0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?
Postat: 18 jul 2025 07:48
Vad hände med 0-ränteerbjudandet på Model Y LR AWD, och 0,99% på Bakhjulsdrift och LR Bakhjulsdrift? Det skulle gälla för bilar som levereras innan sista september.
Var det inte ett sista beställningsdatum som låg närmare i tiden i kombination med leverans före 30 sep?
Absolut, teoretiskt kan du ha rätt. Men det finns väl egentligen inget som talar för att försäljningen skulle öka trots försämring av räntevillkoren.
”Det kan ju också vara så att försäljningen går bra och att de tror att den kommer hålla i sig även med den högre räntan”
Borde det inte vara tvärtom? Att satsa hårdare där försäljningen går sämre?
Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.Fredrik j skrev: ↑20 jul 2025 11:23Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.
Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Precis. Så andra tillverkare har ÅF som behöver ”satsa” på sina marknader eftersom dom har bilar dom redan beställt som dom behöver sälja.manneson skrev: ↑20 jul 2025 15:04Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.Fredrik j skrev: ↑20 jul 2025 11:23Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.
Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.manneson skrev: ↑20 jul 2025 15:04Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.Fredrik j skrev: ↑20 jul 2025 11:23Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.
Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Kan vara så. Ett annat skäl till att Tesla kan tillverka i förväg är att de inte har massa olika paket och tillval.Maetlarv skrev: ↑20 jul 2025 16:29Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.manneson skrev: ↑20 jul 2025 15:04Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.Fredrik j skrev: ↑20 jul 2025 11:23Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.
Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Om det hade stämt så får du gärna förklara varför så gott som alla ÅF alltid har en drös helt nya bilar i lager.Maetlarv skrev: ↑20 jul 2025 16:29Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.manneson skrev: ↑20 jul 2025 15:04Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.Fredrik j skrev: ↑20 jul 2025 11:23Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.
Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Tesla begränsar ju paket och tillval just för att kunna bygga bilar i förväg.mussla skrev: ↑20 jul 2025 17:30Kan vara så. Ett annat skäl till att Tesla kan tillverka i förväg är att de inte har massa olika paket och tillval.Maetlarv skrev: ↑20 jul 2025 16:29Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.manneson skrev: ↑20 jul 2025 15:04Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.Fredrik j skrev: ↑20 jul 2025 11:23Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45
Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.
Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Och inte sällan är det lagerbilarna man får bäst pris på. Man kan säga att återförsäljaren ”satsar” på den lokala marknaden. Tesla gör ju inget sånt utan lagerbilarna behöver ju inte ens finnas i sverige utan kan erbjudas på alla marknader och skickad dit den blir såld. En marknad som säljer bra behöver dom inte ”satsa” på.manneson skrev: ↑20 jul 2025 18:01Om det hade stämt så får du gärna förklara varför så gott som alla ÅF alltid har en drös helt nya bilar i lager.Maetlarv skrev: ↑20 jul 2025 16:29Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.manneson skrev: ↑20 jul 2025 15:04Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.Fredrik j skrev: ↑20 jul 2025 11:23Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?Vindens skrev: ↑20 jul 2025 10:45
Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.
Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.
Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Svaret är att dom beställer massvis med bilar baserat på förväntad försäljning.