Sida 1 av 1
64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 08:00
av TiborBlomhall

Elbilsförsäljning, procent av total bilförsäljning i de nordiska länderna.
Enligt statistik från
Mobility Denmark har 64% av alla nybilsregistreringar varit en elbil i Danmark under det första halvåret i år. Därmed har de passerat en viktig milstolpe, mer än hälften av alla nya bilar sålda i landet är rena elbilar. Och det är de privata köparna som drar upp statistiken: mer än 80 procent av alla nya personbilar för privat bruk i Danmark var elektriska under årets första 6 månader.
Jämför vi de nordiska länderna ser vi att Norge ligger långt före de andra, elbilar utgör hela 94% av deras nyregistreringar i år. Danmark är på god väg att göra samma resa, fem år senare. Grafen över deras elbilsförsäljning följer samma kurva som Norges. Genomslaget av elbilar går till och med lite snabbare, Danmark ökade från 7% nyregistrerade elbilar till 64% på 6 år – för Norge tog det åtta. Fast nu finns det ett mycket större urval av elbilar än vad det gjorde under 2010-talet.
Sverige och Finland har däremot halkat långt efter. Andel elbilar av total bilförsäljning har stagnerat kring 30% i våra länder sedan 2023. Hittills i år har 37% av nybilsregistreringar varit elbilar i Finland, och 34% i Sverige. Nästan hälften så mycket som i Danmark.
En orsak till skillnaderna ligger i respektive lands inställning till elbilar. Medan Danmark och Norge aktivt stödjer köp av elbilar har politiken i både Sverige och Finland varit mer inriktad på att stötta övergången genom satsningar på infrastruktur.
Danmark har hög registreringsskatt på avgasbilar men betydligt lägre på elbilar. I Norge slipper elbilar både registreringsskatt och moms. Därmed är inköpspriserna betydligt lägre. Sverige och Finland avskaffade sina elbilsstöd år 2022 och erbjuder istället bidrag till utbyggnad av laddinfrastruktur. Effekterna syns tydligt i grafen.
Source:
https://teslaclubsweden.se/64-av-alla-n ... u-elbilar/
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 08:03
av Fredrik j
Det speciella med norge och danmark är att dom höga punktskatter på nya bilar som man kan ta bort på elbilar som stimulans.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 08:24
av chaffis75
Någon som vet hur höga dessa registreringsavgifter är i Danmark..
De vore intressant att höra vad tex en VW passat kostar totalt i jämförelse med en ID7 totalt i Danmark.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 08:43
av mikebike
chaffis75 skrev: ↑23 sep 2025 08:24
Någon som vet hur höga dessa registreringsavgifter är i Danmark..
De vore intressant att höra vad tex en VW passat kostar totalt i jämförelse med en ID7 totalt i Danmark.
En gång när jag var på jobb i Danmark i ett bussgarage låg det en biltidning i fikarummet. Där utsågs Volvo V40 till "bra köp" trots att den kostade dubbelt så mycket som min nyinköpta svenskreggade V40.

Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 08:56
av manneson
Fredrik j skrev: ↑23 sep 2025 08:03
Det speciella med norge och danmark är att dom höga punktskatter på nya bilar som man kan ta bort på elbilar som stimulans.
Dvs något Finland och Sverige kunde införa.
Det ska vara dyrt att välja avgasbil när det finns alternativ.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 09:00
av chaffis75
manneson skrev: ↑23 sep 2025 08:56
Fredrik j skrev: ↑23 sep 2025 08:03
Det speciella med norge och danmark är att dom höga punktskatter på nya bilar som man kan ta bort på elbilar som stimulans.
Dvs något Finland och Sverige kunde införa.
Det ska vara dyrt att välja avgasbil när det finns alternativ.
Tror jag håller med dig.. de ska vara dyrt att köpa en ny avgas bil men om man har köpt den så anser jag de inte får bli för dyrt att äga den.. dvs stryp inflödet av avgasbilar in in systemet.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 09:12
av RareEarth
chaffis75 skrev: ↑23 sep 2025 08:24
Någon som vet hur höga dessa registreringsavgifter är i Danmark..
De vore intressant att höra vad tex en VW passat kostar totalt i jämförelse med en ID7 totalt i Danmark.
25 % på värdet upp till ca 72 900 DKK.
85 % på värdet mellan ca 72 900 och 226 500 DKK.
150 % på värdet över 226 500 DKK.
Elbilar betalar 40% av skatten, och har ett schablonavdrag på 165000 DKK innan skatteberäkningen. Så det är mycket stor skillnad i slutpris. Om jag räknar rätt kostar en Passat som kostar 475 kSEK i Sverige ca 900 kSEK i Danmark. En ID.7 för 600 kSEK i Sverige kostar ca 700 kSEK i Danmark.
Avdragen för elbilar ska trappas av successivt fram till 2035.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 09:22
av tesla newbie
RareEarth skrev: ↑23 sep 2025 09:12
chaffis75 skrev: ↑23 sep 2025 08:24
Någon som vet hur höga dessa registreringsavgifter är i Danmark..
De vore intressant att höra vad tex en VW passat kostar totalt i jämförelse med en ID7 totalt i Danmark.
25 % på värdet upp till ca 72 900 DKK.
85 % på värdet mellan ca 72 900 och 226 500 DKK.
150 % på värdet över 226 500 DKK.
Elbilar betalar 40% av skatten, och har ett schablonavdrag på 165000 DKK innan skatteberäkningen. Så det är mycket stor skillnad i slutpris. Om jag räknar rätt kostar en Passat som kostar 475 kSEK i Sverige ca 900 kSEK i Danmark. En ID.7 för 600 kSEK i Sverige kostar ca 700 kSEK i Danmark.
Avdragen för elbilar ska trappas av successivt fram till 2035.
När vi körde genom Danmark 2016 med en BMW X3 så stack man ut ganska ordentligt... Hade inte Sverige haft bilindustri så hade nog skattesituationen varit likadan här, men politikerna har inte velat döda den inhemska marknaden för Volvo och Saab.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 09:31
av Force-Walker
Jag minns på Kastrup när XC60 lanserades. Där visades en vit maxutrustad T8 (laddhybrid).
Pris: 1,3 miljoner kronor.

Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 09:35
av RareEarth
Punktskatten har ändå sänkts på senare år. Länge var den 180%, dvs en bil var nästan tre gånger dyrare i Danmark än i Sverige.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 10:17
av manneson
RareEarth skrev: ↑23 sep 2025 09:35
Punktskatten har ändå sänkts på senare år. Länge var den 180%, dvs en bil var nästan tre gånger dyrare i Danmark än i Sverige.
Mm som ovan skriver var det rätt fascinerande att köra runt i Danmark för några år sedan. Massvis med ”billiga” små skruttbilar.
Men nu senaste åren har det ändrats rejält. Numera mängder med ”dyra” elbilar i Köpenhamn(jag jobbar där).
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 12:26
av chaffis75
RareEarth skrev: ↑23 sep 2025 09:12
chaffis75 skrev: ↑23 sep 2025 08:24
Någon som vet hur höga dessa registreringsavgifter är i Danmark..
De vore intressant att höra vad tex en VW passat kostar totalt i jämförelse med en ID7 totalt i Danmark.
25 % på värdet upp till ca 72 900 DKK.
85 % på värdet mellan ca 72 900 och 226 500 DKK.
150 % på värdet över 226 500 DKK.
Elbilar betalar 40% av skatten, och har ett schablonavdrag på 165000 DKK innan skatteberäkningen. Så det är mycket stor skillnad i slutpris. Om jag räknar rätt kostar en Passat som kostar 475 kSEK i Sverige ca 900 kSEK i Danmark. En ID.7 för 600 kSEK i Sverige kostar ca 700 kSEK i Danmark.
Avdragen för elbilar ska trappas av successivt fram till 2035.
ok.. tack.. Ja då förstår man ju att man köper mer elbilar i danmark...
I sverige är de väl typ den fria/låga vägskatten som man får numera och den hamnar ju på felmarginalen när man räknar på kostnaden av bilen.
Man borde i Sverige inför en punktskapp på fossil bilar tycker jag. Starta ganska lågt och sedan ökar man den år för år.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 12:40
av Fredrik j
manneson skrev: ↑23 sep 2025 08:56
Fredrik j skrev: ↑23 sep 2025 08:03
Det speciella med norge och danmark är att dom höga punktskatter på nya bilar som man kan ta bort på elbilar som stimulans.
Dvs något Finland och Sverige kunde införa.
Det ska vara dyrt att välja avgasbil när det finns alternativ.
Betydligt svårare att införa än ta bort.
Begagnatmarknaden skulle ju bli helt uppochned.
Man skulle behöva överraska med det från klar himmel helt utan debatt. Annars hade det hamstrats bilar.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 12:44
av tesla newbie
chaffis75 skrev: ↑23 sep 2025 12:26
RareEarth skrev: ↑23 sep 2025 09:12
chaffis75 skrev: ↑23 sep 2025 08:24
Någon som vet hur höga dessa registreringsavgifter är i Danmark..
De vore intressant att höra vad tex en VW passat kostar totalt i jämförelse med en ID7 totalt i Danmark.
25 % på värdet upp till ca 72 900 DKK.
85 % på värdet mellan ca 72 900 och 226 500 DKK.
150 % på värdet över 226 500 DKK.
Elbilar betalar 40% av skatten, och har ett schablonavdrag på 165000 DKK innan skatteberäkningen. Så det är mycket stor skillnad i slutpris. Om jag räknar rätt kostar en Passat som kostar 475 kSEK i Sverige ca 900 kSEK i Danmark. En ID.7 för 600 kSEK i Sverige kostar ca 700 kSEK i Danmark.
Avdragen för elbilar ska trappas av successivt fram till 2035.
ok.. tack.. Ja då förstår man ju att man köper mer elbilar i danmark...
I sverige är de väl typ den fria/låga vägskatten som man får numera och den hamnar ju på felmarginalen när man räknar på kostnaden av bilen.
Man borde i Sverige inför en punktskapp på fossil bilar tycker jag. Starta ganska lågt och sedan ökar man den år för år.
Vet inte om det behövs längre i Sverige. Kollar man på de bensin- och dieselbilar som fortfarande säljs så behövs det fler eldrivna transportbilar och fler kompakta elbilar:
Bensin:
Diesel:
Intressant nog så verkar detta med transportbilar vara ett problem även i Norge. Det näst vanligaste drivmedlet efter el i Norge är inte PHEV utan diesel:
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 14:07
av TiborBlomhall
Även utan dyra registreringsavgifter hängde Sverige och Finland ändå med Danmark i utvecklingen så länge vi hade våra Bonus/Malus och finnarna deras anskaffningsstöd för elbilar på 2 000 euro.
Utvecklingen tvärnitade dock när stöden avskaffades i våra länder år 2022 och vi lunkar vidare runt 35% sedan dess.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 15:38
av tesla newbie
TiborBlomhall skrev: ↑23 sep 2025 14:07
Även utan dyra registreringsavgifter hängde Sverige och Finland ändå med Danmark i utvecklingen så länge vi hade våra Bonus/Malus och finnarna deras anskaffningsstöd för elbilar på 2 000 euro.
Utvecklingen tvärnitade dock när stöden avskaffades i våra länder år 2022 och vi lunkar vidare runt 35% sedan dess.
Fast är det verkligen stöden det hänger på? När jag köpte min Model Y LR 2021 så kostade den 672000kr efter bonus på 70000kr. I dagens penningvärde motsvarar det drygt 812000kr. Skulle jag köpa motsvarande modell idag skulle den kosta 664990kr.
En Skoda Kodiaq kan kosta upp till 599000kr:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-18570570
Lägg på 3 år med malus på 13325kr så är man uppe i nästan samma pengar som en Model Y. Så jag har svårt att se att det är brist på stöd som gör att man väljer bort elbilar. Snarare är det brist på vettiga elbilar i vissa segment som småbilar och transportbilar.
Samt att många av någon obegriplig anledning väljer att köpa laddhybrid istället för elbil. Där har normännen kommit längre. I Norge är diesel det näst vanligaste drivmedlet efter el:
Kanske det behövs malusskatt på laddhybrider....
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 16:12
av manneson
tesla newbie skrev: ↑23 sep 2025 15:38
TiborBlomhall skrev: ↑23 sep 2025 14:07
Även utan dyra registreringsavgifter hängde Sverige och Finland ändå med Danmark i utvecklingen så länge vi hade våra Bonus/Malus och finnarna deras anskaffningsstöd för elbilar på 2 000 euro.
Utvecklingen tvärnitade dock när stöden avskaffades i våra länder år 2022 och vi lunkar vidare runt 35% sedan dess.
Fast är det verkligen stöden det hänger på? När jag köpte min Model Y LR 2021 så kostade den 672000kr efter bonus på 70000kr. I dagens penningvärde motsvarar det drygt 812000kr. Skulle jag köpa motsvarande modell idag skulle den kosta 664990kr.
En Skoda Kodiaq kan kosta upp till 599000kr:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-18570570
Lägg på 3 år med malus på 13325kr så är man uppe i nästan samma pengar som en Model Y. Så jag har svårt att se att det är brist på stöd som gör att man väljer bort elbilar. Snarare är det brist på vettiga elbilar i vissa segment som småbilar och transportbilar.
Samt att många av någon obegriplig anledning väljer att köpa laddhybrid istället för elbil. Där har normännen kommit längre. I Norge är diesel det näst vanligaste drivmedlet efter el:
drivmedel norge.jpg
Kanske det behövs malusskatt på laddhybrider....
Stödet var en morot och pekpinne.
När man tog bort det och samtidigt sänkte bensin och dieselpriserna kraftigt, så blev den naturliga följden att den stora massan tänkte att det är säkrast att fortsätta med bensin och diesel.
Ingen vill ändra något om de inte ser någon stor nytta med det. Det är mänsklig natur.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 16:17
av manneson
Fredrik j skrev: ↑23 sep 2025 12:40
manneson skrev: ↑23 sep 2025 08:56
Fredrik j skrev: ↑23 sep 2025 08:03
Det speciella med norge och danmark är att dom höga punktskatter på nya bilar som man kan ta bort på elbilar som stimulans.
Dvs något Finland och Sverige kunde införa.
Det ska vara dyrt att välja avgasbil när det finns alternativ.
Betydligt svårare att införa än ta bort.
Begagnatmarknaden skulle ju bli helt uppochned.
Man skulle behöva överraska med det från klar himmel helt utan debatt. Annars hade det hamstrats bilar.
Man gör vanligen sånt stegvis. Precis som man gjort med avgaskraven, inblandningskraven och drösvis med skatter och avgifter.
Efter några år är man vid målet.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 16:24
av tesla newbie
manneson skrev: ↑23 sep 2025 16:12
tesla newbie skrev: ↑23 sep 2025 15:38
TiborBlomhall skrev: ↑23 sep 2025 14:07
Även utan dyra registreringsavgifter hängde Sverige och Finland ändå med Danmark i utvecklingen så länge vi hade våra Bonus/Malus och finnarna deras anskaffningsstöd för elbilar på 2 000 euro.
Utvecklingen tvärnitade dock när stöden avskaffades i våra länder år 2022 och vi lunkar vidare runt 35% sedan dess.
Fast är det verkligen stöden det hänger på? När jag köpte min Model Y LR 2021 så kostade den 672000kr efter bonus på 70000kr. I dagens penningvärde motsvarar det drygt 812000kr. Skulle jag köpa motsvarande modell idag skulle den kosta 664990kr.
En Skoda Kodiaq kan kosta upp till 599000kr:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-18570570
Lägg på 3 år med malus på 13325kr så är man uppe i nästan samma pengar som en Model Y. Så jag har svårt att se att det är brist på stöd som gör att man väljer bort elbilar. Snarare är det brist på vettiga elbilar i vissa segment som småbilar och transportbilar.
Samt att många av någon obegriplig anledning väljer att köpa laddhybrid istället för elbil. Där har normännen kommit längre. I Norge är diesel det näst vanligaste drivmedlet efter el:
drivmedel norge.jpg
Kanske det behövs malusskatt på laddhybrider....
Stödet var en morot och pekpinne.
När man tog bort det och samtidigt sänkte bensin och dieselpriserna kraftigt, så blev den naturliga följden att den stora massan tänkte att det är säkrast att fortsätta med bensin och diesel.
Ingen vill ändra något om de inte ser någon stor nytta med det. Det är mänsklig natur.
Fast ser man på nybilsförsäljningen så fortsätter den stora massan med elbilar och laddhybrider. Rena bensin och dieselbilar (inklusive mildhybrider) står för 30 procent av de registrerade bilarna hittills i år. Laddhybrider, elbilar samt Toyota-hybrider står för nästan 70 procent av försäljningen. Så jag skulle vilja säga att svenska nybilsköpare vill köra på el, men vågar inte ta steget fullt ut till elbil.
Re: 64% av alla nya bilar i Danmark är nu elbilar
Postat: 23 sep 2025 16:45
av manneson
tesla newbie skrev: ↑23 sep 2025 16:24
manneson skrev: ↑23 sep 2025 16:12
tesla newbie skrev: ↑23 sep 2025 15:38
TiborBlomhall skrev: ↑23 sep 2025 14:07
Även utan dyra registreringsavgifter hängde Sverige och Finland ändå med Danmark i utvecklingen så länge vi hade våra Bonus/Malus och finnarna deras anskaffningsstöd för elbilar på 2 000 euro.
Utvecklingen tvärnitade dock när stöden avskaffades i våra länder år 2022 och vi lunkar vidare runt 35% sedan dess.
Fast är det verkligen stöden det hänger på? När jag köpte min Model Y LR 2021 så kostade den 672000kr efter bonus på 70000kr. I dagens penningvärde motsvarar det drygt 812000kr. Skulle jag köpa motsvarande modell idag skulle den kosta 664990kr.
En Skoda Kodiaq kan kosta upp till 599000kr:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-18570570
Lägg på 3 år med malus på 13325kr så är man uppe i nästan samma pengar som en Model Y. Så jag har svårt att se att det är brist på stöd som gör att man väljer bort elbilar. Snarare är det brist på vettiga elbilar i vissa segment som småbilar och transportbilar.
Samt att många av någon obegriplig anledning väljer att köpa laddhybrid istället för elbil. Där har normännen kommit längre. I Norge är diesel det näst vanligaste drivmedlet efter el:
drivmedel norge.jpg
Kanske det behövs malusskatt på laddhybrider....
Stödet var en morot och pekpinne.
När man tog bort det och samtidigt sänkte bensin och dieselpriserna kraftigt, så blev den naturliga följden att den stora massan tänkte att det är säkrast att fortsätta med bensin och diesel.
Ingen vill ändra något om de inte ser någon stor nytta med det. Det är mänsklig natur.
Fast ser man på nybilsförsäljningen så fortsätter den stora massan med elbilar och laddhybrider. Rena bensin och dieselbilar (inklusive mildhybrider) står för 30 procent av de registrerade bilarna hittills i år. Laddhybrider, elbilar samt Toyota-hybrider står för nästan 70 procent av försäljningen. Så jag skulle vilja säga att svenska nybilsköpare vill köra på el, men vågar inte ta steget fullt ut till elbil.
Hänger ju ihop med utbudet.
Många tillverkare slutade sälja icke hybridiserade avgasbilar när elbilshypen var som störst för några år sedan. I kombination med EUs utsläppskrav.
Volvo slutade helt sälja diesel och säljer nu bara plugin, osv.
Dvs det går överhuvudtaget inte att köpa något annat.