Den Magiska Rondellen i Swindon, Storbritannien är många bilisters värsta mardröm. En stor rondell omgiven av fem mindre rondeller. Med vänstertrafik som extra krydda. Utsedd till att vara ett utav världens värsta vägkorsningar.
Tesla lät en av sina testbilar, som just nu åker runt i Europa och testar deras Full Self Drive (Supervised) mjukvara ta sig an rondellen. Om och om, flera gånger från olika håll. Den klarade “Rondellernas Final Boss” utan problem.
Jag undrar om jag själv skulle klarat den resan helskinnad.
Imponerande av bilen. Imponerande rondell också. Är planen att dom ska prova FSD i alla länder?
Re: Tesla FSD kör Magiskt
Postat: 12 aug 2025 09:56
av tnjo
Finns det nån som får göra oberoende tester?
När företag delar saker själva om hur bra allt funkar bör man ju vara lite skeptisk, inte riktigt i deras intresse att säga att det inte gick så bra...
När företag delar saker själva om hur bra allt funkar bör man ju vara lite skeptisk, inte riktigt i deras intresse att säga att det inte gick så bra...
Typ hundratusentals amerikaner vars bilar dagligen kör dem till och från jobbet.
FSD (Supervised) är ingen experimentell produkt längre utan tillhör vardagen för Tesla-ägare i USA (och Kina). Enligt oberoende statistik behöver föraren ingripa typ en gång var 35 mil.
35 mil duger inte för att släppa bilarna helt fria men är en magisk upplevelse att låta bilen köra medan man bara sitter och övervakar den.
Innan sedvanliga diskussionen om bu eller bä för FSD kommer igång så är det ett system som är långt ifrån perfekt men som blir bättre och bättre för varje release och som är överlägset det andra bilar privatpersoner kan köpa erbjuder i USA.
När företag delar saker själva om hur bra allt funkar bör man ju vara lite skeptisk, inte riktigt i deras intresse att säga att det inte gick så bra...
Typ hundratusentals amerikaner vars bilar dagligen kör dem till och från jobbet.
FSD (Supervised) är ingen experimentell produkt längre utan tillhör vardagen för Tesla-ägare i USA (och Kina). Enligt oberoende statistik behöver föraren ingripa typ en gång var 35 mil.
35 mil duger inte för att släppa bilarna helt fria men är en magisk upplevelse att låta bilen köra medan man bara sitter och övervakar den.
Innan sedvanliga diskussionen om bu eller bä för FSD kommer igång så är det ett system som är långt ifrån perfekt men som blir bättre och bättre för varje release och som är överlägset det andra bilar privatpersoner kan köpa erbjuder i USA.
Det är inte sannolikt att alla dessa tusentals amerikaner sitter och övervakar sina bilar hela tiden utan upplever man det som magi så är det ju rimligt att anta att många sysslar med annat. Fipplar med nån app på telefonen t.ex.
Det är inte sannolikt att alla dessa tusentals amerikaner sitter och övervakar sina bilar hela tiden utan upplever man det som magi så är det ju rimligt att anta att många sysslar med annat. Fipplar med nån app på telefonen t.ex.
Ja men skall man vara ärlig tycks ju en hel del bilförare göra precis detta helt utan FSD
35 mil duger inte för att släppa bilarna helt fria men är en magisk upplevelse att låta bilen köra medan man bara sitter och övervakar den.
Det är säkert coolt en stund, men en uppriktig fråga till de som provat: Är det inte mer påfrestande att sitta och övervaka någon (något) som nästan kan köra själv än att köra själv? Man vet ju inte när och hur det spårar ur. Hur långt ska man låta det gå innan man ingriper?
Re: Tesla FSD kör Magiskt
Postat: 12 aug 2025 15:04
av RareEarth
Swindonrondellen är ett typexempel på sådant som upplevs som svårt av människor men som sannolikt är ganska enkelt för ett självkörande system, eftersom det är regelstyrt om än komplext för en människa. Typ som att räkna ut 6345x4347 i huvudet jämfört att att låta en miniräknare göra det. Tesla har givetvis valt det som demo just för att folk inte fattar den här distinktionen.
35 mil duger inte för att släppa bilarna helt fria men är en magisk upplevelse att låta bilen köra medan man bara sitter och övervakar den.
Det är säkert coolt en stund, men en uppriktig fråga till de som provat: Är det inte mer påfrestande att sitta och övervaka någon (något) som nästan kan köra själv än att köra själv? Man vet ju inte när och hur det spårar ur. Hur långt ska man låta det gå innan man ingriper?
35 mil duger inte för att släppa bilarna helt fria men är en magisk upplevelse att låta bilen köra medan man bara sitter och övervakar den.
Det är säkert coolt en stund, men en uppriktig fråga till de som provat: Är det inte mer påfrestande att sitta och övervaka någon (något) som nästan kan köra själv än att köra själv? Man vet ju inte när och hur det spårar ur. Hur långt ska man låta det gå innan man ingriper?
Samma frågor som med vanliga autopiloten.
Som att vara handledare åt en som övningskör, fast här sitter man på förarplats.
Det är inte sannolikt att alla dessa tusentals amerikaner sitter och övervakar sina bilar hela tiden utan upplever man det som magi så är det ju rimligt att anta att många sysslar med annat. Fipplar med nån app på telefonen t.ex.
Ja men skall man vara ärlig tycks ju en hel del bilförare göra precis detta helt utan FSD
Du menar att det lika gärna kan bli fler? Det är ju när två stycken ouppmärksamma förare möts i trafiken som det blir riktigt farligt.
Swindonrondellen är ett typexempel på sådant som upplevs som svårt av människor men som sannolikt är ganska enkelt för ett självkörande system, eftersom det är regelstyrt om än komplext för en människa. Typ som att räkna ut 6345x4347 i huvudet jämfört att att låta en miniräknare göra det. Tesla har givetvis valt det som demo just för att folk inte fattar den här distinktionen.
Jag har inte kört Swindon-rondellen, men kör regelbundet vid Place de l'Étoile och andra liknande platser i Paris, och håller inte med om jämförelsen öht.
Det är möjligt att det i ett teoretiskt scenario med endast "perfekta aktörer" är enklare för FSD än för en människa, men vid Triumfbågen är det iaf väsentligt mer känsla och attityd än faktiska regler som används.
Swindonrondellen är ett typexempel på sådant som upplevs som svårt av människor men som sannolikt är ganska enkelt för ett självkörande system, eftersom det är regelstyrt om än komplext för en människa. Typ som att räkna ut 6345x4347 i huvudet jämfört att att låta en miniräknare göra det. Tesla har givetvis valt det som demo just för att folk inte fattar den här distinktionen.
Så man menar att förare som idag har svårt att överblicka trafikplatsen och köra rätt skulle klara det bättre om man istället skulle övervaka så bilen gör rätt?
Det folk inte fattar är väl att bilen inte alls är självkörande även om det förefaller vara så i 35mil mellan gångerna.
Jag har inte kört Swindon-rondellen, men kör regelbundet vid Place de l'Étoile och andra liknande platser i Paris, och håller inte med om jämförelsen öht.
Det är möjligt att det i ett teoretiskt scenario med endast "perfekta aktörer" är enklare för FSD än för en människa, men vid Triumfbågen är det iaf väsentligt mer känsla och attityd än faktiska regler som används.
Det har inget med "perfekta aktörer" att göra, utan att det är en mängd små beslut som ska tas på kort tid där varje beslut inte är svårt i sig. Höger fil in, bil från vänster kommer lite fort, byt fil, bil från höger vill byta fil, bil till vänster ser ut att byta fil utan att använda blinkers, bromsa, byt fil, etc etc. Allt det där är "lätt" för datorn men jobbigt för många mänskliga förare. Det svåra för ett självkörande system är när situationer uppstår som det inte känner igen. Nyasfalterad väg utan linjer som inte finns med i GPS-kartan. Plötsligt dyker det upp en skock får på vägen samtidigt som det står i en lastbil och blockerar, och en gubbe står och viftar om något. Hur ska systemet göra för att komma förbi?
Swindonrondellen är ett typexempel på sådant som upplevs som svårt av människor men som sannolikt är ganska enkelt för ett självkörande system, eftersom det är regelstyrt om än komplext för en människa. Typ som att räkna ut 6345x4347 i huvudet jämfört att att låta en miniräknare göra det. Tesla har givetvis valt det som demo just för att folk inte fattar den här distinktionen.
Så man menar att förare som idag har svårt att överblicka trafikplatsen och köra rätt skulle klara det bättre om man istället skulle övervaka så bilen gör rätt?
Det folk inte fattar är väl att bilen inte alls är självkörande även om det förefaller vara så i 35mil mellan gångerna.
Förstår inte riktigt vad det du skriver har för koppling till det jag skrev. För att förtydliga så menar jag att Tesla valde ett demoexempel som verkar svårt eftersom det upplevs som svårt av många människor, men i själva verket är det inte så svårt för ett självkörande system.
Re: Tesla FSD kör Magiskt
Postat: 12 aug 2025 17:02
av Gustafsson
Där steg värdet på min FSD med minst en hundralapp
Swindonrondellen är ett typexempel på sådant som upplevs som svårt av människor men som sannolikt är ganska enkelt för ett självkörande system, eftersom det är regelstyrt om än komplext för en människa. Typ som att räkna ut 6345x4347 i huvudet jämfört att att låta en miniräknare göra det. Tesla har givetvis valt det som demo just för att folk inte fattar den här distinktionen.
Så man menar att förare som idag har svårt att överblicka trafikplatsen och köra rätt skulle klara det bättre om man istället skulle övervaka så bilen gör rätt?
Det folk inte fattar är väl att bilen inte alls är självkörande även om det förefaller vara så i 35mil mellan gångerna.
Förstår inte riktigt vad det du skriver har för koppling till det jag skrev. För att förtydliga så menar jag att Tesla valde ett demoexempel som verkar svårt eftersom det upplevs som svårt av många människor, men i själva verket är det inte så svårt för ett självkörande system.
Vad jag menar är att det är svårt på ett annat sätt för ett självkörande bil. En person är ju ofta medveten om sina begränsningar medans det kan vara svårt att se begränsningarna hos ett level2 självkörande system.
Re: Tesla FSD kör Magiskt
Postat: 12 aug 2025 17:31
av Maw
Jag förstår inte varför folk kallar FSD för självkörande. Tesla själva klassar det juridiskt som ett förarstödssystem som absolut inte är självkörande, ja förutom i marknadsföringen då förstås. Men officiellt så är det enligt Tesla inte självkörande
Jag förstår inte varför folk kallar FSD för självkörande. Tesla själva klassar det juridiskt som ett förarstödssystem som absolut inte är självkörande, ja förutom i marknadsföringen då förstås
För att många tycker bilarna är självkörande på ett nästan magiskt sätt?
Jag har inte kört Swindon-rondellen, men kör regelbundet vid Place de l'Étoile och andra liknande platser i Paris, och håller inte med om jämförelsen öht.
Det är möjligt att det i ett teoretiskt scenario med endast "perfekta aktörer" är enklare för FSD än för en människa, men vid Triumfbågen är det iaf väsentligt mer känsla och attityd än faktiska regler som används.
Det har inget med "perfekta aktörer" att göra, utan att det är en mängd små beslut som ska tas på kort tid där varje beslut inte är svårt i sig. Höger fil in, bil från vänster kommer lite fort, byt fil, bil från höger vill byta fil, bil till vänster ser ut att byta fil utan att använda blinkers, bromsa, byt fil, etc etc. Allt det där är "lätt" för datorn men jobbigt för många mänskliga förare. Det svåra för ett självkörande system är när situationer uppstår som det inte känner igen. Nyasfalterad väg utan linjer som inte finns med i GPS-kartan. Plötsligt dyker det upp en skock får på vägen samtidigt som det står i en lastbil och blockerar, och en gubbe står och viftar om något. Hur ska systemet göra för att komma förbi?
Jag skulle vara fullt nöjd om bilen då saktade in och bad föraren ta över ansvaret tills vägen är fri igen. 99% självkörning duger gott, den sista procenten tar antagligen alldeles för mycket kraft i anspråk för att täcka upp för precis alla tänkbara situationer.
Jag har inte kört Swindon-rondellen, men kör regelbundet vid Place de l'Étoile och andra liknande platser i Paris, och håller inte med om jämförelsen öht.
Det är möjligt att det i ett teoretiskt scenario med endast "perfekta aktörer" är enklare för FSD än för en människa, men vid Triumfbågen är det iaf väsentligt mer känsla och attityd än faktiska regler som används.
Det har inget med "perfekta aktörer" att göra, utan att det är en mängd små beslut som ska tas på kort tid där varje beslut inte är svårt i sig. Höger fil in, bil från vänster kommer lite fort, byt fil, bil från höger vill byta fil, bil till vänster ser ut att byta fil utan att använda blinkers, bromsa, byt fil, etc etc. Allt det där är "lätt" för datorn men jobbigt för många mänskliga förare. Det svåra för ett självkörande system är när situationer uppstår som det inte känner igen. Nyasfalterad väg utan linjer som inte finns med i GPS-kartan. Plötsligt dyker det upp en skock får på vägen samtidigt som det står i en lastbil och blockerar, och en gubbe står och viftar om något. Hur ska systemet göra för att komma förbi?
Jag skulle vara fullt nöjd om bilen då saktade in och bad föraren ta över ansvaret tills vägen är fri igen. 99% självkörning duger gott, den sista procenten tar antagligen alldeles för mycket kraft i anspråk för att täcka upp för precis alla tänkbara situationer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tyvärr är det väl inte det som är det stora problemet, dvs när den självkörande bilen vet om att den inte klarar situationen och dessutom klarar att lämna över till dig på ett säkert sätt.
Problemet är väl när den inte vet om att den inte klarar av situationen eller inte hinner lämna över till dig.
35 mil duger inte för att släppa bilarna helt fria men är en magisk upplevelse att låta bilen köra medan man bara sitter och övervakar den.
Det är säkert coolt en stund, men en uppriktig fråga till de som provat: Är det inte mer påfrestande att sitta och övervaka någon (något) som nästan kan köra själv än att köra själv? Man vet ju inte när och hur det spårar ur. Hur långt ska man låta det gå innan man ingriper?
Samma frågor som med vanliga autopiloten.
Jo, men med FSD i stadsmiljö är det så ofantligt många fler komplexa beslut bilen tar man ständigt måste värdera rimligheten i.
Re: Tesla FSD kör Magiskt
Postat: 15 aug 2025 09:04
av Gustafsson
Tänk om alla bilar körde på spår där andra trafikanter inte får vistas. Ett system med sensorer, rutiner för nödstopp, varningsljud och resebeställning via en app…Då skulle resan från A till B vara en fråga om ett mycket enklare tekniskt problem som redan vore löst?
Fast det är det ju inte heller, det finns ju fortfarande lokförare kom jag på…
Sätt Teslorna på rälsen å skrota SJ. Det vore väl en baggis.