Över 5m lång, nästan 600 Hk, ungefär 70 mil wltp(82 CLTC) och ca 2100 kg beroende på modell, 10-80% på 12 minuter, klart imponerande siffror. Ganska cool design också, inte så generisk som många andra bilar från Kina är.
Vore kul om team Xpeng kunde ratta den i nästa SECC.
Re: Xpeng P7 2026
Postat: 23 jul 2025 11:53
av backe
Lite mer bilder, schysst att den verkar få en baklucka som öppnar stort(Hatchback/Liftback).
Tycker den är riktigt cool och känns inte som en kopia av någon bil som jag kommer på direkt.
Det jag har läst så ska den släppas internationellt, hoppas det.
Verkligen en intressant bil. Är väldigt nyfiken på hur förbrukningen kommer att vara vid riktig körning, samt hur laddkurvan ser ut.
Den har väldigt lågt cv-värde och är låg, så jag skulle tro att förbrukningen ligger ganska nära uppgivna siffror.
Batteriet är 5C, och P7+ ska ha en fin laddkurva av vad jag sett och den nya är knappast sämre.
Jag kommer att bli superimponerad om den klarar angivna ~112 Wh/km (för RWD varianten). Klarar den runt 140-150 Wh/km så är det också riktigt bra.
Re: Xpeng P7 2026
Postat: 08 aug 2025 00:24
av SwedishAdvocate
Finns det någon lastförankring i bagageutrymmet?
Har inte sett interiören IRL, men utifrån en video i tråden så tycker jag inte designen av instrumenteringen bakom ratten verkar vara någon höjdare. Och varför placerar dom den där – allra längst ner?… Känns bara som ytterligare ett försök att 'återuppfinna hjulet'. Det finns en anledning till att instrumenteringen bakom ratten sett relativt lika ut över tid oavsett bilmodell.
Nu gillar ju inte jag P-star av ideologiska skäl, men frågan är väl om inte PS2 är den elbil som lyckats bäst med instrumenteringen bakom ratten.
Har inte sett interiören IRL, men utifrån en video i tråden så tycker jag inte designen av instrumenteringen bakom ratten verkar vara någon höjdare. Och varför placerar dom den där – allra längst ner?… Känns bara som ytterligare ett försök att 'återuppfinna hjulet'. Det finns en anledning till instrumenteringen bakom ratten sett relativt lika ut över tid oavsett bilmodell.
Nu gillar ju inte jag P-star av ideologiska skäl, men frågan är väl om inte PS2 är den elbil som lyckats bäst med instrumenteringen bakom ratten.
EDIT:
Har den dragkrok?
Den har en 80" HUD som ska visa all information väldigt bra, så instrument bakom ratten är nog inget som kommer användas flitigt.
Re: Xpeng P7 2026
Postat: 13 aug 2025 11:28
av Generalbogge
Har sett två olika youtube-klipp där man kunde se snittförbrukningen när bilen hade cirka 100km kvar. Oklart om det då är sedan bilen var fulladdad, eller bara senaste trippen. Även hur den är körd, är ju okänt. Men ger väl kanske ändå en liten hint om vad den kan tänkas dra i verklig körning. I den ena så stod det 161Wh/km, och i den andra 169Wh/km. Båda bilarna verkar ha varit AWD varianterna, och båda hade 21-tums fälgar. Så känns ändå som ganska bra siffror givet den lilla informationen. Tycker det verkar lovande i alla fall. Skulle ge en verklig förbrukning på runt 55mil i så fall.
Har sett två olika youtube-klipp där man kunde se snittförbrukningen när bilen hade cirka 100km kvar. Oklart om det då är sedan bilen var fulladdad, eller bara senaste trippen. Även hur den är körd, är ju okänt. Men ger väl kanske ändå en liten hint om vad den kan tänkas dra i verklig körning. I den ena så stod det 161Wh/km, och i den andra 169Wh/km. Båda bilarna verkar ha varit AWD varianterna, och båda hade 21-tums fälgar. Så känns ändå som ganska bra siffror givet den lilla informationen. Tycker det verkar lovande i alla fall. Skulle ge en verklig förbrukning på runt 55mil i så fall.
Du får gärna länka klippen, för jag har inte lyckats hitta ett endaste klipp där man kör med den nya modellen.
Har sett två olika youtube-klipp där man kunde se snittförbrukningen när bilen hade cirka 100km kvar. Oklart om det då är sedan bilen var fulladdad, eller bara senaste trippen. Även hur den är körd, är ju okänt. Men ger väl kanske ändå en liten hint om vad den kan tänkas dra i verklig körning. I den ena så stod det 161Wh/km, och i den andra 169Wh/km. Båda bilarna verkar ha varit AWD varianterna, och båda hade 21-tums fälgar. Så känns ändå som ganska bra siffror givet den lilla informationen. Tycker det verkar lovande i alla fall. Skulle ge en verklig förbrukning på runt 55mil i så fall.
Du får gärna länka klippen, för jag har inte lyckats hitta ett endaste klipp där man kör med den nya modellen.
Nej, har inte heller sett någon körning. Men i dessa båda klippen så syns förbrukningen på skärmen i vissa sekvenser.
Står ju i någon bilhall, så de borde ju ha varit ute och kört en del tycker jag.
Har sett två olika youtube-klipp där man kunde se snittförbrukningen när bilen hade cirka 100km kvar. Oklart om det då är sedan bilen var fulladdad, eller bara senaste trippen. Även hur den är körd, är ju okänt. Men ger väl kanske ändå en liten hint om vad den kan tänkas dra i verklig körning. I den ena så stod det 161Wh/km, och i den andra 169Wh/km. Båda bilarna verkar ha varit AWD varianterna, och båda hade 21-tums fälgar. Så känns ändå som ganska bra siffror givet den lilla informationen. Tycker det verkar lovande i alla fall. Skulle ge en verklig förbrukning på runt 55mil i så fall.
Du får gärna länka klippen, för jag har inte lyckats hitta ett endaste klipp där man kör med den nya modellen.
Nej, har inte heller sett någon körning. Men i dessa båda klippen så syns förbrukningen på skärmen i vissa sekvenser.
Står ju i någon bilhall, så de borde ju ha varit ute och kört en del tycker jag.
Ok, förstår.
Tror att den kommer ge lite bättre verklig förbrukning än 55 mil, snarare +60 mil(75 CLTC - 20%), men det är såklart bara gissningar från mig.
Ska bli spännande när det börjar komma provkörningar, tror nån som kollade in bilen sa att det skulle bli senare i augusti.
Man ska tydligen göra ett test imorgon att köra den konstant i 24 timmar +200km/h med endast korta stopp för laddning.
Mäktigt med 250 kWh vid 80%.
Ser ut som att den har nånting motsvarande Sentry också.
Blir helt klart spännande att se riktiga provkörningar, lär inte vara långt borta nu.
Re: Xpeng P7 2026
Postat: 18 aug 2025 11:32
av p1457
Nuvarande G9 har sentry. Dock svårt att se både ansikten och nummerplåt på bilar runt om.
Har dock inte försökt så många gånger
Re: Xpeng P7 2026
Postat: 26 aug 2025 08:01
av backe
Nu har provkörningar börjat dyka upp.
Jag tycker att den blir snyggare och snyggare faktiskt, hoppas den kommer till Europa nästa år.
Man säger tydligen att P7 ska bli level 3 under H2 2025, det kan nog bli en bra katalysator för att sälja bilar, särskilt när det inte kostar extra.
Re: Xpeng P7 2026
Postat: 26 aug 2025 10:07
av Generalbogge
Saknar fortfarande lite uppgifter kring förbrukning och laddkurva. Men det kommer väl snart.
Jag tycker också att utseendet tilltalar mig. Påminner om en SAAB sonett lite, kan jag tycka. Resten av familjen gillar dock inte utseendet alls. Får se om det kanske växer även på dem