AP Hålla i ratten
Postat: 13 apr 2016 23:32
Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.HenrikGBG skrev:Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Utan att du initierade något?Herr X skrev:Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.HenrikGBG skrev:Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Dessutom gjorde den en grej som jag aldrig upplevt tidigare: på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Jag gjorde absolut ingenting.. Satt och skrev ett mail och upptäckte plötsligt att bilen var mitt i ett filbyte. Som tur var, var det inga bilar varken framför eller bakom mig... Men det kändes läskigt. Väglinjerna var tydliga, det var på kvällen, klart väder - normalt sett perfekta omständigheter för autopiloten. Det enda som var speciellt med platsen där det hände var att vägen motorvägen svängde hyfsat skarpt åt vänster.HelectriC skrev:Utan att du initierade något?Herr X skrev:Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.HenrikGBG skrev:Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Dessutom gjorde den en grej som jag aldrig upplevt tidigare: på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Det var inte mellan Stenungsund och Stora Höga på E6?Herr X skrev:Jag gjorde absolut ingenting.. Satt och skrev ett mail och upptäckte plötsligt att bilen var mitt i ett filbyte. Som tur var, var det inga bilar varken framför eller bakom mig... Men det kändes läskigt. Väglinjerna var tydliga, det var på kvällen, klart väder - normalt sett perfekta omständigheter för autopiloten. Det enda som var speciellt med platsen där det hände var att vägen motorvägen svängde hyfsat skarpt åt vänster.HelectriC skrev:Utan att du initierade något?Herr X skrev:Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.HenrikGBG skrev:Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Dessutom gjorde den en grej som jag aldrig upplevt tidigare: på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Intressant! Nej, detta var på E6 men längre norrut - någon mil söder om Gardermoen flygplats.stefan007 skrev:Det var inte mellan Stenungsund och Stora Höga på E6?
I vänsterkurvan som även har en svacka har min gjort exakt detsamma
Autopiloten måste ha blandat ihop er svenskar som bor i Norge, så du fick beteendet anpassat för HelectriC.Herr X skrev:... på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Jag har märkt något liknande - om man slutar blinka halvvägs i ett filbyte så "fastnar den i vinkelvolten" och fortsätter mitt på.stefan007 skrev:Min sambo bytte fil idag med AP aktiverad. Då tyckte den att båda sidolinjerna var bra att hålla sig emellan och körde vidare med mittlinjen rakt under bilen
Jag tror inte det är någon sensor i eller på själva ratten, utan att den helt enkelt känner av rörelser i ratten eller lite ökat motstånd när den själv gör rörelser i ratten.ekenman skrev:Jag upplever att det är mycket svårare att få bilen att svänga tillbaks till innerfilen. Att byta till ytterfil funkar oftast.
Vad är det för sensor på ratten som avgör om man håller i den? Någon som vet?
Det har inte hänt mig, däremot hände det en gång när jag slog av blinkersen för tidigt (ungefär halvvägs in i bytet) att bilen avbröt filbytet och gick tillbaks in i ursprungsfilen.dstr skrev:Jag har märkt något liknande - om man slutar blinka halvvägs i ett filbyte så "fastnar den i vinkelvolten" och fortsätter mitt på.stefan007 skrev:Min sambo bytte fil idag med AP aktiverad. Då tyckte den att båda sidolinjerna var bra att hålla sig emellan och körde vidare med mittlinjen rakt under bilen
En gång? Händer mig hela tiden... Folk måste tro att det är en idiot som kör min bil (vilket kan vara sant ändå fast av andra orsaker). Jag kör sällan med AP för att filbytena är så krångliga. Önskar att man kunde få filbyte bara genom att peta på spaken snabbt istället för att hålla in den (och att bilen gjorde bytet snabbare).danni skrev:däremot hände det en gång när jag slog av blinkersen för tidigt (ungefär halvvägs in i bytet) att bilen avbröt filbytet och gick tillbaks in i ursprungsfilen.
Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.Surfaren skrev:Jag kör sällan med AP för att filbytena är så krångliga. Önskar att man kunde få filbyte bara genom att peta på spaken snabbt istället för att hålla in den (och att bilen gjorde bytet snabbare).
Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.Herr X skrev:Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Jag gjorde samma sak. Har fått lära om, och gör så som Tesla vill att jag ska göra nuförtiden.Surfaren skrev:Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.Herr X skrev:Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Visst vinglade man fram och tillbaka i början vid filbyte för att man bara duttande istället för att slå på blinkersen ordentligt. Men har man lyckats att lära sig att köra med rattväxel och att vindrutetorkarna sköts med den vänstra spaken, så borde det inte vara så svårt att även lära sig att slå på blinkersen ordentligt (eller hålla kvar spaken) vid filbyte.Herr X skrev:Jag gjorde samma sak. Har fått lära om, och gör så som Tesla vill att jag ska göra nuförtiden.Surfaren skrev:Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.Herr X skrev:Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Bekvämligheten med att kunna surfa på nätet när jag kör långkörning, översteg det besvärliga i att lära in ett nytt beteende.
Ja, en gång. För jag lärde mig av den gången så nu gör jag inte så merSurfaren skrev:En gång? Händer mig hela tiden... Folk måste tro att det är en idiot som kör min bil (vilket kan vara sant ändå fast av andra orsaker). Jag kör sällan med AP för att filbytena är så krångliga. Önskar att man kunde få filbyte bara genom att peta på spaken snabbt istället för att hålla in den (och att bilen gjorde bytet snabbare).danni skrev:däremot hände det en gång när jag slog av blinkersen för tidigt (ungefär halvvägs in i bytet) att bilen avbröt filbytet och gick tillbaks in i ursprungsfilen.
Treblink som aktivister av filbyte funkar i min. Jag trycker på blinkers och håller samtidigt tummen innanför rattkransen utan att spaken går i "fast" läge, bilen börjar byta fil och precis innan tre blinkningar är färdiga så släpper jag spaken och bilen gör färdigt filbytet, mycket enkelt och kräver inte att man för tillbaka spaken från sitt "fasta" läge.Surfaren skrev:Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.Herr X skrev:Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Kanske du fått mina funktioner i ratten också inte ljud eller pip sen AP kom och har ändå testat köra upp till 10 minuter men är helt död.Pontus skrev:Har upplevt att ratten blivit mycket mindre känslig när det gäller att känna av att man tar i ratten. Har flera gånger blivit tillsagd att ta tag i ratten trotts att jag redan håller en hand på ratten och ibland har det inte räckt med två händer utan bilen börjar skrika ännu mer. Även filbyten händer det att det tar ca 10 s innan den känner av att jag har handen där.
Detta ifrån att när AP kom så kunde det räcka ett par fingrar på ratten. Vet inte om det har med mjukvaran eller hårdvaran att göra eller båda?
Har bett Tesla kolla detta men det var 2 månaders väntetid så nu är det bara 6 veckor kvar.
Jag hade en lånebil idag och upplevde att vid minsta lilla manuella vridning på ratten med AP inkopplad, så kopplade autosteer ur. På min bil känner man ett litet men tydligt motstånd innan autosteer kopplar ur om man vrider på ratten.Pontus skrev:Har upplevt att ratten blivit mycket mindre känslig när det gäller att känna av att man tar i ratten. Har flera gånger blivit tillsagd att ta tag i ratten trotts att jag redan håller en hand på ratten och ibland har det inte räckt med två händer utan bilen börjar skrika ännu mer. Även filbyten händer det att det tar ca 10 s innan den känner av att jag har handen där.
Detta ifrån att när AP kom så kunde det räcka ett par fingrar på ratten. Vet inte om det har med mjukvaran eller hårdvaran att göra eller båda?
Har bett Tesla kolla detta men det var 2 månaders väntetid så nu är det bara 6 veckor kvar.