Det verkar ju som att de allra flesta på det här forumet är helt sålda på glastak medan jag bara känner tveksamhet. Så jag skulle vilja ha lite belysande diskussioner om det.
Sånt som jag tycker är nackdelar: Solinstrålningen.Det här är min huvudinvändning. Jag är generellt väldigt "ljusskygg". Jag gillar inte att sitta i solsken. Om jag sitter utomhus vill jag helst sitta i skugga, iaf sommartid när det är varmt ändå. Att då ha ett helt glastak som släpper in solljus på mig känns inte särskilt lockande. Jag har ju problem att avskärma mig från oönskat solljus i en vanlig bil med helt plåttak. Det är inte uppvärmningen av kupén jag oroar mig för eftersom man kan använda AC utan den direkta solstrålningen, den är plågsam trots AC. Men visst, även ökad solinstrålning är ett problem eftersom det kräver mer användning av AC vilket minskar räckvidden.
Känslig yta.Det här är en mer osäker invändning. Kanske är det inget problem alls. Glas är trots allt känsligare än plåt. Man kan rubba och vaxa plåt men inte göra nåt åt repor i glas. Och hur gör man på vintern när man inte har haft igång förvärmningen? Snö och is som ligger kvar på taken kommer att smälta snabbare på ett oisolerat glastak och ha lättare att rinna ner på fram- och bakrutan. Det blir mer arbete med torkarna och man kommer att hamna i en konflikt mellan smältvatten och minusgrader som jag föreställer mig kan ställa till det mer än på bilar med konventionellt plåttak.
Dyrare skadereglering. Hur funkar det med glastak i försäkringen? Räknas det som som en vanlig vindruta? Är väl inget problem när man har nybilsgarantier men om man vill äga bilen längre? Kanske måste man skaffa extraförsäkringar för att slippa stora kostnader om man måste byta glastaket?
Insyn. OK, jag är kanske nojjig, men ökad utsikt ger ökad insyn. Bilderna på hur man ser ner i kupén ovanifrån är inte så lockande för mig.
Vi som har invändningar av den sorten kanske bara helt enkelt ska foliera takdelen av glaset så vi får som vi vill?
Nej, det här anser jag vara en helt annan diskussion!
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 10:53
av _TonyV
ok såhär då..
Glastaket är snyggt tycker jag, hoppas den kunde vara 'dimbar' i alla 3 steg, separat.
För det finns väl glas som kan tonas, kanske även mörkt, genom att lägga på lite spänning.
Edit: Men det måste de redan ha tänkt på , kommer ju ha den featuren, #reveal 2
Finns ju bilder där taket är mörkt och andra där det är genomskinligt. Eller är det en synvilla?
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 10:54
av Mistafrizz
Tror du oroar dig i onödan.
1. Min Panorama ansöker jag är alldeles för mörk - ljusinsläppet är minimalt.
2. Aldrig märkt något slitage på något av de 10-tal panoramaglas jag har haft.
3. Kan jag ej svara på, men vill minnas att jag hört att det ej täcks av försäkringen på samma sätt som tex framrutan.
- men sen är ju inte taket lika utsatt heller för stenskott osv.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 10:56
av Jerker
_TonyV skrev:
ok såhär då..
Glastaket är snyggt tycker jag, hoppas den kunde vara 'dimbar' i alla 3 steg, separat.
För det finns väl glas som kan tonas, kanske även mörkt, genom att lägga på lite spänning.
Edit: Men det måste de redan ha tänkt på , kommer ju ha den featuren, #reveal 2
Finns ju bilder där taket är mörkt och andra där det är genomskinligt. Eller är det en synvilla?
Ja, det vore ju en bra funktion om den nu finns!
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 10:57
av mans71
Jag hade hoppats på en model 3 cab, för har man väl börjat åka cab är det svårt att byta bort den underbara känslan av öppenhet ovanför huvudet. Nackdelen är barn som klagar på att dom fryser i baksätet
Det jag gillar bäst med model 3 är att man tycks kunna få cab-känslan, fast slippa frysa!
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 10:58
av Jerker
Mistafrizz skrev:
Tror du oroar dig i onödan.
1. Min Panorama ansöker jag är alldeles för mörk - ljusinsläppet är minimalt.
2. Aldrig märkt något slitage på något av de 10-tal panoramaglas jag har haft.
3. Kan jag ej svara på, men vill minnas att jag hört att det ej täcks av försäkringen på samma sätt som tex framrutan.
- men sen är ju inte taket lika utsatt heller för stenskott osv.
ansöker=anser?
3. Nej, men om man (som jag vill använda den) har takräcke så ökar risken markant för repor. På en bilplåt åtgärdas dessa lätt med lite bilvård. Och risken att man tappar nåt på glaset som spräcker det när man använder takräcke ökar ju också.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:00
av Jerker
mans71 skrev:
Jag hade hoppats på en model 3 cab, för har man väl börjat åka cab är det svårt att byta bort den underbara känslan av öppenhet ovanför huvudet. Nackdelen är barn som klagar på att dom fryser i baksätet
Det jag gillar bäst med model 3 är att man tycks kunna få cab-känslan, fast slippa frysa!
OK *L* Cab har jag aldrig haft nån längtan efter...
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:01
av Nicke Nyfiken
Jag är också anti glastak.
Solinstrålningen och ingen möjlighet att dra för en gardin.
Kallraset vintertid.
Ökad ljudnivå/vindbrus i kupén.
Sämre ljudupplevelse från bilstereon.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:03
av Jerker
Nicke Nyfiken skrev:
Jag är också anti glastak.
Solinstrålningen och ingen möjlighet att dra för en gardin.
Kallraset vintertid.
Ökad ljudnivå/vindbrus i kupén.
Sämre ljudupplevelse från bilstereon.
Ja, där har du fler vettiga invändningar!
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:03
av drakbane
+ att solitt tak e snabbare!
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:04
av TiborBlomhall
Jerker skrev:
Det verkar ju som att de allra flesta på det här forumet är helt sålda på glastak medan jag bara känner tveksamhet. Så jag skulle vilja ha lite belysande diskussioner om det.
Sånt som jag tycker är nackdelar: Solinstrålningen.Det här är min huvudinvändning. Jag är generellt väldigt "ljusskygg". Jag gillar inte att sitta i solsken. Om jag sitter utomhus vill jag helst sitta i skugga, iaf sommartid när det är varmt ändå. Att då ha ett helt glastak som släpper in solljus på mig känns inte särskilt lockande. Jag har ju problem att avskärma mig från oönskat solljus i en vanlig bil med helt plåttak. Det är inte uppvärmningen av kupén jag oroar mig för eftersom man kan använda AC utan den direkta solstrålningen, den är plågsam trots AC. Men visst, även ökad solinstrålning är ett problem eftersom det kräver mer användning av AC vilket minskar räckvidden.
Taket och bakrutan på prototypbilarna var kraftigt rökfärgade, vilket inte syns så bra på min ovanifrån-bild. Så solstrålarna filtreras rejält, det blir inte gassande sol i nacken. Glas utestänger även UV-strålarna. (Bilarna designas i Kalifornien = blir inga sådana problem)
Känslig yta.Det här är en mer osäker invändning. Kanske är det inget problem alls. Glas är trots allt känsligare än plåt. Man kan rubba och vaxa plåt men inte göra nåt åt repor i glas. Och hur gör man på vintern när man inte har haft igång förvärmningen? Snö och is som ligger kvar på taken kommer att smälta snabbare på ett oisolerat glastak och ha lättare att rinna ner på fram- och bakrutan. Det blir mer arbete med torkarna och man kommer att hamna i en konflikt mellan smältvatten och minusgrader som jag föreställer mig kan ställa till det mer än på bilar med konventionellt plåttak.
Jag har haft bilar med glastak och inte haft sådana problem.
Dyrare skadereglering. Hur funkar det med glastak i försäkringen? Räknas det som som en vanlig vindruta? Är väl inget problem när man har nybilsgarantier men om man vill äga bilen längre? Kanske måste man skaffa extraförsäkringar för att slippa stora kostnader om man måste byta glastaket?
Panoramatak (som glastak brukar heta) brukar inte täckas av glasförsäkringen utan räknas som en del av bilens kaross
Det är inte ofta man lyckas få stenskott på ett sånt tak, men då gäller inte glasförsäkringen.
Hagel är inte kul.
Insyn. OK, jag är kanske nojjig, men ökad utsikt ger ökad insyn. Bilderna på hur man ser ner i kupén ovanifrån är inte så lockande för mig.
Åter igen - glaset är så kraftigt rökfärgat så det är inga problem. För att kunna se ner ovanifrån ska bilen stå med strålkastare in från sidan som på eventet.
Titta snarare på de officiella bilderna på Model 3 - där är taket så svart så vissa har helt missat att det är glastak.
Mitt enda egentliga invändning mot glastak är kallras. Dvs vinterisolering. Ett plåttak är lättare att få bra isolering i än glas. Jag har haft glastak förut på min bil och inte haft problem med kallras över framstolarna. Men över bakstolarna kunde det bli i stränga minusgrader då kupévärmen inte riktigt nådde fram bak dit. Det sägs att Model 3 ska få specialdesignad ventillation och det kanske är pga glastaket över baksätena.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:10
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Taket och bakrutan på prototypbilarna var kraftigt rökfärgade, vilket inte syns så bra på min ovanifrån-bild. Så solstrålarna filtreras rejält, det blir inte gassande sol i nacken. Glas utestänger även UV-strålarna. (Bilarna designas i Kalifornien = blir inga sådana problem)
Nja, just det där tror jag inte är en tillräcklig solavskärmare. Andra bilar idag har ju väldigt mörka sidorutor och det hjälper som skydd mot solstrålningen. Så jag tror nog inte på att det skulle hjälpa just mig iaf. Men jag är ju lite eljest...
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:11
av Nicke Nyfiken
Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag är också anti glastak.
Solinstrålningen och ingen möjlighet att dra för en gardin.
Kallraset vintertid.
Ökad ljudnivå/vindbrus i kupén.
Sämre ljudupplevelse från bilstereon.
Ja, där har du fler vettiga invändningar!
Jag hade tillgång till två Model S samtidigt och kunde då direkt jämföra skillnaden mellan plåt och glas, och kom fram till de sakerna jag nämnde ovan. Jag skulle inte välja glastak om det så var ett gratis tillval.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:13
av bjelkeman
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Taket och bakrutan på prototypbilarna var kraftigt rökfärgade, vilket inte syns så bra på min ovanifrån-bild. Så solstrålarna filtreras rejält, det blir inte gassande sol i nacken. Glas utestänger även UV-strålarna. (Bilarna designas i Kalifornien = blir inga sådana problem)
Nja, just det där tror jag inte är en tillräcklig solavskärmare. Andra bilar idag har ju väldigt mörka sidorutor och det hjälper som skydd mot solstrålningen. Så jag tror nog inte på att det skulle hjälpa just mig iaf. Men jag är ju lite eljest...
Fungerar det i Kafilornien så fungerar det här, det blir inte lika varmt här som där. Kallras däremot. Som tur var så kan man väl välja bort glastaket om man inte vill ha det.
Jag har bara haft "glastak" på Corvetten och jag älskade det. Det blir glastak för mig.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:15
av TiborBlomhall
bjelkeman skrev:
Fungerar det i Kafilornien så fungerar det här, det blir inte lika varmt här som där. Kallras däremot. Som tur var så kan man väl välja bort glastaket om man inte vill ha det.
Nja, anledningen till att jag är skeptisk är just att det kallras jag har upplevt med glastak kom alltid vid baksätena, dit kupévärmaren inte "nådde" lika bra som till ovanför framsätena. Och Model 3 verkar få glastak ovanför baksätena även om man väljer plåttak-optionen.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 11:18
av Jerker
bjelkeman skrev:
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Taket och bakrutan på prototypbilarna var kraftigt rökfärgade, vilket inte syns så bra på min ovanifrån-bild. Så solstrålarna filtreras rejält, det blir inte gassande sol i nacken. Glas utestänger även UV-strålarna. (Bilarna designas i Kalifornien = blir inga sådana problem)
Nja, just det där tror jag inte är en tillräcklig solavskärmare. Andra bilar idag har ju väldigt mörka sidorutor och det hjälper som skydd mot solstrålningen. Så jag tror nog inte på att det skulle hjälpa just mig iaf. Men jag är ju lite eljest...
Fungerar det i Kafilornien så fungerar det här, det blir inte lika varmt här som där. Kallras däremot. Som tur var så kan man väl välja bort glastaket om man inte vill ha det.
Jag har bara haft "glastak" på Corvetten och jag älskade det. Det blir glastak för mig.
Nu ska man nog inte jämföra Kalifornienacklimatiserade inbyggare med en extrem nordbo som jag! Jag lider bokstavligen av solsken (trots att jag har lite mörkare hy och lätt får solbränna, jag är alltså ingen rödhårig blekfis ) och får närmast panik av värme i solsken, så jag börjar nog redan idag leta efter en riktigt mörk folie...
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 12:07
av kenhag
Jerker skrev:
Nu ska man nog inte jämföra Kalifornienacklimatiserade inbyggare med en extrem nordbo som jag! Jag lider bokstavligen av solsken (trots att jag har lite mörkare hy och lätt får solbränna, jag är alltså ingen rödhårig blekfis ) och får närmast panik av värme i solsken, så jag börjar nog redan idag leta efter en riktigt mörk folie...
TeslaBjörn hade likadana funderingar om den stora framrutan på den Model-X han lånade efter Model-3-eventet. Han ville foliera bort 30cm av rutan högst upp och sen ytterligare 30cm längre ner med lite ljusinsläpp. Han upplevde det som besvärligt med solen skinande in över huvudet.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 12:10
av jonasl
Vår förra och förrförra hade om inte glastak så rejält stor glastaklucka, med möjlighet att dra för.
Sommartid var det oftast fördraget för att slippa bli allt för varm om flinten, dessutom får AC:n klart tuffare om det är öppet när solen gassar.
Vår, vinter och höst är det väldigt trevligt att få in mer ljus i bilen. Kallras upplevde jag endast när det var riktigt kallt, typ -20 och kallare men då kändes det definitivt.
Det spekulerades väl tidigare i om X skulle få elektroniskt "dimbar" vindruta på något vis, men det verkar det inte ha blivit något av.
Försäkring - en skada på glastaket går inte på glasförsäkringen utan på vanliga vagnskadeförsäkringen.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 12:23
av bjelkeman
TiborBlomhall skrev:
bjelkeman skrev:
Fungerar det i Kafilornien så fungerar det här, det blir inte lika varmt här som där. Kallras däremot. Som tur var så kan man väl välja bort glastaket om man inte vill ha det.
Nja, anledningen till att jag är skeptisk är just att det kallras jag har upplevt med glastak kom alltid vid baksätena, dit kupévärmaren inte "nådde" lika bra som till ovanför framsätena. Och Model 3 verkar få glastak ovanför baksätena även om man väljer plåttak-optionen.
Aha, då förstår jag bättre. Tack.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 13:39
av apkungen
Jag tror att acn kommer att dra mer, det kommer nog inte bli så mycket kallras, jag tror att det är stråling som man kan uppleva som kallras. I varje fall, det blir kallt från taket och varmt på sommaren och låter nog en del mer.
Trots detta vill jag ha glastaket
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 14:33
av znak3
Förstår inte hur det kan vara så populärt. Snickarn säger nej.
Re: Det här med glastak...
Postat: 08 apr 2016 14:37
av Jerker
znak3 skrev:
Förstår inte hur det kan vara så populärt. Snickarn säger nej.