Sida 1 av 1

X som andrabil, köpråd?

Postat: 01 jul 2025 10:49
av Airlift
Andrabilen (diesel, kombi) skulle kunna ersättas med en X (med drag).

Nu när 2020 kommit ner i mitt - 400’’ för något som rullat 5-8k, så borde? ju andrahandsvärde inte vara en större sak än vilken annan begagnad 5-år gammal som helst.

Så; vad ska man kalkylera in på 5 års ägande och 7500mil (uppåt 15000 totalt)? Drivaxlar, dörrstrul? Statistiken är ju inte bättre än gissningar/ erfarenheter tänker jag

Re: X som andrabil, köpråd?

Postat: 01 jul 2025 15:07
av spacecoin
Det som verkar bli dyrt att reparera förutom batteri är luftfjädringen om den skull paja.

Drivknutar och bakre länkarmar kan ju bytas till relativt låg kostnad om man pekar på SB:ar och ser lite bestämd ut.

Länkarmarna 0 kr, drivknut 4000 kr.

Re: X som andrabil, köpråd?

Postat: 01 jul 2025 19:52
av Airlift
Ja skruva kan jag själv och luftfjädringsdelar är ju samma oavsett märke, prismässigt.

En lågmilad 2020 upplevs som hygglig ekonomi alltså.

Re: X som andrabil, köpråd?

Postat: 01 jul 2025 20:03
av alseC
Har inte bytt drivaxlar än, efter 71kmil. VF luftfjädring är bytt mot en beg dito, verkar som den tar slut först. 3 kompressorer och 2 ventilblock (lätta att byta själv). Likaså båda framhjulsnaven (SKF) är bytta. Bytt höger bak bärarm till en beg, men ska byta båda nu enligt SB till smidda, som jag förstår. Bromsklossar är lätt att byta själv och hålla smorda. Handbromsmotorerna bak bytta mot beg men de behöver smörjas planetväxlarna innan de kärvar ihop. Det som kostat mest hittills är PTC elementet inkl säkring, då jag inte bytte kupéfiltret i tid, bör nog bytas 2 ggr per år vid dammiga vägar.

Re: X som andrabil, köpråd?

Postat: 01 jul 2025 21:52
av Airlift
alseC skrev: 01 jul 2025 20:03
Har inte bytt drivaxlar än, efter 71kmil. VF luftfjädring är bytt mot en beg dito, verkar som den tar slut först. 3 kompressorer och 2 ventilblock (lätta att byta själv). Likaså båda framhjulsnaven (SKF) är bytta. Bytt höger bak bärarm till en beg, men ska byta båda nu enligt SB till smidda, som jag förstår. Bromsklossar är lätt att byta själv och hålla smorda. Handbromsmotorerna bak bytta mot beg men de behöver smörjas planetväxlarna innan de kärvar ihop. Det som kostat mest hittills är PTC elementet inkl säkring, då jag inte bytte kupéfiltret i tid, bör nog bytas 2 ggr per år vid dammiga vägar.
Mycket bra information, tacksam för att du valde att ta dig tid.

Re: X som andrabil, köpråd?

Postat: 01 jul 2025 22:03
av Legato
alseC skrev: 01 jul 2025 20:03
Har inte bytt drivaxlar än, efter 71kmil. VF luftfjädring är bytt mot en beg dito, verkar som den tar slut först. 3 kompressorer och 2 ventilblock (lätta att byta själv). Likaså båda framhjulsnaven (SKF) är bytta. Bytt höger bak bärarm till en beg, men ska byta båda nu enligt SB till smidda, som jag förstår. Bromsklossar är lätt att byta själv och hålla smorda. Handbromsmotorerna bak bytta mot beg men de behöver smörjas planetväxlarna innan de kärvar ihop. Det som kostat mest hittills är PTC elementet inkl säkring, då jag inte bytte kupéfiltret i tid, bör nog bytas 2 ggr per år vid dammiga vägar.
Tack för intressant info! Är det bekräftat på något vis att PTC slits hårdare om filtren är smutsiga? Låter ju logiskt men inget jag kände till.

Är ju tyvärr extremt få Teslor som servas regelbundet...

Re: X som andrabil, köpråd?

Postat: 06 jul 2025 16:37
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: 01 jul 2025 15:07
…] Drivknutar och bakre länkarmar kan ju bytas till relativt låg kostnad om man pekar på SB:ar och ser lite bestämd ut.

Länkarmarna 0 kr, drivknut 4000 kr.
Lite info om hur man kan förebygga el. minimera problem med drivknutar:
viewtopic.php?p=771873#p771873

Re: X som andrabil, köpråd?

Postat: 06 jul 2025 16:38
av SwedishAdvocate
Vet inte om den här problematiken förekommer på beg. X från ~2020…
viewtopic.php?p=816785#p816785