Sida 1 av 1
Värdering MS
Postat: 14 apr 2016 20:51
av lem
Vi ser nu att tidiga modell S börjar falla. Priserna för billigaste modellen ligger på kontinenten från ca 650.000.
Bilar faller ca 20% per år vilket skulle indikera att de hamnar på ca 1/2 mille till nästa sommar. Men läget är svårbedömt. Vad tror Du?
EDIT: Missade att skriva "eller senare" och nu nollställdes röstningen. Rösta om Ni som röstat! Beklagar, ovan vid att lägga upp omröstningar...

Re: Värdering MS
Postat: 14 apr 2016 21:01
av AGCF
Men en s60 kostade 600 000 kr efter premie 2014..
Re: Värdering MS
Postat: 15 apr 2016 12:57
av lem
Man skulle kunna uttrycka sig som så att uppfattningarna spretar och marknaden är lite voatil..
Re: Värdering MS
Postat: 15 apr 2016 14:39
av BigDaddyT
Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
Re: Värdering MS
Postat: 15 apr 2016 15:57
av bylund
BigDaddyT skrev:Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
Fast privatsålda kommer få lägga sig en bra bit under Tesla, om de då fortfarande säljer begagnade bilar, fast med fyra års nybilsgaranti.
Re: Värdering MS
Postat: 16 apr 2016 02:22
av Jorma
BigDaddyT skrev:Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
50% garantin säger ingenting om av vad kommer att kosta ut till kund. Jag har min på leasing med 50% garanti, men kommer inte att ta detta, då releasar jag hellre på 3 år till eller köper ut den själv privat.
Re: Värdering MS
Postat: 16 apr 2016 09:23
av BigDaddyT
bylund skrev:BigDaddyT skrev:Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
Fast privatsålda kommer få lägga sig en bra bit under Tesla, om de då fortfarande säljer begagnade bilar, fast med fyra års nybilsgaranti.
Självklart kommer de ligga under, har inte sagt annat, men de kommer troligtvis att ha ett pris som utgår från det pris Tesla sätter på alla sina begagnade. Det jag menar är att eftersom Tesla kommer sitta på den största andelen av begagnade Teslor så kommer de kunna sätta utgångspriset. Sedan får man ju alltid dra bort en viss procent när det gäller privatförsäljning.
Re: Värdering MS
Postat: 16 apr 2016 09:32
av BigDaddyT
Jorma skrev:BigDaddyT skrev:Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
50% garantin säger ingenting om av vad kommer att kosta ut till kund. Jag har min på leasing med 50% garanti, men kommer inte att ta detta, då releasar jag hellre på 3 år till eller köper ut den själv privat.
Jag har inte sagt det heller

Det jag menar är att 50%-garantin, gör att många som har leasat sina bilar med detta upplägg kommer att ganska samtidigt börja lämna in sina S till Tesla till ungefär samma pris. Sedan kommer Tesla troligtvis att lägga på samma marginal på alla dessa och sälja dem. Jag tror att 50%-garantin kommer innebära att Tesla kommer att stå med en massa begagnade S som de sätter priset på. Om efterfrågan är större än tillgången så kommer marknaden betala det pris som Tesla bestämmer sig för. Sedan kommer privatförsäljningen att sätta ett lägre pris men precis som idag med andra märken kommer det att baseras på vad bilfirmorna sätter för pris.
Re: Värdering MS
Postat: 17 apr 2016 07:46
av ready4tesla
~40 röstat varav 50% tror före midsommar 2017 och 50% efter midsommar.
Billigaste teslorna ligger idag på ~700 och hälften tror de kommer tappa 200/700=~25% på drygt ett år.
Time will tell!