https://www.dagensps.se/motor/besked-fr ... roduktion/
Besked från Volvo-ägaren: Stoppar all nyproduktion
Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en "allvarlig överkapacitet" inom sektorn.
Den globala bilindustrin står inför en betydande utmaning. Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en “allvarlig överkapacitet” inom sektorn. Detta uttalande, som nyligen gjordes vid ett bilforum i Chongqing, Kina, har fått många att fundera över framtiden för biltillverkning och försäljning världen över, skriver Reuters.
Geely, som äger flera välkända bilmärken, meddelar att de inte planerar att bygga nya fabriker eller utöka sin befintliga produktion, ett beslut som understryker allvaret i situationen.
Märklig utveckling för global produktion
Enligt Li Shufu har Geely, som kontrollerar märken som Geely Auto, Zeekr och Volvo, tagit ett strategiskt beslut att inte utöka sin tillverkningskapacitet. Detta kommer mitt i en tid då den kinesiska bilindustrin, världens största, har varit inblandad i ett intensivt priskrig. Priskriget har pressat marginalerna för många tillverkare och fått kinesiska myndigheter att uppmana till återhållsamhet.
Det globala överkapacitetsläget förväntas enligt en studie från Lazard från 2025 vara så högt som 67 procent fram till 2030, vilket indikerar att det finns en betydande obalans mellan produktionskapacitet och faktisk efterfrågan.
Globalt förväntas den totala fordonsförsäljningen uppgå till cirka 89,6 miljoner enheter under 2025, vilket är en ökning med cirka 1,7 procent jämfört med föregående år, skriver S&P Global Mobility. Trots denna blygsamma tillväxt kvarstår utmaningen med överkapacitet.
Kinas priskrig och dess konsekvenser för Volvo
Det pågående priskriget i Kina har tvingat många inhemska biltillverkare att söka sig till utländska marknader. Företag som BYD, Chery Auto och Great Wall Motor har alla investerat i att bygga fabriker utomlands.