Model Y 2021 10000mil utan service
Postat: 05 aug 2025 22:16
Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen"Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
En 2:a är ju faktiskt körföbud förutom till närmsta serviceställe eller besiktningen, så om det en månads väntetid till nästa tid hos tesla att ens titta på bilen så har man ingen bil på 1 månad (sen att alla skiter i det är en helt annan sak, polisen kan ge dig böter eller indraget körkort.. )Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
Inte värt 35000kr att få dimljuset inställt.backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Tar Tesla det, låter väldigt dyrt.Tellus skrev: ↑10 aug 2025 11:48Inte värt 35000kr att få dimljuset inställt.backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Dom kollar sällan säkerhetsdetaljer vid service, är man orolig för det är det bättre att lämna in till bilprovningen och man slipper betala tusenlappar för att få mönsterdjupet och ljuset med mer kollat.backe skrev: ↑10 aug 2025 10:29Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen"Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
En två betyder ju att du får köra(fritt) fram till sista dagen för ombesiktning. Eller?tnjo skrev: ↑10 aug 2025 10:36En 2:a är ju faktiskt körföbud förutom till närmsta serviceställe eller besiktningen, så om det en månads väntetid till nästa tid hos tesla att ens titta på bilen så har man ingen bil på 1 månad (sen att alla skiter i det är en helt annan sak, polisen kan ge dig böter eller indraget körkort.. )Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
Du kan göra service själv på en Lexus också.Tellus skrev: ↑10 aug 2025 11:52Dom kollar sällan säkerhetsdetaljer vid service, är man orolig för det är det bättre att lämna in till bilprovningen och man slipper betala tusenlappar för att få mönsterdjupet och ljuset med mer kollat.backe skrev: ↑10 aug 2025 10:29Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen"Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
Sådant har jag hellre koll på själv.
Jag hade en lexus, där skulle det bytas olja i bakväxeln var 3000mil, helt sjukt.
Det enda viktiga är motoroljan i fossilbilar.
På en elbil behövs ingen service om man själv kan kolla lite. Tesla har gör det själv guider till det.
Gratis
Då förbrukas nybilsgarantin och högst troligt också maskinförsäkringen.backe skrev: ↑10 aug 2025 11:55Du kan göra service själv på en Lexus också.Tellus skrev: ↑10 aug 2025 11:52Dom kollar sällan säkerhetsdetaljer vid service, är man orolig för det är det bättre att lämna in till bilprovningen och man slipper betala tusenlappar för att få mönsterdjupet och ljuset med mer kollat.backe skrev: ↑10 aug 2025 10:29Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen"Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02
Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
Sådant har jag hellre koll på själv.
Jag hade en lexus, där skulle det bytas olja i bakväxeln var 3000mil, helt sjukt.
Det enda viktiga är motoroljan i fossilbilar.
På en elbil behövs ingen service om man själv kan kolla lite. Tesla har gör det själv guider till det.
Gratis
Lämnar du bilen på bilprovningen innan den är tre år gammal?
Kan du visa att du gjort den fackmannamäsigt så ska den gälla ändå.Tellus skrev: ↑10 aug 2025 11:58Då förbrukas nybilsgarantin och högst troligt också maskinförsäkringen.backe skrev: ↑10 aug 2025 11:55Du kan göra service själv på en Lexus också.Tellus skrev: ↑10 aug 2025 11:52Dom kollar sällan säkerhetsdetaljer vid service, är man orolig för det är det bättre att lämna in till bilprovningen och man slipper betala tusenlappar för att få mönsterdjupet och ljuset med mer kollat.backe skrev: ↑10 aug 2025 10:29Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen"
Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
Sådant har jag hellre koll på själv.
Jag hade en lexus, där skulle det bytas olja i bakväxeln var 3000mil, helt sjukt.
Det enda viktiga är motoroljan i fossilbilar.
På en elbil behövs ingen service om man själv kan kolla lite. Tesla har gör det själv guider till det.
Gratis
Lämnar du bilen på bilprovningen innan den är tre år gammal?
Det kan vara smart att göra besiktning på bilprovningen innan garantin går ut
De som jobbar med att kontrollera bilar håller inte med.manneson skrev: ↑10 aug 2025 13:02Komiskt med de som försvarar servicekrav.
Nu när det finns flera tillverkare som visat att med elbilar går det utmärkt utan.
Går något sönder lagar man det, klagar besiktningen fixar man det. Svårare/dyrare än så behöver det inte vara.
Man kan förövrigt ombesikta typ 10ggr innan det är dyrare än en genomsnittlig ”service”.
Enligt TÜV kan Teslas dåliga resultat delvis förklaras av att de, till skillnad från andra tillverkare, inte har fasta serviceintervaller. Joachim Bühler, vd för TÜV Association, menar att underhåll är viktigt även för elbilar.
Fler anledningar till Teslas problem
Förutom bristande underhåll pekar TÜV på att Teslas bilar ofta körs hårt och att det finns kvalitetsbrister. Axelupphängningen på Model 3 är en särskilt svag punkt, men detta är ett generellt problem för elbilar på grund av deras höga vikt.
Även bromsarna är en källa till problem. Eftersom elbilar ofta använder regenerativ bromsning, används de traditionella bromsarna mer sällan. Detta kan leda till rostbildning, vilket i sin tur försämrar bromseffekten.
Danska bilägare med Tesla Model 3 har fått en obehaglig överraskning. En ny rapport visar att hela 23 procent av bilarna underkändes vid den första besiktningen.
Jag har inte statistiken, men så länge det inte är åtgärdat så är det ett fel som påverkar trafiksäkerheten. Och ja, även om det "bara" drabbar dina medtrafikanter så är det ett allvarligt fel att blända möta trafik.FinaFisken skrev: ↑10 aug 2025 12:47
Nej det får du inte, du får köra till verkstad, laga 2an och sen och besikta (eller släckt på verkstaden)xms67 skrev: ↑10 aug 2025 11:54En två betyder ju att du får köra(fritt) fram till sista dagen för ombesiktning. Eller?tnjo skrev: ↑10 aug 2025 10:36En 2:a är ju faktiskt körföbud förutom till närmsta serviceställe eller besiktningen, så om det en månads väntetid till nästa tid hos tesla att ens titta på bilen så har man ingen bil på 1 månad (sen att alla skiter i det är en helt annan sak, polisen kan ge dig böter eller indraget körkort.. )Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
Nu bländar man ju inte annan trafik med felinställda dimljus eftersom de aldrig används.backe skrev: ↑10 aug 2025 14:18Jag har inte statistiken, men så länge det inte är åtgärdat så är det ett fel som påverkar trafiksäkerheten. Och ja, även om det "bara" drabbar dina medtrafikanter så är det ett allvarligt fel att blända möta trafik.FinaFisken skrev: ↑10 aug 2025 12:47
Verkar dock som att framvagnen och bromsarna är ett stort problem hos Tesla Model 3 enligt länkar jag bifogade i ett annat svar.
Jag markerar det jag svarade på.SIR N skrev: ↑10 aug 2025 15:53Nu bländar man ju inte annan trafik med felinställda dimljus eftersom de aldrig används.backe skrev: ↑10 aug 2025 14:18Jag har inte statistiken, men så länge det inte är åtgärdat så är det ett fel som påverkar trafiksäkerheten. Och ja, även om det "bara" drabbar dina medtrafikanter så är det ett allvarligt fel att blända möta trafik.FinaFisken skrev: ↑10 aug 2025 12:47
Verkar dock som att framvagnen och bromsarna är ett stort problem hos Tesla Model 3 enligt länkar jag bifogade i ett annat svar.
Under mitt drygt 40-åriga innehav av bilar har jag aldrig haft behov av dimljus. Tvärtom så har de bara ställt till förtret när det ska besiktas. Nej, inte på Tesla men på andra bilar jag haft tidigare.
Yes så var det på min (MY 2022). Jag fick underkänt på besiktningen. Då åkte jag till Tesla och sa: Det här får ni fixa. Jag fick en servicetid några veckor senare, de åtgärdade det (utan kostnad). Sen ombesiktigade jag och då blev den godkänd.