Sida 1 av 1
MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 09:10
av westerlu77
Finns det några taxi-chaffisar som hänger på detta forum som vill ge sin syn på MY? Det skulle vara intressant att höra deras syn på bilen. Tänker också när dom ska bytas ut, kommer dom hoppa på Juniper?
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 10:05
av mikebike
Man ser ju en del. Ofta med påklistrade extra dörrhandtag.

Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 12:22
av Vindens
De flesta taxichaufförer är nog fullt upptagna med körningar för att få vardagen att gå ihop. De som kör Tesla och försöker svara på inlägg här med förlitan på FSD har nog lämnat branschen för gott

.
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 18:12
av TobbeW
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 20:22
av mikebike
TobbeW skrev: ↑09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Dessutom Teslas service på det. Jag var på SC en gång när en "droskägare" kom och frågade efter sin bil. Han fick ett rätt snorkigt svar. Typ "du vet vad som gäller, taxi har ingen förtur".
Jag vet att Bilia hade en "gräddfil" för taxi eftersom de förlorar pengar varje timme som bilen står på verkstad.
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 21:44
av ReNewAble
Har åkt Model Y som taxi både i Sverige och i utlandet. Alla har varit mycket nöjda med bilen och speciellt att de inte måste in på service hela tiden - tid som de kan använda för att ta kunder på istället.
Re: MY som taxibil?
Postat: 09 sep 2025 22:43
av repulsiv
mikebike skrev: ↑09 sep 2025 20:22
Dessutom Teslas service på det. Jag var på SC en gång när en "droskägare" kom och frågade efter sin bil. Han fick ett rätt snorkigt svar. Typ "du vet vad som gäller, taxi har ingen förtur".
Jag vet att Bilia hade en "gräddfil" för taxi eftersom de förlorar pengar varje timme som bilen står på verkstad.
Det där är/var väl ofta en deal mellan firman som sålde bilarna och taxiföretaget.
..Dock lite svårare att uppnå när det gäller tesla då det inte är en firma/kedja som har kontroll både på försäljningen och service/reparationer.
Sådana deals är nog värt mycket mer för en taxifirma än längd på nybilsgaranti och annat.
När jag i forntiden praktiserade på Auto-sport (som sålde yamaha MC trots namnet) så hade dom ju deal med MC-budet, när det rullade ner ett MC-bud i verkstan så släppte man allt och fixade den hojen så han kunde återgå till arbetet, sen fortsatte man på andra kunders hojar.
Detta var ju givetvis också en deal man hade gjort när man sålde hojarna, och antagligen tog betalt för.
Re: MY som taxibil?
Postat: 11 sep 2025 09:52
av jonasl
TobbeW skrev: ↑09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Exakt samma som t.ex. Mercedes som varit vanlig som taxibil i alla år. Men de brukar ha gräddfil i verkstaden för taxibilar vet jag.
Re: MY som taxibil?
Postat: 11 sep 2025 13:49
av T4s
En jag halv känner har taxibolag och har sedan 2 år tillbaka börjat ersätta alla Mercedes med Model Y.
Både nya och gamla Model Y i svart börjar bli ett vanligt förekommande i Stockholm.
Re: MY som taxibil?
Postat: 11 sep 2025 13:51
av T4s
Tesla har även haft flera events kopplat till Model Y för taxibolag i Sverige så det är något man satsat på.
Re: MY som taxibil?
Postat: 11 sep 2025 14:12
av xms67
Mycket anekdotiskt här men pratade med en(1) Taxikille i Stockholm som körde MY för snart ett år sedan. Han sa att det fungerade bra. De inkörningsproblem de hade var att lära sig när var och hur man skulle ladda. Typ skulle man ladda vid 25 procent eller ta en körning till? Vilka stationer var bra och hur mycket skulle man ladda? Men han sa att det kommer de lära sig snabbt.
Re: MY som taxibil?
Postat: 11 sep 2025 15:03
av jonasl
I Umeå är det flera taxibolag som enbart kör med Model Y.
Re: MY som taxibil?
Postat: 11 sep 2025 16:24
av TobbeW
jonasl skrev: ↑11 sep 2025 09:52
TobbeW skrev: ↑09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Exakt samma som t.ex. Mercedes som varit vanlig som taxibil i alla år. Men de brukar ha gräddfil i verkstaden för taxibilar vet jag.
Mercedes har 2 års nybilsgaranti och mig veterligen ingen milbegränsning. Att det skulle vara 1 år eller max 8000mil stämmer inte.
Daimler drev en egen verkstad i Stockholm under många år som primärt endast var tänkt till taxibilar.
Då fanns nog förutsättningar till riktigt bra och snabb service, så gräddfil i verkstaden fanns helt klart (iaf i Sthml). Den versamheten finns inte längre kvar, och MB
(Daimler AG) har inte heller några "egna" verkstäder kvar i Sverige längre.
Men som någon innan skrev är det kanske viktigare med snabb och bra service på verkstaden, snarare än långa garantier. Såklart hade båda dessa aspekter varit det bästa för en taxiåkare, men dit tror jag inte Tesla når.
Re: MY som taxibil?
Postat: 12 sep 2025 09:14
av jonasl
TobbeW skrev: ↑11 sep 2025 16:24
jonasl skrev: ↑11 sep 2025 09:52
TobbeW skrev: ↑09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Exakt samma som t.ex. Mercedes som varit vanlig som taxibil i alla år. Men de brukar ha gräddfil i verkstaden för taxibilar vet jag.
Mercedes har 2 års nybilsgaranti och mig veterligen ingen milbegränsning. Att det skulle vara 1 år eller max 8000mil stämmer inte.
Daimler drev en egen verkstad i Stockholm under många år som primärt endast var tänkt till taxibilar.
Då fanns nog förutsättningar till riktigt bra och snabb service, så gräddfil i verkstaden fanns helt klart (iaf i Sthml). Den versamheten finns inte längre kvar, och MB
(Daimler AG) har inte heller några "egna" verkstäder kvar i Sverige längre.
Men som någon innan skrev är det kanske viktigare med snabb och bra service på verkstaden, snarare än långa garantier. Såklart hade båda dessa aspekter varit det bästa för en taxiåkare, men dit tror jag inte Tesla når.
1 år och 8000 mil var vad en taxibil lätt rullar på ett år enligt inlägget jag citerade, inte vad Mercedes erbjuder i garanti
Men jag hade aldrig vågat köra Tesla om jag varit beroende av bilen så som en taxiåkare är.
När jag jobbade åt Volvo Cars så hade de alltid nya modeller ute hos taxiåkare i Göteborg för att få in data från bilar som rullade mycket, de tog in dem och inspekterade regelbundet. Antar att åkarna fick en riktigt bra deal som kompensation.
Blev lite nyfiken på Mercedes garantier. Nybilsgarantin i 2 år verkar gälla även för taxi men inte förlängd nybilsgaranti där detta finns i villkoren:
"Garantin gäller inte för: Taxi, hyr-, trafikskole-, utryckningsbil (t.ex. ambulanser eller sjuktransport) eller budbil.”
Gissar på att det finns speciella serviceavtal som de vill att man ska teckna. Så är det för Mercedeslastbilarna på jobbet iaf, kostar som f-n.
Källa:
Re: MY som taxibil?
Postat: 12 sep 2025 14:22
av TobbeW
jonasl skrev: ↑12 sep 2025 09:14
TobbeW skrev: ↑11 sep 2025 16:24
jonasl skrev: ↑11 sep 2025 09:52
TobbeW skrev: ↑09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Exakt samma som t.ex. Mercedes som varit vanlig som taxibil i alla år. Men de brukar ha gräddfil i verkstaden för taxibilar vet jag.
Mercedes har 2 års nybilsgaranti och mig veterligen ingen milbegränsning. Att det skulle vara 1 år eller max 8000mil stämmer inte.
Daimler drev en egen verkstad i Stockholm under många år som primärt endast var tänkt till taxibilar.
Då fanns nog förutsättningar till riktigt bra och snabb service, så gräddfil i verkstaden fanns helt klart (iaf i Sthml). Den versamheten finns inte längre kvar, och MB
(Daimler AG) har inte heller några "egna" verkstäder kvar i Sverige längre.
Men som någon innan skrev är det kanske viktigare med snabb och bra service på verkstaden, snarare än långa garantier. Såklart hade båda dessa aspekter varit det bästa för en taxiåkare, men dit tror jag inte Tesla når.
1 år och 8000 mil var vad en taxibil lätt rullar på ett år enligt inlägget jag citerade, inte vad Mercedes erbjuder i garanti
Men jag hade aldrig vågat köra Tesla om jag varit beroende av bilen så som en taxiåkare är.
När jag jobbade åt Volvo Cars så hade de alltid nya modeller ute hos taxiåkare i Göteborg för att få in data från bilar som rullade mycket, de tog in dem och inspekterade regelbundet. Antar att åkarna fick en riktigt bra deal som kompensation.
Blev lite nyfiken på Mercedes garantier. Nybilsgarantin i 2 år verkar gälla även för taxi men inte förlängd nybilsgaranti där detta finns i villkoren:
"Garantin gäller inte för: Taxi, hyr-, trafikskole-, utryckningsbil (t.ex. ambulanser eller sjuktransport) eller budbil.”
Gissar på att det finns speciella serviceavtal som de vill att man ska teckna. Så är det för Mercedeslastbilarna på jobbet iaf, kostar som f-n.
Källa:
Det du citerade handlade om att Tesla har en unikt kort nybilsgaranti, och jag gav ett exempel på hur mkt en taxibil kan rulla på ett år, vilket kan vara en nackdel om man väljer en Tesla som taxibil.
"Exakt samma som t.ex. Mercedes som varit vanlig som taxibil i alla år"
Vad är det som är exakt samma som t.ex en Mercedes om det inte gällde garantin menar du?
Finns väl ingen taxibil som rullar exakt lika mkt varje år? Eller tänker jag fel här

I all välmening.
Förr fanns "speciella" serviceavtal för MB taxi samt så kunde bilar beställas med "taxikod" dvs förberedelse för taxi-utrustning,MB används ju inte längre i samma utsräckning som taxi. Jag vet inte om liknande serviceavtal finns kvar ännu.
Slut på OT nu

Re: MY som taxibil?
Postat: 14 sep 2025 10:40
av manneson
Mercedes ville ju bli av med stämpeln som taxibil. Dvs de har aktivt arbetat för att göra det mindre attraktivt. Trots att de tjänade bra med pengar på det.
Särskilt E-klass körde ju typ alla bolag med för 10-15 år sen.
Sen dess har andra märken blivit mer populära och nu ser man ju tex många Volvo, Toyota och Tesla.