Vehicle-to-Load (V2L) på Model S
Postat: 05 sep 2025 13:14
Hej!
Jag funderar på att experimentera med Vehicle-to-Load (V2L) på min Model S och skulle gärna höra era tankar och erfarenheter.
Jag nyss läst om ett bygge från USA (Ben Nelson / 300MPG.org) där han utnyttjade tomrummet där andra ombordladdaren normalt skulle sitta – installerade där ett bare-board inverterkort och drog ström från batteriets HVJB, vilket gav honom 230 V AC med kapacitet över 2 kW. Han har testat med element och vattenkokare utan problem, men poängterar flera viktiga säkerhetsaspekter (HV-spänning, interlock, GFCI, risk vid Supercharging osv.)
Sammanfattat komponentval (baserat på hans beskrivning):
• Inverterkort (~300–400 USD på AliExpress/eBay),
• HV-säkringar + SOOW kabel (600 V-rated),
• Återanvänt inverter-chassi med fläktar, uttag och brytare,
• Total budget cirka 500–1 000 USD.
Jag är nyfiken på att höra:
1. Någon här som testat eller övervägt liknande?
2. Finns det säkrare eller smidigare vägar till V2L än att öppna HVJB och dra HV-kablar?
3. Eller är det helt enkelt “för farligt, för dyrt eller inte värt besväret”?
4. Viktigt att notera är att 12 V-inverter på lågspänningssidan är ett alternativ, men den har begränsningar (~1 kW), och jag vill gärna höra vad ni tänkt om det.
Alla erfarenheter, tips eller varningar — tack på förhand!
Jag funderar på att experimentera med Vehicle-to-Load (V2L) på min Model S och skulle gärna höra era tankar och erfarenheter.
Jag nyss läst om ett bygge från USA (Ben Nelson / 300MPG.org) där han utnyttjade tomrummet där andra ombordladdaren normalt skulle sitta – installerade där ett bare-board inverterkort och drog ström från batteriets HVJB, vilket gav honom 230 V AC med kapacitet över 2 kW. Han har testat med element och vattenkokare utan problem, men poängterar flera viktiga säkerhetsaspekter (HV-spänning, interlock, GFCI, risk vid Supercharging osv.)
Sammanfattat komponentval (baserat på hans beskrivning):
• Inverterkort (~300–400 USD på AliExpress/eBay),
• HV-säkringar + SOOW kabel (600 V-rated),
• Återanvänt inverter-chassi med fläktar, uttag och brytare,
• Total budget cirka 500–1 000 USD.
Jag är nyfiken på att höra:
1. Någon här som testat eller övervägt liknande?
2. Finns det säkrare eller smidigare vägar till V2L än att öppna HVJB och dra HV-kablar?
3. Eller är det helt enkelt “för farligt, för dyrt eller inte värt besväret”?
4. Viktigt att notera är att 12 V-inverter på lågspänningssidan är ett alternativ, men den har begränsningar (~1 kW), och jag vill gärna höra vad ni tänkt om det.
Alla erfarenheter, tips eller varningar — tack på förhand!