Sida 1 av 3

90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 15:08
av peterlauri
Sitter och velar om jag ska köra på 90D eller P90D. 90D har ju bättre räckvidd, 200k billigare, och bara 1 sek långsammare på 0-100 ;) Hur ofta ska man egentligen trycka ner plattan i botten då man majoriteten av tiden sitter i bilen med familjen?

Hur har andrahandsvärdet sett ut för P vs non-P för Model S varianter? Någon som sett några tendenser?

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 17:14
av bylund
Du kan nog inte räkna med att få tillbaka mellanskillnaden när du säljer. Å andra sidan så får du kanske tidigare leverans om du väljer P, då Tesla helst bygger de dyrare bilarna först.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 17:59
av Gustafsson
Jag skulle tycka det vore väldigt kul med en P90DL
Men ännu mer kul att behålla mellanskillnaden :lol:

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 18:23
av LarsL
Om du inte nödvändigtvis ska vara värst och snabbast så skulle jag säga 90D, den är tillräckligt snabb.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 18:27
av MartinE
peterlauri skrev:
Sitter och velar om jag ska köra på 90D eller P90D. 90D har ju bättre räckvidd, 200k billigare, och bara 1 sek långsammare på 0-100 ;) Hur ofta ska man egentligen trycka ner plattan i botten då man majoriteten av tiden sitter i bilen med familjen?

Hur har andrahandsvärdet sett ut för P vs non-P för Model S varianter? Någon som sett några tendenser?
Huvudfrågan är ju om du anser dig ha råd / vill lägga så mycket pengar på en bil. Personligen tycker jag inte det är värt mellanskillnaden att köpa en P-bil, men den är jäkligt kul att köra! :)

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 18:31
av olarsson
P90D utan L känns som en konstig kompromiss IMHO. Max prestanda eller Max räckvidd. Alltså P90DL eller 90D.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 18:58
av peterlauri
olarsson skrev:
P90D utan L känns som en konstig kompromiss IMHO. Max prestanda eller Max räckvidd. Alltså P90DL eller 90D.
Håller med. Antingen blir det P90DL eller 90D. Om man spenderar 300,000 för att det är roligt att skoja till det, köra snabbt, blåsa förbi några sportbilar med familjen i bilen. Kanske då :) Annars kan man ju spendera dom 300,000 på hyra in sig på en F1 nån gång per år i 3 år :D

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 19:01
av peterlauri
bylund skrev:
Du kan nog inte räkna med att få tillbaka mellanskillnaden när du säljer. Å andra sidan så får du kanske tidigare leverans om du väljer P, då Tesla helst bygger de dyrare bilarna först.
Men stämmer det verkligen? Som jag har förstått det så är SIGN prioriterade, sedan är det i bokningsordning. 70D varianten har dom inte tillgänglig ännu, men 90D och P90D(L) ska prioriteras på samma sätt enligt den offentliga information dom har. Det finns foruminlägg som säger annat, men dessa är inte officiell information.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 19:08
av far1far2
Oj vad mycket man kan göra för 20 långschalar, istället för att bränna meningslösa kilowatt 4-5 gånger i början. Har väl haft plattan i mattan max 10 gånger den första månaden . Blir mer och mer sällsynt kan jag lova! ;) :)

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 19:16
av Segelflygaren
far1far2 skrev:
Oj vad mycket man kan göra för 20 långschalar, istället för att bränna meningslösa kilowatt 4-5 gånger i början. Har väl haft plattan i mattan max 10 gånger den första månaden . Blir mer och mer sällsynt kan jag lova! ;) :)
Jag håller inte med, för mig är det beroendeframkallande, vilket kanske är ett ännu större skäl att inte välja P90DL.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 19:48
av bylund
peterlauri skrev:
bylund skrev:
Du kan nog inte räkna med att få tillbaka mellanskillnaden när du säljer. Å andra sidan så får du kanske tidigare leverans om du väljer P, då Tesla helst bygger de dyrare bilarna först.
Men stämmer det verkligen? Som jag har förstått det så är SIGN prioriterade, sedan är det i bokningsordning. 70D varianten har dom inte tillgänglig ännu, men 90D och P90D(L) ska prioriteras på samma sätt enligt den offentliga information dom har. Det finns foruminlägg som säger annat, men dessa är inte officiell information.
Det är därför jag säger kanske. Model S P85D(L) har de definitivt prioriterat tidigare då beräknad leverans har kunnat ligga ett par månader tidigare än övriga modeller i designstudion ibland.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 05 mar 2016 20:19
av Svenssons
Ganska troligt att de först kommer att leverera alla Signature som lagt beställning till i alla fall den 14/3 och därefter kommer P90D för de som beställt fram till och med 1/4 kanske och därefter 90D. Tror dock inte att det kommer skilja så mycket mellan dessa. Kan tänka mig att det skiljer kanske 1 månad mellan varje. Om produktionen kommer upp i 1000 Model X per vecka så kan de ju producera samtliga Signature på en vecka och därefter lär samtliga P90D kunna produceras på en månad, Lär inte vara fler än 1000 i Europa.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 06 mar 2016 10:01
av MartinG
Frågar man den logiska delen av hjärnan är svaret självklart.... Men det gör jag nog inte. :)

Re: 90D eller P90D?

Postat: 06 mar 2016 13:29
av Bjelke
Segelflygaren skrev:
far1far2 skrev:
Oj vad mycket man kan göra för 20 långschalar, istället för att bränna meningslösa kilowatt 4-5 gånger i början. Har väl haft plattan i mattan max 10 gånger den första månaden . Blir mer och mer sällsynt kan jag lova! ;) :)
Jag håller inte med, för mig är det beroendeframkallande, vilket kanske är ett ännu större skäl att inte välja P90DL.
Håller med! :)

Re: 90D eller P90D?

Postat: 07 mar 2016 09:05
av apkungen
90D räcker till för allt man kan behöva den för. P är bara för att det är kul att vara värst och åka berg-och-dalbana. Om det är värt 300k kan bara du ävgöra.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 07 mar 2016 09:10
av peterlauri
apkungen skrev:
90D räcker till för allt man kan behöva den för. P är bara för att det är kul att vara värst och åka berg-och-dalbana. Om det är värt 300k kan bara du ävgöra.
Nä det är inte värt det. Min fru var med och designade vårt slutgiltiga produkt, och tyckte den var på tok för dyr ändå. Men hon fick välja färg och inredning, så då ordnade det sig. Dock så gjorde min 6-årige son den snyggaste designen enligt mitt tycke. Han blev ledsen när jag berättade att vi är tvungna att välja mammas design istället... :)

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 18:34
av apkungen
Vilken är mamma och sonens design?

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 19:16
av peterlauri
apkungen skrev:
Vilken är mamma och sonens design?
Med mamma menar jag Frugan :)

"Mammas":
Screen Shot 2016-03-06 at 18.40.34.png
Sonens:
Screen Shot 2016-03-05 at 18.52.07.png

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 19:31
av ekenman
peterlauri skrev:
apkungen skrev:
90D räcker till för allt man kan behöva den för. P är bara för att det är kul att vara värst och åka berg-och-dalbana. Om det är värt 300k kan bara du ävgöra.
Nä det är inte värt det. Min fru var med och designade vårt slutgiltiga produkt, och tyckte den var på tok för dyr ändå. Men hon fick välja färg och inredning, så då ordnade det sig. Dock så gjorde min 6-årige son den snyggaste designen enligt mitt tycke. Han blev ledsen när jag berättade att vi är tvungna att välja mammas design istället... :)
Jag funderade länge och väl. Till slut valde jag bort P, L och 21". Det var så sanslöst mycket pengar (för mig) att det inte blev värt det. Det är en Model 3 i pengar....

För 10 år sedan hade jag valt bort allt annat på bilen för att få bäst prestanda. Så jag kände mig lite missmodig där ett tag efter jag hade konfirmerat. Hade jag verkligen gjort rätt? Men.... jag har fru och barn nu och insåg att jag inte kollat hur fort min nuvarande bil går under de tre år jag haft den. Bara varit över 200 ett par gånger, tryckt gasen i botten någon enstaka gång och med ens kände jag mig väldigt nöjd med valet. Hey... jag är gammal, vill ha komfort och välljud. Skulle däremot väldigt gärna testa L-mode, men det får bli en provkörning.... Som sagt, hade det varit för 10 år sedan hade det varit en helt annan femma. Jag antar att det beror på var man är i livet och hur man är.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 19:33
av ekenman
peterlauri skrev:
apkungen skrev:
Vilken är mamma och sonens design?
Med mamma menar jag Frugan :)

"Mammas":
Screen Shot 2016-03-06 at 18.40.34.png
Sonens:
Screen Shot 2016-03-05 at 18.52.07.png
Mamma fick inte vara med och designa.... Det blev Titan för mig ;)

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 20:01
av danni
peterlauri skrev:
apkungen skrev:
Vilken är mamma och sonens design?
Med mamma menar jag Frugan :)

"Mammas":
Screen Shot 2016-03-06 at 18.40.34.png
Sonens:
Screen Shot 2016-03-05 at 18.52.07.png
Frugans design var absolut snyggast. Jag har aldrig varit så lockad av diarrémetallic.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 20:10
av Nicke Nyfiken
danni skrev:
Frugans design var absolut snyggast. Jag har aldrig varit så lockad av diarrémetallic.
Har du ens sett den i verkligheten?

Troligen inte med tanke på din sjukt tråkiga inställning till andras färgval.

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 20:56
av Gustafsson
ekenman skrev:
peterlauri skrev:
apkungen skrev:
90D räcker till för allt man kan behöva den för. P är bara för att det är kul att vara värst och åka berg-och-dalbana. Om det är värt 300k kan bara du ävgöra.
Nä det är inte värt det. Min fru var med och designade vårt slutgiltiga produkt, och tyckte den var på tok för dyr ändå. Men hon fick välja färg och inredning, så då ordnade det sig. Dock så gjorde min 6-årige son den snyggaste designen enligt mitt tycke. Han blev ledsen när jag berättade att vi är tvungna att välja mammas design istället... :)
Jag funderade länge och väl. Till slut valde jag bort P, L och 21". Det var så sanslöst mycket pengar (för mig) att det inte blev värt det. Det är en Model 3 i pengar....

För 10 år sedan hade jag valt bort allt annat på bilen för att få bäst prestanda. Så jag kände mig lite missmodig där ett tag efter jag hade konfirmerat. Hade jag verkligen gjort rätt? Men.... jag har fru och barn nu och insåg att jag inte kollat hur fort min nuvarande bil går under de tre år jag haft den. Bara varit över 200 ett par gånger, tryckt gasen i botten någon enstaka gång och med ens kände jag mig väldigt nöjd med valet. Hey... jag är gammal, vill ha komfort och välljud. Skulle däremot väldigt gärna testa L-mode, men det får bli en provkörning.... Som sagt, hade det varit för 10 år sedan hade det varit en helt annan femma. Jag antar att det beror på var man är i livet och hur man är.
Tja en 90D accelererar som en några år gammal superbike. Under 13 s på 1/4 milen vid behov. Det borde väl räcka till för de flesta. Sanslösa prestanda för en familjebil!

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 22:29
av apkungen
Jaha, är det en model x du ska beställa!? Gillar båda men det ser ut som vanlig vit. Själv tycker jag verkligen om peal White. Den skiftar färg beroende på ljus. Men blir aldrig trött på den!

Re: 90D eller P90D?

Postat: 09 mar 2016 23:26
av danni
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Frugans design var absolut snyggast. Jag har aldrig varit så lockad av diarrémetallic.
Har du ens sett den i verkligheten?

Troligen inte med tanke på din sjukt tråkiga inställning till andras färgval.
Åh, jag är ju stammis på vårt lokala service center här i Götelaborg, så jag har nog sett minst 20 olika bilar i den färgen. Nu ska du dock inte ta det så allvarligt att jag hittat på ett skojigt namn för just den färgen. Jag tycker den är helt okay. Model S är snygg i alla färger, frågan är bara om den är mer eller mindre snygg. Sure, diarrémetallic är en av de färger jag inte ens skulle övervägt att beställa själv, men det betyder inte att jag ogillar den eller att jag tycker att ni som valt den gjort ett dåligt val, inte alls. Bara att vi har olika smak.