Sida 1 av 1

CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 07:55
av backe
Det har snart gått ett halvår sedan första uppgifterna kring de här batterierna, men nu verkar det vara nära skarpt läge, och (Tesla)Björn har gjort en genomgång hur han tror det kommer påverka.

Man verkar definitivt ha lyckats lösa flera av problemen som hört ihop med LFP, och ska degraderas 9% på 20k mil. Man ska dessutom bygga batterierna i Europa.
At CATL Open Day, the company unveiled Shenxing Pro, the world's first lithium iron phosphate (LFP) battery that can achieve sustained high voltage supply, maintained power, no fire, and no smoke after thermal runaway. Designed to meet Europe's e-mobility needs, Shenxing Pro sets new benchmarks in safety, lifespan, range, and superfast charging, positioning it as the optimal solution for the Europe's rapidly expanding electric vehicle (EV) market.
Shenxing Pro.png

Addressing Europe's EV Market Challenges
EV adoption in Europe is accelerating at pace. According to SNE and MarkLines, Europe's EV penetration rate rose from 23% to 26% in the first half of 2025, with projections suggesting it will hit 29% by year-end. The International Energy Agency (IEA) expects EV sales across Europe to reach 4 million units this year, up from 3.2 million in 2024.

However, consumer concerns remain. McKinsey's 2025 Consumer Mobility Pulse Survey highlights key barriers: high costs, battery lifespan, range limitations, charging infrastructure gaps and battery safety. Shenxing Pro directly addresses these barriers, delivering performance and safety tailored to Europe's diverse driving needs.

Revolutionizing E-Mobility with Breakthrough Battery Technology
Shenxing Pro, equipped with CATL's proprietary NP 3.0 Technology, represents a leap forward in battery innovation. With comprehensive advancements in levels of chemistry, mechanical structure, system and control, it offers two variants:

Shenxing Pro Super Long Life & Long Range Battery: The world's first LFP battery to deliver a 758 km WLTP range and a record-breaking 12-year / 1,000,000 km lifespan, driving breakthroughs in battery lifespan and range performance. With 9% degradation after the first 200,000 km, it is perfectly tailored to support Europe's leasing markets.

Shenxing Pro Super-Fast Charging Battery: It charges 478 km WLTP range in just 10 minutes—equivalent to 0.8 km per second—establishing it as the leading superfast-charging LFP battery in Europe. Delivering 830 kW with 0-100 km/h acceleration in just 2.5 seconds even at 20% state of charge (SOC), it achieves thrilling performance and enduring reliability across varied conditions. It maintains exceptional performance in extreme cold, achieving 410 km of range in 20 minutes at –20°C. Backed by up to a 10-year / 240,000 km warranty, it redefines the standards of superfast-charging resilience.




https://www.catl.com/en/news/6527.html

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 10:16
av manneson
Fattar inte varför de anger räckvidd för ett batteri.
Som att säga att du kommer 10 mil på en liter bensin.
Med vad liksom?
Ange kWh era jäkla slapptaskar. 🤷‍♂️

Men ja, dessa lär dyka upp i många europeiskt byggda bilar framöver. Modell Y tex.

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 10:32
av backe
manneson skrev: 15 sep 2025 10:16
Fattar inte varför de anger räckvidd för ett batteri.
Som att säga att du kommer 10 mil på en liter bensin.
Med vad liksom?
Ange kWh era jäkla slapptaskar. 🤷‍♂️

Men ja, dessa lär dyka upp i många europeiskt byggda bilar framöver. Modell Y tex.
110 kWh och 122 kWh beroende på usecase verkar de som dom refererar till vara.
The long-range pack carries a 122 kWh capacity and claims up to 470 miles (WLTP) on a single charge. Range will depend on the vehicle’s efficiency, but even a conservative estimate suggests the pack could comfortably power large SUVs or premium sedans. More impressive is its endurance: CATL says it will lose just 9% capacity after 124,000 miles, and still retain 70% after 621,000 miles and 10,000 charging cycles.

The fast-charging pack, at 110 kWh, delivers a 10%–80% charge in only 10 minutes. That could realistically add 150–250 miles of range, depending on the car. CATL cites 297 miles WLTP range from a single 10-minute stop—roughly 230 EPA miles in U.S. terms.
CATL’s Shenxing Pro Battery Promises 60 ... – EVDANCE

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 11:27
av Trevlig
Det blir typ 40 mil i 140km/h med 20minus i en Model 3 galet nice!

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 11:39
av AAKEE
Det är väl ingen tvekan om att utvecklingen går framåt;

- Men man behöver veta energidensiteten, både i vikt och volym för att kunna avgöra vartåt det bär. Finns det presenterat (alltså Wh/L och Wh/kg?)

Det finns redan Kinabilar med ganska stora LFP-packar men de väger en hel del och eftersom räckvidden oftast anges i CTLC eller vad den heter är värdet av en sån räckviddsangivelse nära noll för oss här.
Vi jämför äpplen med päron och meloner.

Exempelvis har en 3/Y begränsat med volym för att rymma batteri, så det blir inte mer energi än vad som ryms där i dagsläget.
En stor SUV där man staplar en massa battericeller på höjden för att få plats kommer inte ha en jättebra räckvidd i praktiken, eftersom luftmotståndet kommer äta upp en hel del av energin i landsvägsfart, om inte batterierna har hög energitäthet.

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 12:39
av backe
AAKEE skrev: 15 sep 2025 11:39
Det är väl ingen tvekan om att utvecklingen går framåt;

- Men man behöver veta energidensiteten, både i vikt och volym för att kunna avgöra vartåt det bär. Finns det presenterat (alltså Wh/L och Wh/kg?)

Det finns redan Kinabilar med ganska stora LFP-packar men de väger en hel del och eftersom räckvidden oftast anges i CTLC eller vad den heter är värdet av en sån räckviddsangivelse nära noll för oss här.
Vi jämför äpplen med päron och meloner.

Exempelvis har en 3/Y begränsat med volym för att rymma batteri, så det blir inte mer energi än vad som ryms där i dagsläget.
En stor SUV där man staplar en massa battericeller på höjden för att få plats kommer inte ha en jättebra räckvidd i praktiken, eftersom luftmotståndet kommer äta upp en hel del av energin i landsvägsfart, om inte batterierna har hög energitäthet.
205 Wh/kg säger CATL, det låter väldigt bra för ett LFP.

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 13:11
av AAKEE
backe skrev: 15 sep 2025 12:39
AAKEE skrev: 15 sep 2025 11:39
Det är väl ingen tvekan om att utvecklingen går framåt;

- Men man behöver veta energidensiteten, både i vikt och volym för att kunna avgöra vartåt det bär. Finns det presenterat (alltså Wh/L och Wh/kg?)

Det finns redan Kinabilar med ganska stora LFP-packar men de väger en hel del och eftersom räckvidden oftast anges i CTLC eller vad den heter är värdet av en sån räckviddsangivelse nära noll för oss här.
Vi jämför äpplen med päron och meloner.

Exempelvis har en 3/Y begränsat med volym för att rymma batteri, så det blir inte mer energi än vad som ryms där i dagsläget.
En stor SUV där man staplar en massa battericeller på höjden för att få plats kommer inte ha en jättebra räckvidd i praktiken, eftersom luftmotståndet kommer äta upp en hel del av energin i landsvägsfart, om inte batterierna har hög energitäthet.
205 Wh/kg säger CATL, det låter väldigt bra för ett LFP.
På cellnivån?

Battericellerna utgör bara ungefär 60-65% av batteripackets vikt för Tesla (som dessutom överlag gör betydligt lättare batteripack än många andra tillverkare).

110/122kWh är alltså 536-595kg batterieceller vilket blir närmare 850-1000kg batteripack med de energitätheter på packnivån som är normalt.

Vi pratar jättetunga packar vilket kostar energiförbrukning.

Fanns det något ord om energitäthet per liter?


Annars, vi kan beskriva ett nytt superbatteri med redan befintlig batterikemi på 200kWh och 130mil räckvidd. Men det ryms inte i en 3/Y och om det rymdes skulle det vara för tungt.

Kilowatttimmar är inget bra mått på ett batteri i dåna här sammanhang? Och det är inte ”räckvidd” heller.

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 13:31
av AAKEE
Det har förresten uppfunnits ett nytt batteri.

Det heter AAKEEWattz.

Kommer ha 10.000kWh, och ha en räckvidd på 30.000mil*.
Man behöver normalt aldrig ladda batteriet, förutsatt att det levereras med > 80%.
nytt pack.png

*)Enligt AAKEEWCLTCEPA.

Re: CATL Shenxing

Postat: 15 sep 2025 13:48
av MY_piraya
Ser framemot att swappa när energidensiteten är fördubblad. :lol: :D

Re: CATL Shenxing

Postat: 16 sep 2025 12:10
av Qwerty
AAKEE skrev: 15 sep 2025 13:11
backe skrev: 15 sep 2025 12:39
AAKEE skrev: 15 sep 2025 11:39
Det är väl ingen tvekan om att utvecklingen går framåt;

- Men man behöver veta energidensiteten, både i vikt och volym för att kunna avgöra vartåt det bär. Finns det presenterat (alltså Wh/L och Wh/kg?)

Det finns redan Kinabilar med ganska stora LFP-packar men de väger en hel del och eftersom räckvidden oftast anges i CTLC eller vad den heter är värdet av en sån räckviddsangivelse nära noll för oss här.
Vi jämför äpplen med päron och meloner.

Exempelvis har en 3/Y begränsat med volym för att rymma batteri, så det blir inte mer energi än vad som ryms där i dagsläget.
En stor SUV där man staplar en massa battericeller på höjden för att få plats kommer inte ha en jättebra räckvidd i praktiken, eftersom luftmotståndet kommer äta upp en hel del av energin i landsvägsfart, om inte batterierna har hög energitäthet.
205 Wh/kg säger CATL, det låter väldigt bra för ett LFP.
På cellnivån?

Battericellerna utgör bara ungefär 60-65% av batteripackets vikt för Tesla (som dessutom överlag gör betydligt lättare batteripack än många andra tillverkare).

110/122kWh är alltså 536-595kg batterieceller vilket blir närmare 850-1000kg batteripack med de energitätheter på packnivån som är normalt.

Vi pratar jättetunga packar vilket kostar energiförbrukning.

Fanns det något ord om energitäthet per liter?


Annars, vi kan beskriva ett nytt superbatteri med redan befintlig batterikemi på 200kWh och 130mil räckvidd. Men det ryms inte i en 3/Y och om det rymdes skulle det vara för tungt.

Kilowatttimmar är inget bra mått på ett batteri i dåna här sammanhang? Och det är inte ”räckvidd” heller.
Tolkar som att det är på pack-nivån?! Så här står det för Shenzing PLUS (som jag tror är en tidigare iteration av Shenzing Pro):

"the Shenxing battery system's energy density surpasses the 200 Wh/kg threshold for the first time, reaching 205 Wh/kg, making ranges over 1,000 kilometers a reality."

https://www.catl.com/en/news/6239.html

Re: CATL Shenxing

Postat: 16 sep 2025 20:45
av AAKEE
Qwerty skrev: 16 sep 2025 12:10

Tolkar som att det är på pack-nivån?! Så här står det för Shenzing PLUS (som jag tror är en tidigare iteration av Shenzing Pro):

Tesla model S med högenergiceller har 99400Wh/537kg = 185Wh/kg

Tesla model 3/Y har 84200/480=175 Wh/kg med den senaste LG cellen som kommer i dagarna.

Model 3/Y LFP ligger omkring 62500/480kg =130 Wh/kg (räknat på vanliga lithiumionpacket, LFP torde vara tyngre).
Då är det det ändå de senaste LFP-cellerna.

Till ovanstående kan läggas att Teslas pack generellt är lättare än konkurenterna = högre energidensitet.
(EV9 99.8kWh : 567 kg = 176Wh/kg).



Nej, det är på cellnivå.