Sida 1 av 5
Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 07 mar 2016 21:51
av HelectriC
Har funderat på en grej när man laddar med 16A 3-fas. Är det då olika hastighet med enkel och dubbelladdare? I vanliga fall har jag inte tillgång till 3-fas, men när bilen blev laddad av SC förra veckan, så kunde jag se via appen att dom laddade med 16A 3-fas och jag fick 50km/h. Om jag räknar lite bakåt, så borde väl det betyda en hastighet på ca 25kW (utan förluster, så antagligen 22 reellt). Är inte maxhastighet via AC med enkelladdare 11kW och 22 med dubbelladdare? Jag trodde egentligen att jag hade enkelladdare, betyder detta att jag har dubbel eller vad är det jag har missat i min förståelse?
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 07 mar 2016 22:04
av e5m1r
11kWh ger runt 5 mil i timmen
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 07 mar 2016 22:07
av bylund
50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 07 mar 2016 23:37
av Nicke Nyfiken
Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.
Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 07 mar 2016 23:45
av apkungen
Varför skulle man bara kunna ladda med 40A?
11kW = enkelladdare = 400 × rot(3) x 16 = 230 * 16 * 3...
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 00:05
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.
Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 07:12
av jonas
apkungen skrev:Varför skulle man bara kunna ladda med 40A?
11kW = enkelladdare = 400 × rot(3) x 16 = 230 * 16 * 3...
OM man räknar om 3fas 16A till enfas så blir det i teorin möjligt att ladda
16Ax3= 48A på en fas med en enkelladdare.
Vad jag förstått kan enkelladdaren fördela 1fas på flera interna moduler i laddaren. Därav den högre strömstyrkan på en fas.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 07:29
av e5m1r
jonas skrev:apkungen skrev:Varför skulle man bara kunna ladda med 40A?
11kW = enkelladdare = 400 × rot(3) x 16 = 230 * 16 * 3...
OM man räknar om 3fas 16A till enfas så blir det i teorin möjligt att ladda
16Ax3= 48A på en fas med en enkelladdare.
Vad jag förstått kan enkelladdaren fördela 1fas på flera interna moduler i laddaren. Därav den högre strömstyrkan på en fas.
Enbart till 2 så en fas 32 A är verkligheten
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 07:35
av HelectriC
bylund skrev:50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
ahh, det är den vägen det går ja

jag räknade 50km=behov 25 kWh dvs behöver ladda 1 timme ca 25 (eller 22 då) kWh. Men det funkar tydligen inte så nej

elläran ligger en stund bak i tiden

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 08:33
av Bow
När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 08:42
av peken
Bow skrev:När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
Om du skaffar en laddbox ska du kunna utnyttja dubbelladdare. Kommer under våren enligt teslas hemsida. Skrolla ner en bit så finns en kort beskrivning av laddboxen där.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/model ... /highpower
Finns kanske fler sätt att nyttja dubbelladdare, men det är mer än vad jag vet.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 09:03
av e5m1r
Bow skrev:När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
Det finns en del type 2 laddplatser som erbjuder 22kWh då använder bilen båda men inte annars
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 09:14
av bylund
HelectriC skrev:bylund skrev:50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
ahh, det är den vägen det går ja

jag räknade 50km=behov 25 kWh dvs behöver ladda 1 timme ca 25 (eller 22 då) kWh. Men det funkar tydligen inte så nej

elläran ligger en stund bak i tiden

Man kan räkna som du gör också, men då måste man räkna rätt

25 kWh för 50 km innebär ju 500 Wh per km. Då får du köra ganska aktivt

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 09:33
av apkungen
Bow skrev:När har man egentligen användning av dubbelladdare? Jag har dubbelladdare men aldrig lyckats utröna vad som krävs för att få effekt av den.
Om du inte har Chademo adapter och vill ladda på en combinerad snabbladdare, typ de som Fortum och cleaver har, så kan du ladda typ 2 på dem och nästan alltid få ut 22kW eller 100km/h.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 09:36
av HelectriC
bylund skrev:HelectriC skrev:bylund skrev:50 km/h * 200 Wh/km = 10 000 W = 10 kW
ahh, det är den vägen det går ja

jag räknade 50km=behov 25 kWh dvs behöver ladda 1 timme ca 25 (eller 22 då) kWh. Men det funkar tydligen inte så nej

elläran ligger en stund bak i tiden

Man kan räkna som du gör också, men då måste man räkna rätt

25 kWh för 50 km innebär ju 500 Wh per km. Då får du köra ganska aktivt

ja, 500, då har man bråttom, blir hyfsat dålig räckvidd oxå.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 09:37
av Watson
apkungen skrev:
Om du inte har Chademo adapter och vill ladda på en combinerad snabbladdare, typ de som Fortum och cleaver har, så kan du ladda typ 2 på dem och nästan alltid få ut 22kW eller 100km/h.
Är det i de fallen man behöver en typ 2 kabel (typ två hona->sladd->typ2 hane)? Lurar på att köpa en.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 09:38
av HelectriC
Watson skrev:apkungen skrev:
Om du inte har Chademo adapter och vill ladda på en combinerad snabbladdare, typ de som Fortum och cleaver har, så kan du ladda typ 2 på dem och nästan alltid få ut 22kW eller 100km/h.
Är det i de fallen man behöver en typ 2 kabel (typ två hona->sladd->typ2 hane)? Lurar på att köpa en.
nej, kontakten finns alltid på plats, behöver inte ha med egen på kombiladdare
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 10:08
av danni
Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 10:54
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:Nicke Nyfiken skrev:Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.
Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.
Så är det...
Jag har aldrig laddat 3fas eftersom elektrikern inte har varit här ännu. Kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka.
De klipp jag sett har varit från USA. Därav min förvirring.
Så med enkelladdare i Sverige får man 3x16 Amp=48 Amp?
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 11:03
av Watson
danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.
Får shoppa runt och se var man kan hitta en till bra pris.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 11:07
av Niclas
Använder dubbelladdaren jämt. På jobbet, handla på Ica, nere på stan etc. Alla 22kw typ 2.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 11:12
av danni
Watson skrev:danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.
Får shoppa runt och se var man kan hitta en till bra pris.
Hos Tesla. Jag köpte min där för 1750 kr inkl moms och det är svårt att hitta ett bättre pris än det. Nu kan de i och för sig ha höjt det priset i den senaste omgången höjningar på tillbehör, men kolla först i alla fall.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 11:13
av Lessmog
Watson skrev:danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.
Får shoppa runt och se var man kan hitta en till bra pris.
Tesla tog visst 1750 när jag köpte. Kan ju ha höjts sen dess, men det lär vara svårt att hitta så värst mycket billigare enligt dem som
har shoppat runt. Typ2, 6 m lång. Blå.
// Ser att Danni har flinkare fingrar eller mjukare tgb.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 11:22
av Tars
I min p85d har jag dubbelladdare och använder den flitigt och det känns dumt att inte ta det tillvalet för min del.
Min 70d har bara enkelladdare, och märker när jag är ute och kör, att det finns många ställen där jag kunnat köra dubbelladdare.
Är tom sugen på och kolla om man kan installera flera laddare än 2 som Tesla erbjuder. Anledningen är att jag varit i norrtälje och där har den en 63 ah laddare. =) och gör en del affärer där.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 08 mar 2016 11:44
av bylund
danni skrev:Watson skrev:danni skrev:Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.
Får shoppa runt och se var man kan hitta en till bra pris.
Hos Tesla. Jag köpte min där för 1750 kr inkl moms och det är svårt att hitta ett bättre pris än det. Nu kan de i och för sig ha höjt det priset i den senaste omgången höjningar på tillbehör, men kolla först i alla fall.
Om du hittar något billigare, kolla att den verkligen är för trefas. Den kabel Tesla säljer stöder åtminstone 32 A trefas, vilket gör att kabeln aldrig är flaskhalsen när du laddar. När jag kollade runt hittade jag bara kablar som kostade minst dubbelt så mycket som Tesla.