

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 20:02
av drakbane
Har inte sett/kollat efter gula streck, men i söndags efter kanske 30 min i 150 så lät den som ett tröskverk när vi ladda o nörre aslev. O efter de så tycker jag att den börjat låta mer i fläktarna efter lite körning... Huga, hur blir de i sommar då, med sommarsulorna på

/Sony Z3 Dual

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 20:23
av danni
Jag har buskört en del med min 85D med ett antal hårda accelerationer på kort tid, men aldrig fått upp gula streck för det. Bara när bilen varit kall eller haft lågt batteri.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 20:26
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Senox skrev:
Jag har haft min P85D i lite över ett år nu och ALDRIG fått den för varm. Detta trots en del buskörningar på allmän väg med trafik.
Visst har väl Performancebilarna bättre kylning va?
Jag har heller aldrig fått någon effektbegränsning på min Performance vid aktiv körning på allmän väg. Däremot har jag lyckats vid körning på bana men det tog lång tid och krävde väldigt många accelerationer upp till farter kring 200km/h innan det kom några streck.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 20:32
av znak3
Jag tror inte jag kan göra en acceleration till 200 utan streck en gång ens...

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 20:51
av mahulkp
Låg och lekte med en BMW X5 M50d på 2:1 vägen mellan Jönköping och Ulricehamn idag med ett 20-tal upprepade fullgasacceleration 70-150 utan några gula linjer, bara en frustrerad BMW-förare som hela tiden försvann i backspegeln

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 20:56
av drakbane
:mrgreen:

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 21:01
av Kilowatt
Säger detsamma - har busat en hel del och får inga gula streck...

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 21:07
av Johnny_B
Det verkar vara skillnad på de som har P och inte. Jag har det inte. Jag får gula streck och begränsning titt som tätt när jag busar. Eller så ligger jag (och Znak3) på en helt annan nivå när vi "busar". 8-)

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 21:10
av znak3
Johnny_B skrev:
Det verkar vara skillnad på de som har P och inte. Jag har det inte. Jag får gula streck och begränsning titt som tätt när jag busar. Eller så ligger jag (och Znak3) på en helt annan nivå när vi "busar". 8-)
Vill gärna tro på det sistnämnda :mrgreen:

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 21:14
av Nicke Nyfiken
znak3 skrev:
Johnny_B skrev:
Det verkar vara skillnad på de som har P och inte. Jag har det inte. Jag får gula streck och begränsning titt som tätt när jag busar. Eller så ligger jag (och Znak3) på en helt annan nivå när vi "busar". 8-)
Vill gärna tro på det sistnämnda :mrgreen:
:lol:

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 23:01
av mahulkp
Johnny_B skrev:
Det verkar vara skillnad på de som har P och inte. Jag har det inte. Jag får gula streck och begränsning titt som tätt när jag busar. Eller så ligger jag (och Znak3) på en helt annan nivå när vi "busar". 8-)
Jag har heller ingen P. Går fint att busa ändå Bild

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 20 apr 2016 23:44
av Herr X
Senox skrev:
Jag har haft min P85D i lite över ett år nu och ALDRIG fått den för varm. Detta trots en del buskörningar på allmän väg med trafik.
Jag har ungefär samma upplevelse, har dock fått den för varm vid några enstaka tillfällen.. Flera insaneaccelerationer upp till 240 på Autobahn tyckte den var jobbigt... Och det tyckte min fru också. Fick lov att ta det lite lugnt...

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 21 apr 2016 07:39
av Telsa
Jag har aldrig fått gula streck förutom vid kallstart.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 21 apr 2016 08:14
av jonas
Jag har mer eller mindre alltid gula streck på regenerering på morgonen. Utom när laddningen precis avslutat innan jag skall åka. Tycker också att om laddningen ligger under 30% är det väldigt lite som behövs för att begränsning skall ske även på motoreffekten.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 21 apr 2016 08:26
av ekenman
Jag får bara gula sträck när jag pressar bilen vid 200 km/h. Det verkar som om vi alla med S85D får vid lite olika belastning eller också upplever vi det olika. Håller jag mig under 150 kan jag gasa och bromsa fullt utan någon begränsning.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 21 apr 2016 09:29
av Nicke Nyfiken
jonas skrev:
Jag har mer eller mindre alltid gula streck på regenerering på morgonen. Utom när laddningen precis avslutat innan jag skall åka.
Vilken utetemperatur krävs för att man ska slippa begränsningar på regen?

Har alltid gula sträck på regen när bilen stått stilla några timmar utan att ladda. Igår eftermiddag när bilen stått hela dagen i 12-14 graders temperatur så var det som vanligt begränsningar på regen i början av körningen.

Är det någon som har en uppfattning om var den nedre temperaturgränsen går för att få full regen direkt när man börjar köra?

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 21 apr 2016 10:04
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Är det någon som har en uppfattning om var den nedre temperaturgränsen går för att få full regen direkt när man börjar köra?
Fick full regen i morse vid +8. Igår var det +2 och hade fick gula streck. Kan dock vara så att laddningen avslutades senare idag, och att batterierna fortfarande var lite varma.

Re: Vaf. gula streck hela tiden!

Postat: 21 apr 2016 10:34
av znak3
ekenman skrev:
Jag får bara gula sträck när jag pressar bilen vid 200 km/h. Det verkar som om vi alla med S85D får vid lite olika belastning eller också upplever vi det olika. Håller jag mig under 150 kan jag gasa och bromsa fullt utan någon begränsning.
Tror det kan vara här nånstans gränsen ligger.