Sida 1 av 2

Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 22 sep 2025 20:24
av Jjjjoonaas
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?



Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?


Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 22 sep 2025 20:41
av AAKEE
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
LFP-bilarna har rätt skottsäkra batterier. Betänk att alla RWD /SR+ inte har LFP.
Du behöver kolla med regnummer på transportstyrelsen.se att bilen har E6R eller E6LR under variant.
E1R eller E1LR är inte LFP.


LG-batterierna i LR (E5D och E5LD) verkar bytas ut väldigt sällan, och klara sig bra.

Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
De större hjulen tar en hel del extra förbrukning som minskar skillnaden.
En högt degraderad P med ~ 65-67kWh skiljer inte mycket mot en lågt degraderad LFP med 56-57kWh kvar

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 22 sep 2025 21:59
av Jjjjoonaas
Går det att se på transportstyrelsen en bil har LG-batteri?

Som jag förstår är LG-batterierna ovanliga på performance, finns det någon uppfattning om hur många av panasonic batterierna som havererar, handlar det om 1% eller 10%?

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 22 sep 2025 22:37
av AAKEE
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 21:59
Går det att se på transportstyrelsen en bil har LG-batteri?

Som jag förstår är LG-batterierna ovanliga på performance, finns det någon uppfattning om hur många av panasonic batterierna som havererar, handlar det om 1% eller 10%?
Alla performance fram till ochmed Q1 2022 har Panasonic och efter det ungefär från Q2 har alla LG.

Under variant ser du en kod som är
E3D / E3LD = Panasonic

E5LD = LG.

För 2021 bilar byggda i kina med panasonic = långt mer än 1 %. Antaglihen mer än 10% också.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 06:14
av Dinsdale
AAKEE skrev: 22 sep 2025 20:41
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
LFP-bilarna har rätt skottsäkra batterier. Betänk att alla RWD /SR+ inte har LFP.
Du behöver kolla med regnummer på transportstyrelsen.se att bilen har E6R eller E6LR under variant.
E1R eller E1LR är inte LFP.


LG-batterierna i LR (E5D och E5LD) verkar bytas ut väldigt sällan, och klara sig bra.

Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
De större hjulen tar en hel del extra förbrukning som minskar skillnaden.
En högt degraderad P med ~ 65-67kWh skiljer inte mycket mot en lågt degraderad LFP med 56-57kWh kvar
Såvitt jag minns lanserades 60kWh LFP-batteriet 2022, trådskaparen var ute efter en från 2021. Då fanns bara E6R (började levereras här andra kvartalet 2021 tror jag). En högt degraderad P från 2021 borde jämföras mot 55 kWh, inte 60 (om jämförelsen enbart gäller årsmodell 2021). Eller minns jag fel?

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 06:18
av Dinsdale
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 21:59
Går det att se på transportstyrelsen en bil har LG-batteri?
Om det är SR+ som avses och det är LFP du är ute efter kan du se det rent visuellt:
SR+ 2021 och svarta lister runt fönstren ("refresh") = LFP (och kinatillverkad, och värmepump, och led matrix, och motoriserad baklucka, och hårdvara för rattvärme mm). Transportstyrelsen variant: E6R
SR+ 2021 och kromlister = inte LFP, med största sannolikhet också USA-tillverkad.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 08:50
av manneson
Dinsdale skrev: 23 sep 2025 06:14
AAKEE skrev: 22 sep 2025 20:41
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
LFP-bilarna har rätt skottsäkra batterier. Betänk att alla RWD /SR+ inte har LFP.
Du behöver kolla med regnummer på transportstyrelsen.se att bilen har E6R eller E6LR under variant.
E1R eller E1LR är inte LFP.


LG-batterierna i LR (E5D och E5LD) verkar bytas ut väldigt sällan, och klara sig bra.

Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
De större hjulen tar en hel del extra förbrukning som minskar skillnaden.
En högt degraderad P med ~ 65-67kWh skiljer inte mycket mot en lågt degraderad LFP med 56-57kWh kvar
Såvitt jag minns lanserades 60kWh LFP-batteriet 2022, trådskaparen var ute efter en från 2021. Då fanns bara E6R (började levereras här andra kvartalet 2021 tror jag). En högt degraderad P från 2021 borde jämföras mot 55 kWh, inte 60 (om jämförelsen enbart gäller årsmodell 2021). Eller minns jag fel?
Helt rätt.
2019 och tidiga 2020 med NCA hade ännu mindre. Inte sett hur de degraderat men gissar många av dem bara har runt 40kwh kvar.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 08:52
av manneson
Dinsdale skrev: 23 sep 2025 06:18
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 21:59
Går det att se på transportstyrelsen en bil har LG-batteri?
Om det är SR+ som avses och det är LFP du är ute efter kan du se det rent visuellt:
SR+ 2021 och svarta lister runt fönstren ("refresh") = LFP (och kinatillverkad, och värmepump, och led matrix, och motoriserad baklucka, och hårdvara för rattvärme mm). Transportstyrelsen variant: E6R
SR+ 2021 och kromlister = inte LFP, med största sannolikhet också USA-tillverkad.
Finns inga 2021 med kromlister AFAIK.
Däremot finns det kinatillverkade 2020 med kromlister och LFP.

Själv skulle jag sikta på en 2022 för att få alla förbättringar från 2021 samt dessutom 60kwh och Ryzen.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 11:07
av AAKEE
Dinsdale skrev: 23 sep 2025 06:14
AAKEE skrev: 22 sep 2025 20:41
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
LFP-bilarna har rätt skottsäkra batterier. Betänk att alla RWD /SR+ inte har LFP.
Du behöver kolla med regnummer på transportstyrelsen.se att bilen har E6R eller E6LR under variant.
E1R eller E1LR är inte LFP.


LG-batterierna i LR (E5D och E5LD) verkar bytas ut väldigt sällan, och klara sig bra.

Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
De större hjulen tar en hel del extra förbrukning som minskar skillnaden.
En högt degraderad P med ~ 65-67kWh skiljer inte mycket mot en lågt degraderad LFP med 56-57kWh kvar
Såvitt jag minns lanserades 60kWh LFP-batteriet 2022, trådskaparen var ute efter en från 2021. Då fanns bara E6R (började levereras här andra kvartalet 2021 tror jag). En högt degraderad P från 2021 borde jämföras mot 55 kWh, inte 60 (om jämförelsen enbart gäller årsmodell 2021). Eller minns jag fel?
Nej, LFP60 kom efter sommaren 2021 på vissa bilar. Det var nog en mix med mest 55kWh under hösten.
Jag vet för att jag sa samma sak som du och någon här på forumumet som har en 2021 med 60kWh överbevisade mig 😂

Las till till godkännandet 30/7 2021.
IMG_8012.jpeg

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 11:09
av AAKEE
AAKEE skrev: 23 sep 2025 11:07
Dinsdale skrev: 23 sep 2025 06:14
AAKEE skrev: 22 sep 2025 20:41
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
LFP-bilarna har rätt skottsäkra batterier. Betänk att alla RWD /SR+ inte har LFP.
Du behöver kolla med regnummer på transportstyrelsen.se att bilen har E6R eller E6LR under variant.
E1R eller E1LR är inte LFP.


LG-batterierna i LR (E5D och E5LD) verkar bytas ut väldigt sällan, och klara sig bra.

Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
De större hjulen tar en hel del extra förbrukning som minskar skillnaden.
En högt degraderad P med ~ 65-67kWh skiljer inte mycket mot en lågt degraderad LFP med 56-57kWh kvar
Såvitt jag minns lanserades 60kWh LFP-batteriet 2022, trådskaparen var ute efter en från 2021. Då fanns bara E6R (började levereras här andra kvartalet 2021 tror jag). En högt degraderad P från 2021 borde jämföras mot 55 kWh, inte 60 (om jämförelsen enbart gäller årsmodell 2021). Eller minns jag fel?
Nej, LFP60 kom efter sommaren 2021 på vissa bilar. Det var nog en mix med mest 55kWh under hösten.
Jag vet för att jag sa samma sak som du och någon här på forumumet som har en 2021 med 60kWh överbevisade mig 😂

Las till till godkännandet 30/7 2021.
IMG_8012.jpeg
BTW: LFP levererades redan från början av 2021-årsmodell på vissa bilar. Återigen vet det gör att folk har bevisat att de har en bil uttagen vid nyår 2020 med LFP.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 12:23
av jonasl
Det kom några enstaka bilar, tror det var de flesta Kinabyggda. Tror de kom som inventoybilar till rätt bra pris.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 16:31
av manneson
AAKEE skrev: 23 sep 2025 11:09
AAKEE skrev: 23 sep 2025 11:07
Dinsdale skrev: 23 sep 2025 06:14
AAKEE skrev: 22 sep 2025 20:41
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
LFP-bilarna har rätt skottsäkra batterier. Betänk att alla RWD /SR+ inte har LFP.
Du behöver kolla med regnummer på transportstyrelsen.se att bilen har E6R eller E6LR under variant.
E1R eller E1LR är inte LFP.


LG-batterierna i LR (E5D och E5LD) verkar bytas ut väldigt sällan, och klara sig bra.

Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
De större hjulen tar en hel del extra förbrukning som minskar skillnaden.
En högt degraderad P med ~ 65-67kWh skiljer inte mycket mot en lågt degraderad LFP med 56-57kWh kvar
Såvitt jag minns lanserades 60kWh LFP-batteriet 2022, trådskaparen var ute efter en från 2021. Då fanns bara E6R (började levereras här andra kvartalet 2021 tror jag). En högt degraderad P från 2021 borde jämföras mot 55 kWh, inte 60 (om jämförelsen enbart gäller årsmodell 2021). Eller minns jag fel?
Nej, LFP60 kom efter sommaren 2021 på vissa bilar. Det var nog en mix med mest 55kWh under hösten.
Jag vet för att jag sa samma sak som du och någon här på forumumet som har en 2021 med 60kWh överbevisade mig 😂

Las till till godkännandet 30/7 2021.
IMG_8012.jpeg
BTW: LFP levererades redan från början av 2021-årsmodell på vissa bilar. Återigen vet det gör att folk har bevisat att de har en bil uttagen vid nyår 2020 med LFP.
LFP kom redan årsm 2020(andra halvan IIRC) som sagt, dvs pre facelift.
Var de första bilarna från nya fabriken i Kina IIRC.
Samtidigt leverade man bilar från USA med NCA.
From årsm 2021 började också LR och P komma från Kina, återigen samtidigt med bilar från USA.
From 2022 kom alla 3or från Kina.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 21:00
av Jjjjoonaas
Hur ser man på transportstyrelsen om en SR med LFP har 55 vs 60 kWh? Är det E6R vs E6LR? Har alla fr o m 2022 ryzen chip?

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 21:19
av freo
Ja E6LR är 60 kwh. Min tillverkad i januari -22 har ryzen.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 21:34
av AAKEE
manneson skrev: 23 sep 2025 16:31

LFP kom redan årsm 2020(andra halvan IIRC) som sagt, dvs pre facelift.
LFP kan sannolikt inte ha kommit före Faceliften. EU-Godkännandet för LFP är daterat 9 oct 2020, och det är när Faceliften introducerades.
Tesla måste naturligtvis certifiera bilen innan del levereras.

Här är 6 det nya 55 kWh LFP-batteriet:
IMG_8021.jpeg

Övrig beskrivning av 9 oct-ändringen som innehåller alla ändringar för Faceliften:LG-batteriet (det mindre), Heatpump, powered trunk, 2170L-cellen
IMG_8021.jpeg

Underlaget i bilderna är Teslas eget (vilket de inte gillar, de har jagat en bekant med polis pga detta :-) )

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... gen/100784

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 23 sep 2025 21:55
av AAKEE
Kollade några på blocket o h hittade en tillverkad 2020-10, med E6R dvs 55kWh LFP och ändå årsmodell 2020 och kromlister, presis som manneson säger.

Bilen har godkännandenummer som en facelift, trots det. Och är byggd lika sent som de tidiga faceliftarna.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 06:31
av Dinsdale
AAKEE skrev: 23 sep 2025 11:09
AAKEE skrev: 23 sep 2025 11:07
Dinsdale skrev: 23 sep 2025 06:14
AAKEE skrev: 22 sep 2025 20:41
Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Jag är på jakt efter en model 3 2021, vad jag har förstått är den kina-tillverkade med trälist på dörrarna att föredra pga byggkvalitén. Jag velar mellan vilken av SR+, LR eller P jag ska välja. Är medveten om de flesta av skillnaderna, men…

Jag kommer sannolikt äga bilen när garantin på batteri och motor går ut. Frågan blir då vilket batteri som har minst risk att fallera.
Har läst om felkod ”BMS-a066” och ägarna som behövt byta ut högspänningsbatteriet. Är det här mer förekommande på vissa batterier? (Jag har läst någonstans om panasonics batteri som sitter i LR samt P får det här felet, men samtidigt har jag sett SR+ med LPF batteri som också får felet.)

Finns det någon statistik på hur vanligt det här problemet är på respektive batteri? Eller är det här så ovanligt att man inte behöver fundera på det?
LFP-bilarna har rätt skottsäkra batterier. Betänk att alla RWD /SR+ inte har LFP.
Du behöver kolla med regnummer på transportstyrelsen.se att bilen har E6R eller E6LR under variant.
E1R eller E1LR är inte LFP.


LG-batterierna i LR (E5D och E5LD) verkar bytas ut väldigt sällan, och klara sig bra.

Jjjjoonaas skrev: 22 sep 2025 20:24
Kolla även den här jämförelsen mellan modellerna, i slutet beskrivs hur långt de kommit med respektive modell och räckvidden i det här testet är cirka 10% sämre hos SR+ jämfört med performance. Är det inte större skillnad i verkligheten?
De större hjulen tar en hel del extra förbrukning som minskar skillnaden.
En högt degraderad P med ~ 65-67kWh skiljer inte mycket mot en lågt degraderad LFP med 56-57kWh kvar
Såvitt jag minns lanserades 60kWh LFP-batteriet 2022, trådskaparen var ute efter en från 2021. Då fanns bara E6R (började levereras här andra kvartalet 2021 tror jag). En högt degraderad P från 2021 borde jämföras mot 55 kWh, inte 60 (om jämförelsen enbart gäller årsmodell 2021). Eller minns jag fel?
Nej, LFP60 kom efter sommaren 2021 på vissa bilar. Det var nog en mix med mest 55kWh under hösten.
Jag vet för att jag sa samma sak som du och någon här på forumumet som har en 2021 med 60kWh överbevisade mig 😂

Las till till godkännandet 30/7 2021.
IMG_8012.jpeg
BTW: LFP levererades redan från början av 2021-årsmodell på vissa bilar. Återigen vet det gör att folk har bevisat att de har en bil uttagen vid nyår 2020 med LFP.
Se där, man lär sig något nytt varje dag :-)

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 06:40
av Dinsdale
AAKEE skrev: 23 sep 2025 21:55
Kollade några på blocket o h hittade en tillverkad 2020-10, med E6R dvs 55kWh LFP och ändå årsmodell 2020 och kromlister, presis som manneson säger.

Bilen har godkännandenummer som en facelift, trots det. Och är byggd lika sent som de tidiga faceliftarna.
Som jag minns det såldes det under en kort period före facelift-introduktionen kinatillverkade treor som hade lite delar från före facelift och lite delar från efter facelift. Led matrix-lampor men kromlister eller hur det var. Kanske var så att man bytte batteri då också på vissa eller alla? Jag hittar däremot inte nån länk från den tiden som kan bekräfta om jag minns rätt eller ej, men jag har ett svagt minne av att spekulationerna var att man hade en massa gamla komponenter kvar som man ville använda upp eller liknande.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 09:47
av manneson
Tesla inför ju nya komponenter löpande så det finns sällan/aldrig ett riktigt ”cut off” datum.
Det finns mängder med olika kombinationer av komponenter, särskilt runt årsm 2020-2021.
Själv skulle jag som sagt sikta på en 2022 då man kan vara säker på att de har ”allt”(som man tänker en facelift borde ha), samt som sagt Ryzen och större batteri.
Dessutom potentiellt, beroende på miltal, lite kvarvarande garanti.
Ingen stor prisskillnad på en 21 och 22 heller.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 10:47
av Elof
Hur är det med felfrekvensen på första Panasonicbatteriet som satt i de amerikanska 2019-bilarna (Model 3)?

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 15:55
av AAKEE
Elof skrev: 24 sep 2025 10:47
Hur är det med felfrekvensen på första Panasonicbatteriet som satt i de amerikanska 2019-bilarna (Model 3)?
2018-2020 med första gen Panasonic är nog rätt okey än så länge.
2021 med 2170L-cellerna verkar ha fungerat sämre.

För 18-20 (på ett universellt plan) börjar vara lite äldre, och de har generellt laddats högre och gått med större cykler så vi kanske kan anta att de börjar trötta ur om några år, antagligen före LR.
Det finns lite tecken på att det kan ske.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 16:13
av Oryd
AAKEE skrev: 24 sep 2025 15:55
Elof skrev: 24 sep 2025 10:47
Hur är det med felfrekvensen på första Panasonicbatteriet som satt i de amerikanska 2019-bilarna (Model 3)?
2018-2020 med första gen Panasonic är nog rätt okey än så länge.
2021 med 2170L-cellerna verkar ha fungerat sämre.

För 18-20 (på ett universellt plan) börjar vara lite äldre, och de har generellt laddats högre och gått med större cykler så vi kanske kan anta att de börjar trötta ur om några år, antagligen före LR.
Det finns lite tecken på att det kan ske.
Tack
För årsmodell 18-20 m Panasonic vad är det för tecken på att batterierna börjar tröttna? Och hur ska man tänka kring
garantin som ju löper ut vid 19.2' mil? Många med årsmodell 18-20 börjar ju närma sig den milgränsen?

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 18:27
av AAKEE
Oryd skrev: 24 sep 2025 16:13
För årsmodell 18-20 m Panasonic vad är det för tecken på att batterierna börjar tröttna? Och hur ska man tänka kring
garantin som ju löper ut vid 19.2' mil? Många med årsmodell 18-20 börjar ju närma sig den milgränsen?
Årsm. 2018-20 angav jag eftersom de första kom som 2018, byggda 17.
I sverige är 2019 första årsmodellen.

Recell.com som är stora på batterifix i USA beskriver att 3-batterierna överlag tröttnar vid lite färre mil än gamla S. (Då avser man inte de rena fel som historiskt drabbat S utan när celler och moduler börjar strula.)

Model 3 har som standardfel (när batteriet får problem, så inte ett vanligt fel) att någon eller några celler börjar dra ström och dra ut spänningen ur den ”bricken”. Då blir det obalans och ”max charge level reduced”.

Vi klarar oss troligen bättre här än i varma länder, så vi får troligen något år längre perspektiv oss innan det uppstår problem statistiskt.

Köper man en bil där batterigarantin gått ut lär man ha en plan för vad man gör om batteriet dör - köpa nytt/reparerat hos tesla, låta något företag som fixar batterier fixa det eller skrota bilen etc. Så att man inte lägger upp hela bilekonomin på att hålla tummarna ska funka.

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 18:42
av Oryd
AAKEE skrev: 24 sep 2025 18:27
Oryd skrev: 24 sep 2025 16:13
För årsmodell 18-20 m Panasonic vad är det för tecken på att batterierna börjar tröttna? Och hur ska man tänka kring
garantin som ju löper ut vid 19.2' mil? Många med årsmodell 18-20 börjar ju närma sig den milgränsen?
Årsm. 2018-20 angav jag eftersom de första kom som 2018, byggda 17.
I sverige är 2019 första årsmodellen.

Recell.com som är stora på batterifix i USA beskriver att 3-batterierna överlag tröttnar vid lite färre mil än gamla S. (Då avser man inte de rena fel som historiskt drabbat S utan när celler och moduler börjar strula.)

Model 3 har som standardfel (när batteriet får problem, så inte ett vanligt fel) att någon eller några celler börjar dra ström och dra ut spänningen ur den ”bricken”. Då blir det obalans och ”max charge level reduced”.

Vi klarar oss troligen bättre här än i varma länder, så vi får troligen något år längre perspektiv oss innan det uppstår problem statistiskt.

Köper man en bil där batterigarantin gått ut lär man ha en plan för vad man gör om batteriet dör - köpa nytt/reparerat hos tesla, låta något företag som fixar batterier fixa det eller skrota bilen etc. Så att man inte lägger upp hela bilekonomin på att hålla tummarna ska funka.
Ok, tack för svar. Blir intressant se vad som händer m batterierna på 19-20 modellerna. Hur länge kommer dom att hålla? Finns det det någon som har koll på statistiken
på batterihaveri i Sverige?

Re: Ska köpa model 3 2021. Vilket batteri är ”bäst”?

Postat: 24 sep 2025 18:55
av Oryd
Stämmer det här: "data från äldre Tesla Model S/X pekar på att de flesta batteripack håller 15–20 år eller 40–50 000 mil innan ett eventuellt haveri blir sannolikt."