Stort förarhjälpsystem-test
Postat: 07 aug 2025 08:00
MY var inte med(det var M3 och MX i testet), tror inte man får sälja FSD på dom i Kina?
Jodå, riktiga vägar med mjuka hinder. M3 kunde bromsa bättre än MX i några tester, hann stanna i tid. MX bromsade också men hann inte få stopp på sig.
Slå på textning på Youtube så kan du se med engelsk text. Klart sevärt och ambitiöst test, inte minst för att förstå hur de andra tillverkarna ligger till. Riktiga vägar som de fått tillstånd att stänga av för testet och massor av hjälpförare som kör omgivande trafik så att alla bilar har fått så lika förutsättningar som möjligt. Måste ha kostat skjortan att genomföra.
Neurala nätverk är probabilistiska. Den minsta avvikelse i input kan ge olika utfall. T ex om solen står i ett annat läge med 5 grader. Vidare, ADAS är inte typiskt ansett som ett säkerhetssystem som t ex AEB eller LDW, apropå säkerhetsklassning. L2+ flyttar ju gränsen en del, men marknadsföring är inte verklighet.Alfred skrev: ↑07 aug 2025 12:33Model 3 och X borde ju rimligtvis prestera ungefär likadant eftersom det är samma system och enda skillnaden är vikt/storlek på fordonet och små (försumbara?) skillnader i kamerornas placering. Ändå fattar fordonen olika beslut flera gånger i testerna vilket antyder att det finns ett element av slump i resultatet.
Skulle vara fint att se Euro NCAP och andra testorganisationer införa något liknande i sina tester för säkerhetsklassning. Då skulle man kanske kunna se till att det blir identiska förhållanden och att analys av varje fordons prestanda sker utifrån repeterade tester av varje scenario.
Precis min poäng. Man vill ju inte att en faktor som att solen flyttar sig 5 grader får bilen att strunta i att stanna för en stillastående lastbil i körfältet. Alltså vore det toppen att göra mer än ett test av varje scenario så att man kontrollerar hur robust det är.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 13:56Neurala nätverk är probabilistiska. Den minsta avvikelse i input kan ge olika utfall. T ex om solen står i ett annat läge med 5 grader. Vidare, ADAS är inte typiskt ansett som ett säkerhetssystem som t ex AEB eller LDW, apropå säkerhetsklassning. L2+ flyttar ju gränsen en del, men marknadsföring är inte verklighet.
Man får göra testet 1000 gånger då. Den som tränat för luftballonger vinner.Alfred skrev: ↑07 aug 2025 15:22Precis min poäng. Man vill ju inte att en faktor som att solen flyttar sig 5 grader får bilen att strunta i att stanna för en stillastående lastbil i körfältet. Alltså vore det toppen att göra mer än ett test av varje scenario så att man kontrollerar hur robust det är.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 13:56Neurala nätverk är probabilistiska. Den minsta avvikelse i input kan ge olika utfall. T ex om solen står i ett annat läge med 5 grader. Vidare, ADAS är inte typiskt ansett som ett säkerhetssystem som t ex AEB eller LDW, apropå säkerhetsklassning. L2+ flyttar ju gränsen en del, men marknadsföring är inte verklighet.
I resultatet av det kinesiska testet failar ju Model 3 och Model X olika delprov trots att det i grund och botten är samma system. Med bara ett test ser det i utfallet då ut som att X är bättre än 3 när de rimligtvis borde prestera lika bra. Hade därför varit intressant att förstå hur det hänger ihop. Båda bilarna kanske klarar samma delprov ca 80% av gångerna och det var slumpen som gav X fördel nu.
Rent teoretiskt kanske de båda bara klarar delproven 10% av gångerna och bara hade jättetur i testet, eller 99% av gångerna, men hade sjukt otur.
Kan tycka att det blir lite märkligt att jämföra full FSD med t.ex. en Passat eller Mercedes C-klass som såvitt jag vet inte har några ambitioner att vara självkörande.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 19:50Man får göra testet 1000 gånger då. Den som tränat för luftballonger vinner.Alfred skrev: ↑07 aug 2025 15:22Precis min poäng. Man vill ju inte att en faktor som att solen flyttar sig 5 grader får bilen att strunta i att stanna för en stillastående lastbil i körfältet. Alltså vore det toppen att göra mer än ett test av varje scenario så att man kontrollerar hur robust det är.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 13:56Neurala nätverk är probabilistiska. Den minsta avvikelse i input kan ge olika utfall. T ex om solen står i ett annat läge med 5 grader. Vidare, ADAS är inte typiskt ansett som ett säkerhetssystem som t ex AEB eller LDW, apropå säkerhetsklassning. L2+ flyttar ju gränsen en del, men marknadsföring är inte verklighet.
I resultatet av det kinesiska testet failar ju Model 3 och Model X olika delprov trots att det i grund och botten är samma system. Med bara ett test ser det i utfallet då ut som att X är bättre än 3 när de rimligtvis borde prestera lika bra. Hade därför varit intressant att förstå hur det hänger ihop. Båda bilarna kanske klarar samma delprov ca 80% av gångerna och det var slumpen som gav X fördel nu.
Rent teoretiskt kanske de båda bara klarar delproven 10% av gångerna och bara hade jättetur i testet, eller 99% av gångerna, men hade sjukt otur.
Att Tesla klarar testerna bättre betyder något, men inte att man kan lita på systemet.
Var det full FSD?backe skrev: ↑07 aug 2025 20:09Kan tycka att det blir lite märkligt att jämföra full FSD med t.ex. en Passat eller Mercedes C-klass som såvitt jag vet inte har några ambitioner att vara självkörande.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 19:50Man får göra testet 1000 gånger då. Den som tränat för luftballonger vinner.Alfred skrev: ↑07 aug 2025 15:22Precis min poäng. Man vill ju inte att en faktor som att solen flyttar sig 5 grader får bilen att strunta i att stanna för en stillastående lastbil i körfältet. Alltså vore det toppen att göra mer än ett test av varje scenario så att man kontrollerar hur robust det är.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 13:56Neurala nätverk är probabilistiska. Den minsta avvikelse i input kan ge olika utfall. T ex om solen står i ett annat läge med 5 grader. Vidare, ADAS är inte typiskt ansett som ett säkerhetssystem som t ex AEB eller LDW, apropå säkerhetsklassning. L2+ flyttar ju gränsen en del, men marknadsföring är inte verklighet.
I resultatet av det kinesiska testet failar ju Model 3 och Model X olika delprov trots att det i grund och botten är samma system. Med bara ett test ser det i utfallet då ut som att X är bättre än 3 när de rimligtvis borde prestera lika bra. Hade därför varit intressant att förstå hur det hänger ihop. Båda bilarna kanske klarar samma delprov ca 80% av gångerna och det var slumpen som gav X fördel nu.
Rent teoretiskt kanske de båda bara klarar delproven 10% av gångerna och bara hade jättetur i testet, eller 99% av gångerna, men hade sjukt otur.
Att Tesla klarar testerna bättre betyder något, men inte att man kan lita på systemet.
Mer rättvist hade väl varit att köra Tesla med autopilot om man ska köra mot bilar som har ACC och filhållningsassistans.
Jag läste det, vet inte exakt var nu dock. Därför inte MY var med då den inte säljs i Kina med FSD tydligen.Holve skrev: ↑07 aug 2025 20:15Var det full FSD?backe skrev: ↑07 aug 2025 20:09Kan tycka att det blir lite märkligt att jämföra full FSD med t.ex. en Passat eller Mercedes C-klass som såvitt jag vet inte har några ambitioner att vara självkörande.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 19:50Man får göra testet 1000 gånger då. Den som tränat för luftballonger vinner.Alfred skrev: ↑07 aug 2025 15:22Precis min poäng. Man vill ju inte att en faktor som att solen flyttar sig 5 grader får bilen att strunta i att stanna för en stillastående lastbil i körfältet. Alltså vore det toppen att göra mer än ett test av varje scenario så att man kontrollerar hur robust det är.spacecoin skrev: ↑07 aug 2025 13:56Neurala nätverk är probabilistiska. Den minsta avvikelse i input kan ge olika utfall. T ex om solen står i ett annat läge med 5 grader. Vidare, ADAS är inte typiskt ansett som ett säkerhetssystem som t ex AEB eller LDW, apropå säkerhetsklassning. L2+ flyttar ju gränsen en del, men marknadsföring är inte verklighet.
I resultatet av det kinesiska testet failar ju Model 3 och Model X olika delprov trots att det i grund och botten är samma system. Med bara ett test ser det i utfallet då ut som att X är bättre än 3 när de rimligtvis borde prestera lika bra. Hade därför varit intressant att förstå hur det hänger ihop. Båda bilarna kanske klarar samma delprov ca 80% av gångerna och det var slumpen som gav X fördel nu.
Rent teoretiskt kanske de båda bara klarar delproven 10% av gångerna och bara hade jättetur i testet, eller 99% av gångerna, men hade sjukt otur.
Att Tesla klarar testerna bättre betyder något, men inte att man kan lita på systemet.
Mer rättvist hade väl varit att köra Tesla med autopilot om man ska köra mot bilar som har ACC och filhållningsassistans.
Äh, diminishing returns gäller ju för fler tester. Poängen med att EuroNCAP skulle göra sådana här tester är ju inte för att validera full självkörning åt tillverkarna eller myndigheterna, utan att ge konsumenter en oberoende bild av hur väl förarassistansen verkar fungera och därmed skapa ett ekonomiskt incitament för tillverkarna att inte bara prioritera mjuk gång och få spökinbromsningar vid ordinär körning.