Sida 1 av 3

Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 01:37
av Zalman3
Det är ingen högoddsare att modell 3 kommer i minst tre olika utföranden

Spekulationerna är
344: Entry-level, single-motor, rear-wheel drive version, with a base price of $35,000, EPA range of 220 miles from a 44-kWh battery, and 0-to-60-mph time of 5.6 seconds
366D: Dual-motor AWD standard version with an EPA range of 320 miles from a 66-kWh battery. 0-60 time 4.7 seconds, price $44,000
P366D: 340-hp performance version with dual motors, AWD, a 300-mile EPA range, and 0-to-60 time of 3.1 seconds; priced with leather and a luxury interior at $60,000
https://www.yahoo.com/autos/tesla-model ... 00633.html

http://static.cdn-seekingalpha.com/uplo ... origin.jpg

Vilken kommer du att köpa, 344, 366D eller P366D?

Jag tror att 366D blir storsäljaren :-)
Den har bra pris, prestanda, räckvidd och 4wd.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 02:09
av Jorma
366D med läderstolar, exclusiv inredning, värmepaket. Gul Multi Coat lack, plåttak, stanardhjul, standard ljudanläggning,'Standardfjädring och autonomus styrning.
En lite luftflärp på bakluckan också om det kommer. Sedan önskar jag mig adaptiva ledljus fram. Mittkonsoll fram. Sen är den ok för min del, kostar väl ca.45000 till 500000.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 07:55
av Herr X
Zalman3 skrev:
344: Entry-level, single-motor, rear-wheel drive version, with a base price of $35,000, EPA range of 220 miles from a 44-kWh battery
Jag har mycket svårt att tro att ingångsmodellen kan ha ett 44kWh batteri.
Model 3 ska då komma 220 miles på 44kWh, när den mycket mindre konkurrenten Chevrolet Bolt har ett 60kWh-batteri och har kortare räckvidd (200 miles).

Vill Elon släppa grundmodellen med ett väsentligt sämre batteri än Chevrolet Bolt? Tippar att han tvärt om vill bräcka Bolt och släpper instegsmodellen med ett 65kWh-batteri och värstingen med ett 80kWh-batteri.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:02
av _TonyV
Zalman3 skrev:
344: Entry-level, single-motor, rear-wheel drive version, with a base price of $35,000, EPA range of 220 miles from a 44-kWh battery, and 0-to-60-mph time of 5.6 seconds
44 Kw kan väl aldrig räcka till 215 miles (354 km) EPA range.Lägg till utlovad förbättring till lanseringen.
Detta innebär bättre effektivitet än 1,27 kWh per mil. Bilen kommer ändå vara kapabel prestandamässigt , sub 6 sekunder
Vissa fysikaliska regler kan även Elon inte rubba på.
Jag tror att minst 70kWh som bas, sen 90 för performance.

Edit: Jaha.. HerrX är inne på samma linje :-)

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:04
av Laban
Herr X skrev:
Jag har mycket svårt att tro att ingångsmodellen kan ha ett 44kWh batteri.
Model 3 ska då komma 220 miles på 44kWh, när den mycket mindre konkurrenten Chevrolet Bolt har ett 60kWh-batteri och har kortare räckvidd (200 miles).

Vill Elon släppa grundmodellen med ett väsentligt sämre batteri än Chevrolet Bolt? Tippar att han tvärt om vill bräcka Bolt och släpper instegsmodellen med ett 65kWh-batteri och värstingen med ett 80kWh-batteri.
Fast Bolt är väl en hel del högre. Dessutom säger Elon "hopefully 0.21" angående Cd för Model 3, det tror jag inte Bolt kommer att vara i närheten av.

Men jag håller med dig annars, 44 kWh är inte speciellt troligt. Minst 60 kWh gissar jag på.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:07
av e5m1r
Tippar på 50kWh i grundutförande
Sen skulle jag önska RWD P modell
I övrigt tar jag nog lagom batteri kanske tom bas och maxar bilen i övrigt

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:26
av Svenssons
Herr X skrev:
Vill Elon släppa grundmodellen med ett väsentligt sämre batteri än Chevrolet Bolt? Tippar att han tvärt om vill bräcka Bolt och släpper instegsmodellen med ett 65kWh-batteri och värstingen med ett 80kWh-batteri.
Jag tror inte att man kommer att tävla om batteristorleken i framtiden utan om räckvidden. Det är inte viktigt hur många kWh batterikapacitet som finns i bilen utan hur långt den kommer, fartegenskaper och hur snabbt det går att ladda tex. Dessa saker hänger visserligen ihop men vanliga Svenssons vet inte vad kWh är för något (själv kommer jag skaffa mig en Model X P324D...tänk på MJ) så i marknadsföring tror jag inte att man kommer prata om kWh.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:39
av Laban
Ja fortsätter man med modellbeteckning som är kopplat till kWh som man gjort hittills så finns det nog en risk att det kan utnyttjas av ex GM och andra konkurrenter. Och det räcker med att läsa Expressens artiklar om Model 3 för att förstå att det inte behövs mycket för att det ska bli fel från journalister.

Frågan är väl då om man kan göra det med tanke på befintliga modellbeteckningar på Model S/X. Jag gissar på att man kommer att fortsätta med nuvarande nomenklatur för att inte röra till det. Och därmed så blir det Model 3 S60 :-)

Problemet med att ha med räckvidden i beteckningen blir ex km vs miles. Model 3 S215 som i Sverige då blir S 352. Det blir nog svårsmält tror jag.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:47
av AGCF
Laban skrev:
Herr X skrev:
Jag har mycket svårt att tro att ingångsmodellen kan ha ett 44kWh batteri.
Model 3 ska då komma 220 miles på 44kWh, när den mycket mindre konkurrenten Chevrolet Bolt har ett 60kWh-batteri och har kortare räckvidd (200 miles).

Vill Elon släppa grundmodellen med ett väsentligt sämre batteri än Chevrolet Bolt? Tippar att han tvärt om vill bräcka Bolt och släpper instegsmodellen med ett 65kWh-batteri och värstingen med ett 80kWh-batteri.
Fast Bolt är väl en hel del högre. Dessutom säger Elon "hopefully 0.21" angående Cd för Model 3, det tror jag inte Bolt kommer att vara i närheten av.

Men jag håller med dig annars, 44 kWh är inte speciellt troligt. Minst 60 kWh gissar jag på.
Bolt 0,312 enligt car & driver

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:50
av Svenssons
Laban skrev:
Ja fortsätter man med modellbeteckning som är kopplat till kWh som man gjort hittills så finns det nog en risk att det kan utnyttjas av ex GM och andra konkurrenter. Och det räcker med att läsa Expressens artiklar om Model 3 för att förstå att det inte behövs mycket för att det ska bli fel från journalister.

Frågan är väl då om man kan göra det med tanke på befintliga modellbeteckningar på Model S/X. Jag gissar på att man kommer att fortsätta med nuvarande nomenklatur för att inte röra till det. Och därmed så blir det Model 3 S60 :-)

Problemet med att ha med räckvidden i beteckningen blir ex km vs miles. Model 3 S215 som i Sverige då blir S 352. Det blir nog svårsmält tror jag.
Tror inte att de kommer ta med ett S i Model 3:s modellbeteckning dock, skulle bara blandas samman med Model S. Behöver inte vara siffror i modellbeteckningen heller. Min Model X P324D syftar inte på räckvidden även ifall 1 MJ verkar räcka rätt nära 1KM för Model X P. Att ha räckvidd i beteckningen leder också till problem när mjukvaruuppdatering gör att bilen kommer längre.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:53
av Herr X
Laban skrev:
Ja fortsätter man med modellbeteckning som är kopplat till kWh som man gjort hittills så finns det nog en risk att det kan utnyttjas av ex GM och andra konkurrenter. Och det räcker med att läsa Expressens artiklar om Model 3 för att förstå att det inte behövs mycket för att det ska bli fel från journalister.

Frågan är väl då om man kan göra det med tanke på befintliga modellbeteckningar på Model S/X. Jag gissar på att man kommer att fortsätta med nuvarande nomenklatur för att inte röra till det. Och därmed så blir det Model 3 S60 :-)
Det kan väl inte bli Model 3 S60? Bokstaven S kommer ju från Model S - alltså S60 är model S 60 kWh. Det borde bli Model 3 60kWh som i folkmun omtalas 360, 360D 3P60D eller liknande.
Laban skrev:
Problemet med att ha med räckvidden i beteckningen blir ex km vs miles. Model 3 S215 som i Sverige då blir S 352. Det blir nog svårsmält tror jag.
Räckvidden kan man inte alls ha med - när testcyklerna görs om så ändras ju räckvidden. Det blir helt absurt om Teslas nästa generations bilar har kortare räckvidd än förra generationen eftersom EPA/NEDC bytt mätmetod.

Jag ser inget konstigt i att ha med batteristorleken i modellbeteckningen - en fossilbil brukar ju heta sin cylindervolym (2.0 TDi) och det säger ju ingenting om någonting som är viktigt för folk, mer än som intern jämförelse mellan modellerna (att 2.2 är bättre än 2.0).

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:54
av Eximos
Beteckningen tror jag oxo blir som på tidigare modeller med batteriets Kwh, men förhoppningsvis så går folk efter räckvidden då de jämför elbilar, annars e vi tillbaka till Mhz o megapixels igen o vi vet ju hur bra de går o jämföra med :)

Jag skulle nog dock Kunna tänka mig en Model 3 66 om de kommer en, jag prioriterar nog hellre ett större batteri än 4wd. Men svårt o säga innan man vet hur mycket de kommer o kosta, autopilot ska jag i alla fall ha för jag menar de e ju en tesla ;)

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 08:58
av Herr X
Eximos skrev:
Beteckningen tror jag oxo blir som på tidigare modeller med batteriets Kwh, men förhoppningsvis så går folk efter räckvidden då de jämför elbilar, annars e vi tillbaka till Mhz o megapixels igen o vi vet ju hur bra de går o jämföra med :)
Fast man jämför ju inte bilar idag på cylindervolym även om detta är en "standard" i modellbeteckningar. Min Renault Megane 2.2 är inte bättre än din BMW 320, 2.0.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:00
av jonasl
Tror inte alls på de där modellvarianterna. Tesla har aldrig tidigare haft "paket" där man får AWD och lyxinteriör utan basmodeller med olika batteristorlek (och numera endast AWD på de större storlekarna då)och sedan lägger man på de tillval man vill ha på det. Ser inte varför de skulle vilja ändra på det.

Fördelen Bolt skulle ha med 60kWh för samma räckvidd som Tesla med lägre batterikapacitet är att Bolt blir mindre känslig för yttre förutsättningarna, motvind, regn, slask på vägen, kyla etc.

Tror ändå att det kommer vara allra minst 60kWh för basmodellen för Model 3.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:01
av peken
Det enda tillvalet jag vet är att jag ska ha 4-hjulsdrift, bor i norrland så det vill jag inte vara utan. Övriga tillval får plånboken sätta begränsningen på, men jag tror då inte att jag kommer ha råd att sväva ut så mycket mer. Skinnstolar hoppas jag kunna unna mig också.

Tror ni inte man kan välja en instegsmodel och bara lägga till dual-motor på en sådan?

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:06
av Herr X
peken skrev:
Det enda tillvalet jag vet är att jag ska ha 4-hjulsdrift, bor i norrland så det vill jag inte vara utan. Övriga tillval får plånboken sätta begränsningen på, men jag tror då inte att jag kommer ha råd att sväva ut så mycket mer. Skinnstolar hoppas jag kunna unna mig också.

Tror ni inte man kan välja en instegsmodel och bara lägga till dual-motor på en sådan?
Dragkrok måste du väl ändå ha? Och autopilot är verkligen ett måste. Att välja bort autopilot på en Tesla är som att välja bort masten när man köper segelbåt.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:10
av peken
Herr X skrev:
peken skrev:
Det enda tillvalet jag vet är att jag ska ha 4-hjulsdrift, bor i norrland så det vill jag inte vara utan. Övriga tillval får plånboken sätta begränsningen på, men jag tror då inte att jag kommer ha råd att sväva ut så mycket mer. Skinnstolar hoppas jag kunna unna mig också.

Tror ni inte man kan välja en instegsmodel och bara lägga till dual-motor på en sådan?
Dragkrok måste du väl ändå ha? Och autopilot är verkligen ett måste. Att välja bort autopilot på en Tesla är som att välja bort masten när man köper segelbåt.
Jag vet, när man väl beställt så är den fullmatad! :D Angående dragkrok så måste vi ha två bilar i familjen, så det kommer finnas en med drag även om jag inte väljer till det till teslan. Stora frågan är ju om det kommer att finnas dragkrok som tillval.

Körde en model S P90D i lördags, första gången jag kört en tesla btw. Autopiloten var imponerande. Och allt annat :D

EDIT: Såg nu att Elon tweetat att dragkrok kommer finnas som tillval. Slutar med en fullmatad, har det på känn. Dags att spara intensivt så man har en del att gå in med cash.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:27
av Laban
Herr X skrev:
Det kan väl inte bli Model 3 S60? Bokstaven S kommer ju från Model S - alltså S60 är model S 60 kWh. Det borde bli Model 3 60kWh som i folkmun omtalas 360, 360D 3P60D eller liknande.
Ooops, du har så klart rätt. Min blir nog 360D då gissar jag på, fast efter provkörning av SP90DL så vette fan.. :-)
Räckvidden kan man inte alls ha med - när testcyklerna görs om så ändras ju räckvidden. Det blir helt absurt om Teslas nästa generations bilar har kortare räckvidd än förra generationen eftersom EPA/NEDC bytt mätmetod.

Jag ser inget konstigt i att ha med batteristorleken i modellbeteckningen - en fossilbil brukar ju heta sin cylindervolym (2.0 TDi) och det säger ju ingenting om någonting som är viktigt för folk, mer än som intern jämförelse mellan modellerna (att 2.2 är bättre än 2.0).
Så sant.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:46
av chpaulin
Risken är att då man började prata om kWh som ett mått på hur långt en bil kan gå (t.ex. att en 90kWh går längre än en 70kWh) är att Tesla måste ha ett 60kWh-batteri i den minsta för att Bolt har detta. En parallel kan dras till Processorhastigheter på sent 90- och tidigt 00-tal där antalet Ghz var det viktiga, inte hur många beräkningar som kunde göras per tidsenhet. Det gick totalinflation i Ghz, över 4Ghz innan man började fokusera på flera kärnor istället.

Elon skrev på twitter att Model 3 siktar på ett cd-tal (Drag coefficient) på 0.21 (MS har 0.24) vilket är en drastisk förbättring och kommer i säg göra att man kommer längre med mindre batteri. Jag tror att man bräcker 215 miles med ett 50kWh-batteri i den modell vi såg på unveil och att 70kWh kommer räcka låååångt.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:49
av e5m1r
Herr X skrev:
Eximos skrev:
Beteckningen tror jag oxo blir som på tidigare modeller med batteriets Kwh, men förhoppningsvis så går folk efter räckvidden då de jämför elbilar, annars e vi tillbaka till Mhz o megapixels igen o vi vet ju hur bra de går o jämföra med :)
Fast man jämför ju inte bilar idag på cylindervolym även om detta är en "standard" i modellbeteckningar. Min Renault Megane 2.2 är inte bättre än din BMW 320, 2.0.
Fast det är inte hela sanningen
BMW har gått ifrån volymen och kör modell
Så en BMW 335 har inte 3,5l motor uran samma motor som 330 (3,0) fast med twin turbo och mer styrka
Så innom samma bilmärke så ger högre sifra mer effekt men inte nödvändigtvis mer volym i själva motorn

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 09:57
av olarsson
Största batteriet, awd, P, all utrustning är mitt grundtips. :lol:
Möjligtvis väljer jag bort något som känns helt onödigt.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 13:15
av Kilowatt
Det blir nog två snudd på fullutrustade varav den ena i Performance edition om det finns :)

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 14:41
av dstrombe
Om de i stil med S modellen har 3 versioner, 70D, 90D, P90D osv så kommer jag troligtvis välja mellanmodellen.

Maximal räckvidd, fyrhjulsdrift, autopilot, vinterpaketet.

Ljud, premiuminredning och dragkrok är jag tveksam på.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 15:43
av Laban
Uppgradering av räckvidd, 4WD och ett prestandasteg upp. Tänker mig 0-100 under 5s i alla fall. Autopilot, ljudsystem, vinterpaket. Dragkrok blir det nog också, även om jag har andrabil så det är inget direkt krav. Kanske t.o.m behåller Outlandern som andrabil. Sen är jag mer osäker.

Re: Vilken Tesla 3 modell väljer du?

Postat: 04 apr 2016 15:53
av icreate
Jag tänker mig en Tesla model ΞII. :)
Inte någon tvåhjulsdriven ΞI, men inte heller någon fullmatad ΞIII. Passar väl bra i landet lagom...
Det spelar mindre roll om den accelererar från 0 till 100 på 4 eller 6 sekunder. Räckvidden bör däremot täcka in de 30 milen från hemmet till Stockholm i motorvägsfart.

Ni som har Tesla sedan innan, visst är väl ett vinterpaket nödvändigt i Sverige?