Sida 1 av 1

Matning på pin 9/10 på släpvagnskontakten

Postat: 01 jul 2025 19:16
av hannes_e
Har just upptäckt att jag inte har nån ström till kylskåpet i husvagnen för att tesla inte velat dra ut nån på pinne 9 eller 10 i släpvagnskontakten.
Inte först på denna boll, men jag lyckas inte hitta nån instruktion för att fixa.
konstigt, kanske husvagnsintresset inte är tillräckligt stort bland teslaägare.
Nån som sett konkreta tips för att koppla in konstant ström? Eller hur/var kablarna är dragna på svenska bilar?

Teoretiskt är det förstås möjligt, jag har ju ett 12v-uttag bak där man kan ta ström utan att bilen blir ledsen, behöver "bara" komma åt kablarna.
Hittar information om att "dragkroksförberedda" model y har en kontakt för dragkroken på vänster sida bak, nära ladduttaget.
Min bil har ingen kontakt, men en kabelhärva som skulle kunna gå till dragkroken, dock fler än 13 ledare, och jag har ingen lust att klippa av massa kablar bara för att testa...
17513900605253009850419210231933.jpg

Re: Matning på pin 9/10 på släpvagnskontakten

Postat: 01 jul 2025 21:08
av hannes_e
Hittade https://service.tesla.com/docs/ModelY/S ... 8FA63.html
Ser ut som att det sitter en kontakt man kommer åt från utsidan om man tar bort nedre kåporna bak

Re: Matning på pin 9/10 på släpvagnskontakten

Postat: 01 jul 2025 21:12
av jonasl
Det vore ju prydligt om man kunde mata vissa 12v-uttaget bak.

Om jag hade en husvagn skulle jag ha köpt en lagom stor Goal Zero (eller motsvarande) och haft lite solpaneler på taket, då har man en buffert och den nalla från bilen, helst via
släpvagnsuttaget då. Då kan man köra det mesta och har en enkel installation.

Re: Matning på pin 9/10 på släpvagnskontakten

Postat: 02 jul 2025 07:14
av PiCa
Konstaterade samma sak när.vi fick vår Y. Men även husvagnen saknar "stöd" för pin 9 och 10. Eller mer exakt så har vi en Kabe från 92 där det egentligen bara saknas en extra 0-voltkabel.

Men jag löste det med att sätta 2st 100W solceller och 2,4 kWh LiFePO-batterier istället. Utan sol klarar batterierna att driva kylskåpet ca 16 timmar. Får uppåt 1,2 kWh per dag från solcellerna så det ger en markant förlängning....

Lite mer pengar men det ger många andra fördelar.

Kan tex fjärstyra kylskåpet så det går på några timmar innan vi åker iväg vilket är väldigt smidigt.

Re: Matning på pin 9/10 på släpvagnskontakten

Postat: 02 jul 2025 08:31
av hannes_e
har också tänkt på (mer) solceller som alternativ lösning, har 100W solcell och 1kwh LFP som ska monteras nu, behöver öka om det ska räcka till kylskåpet.
Men det känns ju väldigt fånigt att ha elbrist när man åker omkring med ett så stort batteri.

Re: Matning på pin 9/10 på släpvagnskontakten

Postat: 02 jul 2025 20:34
av PiCa
hannes_e skrev: 02 jul 2025 08:31
har också tänkt på (mer) solceller som alternativ lösning, har 100W solcell och 1kwh LFP som ska monteras nu, behöver öka om det ska räcka till kylskåpet.
Men det känns ju väldigt fånigt att ha elbrist när man åker omkring med ett så stort batteri.
Aha, jag fattar. Då låter det väl enklast att riva kontakten och försöka följa kablaget den vägen.

Å sen plocka strömmen från cigguttaget, kanske via en DC/DC iom att det välan är 16V.

Har en arbetskollega som har kontakt och defekt styrbox, där borde det vara enkelt att se om kontakten är fullkopplad. Det är iofs från en modell 3, men det bör ju vara samma?!