Consumer report om äldre Teslor
Postat: 15 dec 2025 19:01
Kan detta verkligen stämma?
https://www.consumerreports.org/cars/wh ... 811658468/
https://www.consumerreports.org/cars/wh ... 811658468/
Vad är det som du tycker verkar konstigt? Jag tycker artikeln verkar rimlig.Melonsusk skrev: ↑15 dec 2025 19:01Kan detta verkligen stämma?
https://www.consumerreports.org/cars/wh ... 811658468/
Det är väl inte konstigt att en helt nystartad biltillverkare med nya modeller och en ny framdrivningsteknik samt i övrigt en hel del nya lösningar på allt möjligt har lite problem i början. Jag är snarare imponerad av att Tesla har haft så pass lite sådana problem. Vi pratar ju om 5 till 10 år gamla bilar och detta med långsiktig kvalite är väldigt svårt.
Det är ett viktat resultat där stora och dyra fel räknas mer.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
... och bromsar och länkarmar.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 10:36LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Vid den tiden hade dom lite bättre ordning på bilarna, min första var 2014 och
Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…RareEarth skrev: ↑16 dec 2025 11:36... och bromsar och länkarmar.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 10:36LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
De flesta har inte koll på om skivorna rostar oavsett om fälgarna är täckta eller ej. Man bör regelbundet lägga i N och bromsa hårt för att slippa problem. Bromsdesignen är oförlåtande om det krävs aktiva åtgärder av ägaren för att slippa problem.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 19:14Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…RareEarth skrev: ↑16 dec 2025 11:36... och bromsar och länkarmar.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 10:36LjusinställningenRareEarth skrev: ↑16 dec 2025 09:23Tesla ligger bra till i ADACs statistik över bärgade bilar. Däremot ligger Model 3 med produktionsår 2019-2022 i botten i listan över fel vid besiktningar hos TÜV i Tyskland. Model Y är inte med, kanske för att det finns för få som är så gamla.Tellus skrev: ↑16 dec 2025 08:40Det är inte bara ett test på hur tillförlitlig bilen är, dvs driftsäkerhet.
Allt räknas med, som blåtand uppkoppling, knak, panel gaps, 12v batteri, dålig lack och så vidare som många tidiga teslor hade problem med.
Har man köpt en bil för en mille som tidiga tesla kostade så kan man bli missnöjd med ovan. Dom har alltså frågat ägarna. Inte kollat hur ofta dom bärgas, som ADAC gör, där ligger dom bra till eller i topp.
Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.
1. Finns det någon källa som styrker det här påståendet?…RareEarth skrev: ↑16 dec 2025 20:20[1] De flesta har inte koll på om skivorna rostar oavsett om fälgarna är täckta eller ej. [2] Man bör regelbundet lägga i N och bromsa hårt för att slippa problem. 3. Bromsdesignen är oförlåtande om det krävs aktiva åtgärder av ägaren för att slippa problem.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 19:14Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…
Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.
På S/X med spak duttar man ned eller upp på växelspaken.
Rost/spår på skivorna är bara ena sidan av problemet. Den andra sidan är att oken kärvar om man inte motionerar dem. Därför bör man regelbundet använda bromsarna även om man inte ser rost på skivorna. Jag gjorde misstaget att inte göra det första vintern med Teslan. Jag lyckades "rädda" det precis på gränsen genom att börja bromsa regelbundet i N, men det var på håret. Tre vintrar utan regelbunden bromsning och de hade varit helt körda.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 21:531. Finns det någon källa som styrker det här påståendet?…RareEarth skrev: ↑16 dec 2025 20:20[1] De flesta har inte koll på om skivorna rostar oavsett om fälgarna är täckta eller ej. [2] Man bör regelbundet lägga i N och bromsa hårt för att slippa problem. 3. Bromsdesignen är oförlåtande om det krävs aktiva åtgärder av ägaren för att slippa problem.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 19:14Och hur mkt av problemen med bromsar beror på ägare med bilar som har fälgar med aero-kåporna på, och som inte håller koll på om skivorna börjar rosta igen totalt pga regen/för lite användning?…
Jag vet en 2019 M3 AWD LR som står relativt välskyddad i carport. Har väl i och för sig rullat relativt lite, men den har riktigt fina bromsskivor… Tror faktiskt inte det var någon rost alls på dom i somras. Fast Tesla har kanske använt lite olika leverantörer av bromsskivor… Vet inte.
Anekdotiskt: Jag vet. Ett syskon vet. Farsan vet. Men visst… Det skulle sannolikt inte skada ifall alla fick till sig det här på ngt sätt i läromaterialet avsett att förbereda för teoriprovet för körkort.
2. Det räcker väl om man gör det ifall det finns rost på skivorna. Vid fukt/väta förslagsvis så nära inpå att man ska parkera fordonet som möjligt. Vet att det för en gasdriven kombi i golfklassen räcker med en hård inbromsning som inte aktiverar ABS, men där de bakre bromsoken biter till, från ~70 km/h till ~stillastående om det inte var mer än ~en vecka sedan senast. Antar att samma tillvägagångssätt även fungerar för en Tesla.
3. Gäller väl typ alla bilar med skivbromsar runt om. Besiktigade bilen för inte så länge sedan. När jag skulle därifrån fick en äldre dam med en äldre Honda Jazz höra att hennes bromsar var nära att rosta ihop. Tipsade om det sannolikt bara vara att bromsa rejält ngra gånger, för det gjorde inte besiktningsmannen av ngn anledning.
Yep, det borde det vara! Jag la i N i min model 3 (hade ingen commander) och ”bromsade av” skivorna efter varje biltvätt. Att det blev just vid tvätt var Inte av någon särskild anledning annat än att det blev rutinen.vrid_i_skogen skrev: ↑18 dec 2025 21:49
Utifrån dina tidigare inlägg har du en Model 3. Då borde den här tråden erbjuda svar på frågan:vrid_i_skogen skrev: ↑18 dec 2025 21:49
Man lägger i N under körning bara.