Sida 1 av 2

Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 07 apr 2016 05:24
av Zalman3
French officials have offered Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) the site of a nuclear reactor near the German border if it decides to build a large electric car factory in Europe, according to local media reports. The nuclear site is due to be closed at the end of the year which will create an unemployment issue in the region.
France is a logical place for Tesla to consider basing large-scale European production with the pro-EV government offering consumers bonuses of up to €10K ($11.4K) per EV purchase. Energy Minister Segolene Royal is due to meet with Tesla officials next week.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 07 apr 2016 07:13
av AGCF
Jag tror inte att de är kntresserade av Frankrike. Har de inte väldigt komplicerad arbetsmarknadslagstiftning? Har hört en någon stor däckfabrik som var dyrare att lägga ner än att driva vidare med förlust p.g.a. skyldighet att ordna jobb till de friställda arbetarna

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 07 apr 2016 15:28
av nide
Beror mycket på vilka garantier (investeringsstöd etc) , skatterabatter och undantag från arbetsrätten som franska staten - eller andra länder - kan tänkas prestera. Sett utifrån så finns det egentligen bara en handfull länder där man kan tänkas förlägga produktionen idag.

Om jag var Elon skulle jag lägga fabriken i Göteborg. (På allvar. Lokalerna finns, humankapitalet finns, energipriserna ligger rätt, staten är en vettig partner för stora infrastrukturinvesteringar så länge de får arbetstillfällen att visa upp i pressen.)

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 07 apr 2016 16:27
av Nicke Nyfiken
nide skrev:
Beror mycket på vilka garantier (investeringsstöd etc) , skatterabatter och undantag från arbetsrätten som franska staten - eller andra länder - kan tänkas prestera. Sett utifrån så finns det egentligen bara en handfull länder där man kan tänkas förlägga produktionen idag.

Om jag var Elon skulle jag lägga fabriken i Göteborg. (På allvar. Lokalerna finns, humankapitalet finns, energipriserna ligger rätt, staten är en vettig partner för stora infrastrukturinvesteringar så länge de får arbetstillfällen att visa upp i pressen.)
Vad jag hört (inofficiellt) från folk på Volvo så har de problem att bemanna alla skiften med lämplig arbetskraft. Så något överflöd på bilbyggare lär det inte finnas i regionen. Tror dessutom att Volvo skulle lobba stenhårt hos lokalpolitikerna för att slippa konkurrera om arbetskraften. Och Volvos politiska inflytande i Göteborg är ohälsosamt starkt. Så jag tror Elon besparar sig mycket möda om han lägger fabriken någon annan stans.

Men visst vore det kul om en Teslafabrik hamnade i Sverige.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 07 apr 2016 18:58
av danni
Nicke Nyfiken skrev:
nide skrev:
Beror mycket på vilka garantier (investeringsstöd etc) , skatterabatter och undantag från arbetsrätten som franska staten - eller andra länder - kan tänkas prestera. Sett utifrån så finns det egentligen bara en handfull länder där man kan tänkas förlägga produktionen idag.

Om jag var Elon skulle jag lägga fabriken i Göteborg. (På allvar. Lokalerna finns, humankapitalet finns, energipriserna ligger rätt, staten är en vettig partner för stora infrastrukturinvesteringar så länge de får arbetstillfällen att visa upp i pressen.)
Vad jag hört (inofficiellt) från folk på Volvo så har de problem att bemanna alla skiften med lämplig arbetskraft. Så något överflöd på bilbyggare lär det inte finnas i regionen. Tror dessutom att Volvo skulle lobba stenhårt hos lokalpolitikerna för att slippa konkurrera om arbetskraften. Och Volvos politiska inflytande i Göteborg är ohälsosamt starkt. Så jag tror Elon besparar sig mycket möda om han lägger fabriken någon annan stans.

Men visst vore det kul om en Teslafabrik hamnade i Sverige.
Jag tror detsamma. Det går dessutom riktigt, riktigt bra för Volvo nu. Nya XC90 är en succé och om de andra kommande modellerna slår lika bra kommer de få öka tempot rejält. Det är bara onödigt att utsätta sig för sån konkurrens i en liten stad som Göteborg. Särskilt med tanke på att bostadssituationen och den lite knepiga belägenheten i ett avsides litet land långt i norr gör det svårt att relokalisera folk hit.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 07 apr 2016 23:00
av TiborBlomhall
danni skrev:
Nya XC90 är en succé
Hur många tusen av den beställs per dag?
Just sayin' :mrgreen:

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 08 apr 2016 07:08
av LarsL
- NEVS gamla SAAB fabrik står ju i princip tom... tex.

- Bostäder måste vi fixa ändå.

- Vi har billig och ren energi.

- Vi skulle kunna ha billig arbetskraft om vi vill tillåta det.

- Vi har många med erfarenhet av att bygga bilar, alltså inte själva fysiska skruvandet då.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 08 apr 2016 09:12
av Kilowatt
LarsL skrev:
- Vi skulle kunna ha billig arbetskraft om vi vill tillåta det.
Ja, det finns tillgång till arbetskraft och det är dags att börja överväga ändringar i systemet.

http://www.di.se/artiklar/2016/4/6/leda ... nsierande/

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 08 apr 2016 10:40
av joel80
TiborBlomhall skrev:
danni skrev:
Nya XC90 är en succé
Hur många tusen av den beställs per dag?
Just sayin' :mrgreen:

Tja.. Teslas framgångar med förbokningar är så klart helt unik, men Volvo levererade och sålde över 500 000 bilar förra året, så helt efterseglade är dom ju ändå inte. Tesla har lite att jobba med så dom kan få upp en leveranshastighet/försäljning som motsvarar Volvos (som väl ändå ska ses som en relativt liten biltillverkare!).

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 08 apr 2016 10:46
av drakbane
Kilowatt skrev:
LarsL skrev:
- Vi skulle kunna ha billig arbetskraft om vi vill tillåta det.
Ja, det finns tillgång till arbetskraft och det är dags att börja överväga ändringar i systemet.

http://www.di.se/artiklar/2016/4/6/leda ... nsierande/
Ändringar i systemet ??
I denna kommuniststat?

Aldrig, varken ändringar eller Teslafabrik.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 08 apr 2016 15:06
av danni
TiborBlomhall skrev:
danni skrev:
Nya XC90 är en succé
Hur många tusen av den beställs per dag?
Just sayin' :mrgreen:
Ptjae, förhoppningsvis blir Model 3 en mycket, mycket större succé när den väl börjar produceras, men det ändrar fortfarande inte det faktum att det gått mycket bättre än väntat för Volvo och att de därför expanderar och suger upp ännu mer arbetskraft och talang i närområdet. Då känns det ännu mer onödigt att försöka bygga en konkurrerande bilfabrik här.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 08 apr 2016 19:39
av LarsL
Ja, för inte vill man lägga ett dator företag i sileconevalley...där finns så många andra företag som suger upp kompetensen? Nähä, det var inte så det fungerade?

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 08 apr 2016 20:03
av Wayne
Han borde bygga fabriken i Östeuropa så att vi alla kan köpa billigare bilar :? :roll: :lol:

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 06:56
av PoloPrinsen
Wayne skrev:
Han borde bygga fabriken i Östeuropa så att vi alla kan köpa billigare bilar :? :roll: :lol:
Rumänska Dacia ägs på gott och ont till 99% av Renault. Annars kan Rumänerna när de vill. Och sin Daciafabrik är de stolta över.

Ryska Lada ägs till stor del de med av Renault. (+ Nissan). Annars så är de vana vid miljonproduktion i fabriken i Tolyatti. Inhouse till mycket stor del med. Men Putin och ryska mentaliteten kan ju ge lite huvudvärk ibland...

Tjeckiska Skoda. Del av WV familjen och dieselgatekusiner. Tyväll - annars så kan ju tjeckerna bygga fordon!

Italienska Fiatkoncernen. Familjestyrt företag, kanske främsta för-argumentet. Italiensk ... hmmm filosofi... är kanske ett annat argument. ;-)

Fransk bilmärken. Ja de är franska och det är väl det som är det som kommer lägga dem i fatet - Eller snarast hålla Elon borta från middagsbordet.

Engelska bilmärken.... hmmm finns det nått kvar som har kapacitet på 200000+/år? Är nog bortrostade.

Finska Valmet. Ja de kan bygga bilar. Väl ihopsatta sådana dessutom. Men kapaviteten har bara legat på ca 50000/år om jag fattat rätt. Skulle vara en massa sisu i så fall för att fixa kapaciteten. ;-)

Svenska Volvo PV. Inte vill de dela med sig av sitt Muteborg till någon annan!! NU råkar de dessutom ha bra orderingång på sina bilar. Kinesiska ägare så man vet aldrig, de har ofta fler än 4 äss i sina lekar...

Svenska Volvo. Gör inte bilar så de har inte kapacitetenäven om de har kunnandet inom fordon.

Svenska SAAB. Har massa kapacitet och kunnande fritt/ledigt just nu. Men Kinesiska ägare som dessutom ju redan har helt egen elbil på gång baserad mer eller mindre på gamla SAABritningar/kunskaper. Återigen kinesiska ägare med allt vad det kan innebära.

Norge. För dyrt.

Spanien. Tja varför inte. Fast jag är ej insatt i om nån annan stor actor förutom Seat finns. Och Seat är ju WVkusin....

Det var lite av mina tankar. ///PP

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 08:55
av Svenssons
Kia har ju sin Europafabrik i Slovakien:
http://www.kia.com/eu/company/kia-motors-europe/

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 09:04
av matsm
Tesla verkar vara ett företag som vill ha full kontroll. Så egen fabrik tror jag det blir. Då ligger nog städerna i bilbyggar klustret i Slovakien bra till.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 10:12
av Svenssons
matsm skrev:
Tesla verkar vara ett företag som vill ha full kontroll. Så egen fabrik tror jag det blir. Då ligger nog städerna i bilbyggar klustret i Slovakien bra till.
Nackdelen med Slovakien är väl att det är ett landlocked land så båttransporter fungerar inte så bra. Batterierna om inte annat kräver ju transport från USA tills Gigafactory 2 eller 3. En fabrik nära hamn skulle nog vara lämpligare tror jag.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 10:19
av AGCF
Slovakien har världens största biltillverkning per capita enligt wikipedia. Frågan är hur långt Elon drar det. Det har ju exempelvis nämnts från honom att det kan byggas flera gigafactories runt om i världen. Då finns det litium i Portugal och grafit i Turkiet. Det går åt 10ggr mer grafit än litium i batterierna. Slovakien har låga skatter, hyfsat hög BNP och tre bilfabriker (Kia, VW och Peugeot) som man kan plocka russinen ur. Det ligger nära Turkiet. Större sannolikhet att det hamnar i Slovakien än i Sverige enligt mig.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 10:23
av LarsL
Tror fortfarande på Sverige - Västsverige. Det finns ett nätverk av underleverantörer som har kvar kapacitet för minst 100 000 bilar. De har kunskapen och framför allt kvalitetskänslan som behövs.
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 11:50
av Kalle
Norge då? Kan lätt locka komputens från sverige, pluss att de gillar norge

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 12:22
av bylund
Än så länge är dock elbilar tullfria att importera till Norge, däremot inte till EU, vilket talar för att det bli i EU. När väl tull och moms införs på elbilar i Norge kommer den norska marknaden inte vara like extrem längre, och marknaden i EU är redan nu många gånger större, trots sämre förmåner.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 12:27
av LarsL
Det och sedan är Norge extremt dyrt, saknar bilbyggartraditioner och underleverantörer.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 13:07
av bylund
Även om Storbritannien har en hel del bilfabriker över så riskerar de att ligga utanför EU om några år.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 09 apr 2016 16:53
av danni
LarsL skrev:
Tror fortfarande på Sverige - Västsverige. Det finns ett nätverk av underleverantörer som har kvar kapacitet för minst 100 000 bilar. De har kunskapen och framför allt kvalitetskänslan som behövs.
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?
Nerlagd sen länge och vad jag vet så har andra företag flyttat in där. Det var ju dessutom en väldigt liten fabrik, om man tänker sig att den skulle serva Europas behov av Model 3.

Re: Ny Teslafabrik i Frankrike

Postat: 10 apr 2016 01:29
av joel80
En till sak som skulle kunna tala för Sverige är att vi har väldigt ren elkraft. Det har ju Elon varit rätt tydlig med varit viktig för produktionen i USA.

Skulle han lägga den i Sverige behöver han inte bygga solfarmar eller egna vindkraftverk för att få en elproduktion med låga Co2-utsläpp.