Sida 1 av 1

Kinesiska ellastbilar med batteribyte

Postat: 26 maj 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Kinesiska batteritillverkaren CATL har tillsammans med China Communications and Transportation Association presenterat batteribytarstationen QIJI där eldrivna lastbilar kan byta sina batterier till nya på mindre än fem minuter.

Vi har sett elbilstillverkare som kinesiska NIO satsa på batteribytarstationer förut men CATL QIJI är annorlunda på ett väldigt viktigt sätt:

30 olika elektriska lastbilsmodeller från dussinet olika tillverkare är kompatibla med och kan använda CATL QIJI stationerna.

QIJI systemet är modulbaserat där varje batterimodul är på 171 kWh. Modulstandarden heter 75# och använder LFP batterier som ska hålla i 15 år eller över tvåhundra tusen mil.

Bild

Olika lastbilar kan ha olika antal 75# moduler. Mindre lastbilar för stadstrafik kanske nöjer sig med en eller två medan långtradare för längre sträckor har plats för fler. Stationerna känner igen lastbilsmodellen och anpassar sig efter rätt axelavstånd med mera. Förutom batteribyte kan modulerna också snabbladdas med 4C enligt CATL, vilket borde betyda uppemot 700 kW.

Själva QIJI konceptet presenterades redan 2023. Sedan dess har runt 250 sådana stationer öppnat runt om i Kina.

Via dessa standardiserade batteripack och snabba batteribyten kan Kina snabba på spridningen av ellastbilar. Istället för att olika tillverkare lanserar egna, okompatibla lösningar kan CATL-s 75# batteripack och QIJI batteribytarstationer bli framtidens motsvarighet till dagens dieselmackar.



Source: https://teslaclubsweden.se/kinesiska-el ... tteribyte/

Re: Kinesiska ellastbilar med batteribyte

Postat: 26 maj 2025 08:08
av A76
TiborBlomhall skrev: 26 maj 2025 08:00
Bild

Kinesiska batteritillverkaren CATL har tillsammans med China Communications and Transportation Association presenterat batteribytarstationen QIJI där eldrivna lastbilar kan byta sina batterier till nya på mindre än fem minuter.

Vi har sett elbilstillverkare som kinesiska NIO satsa på batteribytarstationer förut men CATL QIJI är annorlunda på ett väldigt viktigt sätt:

30 olika elektriska lastbilsmodeller från dussinet olika tillverkare är kompatibla med och kan använda CATL QIJI stationerna.

QIJI systemet är modulbaserat där varje batterimodul är på 171 kWh. Modulstandarden heter 75# och använder LFP batterier som ska hålla i 15 år eller över tvåhundra tusen mil.

Bild

Olika lastbilar kan ha olika antal 75# moduler. Mindre lastbilar för stadstrafik kanske nöjer sig med en eller två medan långtradare för längre sträckor har plats för fler. Stationerna känner igen lastbilsmodellen och anpassar sig efter rätt axelavstånd med mera. Förutom batteribyte kan modulerna också snabbladdas med 4C enligt CATL, vilket borde betyda uppemot 700 kW.

Själva QIJI konceptet presenterades redan 2023. Sedan dess har runt 250 sådana stationer öppnat runt om i Kina.

Via dessa standardiserade batteripack och snabba batteribyten kan Kina snabba på spridningen av ellastbilar. Istället för att olika tillverkare lanserar egna, okompatibla lösningar kan CATL-s 75# batteripack och QIJI batteribytarstationer bli framtidens motsvarighet till dagens dieselmackar.



Source: https://teslaclubsweden.se/kinesiska-el ... tteribyte/
Tekniskt intressant men om siffrorna för tex Tesla Semi stämmer så behövs inte dessa stationer så länge en människa kör lastbilen. De måste vila..

Re: Kinesiska ellastbilar med batteribyte

Postat: 26 maj 2025 08:25
av Jerker
A76 skrev: 26 maj 2025 08:08
TiborBlomhall skrev: 26 maj 2025 08:00
Bild

Kinesiska batteritillverkaren CATL har tillsammans med China Communications and Transportation Association presenterat batteribytarstationen QIJI där eldrivna lastbilar kan byta sina batterier till nya på mindre än fem minuter.

Vi har sett elbilstillverkare som kinesiska NIO satsa på batteribytarstationer förut men CATL QIJI är annorlunda på ett väldigt viktigt sätt:

30 olika elektriska lastbilsmodeller från dussinet olika tillverkare är kompatibla med och kan använda CATL QIJI stationerna.

QIJI systemet är modulbaserat där varje batterimodul är på 171 kWh. Modulstandarden heter 75# och använder LFP batterier som ska hålla i 15 år eller över tvåhundra tusen mil.

Bild

Olika lastbilar kan ha olika antal 75# moduler. Mindre lastbilar för stadstrafik kanske nöjer sig med en eller två medan långtradare för längre sträckor har plats för fler. Stationerna känner igen lastbilsmodellen och anpassar sig efter rätt axelavstånd med mera. Förutom batteribyte kan modulerna också snabbladdas med 4C enligt CATL, vilket borde betyda uppemot 700 kW.

Själva QIJI konceptet presenterades redan 2023. Sedan dess har runt 250 sådana stationer öppnat runt om i Kina.

Via dessa standardiserade batteripack och snabba batteribyten kan Kina snabba på spridningen av ellastbilar. Istället för att olika tillverkare lanserar egna, okompatibla lösningar kan CATL-s 75# batteripack och QIJI batteribytarstationer bli framtidens motsvarighet till dagens dieselmackar.



Source: https://teslaclubsweden.se/kinesiska-el ... tteribyte/
Tekniskt intressant men om siffrorna för tex Tesla Semi stämmer så behövs inte dessa stationer så länge en människa kör lastbilen. De måste vila..
Inte alla länder har samma regler.

Re: Kinesiska ellastbilar med batteribyte

Postat: 26 maj 2025 09:15
av spacecoin
A76 skrev: 26 maj 2025 08:08
TiborBlomhall skrev: 26 maj 2025 08:00
Bild

Kinesiska batteritillverkaren CATL har tillsammans med China Communications and Transportation Association presenterat batteribytarstationen QIJI där eldrivna lastbilar kan byta sina batterier till nya på mindre än fem minuter.

Vi har sett elbilstillverkare som kinesiska NIO satsa på batteribytarstationer förut men CATL QIJI är annorlunda på ett väldigt viktigt sätt:

30 olika elektriska lastbilsmodeller från dussinet olika tillverkare är kompatibla med och kan använda CATL QIJI stationerna.

QIJI systemet är modulbaserat där varje batterimodul är på 171 kWh. Modulstandarden heter 75# och använder LFP batterier som ska hålla i 15 år eller över tvåhundra tusen mil.

Bild

Olika lastbilar kan ha olika antal 75# moduler. Mindre lastbilar för stadstrafik kanske nöjer sig med en eller två medan långtradare för längre sträckor har plats för fler. Stationerna känner igen lastbilsmodellen och anpassar sig efter rätt axelavstånd med mera. Förutom batteribyte kan modulerna också snabbladdas med 4C enligt CATL, vilket borde betyda uppemot 700 kW.

Själva QIJI konceptet presenterades redan 2023. Sedan dess har runt 250 sådana stationer öppnat runt om i Kina.

Via dessa standardiserade batteripack och snabba batteribyten kan Kina snabba på spridningen av ellastbilar. Istället för att olika tillverkare lanserar egna, okompatibla lösningar kan CATL-s 75# batteripack och QIJI batteribytarstationer bli framtidens motsvarighet till dagens dieselmackar.



Source: https://teslaclubsweden.se/kinesiska-el ... tteribyte/
Tekniskt intressant men om siffrorna för tex Tesla Semi stämmer så behövs inte dessa stationer så länge en människa kör lastbilen. De måste vila..
Framtiden för long-haul är förarlöst, och robotar behöver inte vila.

Re: Kinesiska ellastbilar med batteribyte

Postat: 26 maj 2025 11:26
av roffe_s
A76 skrev: 26 maj 2025 08:08
TiborBlomhall skrev: 26 maj 2025 08:00
Bild

Kinesiska batteritillverkaren CATL har tillsammans med China Communications and Transportation Association presenterat batteribytarstationen QIJI där eldrivna lastbilar kan byta sina batterier till nya på mindre än fem minuter.

Vi har sett elbilstillverkare som kinesiska NIO satsa på batteribytarstationer förut men CATL QIJI är annorlunda på ett väldigt viktigt sätt:

30 olika elektriska lastbilsmodeller från dussinet olika tillverkare är kompatibla med och kan använda CATL QIJI stationerna.

QIJI systemet är modulbaserat där varje batterimodul är på 171 kWh. Modulstandarden heter 75# och använder LFP batterier som ska hålla i 15 år eller över tvåhundra tusen mil.

Bild

Olika lastbilar kan ha olika antal 75# moduler. Mindre lastbilar för stadstrafik kanske nöjer sig med en eller två medan långtradare för längre sträckor har plats för fler. Stationerna känner igen lastbilsmodellen och anpassar sig efter rätt axelavstånd med mera. Förutom batteribyte kan modulerna också snabbladdas med 4C enligt CATL, vilket borde betyda uppemot 700 kW.

Själva QIJI konceptet presenterades redan 2023. Sedan dess har runt 250 sådana stationer öppnat runt om i Kina.

Via dessa standardiserade batteripack och snabba batteribyten kan Kina snabba på spridningen av ellastbilar. Istället för att olika tillverkare lanserar egna, okompatibla lösningar kan CATL-s 75# batteripack och QIJI batteribytarstationer bli framtidens motsvarighet till dagens dieselmackar.



Source: https://teslaclubsweden.se/kinesiska-el ... tteribyte/
Tekniskt intressant men om siffrorna för tex Tesla Semi stämmer så behövs inte dessa stationer så länge en människa kör lastbilen. De måste vila..
Njae, i basindustrin (t ex gruvor och trä) körs flottorna ofta med flera förare och dygnet runt vilket ger låg tillgänglig tid för laddning. Det innebär att t ex Scania sannolikt skulle kunna se en stor nytta av att erbjuda denna typ av funktionalitet till deras stora kunder i närtid tänker jag.