Sida 1 av 3

Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 20:43
av JanE
Min S85D har en utlovad räckvidd på 54mil! När får jag se detta?
Inte ens om man laddar fullt, utlovar bilen 50 mil.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 20:45
av Tars
Prova att köra i 60 km/h och utan klimatanläggningen på

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 20:49
av leiflodde
I motorvägsfart ca 35-38 mil normalt när bilen är ny om man inte gasar för mycket och normal vårvärme.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 20:52
av JanE
Menar du att bilen får längre räckvidd med tiden?

Om jag laddar fullt utlovar bilen bara 44 mil utan jag ens påbörjat körning. Borde den inte iaf utlova 54 mil?

Mvh

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 20:55
av e5m1r
JanE skrev:
Menar du att bilen får längre räckvidd med tiden?

Om jag laddar fullt utlovar bilen bara 44 mil utan jag ens påbörjat körning. Borde den inte iaf utlova 54 mil?

Mvh
Ställ om till fantasi cykeln (eu körcykel) så får du se den magiska sifran men den är ju bara för syns skull Bild
Har inte du köpt bilen av tesla och fått vettig innfo innan köp ?

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:02
av JanE
Jo, det har jag! Att din S 70 inte går längre förstår jag. Det är ju vad som utlovas för en 70 men jag köpte en 85D för att få längre räckvidd!

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:09
av chpaulin
JanE skrev:
Jo, det har jag! Att din S 70 inte går längre förstår jag. Det är ju vad som utlovas för en 70 men jag köpte en 85D för att få längre räckvidd!
De 54 mil du fått veta att din bil skall klara är enligt den Europeiska körcykeln NEDC som är långt tagen från verkligheten. Men kör du blandad körning i 50-70km/h på plan väg skall du nog kunna få till det om det är +20 och vindstilla. Mer verkliga siffror är 35-38mil i motorvägsfart som tidigare nämnts.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:11
av MaLund13
JanE skrev:
Jo, det har jag! Att din S 70 inte går längre förstår jag. Det är ju vad som utlovas för en 70 men jag köpte en 85D för att få längre räckvidd!
Som tidigare nämnts - NEDC-cykeln som de siffrorna baseras på är inte särskilt verklighetstrogna - du får mer realistiska räckviddsvärden med den amerikanska körcykeln EPA (En 85D får i den 430km räckvidd)

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:13
av thompap
JanE skrev:
Jo, det har jag! Att din S 70 inte går längre förstår jag. Det är ju vad som utlovas för en 70 men jag köpte en 85D för att få längre räckvidd!
Om du har inställt på att visa Rated Range och inte Typical Range så borde du definitivt få en "utlovad" range på mer än 440km vid 100% laddning.

Vad blir de 440km när du ändrar till Typical Range?

Har du det däremot på Typical Range (trots att du säger att du inte har det), så har du mer "utlovad" range än jag någonsin haft på min 85D.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:13
av e5m1r
Här nedan ser du glädje kalkyler från eu körcykel
Och du besvarade inte frågan om vem som lurat in dig å tro att du kan köra 50+ mil i någon tesla under verkliga förhållanden ?
Bild

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:18
av Leo
Har du ställt in 100% batterinivå =trip?

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:24
av LarsL
Titta aldrig på NEDC det är rena fantasier. De påstår tex min Leaf ska gå 25 mil på en laddning.. :lol: :lol: EPA däremot är mer realistiska och påstår att man kommer 17 mil. Men jag kommer ändå inte mer än 12-13 mil i motorvägsfart nu när det är 5-10 grader varmt.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:38
av JanE
Ok, jag förstår vad ni menar:)
Tack för alla svar!

Detta bör dock betyda att en S70 inte klarar mer än knappa 30mil!

Jag får väl köra runt i 50km/h, hehe!

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:52
av JanE
En fråga till!

Laddar ni fullt varje kväll hemma?

Mvh

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 21:54
av chpaulin
JanE skrev:
Ok, jag förstår vad ni menar:)
Tack för alla svar!

Detta bör dock betyda att en S70 inte klarar mer än knappa 30mil!

Jag får väl köra runt i 50km/h, hehe!
Tror den klarar 32 under bra förhållanden då det är en effektivare drivlina än i S85:an.

70-80% brukar de flesta ladda till vardags för att spara på batterierna.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 22:02
av SR-71-BlackBird
Laddar till 90%, 398-400 km, 90D.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 22:02
av bylund
Har normalt laddningen på 70 %, ställer upp den om jag ska åka längre.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 22:03
av HelectriC
JanE skrev:
En fråga till!

Laddar ni fullt varje kväll hemma?

Mvh
Har limit normalt på 80%

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 22:03
av Gustafsson
JanE skrev:
En fråga till!

Laddar ni fullt varje kväll hemma?

Mvh
Endast vid de mycket få tillfällen när jag behöver full räckvidd kommande dag, i vintras i värsta snöovädret t.ex. och då med timer så att tiden med full laddning blir så kort som möjligt. Annars laddar jag till 80 eller 90 %, dock laddar jag nästan varje natt. Orkar inte plugga in jämt dock ...Laddat fullt bara vid 5-6 tillfällen sedan i augusti. 32 mil typical vid 90%. 35,2 vid 100% sist.
/70D

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 22:11
av JanE
Tack för alla svar:)

Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 22:16
av Herr X
Jag har kört 3500 mil med min Tesla, laddar väldigt sällan fullt - bara när jag vet att jag ska köra långt, och det är aldrig egentligen nödvändigt då heller. Laddar som regel till 90% och bilen är laddad varje morgon, redo för dagens strapatser. Vid långfärd har du superladdarna ca. var 20:e mil, så oavsett väderförhållanden så kommer du alltid fram med god marginal till nästa supercharger. Sommartid kan man ofta hoppa över varannan supercharger om man kör försiktigt (det gör inte jag, så jag stannar på alla).

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 04 apr 2016 22:26
av Swede1
. http://www.teslarati.com/tesla-bat ... sO2YTm1.99

HM, 40% mindre räckvidd på vinter, -12 grader också bara, ännu mer förlust på snöig/regnig vägbana.

22 mils räckvidd med 85 kWh batteri?! Stämmer detta med er erfarenhet på detta forum? Hur är det att köra i sträng kyla ner mot -20-30 som det kan vara vid jul/nyår i fjällen?

Otroligt viktigt att ha ett stort batteri på vintern.
Ice är inte så dumt på vintern när över skottsvärmen kan värma kupén.

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 05 apr 2016 00:46
av joel80
Många kortare resor drar mer per km än en lång resa. Du kommer alltså kortare om du gör fler resor, stannar och kyler ner bilen och sen gör en till resa, än om du åker långt.

När du gör många korta resor har du oftast inte samma behov av 30-35mils räckvidd.

Det verkar också som att personen i sina test dels kör relativt korta sträckor, dels måste han köra rätt hårt.
Kollar man videos på norrmannen Björn som gjort många tester på räckvidd och förbrukning ligger han väldigt sällan över 250wh/km. Även i sträng kyla.
Den här snubben måste köra värre än Herr X. :D

Laddning och räckvidd

Postat: 05 apr 2016 00:55
av Herr X
joel80 skrev:
Den här snubben måste köra värre än Herr X. :D
Hallå där! Bara för att du gillar att gubbköra ;)
Men det är hur som helst lugnt att köra på vintern - uppenbart blir räckvidden kortare med kyla och hastighet, men så länge man håller sig till vägar där det finns superladdare så bör det vara både praktiskt och teoretiskt omöjligt att inte komma fram till nästa laddplats.
Körde Oslo-Uppsla i januari när det var typ -20 eller nåt sånt? Massor av skön värme och bra fart (någon km/h under körkortsgränsen). Jag funderade inte över räckvidden - det är bara sånt man går och tänker på när man inte har en Tesla.
Jag kan se att man kan behöva pussla lite om man kör där det ännu inte finns något SuC-nätverk, men också det löser man.
Räckvidden är helt enkelt inte särskilt intressant längre när det finns ett superladdarnätverk.

Kolla denna tråden där jag lekte på spåret på min Uppsala-tur. Där får man en känsla för hur ansträngt det är att åka långtur i motorvägsfart mitt i vintern:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p60197

Re: Laddning och räckvidd

Postat: 05 apr 2016 01:07
av Lembritt
Skulle inte vi kunna trycka på Tesla att visa räckvidden i amerikanska EPA, översatt till km? Dom kan fortfarande visa NEDC, kanske lite mindre och en faktaruta om skillnaden.
Det är nog många som inte har koll på det. Jag trodde på Teslas info innan jag fick bilen, när jag sedan fick min genomgång trodde jag det var något fel, för jag saknade ca 10mil???
Sen har man pluggat på i efterhand och blivit klokare av alla er. ;)