Sida 1 av 1

Köpråd Model S Raven

Postat: 16 jul 2025 15:28
av Nogo
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?

Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.

Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 16 jul 2025 15:34
av spacecoin
Nogo skrev: 16 jul 2025 15:28
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?

Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.

Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?
LR är 100kWh och LRP är lite mer 103?. Bakre länkarmar verkar Tesla inspektera och byta utan kostnad. Finns en tråd om det som jag startade här: viewtopic.php?p=847209

Drivaxlar kan man få bytta för ca 4kSEK har jag för mig . Tror inte det finns någon gräns på det.

Panelerna är väl troligen clips, men det beror ju på var det är får skada.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 16 jul 2025 16:14
av Front242
När jag hade min S så hade de nere dörrsidorna mer än en gång. Och varje gång jag glömde att påminna dem om att byta clipsen så missades det med slappa sidor som följd. De är typ engångs imho

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 16 jul 2025 17:01
av Nogo
Front242 skrev: 16 jul 2025 16:14
När jag hade min S så hade de nere dörrsidorna mer än en gång. Och varje gång jag glömde att påminna dem om att byta clipsen så missades det med slappa sidor som följd. De är typ engångs imho
spacecoin skrev: 16 jul 2025 15:34
Nogo skrev: 16 jul 2025 15:28
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?

Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.

Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?
LR är 100kWh och LRP är lite mer 103?. Bakre länkarmar verkar Tesla inspektera och byta utan kostnad. Finns en tråd om det som jag startade här: viewtopic.php?p=847209

Drivaxlar kan man få bytta för ca 4kSEK har jag för mig . Tror inte det finns någon gräns på det.

Panelerna är väl troligen clips, men det beror ju på var det är får skada.
Kanon, hur vanligt är det med att handtagen på en 2021 ger upp?

Några andra tips på vad man ska kolla på som är vanligt förekommande på en Model S som har rullat 14000 mil?

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 16 jul 2025 23:08
av AAKEE
Nogo skrev: 16 jul 2025 17:01
Front242 skrev: 16 jul 2025 16:14
När jag hade min S så hade de nere dörrsidorna mer än en gång. Och varje gång jag glömde att påminna dem om att byta clipsen så missades det med slappa sidor som följd. De är typ engångs imho
spacecoin skrev: 16 jul 2025 15:34
Nogo skrev: 16 jul 2025 15:28
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?

Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.

Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?
LR är 100kWh och LRP är lite mer 103?. Bakre länkarmar verkar Tesla inspektera och byta utan kostnad. Finns en tråd om det som jag startade här: viewtopic.php?p=847209

Drivaxlar kan man få bytta för ca 4kSEK har jag för mig . Tror inte det finns någon gräns på det.

Panelerna är väl troligen clips, men det beror ju på var det är får skada.
Kanon, hur vanligt är det med att handtagen på en 2021 ger upp?

Några andra tips på vad man ska kolla på som är vanligt förekommande på en Model S som har rullat 14000 mil?
Handtagen: vad jag förstår är man inne på V3 på handtagen nu, även Palladium får fel på dem som jag förstått så det är inte slutgiltigt löst.
Det låter som det går fixa en del av felen på dem om man är lite händig.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 18 jul 2025 17:17
av Nogo
Köpte aldrig bilen pga fler fel än beskrivning i annonsen.

Den var betydligt slitnare i lacken än vad som framgick i annonsen. ”Fåtal repor” stod det. Den var stenskottsfolierad med massa tvättrepor och parkeringsskador. Framskärmar och huv såg helt annorlunda ut i nyansen. Kan det bero på folien?

Ett handtag hade massa bubblor. Såg ut som man hade satt en folie där men inte säker. Kan det vara rostbubblor på handtagen?

Illa lukt i kupen. Funkar det med ozonbehandling?

Bilen hade sjukt dålig bromsverkan. Bromsverkan började efter pedalen var halvt nere. Kan det bero på slitna bromsbelägg bak?

Bilen drog även snett, räcker det med fyrhjulsinställning?

Sedan beräknade jag att bilen hade 94,8kWh kvar med 65% SoC. Betyder väl ca 8% degradering vilket får anses vara normalt.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 18 jul 2025 22:24
av bjornnilsson
Åsikterna ifall handtagen på MS kan rosta går isär. Jag hävdar att det är möjligt då handtagen på min tidigare -21:a absolut rostade.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 18 jul 2025 23:10
av jokkko
Köpte nyss en Raven som gått drygt 24' mil. Där var bromsarna svampiga och tog halvägs nere. Visade sig att beläggen satt fast och fick slås ut med luft hammare.
Nya belägg runt om och uppsmörjning så känns bromsarna som de ska igen.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 19 jul 2025 08:51
av jeppe_sthlm
Kolla så att LED-listen runt lyktorna inte har börjat slockna. Tesla byter hela lyktinsatsen och det är rätt dyrt

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 19 jul 2025 09:52
av dstr
Nogo skrev: 18 jul 2025 17:17
Sedan beräknade jag att bilen hade 94,8kWh kvar med 65% SoC. Betyder väl ca 8% degradering vilket får anses vara normalt.
Nu vet jag inte hur du räknat fram 94.8kwh, men det får jag till nästan 0%. Det finns en brickningsgräns, så man har inte 100kwh tillgängligt.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 19 jul 2025 11:49
av AAKEE
dstr skrev: 19 jul 2025 09:52
Nogo skrev: 18 jul 2025 17:17
Sedan beräknade jag att bilen hade 94,8kWh kvar med 65% SoC. Betyder väl ca 8% degradering vilket får anses vara normalt.
Nu vet jag inte hur du räknat fram 94.8kwh, men det får jag till nästan 0%. Det finns en brickningsgräns, så man har inte 100kwh tillgängligt.
Det finns ingen ”Brickningsgräns” som påverkar användbar energi.

”brickningsgränsen” (inte ett vedertaget uttryck) är att cellspänningen har en minimumnivå där batteriet stänger ned sig själv, det är 2.5V / cell vilket är samma minimumspäning som celltillverkarna anger som 0% SOC.
Det är där man ska sluta urladda batteriet och all energi som anges för ett batteri ligger mellan 0 och 100%. Så det finns lite energi under 0%, men det är ytterst lite eftersom cellspänningen droopar kraftigt där. Den energin är inte med i begreppet batterikapacitet.


Tesla använder en buffer, det är 5kWh för de stora batterierna på S före 2022.

Den bufferten kan man köra på, det enda bufferten faktiskt är, är att den ligger under 0% på skärmen.

Bilen räknar alltid räckvidden på hela batteriet inkl. buffer men den ”gömmer” successivt en del av batteriet allteftersom SOC minskar.


Det innebär att om man kör en beräkning på energigrafen kommer man räkna fram hela batteriets kapacitet. Alltså inklusive buffer.

S Longrange plus (2021) hade ett batteri på 104 kWh (största S haft), den levererade 103.9 kWh på EPA-testet:
IMG_6797.jpeg
Performance levererade 104kWh samma år.

https://dis.epa.gov/otaqpub/display_fi ... 337&flag=1

2019 levererade 100 kWh ganska precis. (Jag tror 19/20 hade samma batteri då 2020 refereras till tester för 2019.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 19 jul 2025 21:19
av manneson
Köpråd: köp ngt annat.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 19 jul 2025 21:32
av Nogo
jokkko skrev: 18 jul 2025 23:10
Köpte nyss en Raven som gått drygt 24' mil. Där var bromsarna svampiga och tog halvägs nere. Visade sig att beläggen satt fast och fick slås ut med luft hammare.
Nya belägg runt om och uppsmörjning så känns bromsarna som de ska igen.
Kanske stämmer med att bromsbeläggen bak var slitna då.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 19 jul 2025 21:34
av Nogo
dstr skrev: 19 jul 2025 09:52
Nogo skrev: 18 jul 2025 17:17
Sedan beräknade jag att bilen hade 94,8kWh kvar med 65% SoC. Betyder väl ca 8% degradering vilket får anses vara normalt.
Nu vet jag inte hur du räknat fram 94.8kwh, men det får jag till nästan 0%. Det finns en brickningsgräns, så man har inte 100kwh tillgängligt.
Gick in i energigrafen och tog förbrukning multiplicerat med återstående km och dividerade med SoC.

Re: Köpråd Model S Raven

Postat: 19 jul 2025 21:36
av Nogo
manneson skrev: 19 jul 2025 21:19
Köpråd: köp ngt annat.
Bra kommentar.