Sida 1 av 2

AP Hålla i ratten

Postat: 13 apr 2016 23:32
av HenrikGBG
Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 13 apr 2016 23:43
av SR-71-BlackBird
Nej, körde på E18 nyss och piloten naggade ungefär som tidigare.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 00:01
av leiflodde
Efter 2000 till 3000 mil med autopilot och aldrig på egna bilen ( lånebil ok) lyckats få bilen att varna mig så hos mig fungerar det ej och testat massor med ggr men ratten är död :(

Har jag ratt punkt 1........

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 08:00
av Herr X
HenrikGBG skrev:
Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.
Dessutom gjorde den en grej som jag aldrig upplevt tidigare: på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 08:18
av HelectriC
Herr X skrev:
HenrikGBG skrev:
Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.
Dessutom gjorde den en grej som jag aldrig upplevt tidigare: på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Utan att du initierade något?

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 09:10
av Herr X
HelectriC skrev:
Herr X skrev:
HenrikGBG skrev:
Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.
Dessutom gjorde den en grej som jag aldrig upplevt tidigare: på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Utan att du initierade något?
Jag gjorde absolut ingenting.. Satt och skrev ett mail och upptäckte plötsligt att bilen var mitt i ett filbyte. Som tur var, var det inga bilar varken framför eller bakom mig... Men det kändes läskigt. Väglinjerna var tydliga, det var på kvällen, klart väder - normalt sett perfekta omständigheter för autopiloten. Det enda som var speciellt med platsen där det hände var att vägen motorvägen svängde hyfsat skarpt åt vänster.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 16:36
av ekenman
Jag upplever att det är mycket svårare att få bilen att svänga tillbaks till innerfilen. Att byta till ytterfil funkar oftast.

Vad är det för sensor på ratten som avgör om man håller i den? Någon som vet?

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 16:43
av stefan007
Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Herr X skrev:
HenrikGBG skrev:
Fick mjukvaran uppdaterad i natt. Nu vill ap att jag håller i ratten i stort sett hela tiden, 15 sek hands off accepterar den. Någon mer som upplever samma sak?
Jag upplevde igår på motorvägen att den blivit känsligare, men den bad mig att hålla i ratten kanske var 5:e minut.
Dessutom gjorde den en grej som jag aldrig upplevt tidigare: på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Utan att du initierade något?
Jag gjorde absolut ingenting.. Satt och skrev ett mail och upptäckte plötsligt att bilen var mitt i ett filbyte. Som tur var, var det inga bilar varken framför eller bakom mig... Men det kändes läskigt. Väglinjerna var tydliga, det var på kvällen, klart väder - normalt sett perfekta omständigheter för autopiloten. Det enda som var speciellt med platsen där det hände var att vägen motorvägen svängde hyfsat skarpt åt vänster.
Det var inte mellan Stenungsund och Stora Höga på E6?
I vänsterkurvan som även har en svacka har min gjort exakt detsamma

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 18:04
av Herr X
stefan007 skrev:
Det var inte mellan Stenungsund och Stora Höga på E6?
I vänsterkurvan som även har en svacka har min gjort exakt detsamma
Intressant! Nej, detta var på E6 men längre norrut - någon mil söder om Gardermoen flygplats.
Jag tänkte faktiskt inte på om det var en svacka också... blev ganska överrumplad - Autopiloten har alltid varit superstabil för mig tidigare på motorväg.

AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 19:55
av Surfaren
Herr X skrev:
... på en helt vanlig sträcka på motorvägen, där jag låg i högerfil, bytte den plötsligt fil av sig själv utan att blinka.
Autopiloten måste ha blandat ihop er svenskar som bor i Norge, så du fick beteendet anpassat för HelectriC. ;) :D

Jag kör nog för lite med autopilot, har inte märkt nån skillnad än efter uppdateringen.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 20:48
av stefan007
Mer regel än undantag att min AP klantar sig i svackor och backkrön. Istället för att logiskt hålla rak kurs börjar den svänga fram och tillbaka när den tappar linjerna. Detta på vanliga landsvägar.
På motorvägen som i exemplet ovan var det som ett helt vanligt filbyte. Den gör alltid så på detta stället, såg innan att det inte var några bilar i närheten så jag lät den hållas för att se hur långt den skulle vandra iväg. Hela filen in i nästa visade det sig :shock:
Sitter alltid med en avslappnad hand på ratten med AP aktiverad.
Min sambo bytte fil idag med AP aktiverad. Då tyckte den att båda sidolinjerna var bra att hålla sig emellan och körde vidare med mittlinjen rakt under bilen :lol:

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 14 apr 2016 21:36
av dstr
stefan007 skrev:
Min sambo bytte fil idag med AP aktiverad. Då tyckte den att båda sidolinjerna var bra att hålla sig emellan och körde vidare med mittlinjen rakt under bilen :lol:
Jag har märkt något liknande - om man slutar blinka halvvägs i ett filbyte så "fastnar den i vinkelvolten" och fortsätter mitt på.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 05:46
av danni
ekenman skrev:
Jag upplever att det är mycket svårare att få bilen att svänga tillbaks till innerfilen. Att byta till ytterfil funkar oftast.

Vad är det för sensor på ratten som avgör om man håller i den? Någon som vet?
Jag tror inte det är någon sensor i eller på själva ratten, utan att den helt enkelt känner av rörelser i ratten eller lite ökat motstånd när den själv gör rörelser i ratten.
dstr skrev:
stefan007 skrev:
Min sambo bytte fil idag med AP aktiverad. Då tyckte den att båda sidolinjerna var bra att hålla sig emellan och körde vidare med mittlinjen rakt under bilen :lol:
Jag har märkt något liknande - om man slutar blinka halvvägs i ett filbyte så "fastnar den i vinkelvolten" och fortsätter mitt på.
Det har inte hänt mig, däremot hände det en gång när jag slog av blinkersen för tidigt (ungefär halvvägs in i bytet) att bilen avbröt filbytet och gick tillbaks in i ursprungsfilen.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 05:54
av Surfaren
danni skrev:
däremot hände det en gång när jag slog av blinkersen för tidigt (ungefär halvvägs in i bytet) att bilen avbröt filbytet och gick tillbaks in i ursprungsfilen.
En gång? Händer mig hela tiden... Folk måste tro att det är en idiot som kör min bil (vilket kan vara sant ändå fast av andra orsaker). Jag kör sällan med AP för att filbytena är så krångliga. Önskar att man kunde få filbyte bara genom att peta på spaken snabbt istället för att hålla in den (och att bilen gjorde bytet snabbare).

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 07:45
av Herr X
Surfaren skrev:
Jag kör sällan med AP för att filbytena är så krångliga. Önskar att man kunde få filbyte bara genom att peta på spaken snabbt istället för att hålla in den (och att bilen gjorde bytet snabbare).
Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 09:09
av Surfaren
Herr X skrev:
Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 09:22
av Herr X
Surfaren skrev:
Herr X skrev:
Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.
Jag gjorde samma sak. Har fått lära om, och gör så som Tesla vill att jag ska göra nuförtiden.
Bekvämligheten med att kunna surfa på nätet när jag kör långkörning, översteg det besvärliga i att lära in ett nytt beteende.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 09:36
av Nicke Nyfiken
Herr X skrev:
Surfaren skrev:
Herr X skrev:
Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.
Jag gjorde samma sak. Har fått lära om, och gör så som Tesla vill att jag ska göra nuförtiden.
Bekvämligheten med att kunna surfa på nätet när jag kör långkörning, översteg det besvärliga i att lära in ett nytt beteende.
Visst vinglade man fram och tillbaka i början vid filbyte för att man bara duttande istället för att slå på blinkersen ordentligt. Men har man lyckats att lära sig att köra med rattväxel och att vindrutetorkarna sköts med den vänstra spaken, så borde det inte vara så svårt att även lära sig att slå på blinkersen ordentligt (eller hålla kvar spaken) vid filbyte. :?

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 10:12
av danni
Surfaren skrev:
danni skrev:
däremot hände det en gång när jag slog av blinkersen för tidigt (ungefär halvvägs in i bytet) att bilen avbröt filbytet och gick tillbaks in i ursprungsfilen.
En gång? Händer mig hela tiden... Folk måste tro att det är en idiot som kör min bil (vilket kan vara sant ändå fast av andra orsaker). Jag kör sällan med AP för att filbytena är så krångliga. Önskar att man kunde få filbyte bara genom att peta på spaken snabbt istället för att hålla in den (och att bilen gjorde bytet snabbare).
Ja, en gång. För jag lärde mig av den gången så nu gör jag inte så mer 8-)

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 21:36
av HelectriC
Surfaren skrev:
Herr X skrev:
Jag kör mycket med AP och har inga problem med filbytena - det sätter sig i ryggmärgen efter en stund att man ska toucha ratten efter att ha dragit i blinkers-spaken.
Övning ger färdighet!
Att peta på ratten är inte svårt. Men i min ryggmärg sitter det en rad kod som gör att jag bara ger spaken en lätt touch när jag vill byta fil, vilket sen många år i mina bilar betytt tre blinkningar. Men denna lilla touch verkar inte räcka för att Teslan ska byta fil.
Treblink som aktivister av filbyte funkar i min. Jag trycker på blinkers och håller samtidigt tummen innanför rattkransen utan att spaken går i "fast" läge, bilen börjar byta fil och precis innan tre blinkningar är färdiga så släpper jag spaken och bilen gör färdigt filbytet, mycket enkelt och kräver inte att man för tillbaka spaken från sitt "fasta" läge.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 15 apr 2016 23:04
av Surfaren
Ok, det får jag testa...

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 19 apr 2016 07:33
av Pontus
Har upplevt att ratten blivit mycket mindre känslig när det gäller att känna av att man tar i ratten. Har flera gånger blivit tillsagd att ta tag i ratten trotts att jag redan håller en hand på ratten och ibland har det inte räckt med två händer utan bilen börjar skrika ännu mer. Även filbyten händer det att det tar ca 10 s innan den känner av att jag har handen där.
Detta ifrån att när AP kom så kunde det räcka ett par fingrar på ratten. Vet inte om det har med mjukvaran eller hårdvaran att göra eller båda?
Har bett Tesla kolla detta men det var 2 månaders väntetid så nu är det bara 6 veckor kvar. :evil:

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 19 apr 2016 16:08
av leiflodde
Pontus skrev:
Har upplevt att ratten blivit mycket mindre känslig när det gäller att känna av att man tar i ratten. Har flera gånger blivit tillsagd att ta tag i ratten trotts att jag redan håller en hand på ratten och ibland har det inte räckt med två händer utan bilen börjar skrika ännu mer. Även filbyten händer det att det tar ca 10 s innan den känner av att jag har handen där.
Detta ifrån att när AP kom så kunde det räcka ett par fingrar på ratten. Vet inte om det har med mjukvaran eller hårdvaran att göra eller båda?
Har bett Tesla kolla detta men det var 2 månaders väntetid så nu är det bara 6 veckor kvar. :evil:
Kanske du fått mina funktioner i ratten också inte ljud eller pip sen AP kom och har ändå testat köra upp till 10 minuter men är helt död.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 19 apr 2016 21:11
av Nicke Nyfiken
Pontus skrev:
Har upplevt att ratten blivit mycket mindre känslig när det gäller att känna av att man tar i ratten. Har flera gånger blivit tillsagd att ta tag i ratten trotts att jag redan håller en hand på ratten och ibland har det inte räckt med två händer utan bilen börjar skrika ännu mer. Även filbyten händer det att det tar ca 10 s innan den känner av att jag har handen där.
Detta ifrån att när AP kom så kunde det räcka ett par fingrar på ratten. Vet inte om det har med mjukvaran eller hårdvaran att göra eller båda?
Har bett Tesla kolla detta men det var 2 månaders väntetid så nu är det bara 6 veckor kvar. :evil:
Jag hade en lånebil idag och upplevde att vid minsta lilla manuella vridning på ratten med AP inkopplad, så kopplade autosteer ur. På min bil känner man ett litet men tydligt motstånd innan autosteer kopplar ur om man vrider på ratten.

Kom sedan underfund med att "auto lane change" inte var aktiverat i menyn. När jag aktiverade funktionen så blev känslan precis som jag var van vid från min egen bil. Det blev alltså ett lite motstånd i ratten innan den kopplade ut autostyrningen.

Ska vid tillfälle prova att koppla ut "auto lane change" på min bil och se hur den uppträder.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 19 apr 2016 21:20
av ekenman
Jag svarade på en enkät förra veckan om hur nöjd jag var med min Model S. Förutom att jag aldrig varit så nöjd så skrev jag bl a om att jag tyckte det var svårt att byta fil med AP. När jag sätter mig i bilen på väg hem från jobbet finns en uppdatering. På morgonen räckte det med 3-sekunders-bilnk. Det är service det.... ;)