Sida 1 av 1

Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 13:46
av arena999
Hur tänker ni kring värdeminskningen som är extrem för tillfället?
All ”vinst” med billigare drivmedel (el) och servicekostnader etc äts ju upp mångfaldigt med värdeminskning :(

Sitter på en 3 år gammal 3a som tappat 60% (nästan 400 tusen)

Vågar man köpa elbil igen? Bensin o diesel går såklart också ner men långt ifrån dessa siffror.

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 13:52
av manneson
Den är inte extrem, snarare normal.
Värdetappet ligger runt 50% för en 3 år gammal med ca 6000 mil, vs en ny idag.

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 14:09
av Fredrik j
arena999 skrev: 21 maj 2025 13:46
Hur tänker ni kring värdeminskningen som är extrem för tillfället?
All ”vinst” med billigare drivmedel (el) och servicekostnader etc äts ju upp mångfaldigt med värdeminskning :(

Sitter på en 3 år gammal 3a som tappat 60% (nästan 400 tusen)

Vågar man köpa elbil igen? Bensin o diesel går såklart också ner men långt ifrån dessa siffror.
Jag använder ett genomsnitt räknat på värdeminskningen på sista dieselbilen och första elbilen. Då blir det bättre.

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 14:18
av SwedishAdvocate
arena999 skrev: 21 maj 2025 13:46
Hur tänker ni kring värdeminskningen som är extrem för tillfället?
All ”vinst” med billigare drivmedel (el) och servicekostnader etc äts ju upp mångfaldigt med värdeminskning :(

Sitter på en 3 år gammal 3a som tappat 60% (nästan 400 tusen)

Vågar man köpa elbil igen? Bensin o diesel går såklart också ner men långt ifrån dessa siffror.
Kommer den politik som idag bedrivs i Sverige när det gäller fossila bränslen att fortsätta i all evighet?…

Det hoppas jag verkligen inte.

Sen finns det ju tyvärr onekligen en 'Elon-effekt' när det gäller Teslas elbilar. Jämför med t.ex. modeller som BMW i4 och VW ID.7 (Tourer eller ej tourer.). Hur ser värdeminskningen ut för dom?

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 14:33
av Claes_B
arena999 skrev: 21 maj 2025 13:46
Hur tänker ni kring värdeminskningen som är extrem för tillfället?
All ”vinst” med billigare drivmedel (el) och servicekostnader etc äts ju upp mångfaldigt med värdeminskning :(

Sitter på en 3 år gammal 3a som tappat 60% (nästan 400 tusen)

Vågar man köpa elbil igen? Bensin o diesel går såklart också ner men långt ifrån dessa siffror.
Jag kör elbil för att jag vill köra elbil och få billiga mil på vägen, skulle värdeminskningen bli för brutal, så brutal att jag inte har råd att byta bil när jag vill, så får jag väl köra den längre tid helt enkelt.
Just nu går bensin och diesel inte ner lika mycket, det beror väl på osäkerhet, billig bensin och svag krona. Köper du ny bensinbil idag så är kanske situationen det rakt motsatta om 3 år, är du inte beredd att chansa så är det bästa att behålla den bilen du har tills situationen normaliserats eller tills elbilen du har är avskriven.

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 14:41
av Airlift
Haft två bilar parallellt i hushållet, M3P och en Benz. Nypris, samma. Värdeminskning Tesla; 400kkr, Benz 200kkr. Med ca 2000 mil per år på båda. Milkostnad på Teslan är högre, helt klart..

Men det ordnar väl till sig ju längre jag behåller tänker jag.

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 15:34
av Ingemar S
Jag fick just ett erbjudande från Volvo, byt in din Tesla och köp en Volvo. Vi erbjuder bra inbyte nu.
Jag kollade och det ”bra” erbjudandet visade sig bestå i en värdering an min 2023 MYP, 2500 mil, på lite under 50% av nypris.
Så 50% värdeminskning på två år är alltså ett bra pris tycker Volvo….
Om två år är det väl noll i restvärde
Blir inget med det för min del, jag kör vidare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 16:44
av Legato
arena999 skrev: 21 maj 2025 13:46
Hur tänker ni kring värdeminskningen som är extrem för tillfället?
All ”vinst” med billigare drivmedel (el) och servicekostnader etc äts ju upp mångfaldigt med värdeminskning :(

Sitter på en 3 år gammal 3a som tappat 60% (nästan 400 tusen)

Vågar man köpa elbil igen? Bensin o diesel går såklart också ner men långt ifrån dessa siffror.
Jag tänker att du haft ett dyrt ägande en period nu men framöver med största sannolikhet kommer ha ett extremt billigt ägande.

Har full förståelse för att vissa väljer att sälja sina bilar pga Elons idiotier, men det verkar vara många som stressat säljer sina bilar "på botten" nu i tron att deras bilägande blivit dyrare. Sanningen är såklart den motsatta, när stora värdefall redan skett så är det som allra billigast att köra vidare i den existerande bilen.

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 17:12
av AAKEE
Legato skrev: 21 maj 2025 16:44
Sanningen är såklart den motsatta, när stora värdefall redan skett så är det som allra billigast att köra vidare i den existerande bilen.
Som lök på de förlorade laxarna så sjunker väl begpriset mer ju fler bilar som ligger ute, så om man paniksäljer pga att värdet faller (och inte av Elon-skälet) så hjälper man ju till att öka värdefallet.

Re: Värdeminskning

Postat: 21 maj 2025 23:40
av Ingemar S
Jo, dumt att sälja nu. Bättre köra vidare, det är ju inget fel på bilen tvärtom!
Enda plumpen är väl ljudnivån i motorvägsfart. Vore bra med mera dämpning, men det är inte värt flera 100.000 tusen…


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Värdeminskning

Postat: 22 maj 2025 11:19
av granlundii
Angående ursprungsfrågan så är "tricket" med elbilar enligt mig att undvika att köpa ny och satsa på begagnad (3-5 år) istället. Då får man grymt mycket bättre siffror i kalkylen.

Kör man mycket kan man få vettig kalkyl också på ny elbil bara man behåller den ett tag, men för de flesta så borde(?) det vara självklart att köpa begagnat då värdeminsknigen på många begagnade bilar är 20-30 tkr/år jämfört med 70-120 tkr/år på många nya eller nästan nya bilar.

Re: Värdeminskning

Postat: 22 maj 2025 16:17
av manneson
granlundii skrev: 22 maj 2025 11:19
Angående ursprungsfrågan så är "tricket" med elbilar enligt mig att undvika att köpa ny och satsa på begagnad (3-5 år) istället. Då får man grymt mycket bättre siffror i kalkylen.

Kör man mycket kan man få vettig kalkyl också på ny elbil bara man behåller den ett tag, men för de flesta så borde(?) det vara självklart att köpa begagnat då värdeminsknigen på många begagnade bilar är 20-30 tkr/år jämfört med 70-120 tkr/år på många nya eller nästan nya bilar.
Samma har gällt avgasbilar sedan urminnes tider. Dvs 50% restvärde efter 3 år.
Bilar köptes nya av juridisk person, och sedan av privatpersoner när de blev 3 år.

Just nu är det lite annorlunda, avgasbilar har en peak lite likt elbilar hade för 2-3 år sedan. Men det lär rätta till sig i närtid.

Re: Värdeminskning

Postat: 22 maj 2025 16:37
av Maw
manneson skrev: 22 maj 2025 16:17
granlundii skrev: 22 maj 2025 11:19
Angående ursprungsfrågan så är "tricket" med elbilar enligt mig att undvika att köpa ny och satsa på begagnad (3-5 år) istället. Då får man grymt mycket bättre siffror i kalkylen.

Kör man mycket kan man få vettig kalkyl också på ny elbil bara man behåller den ett tag, men för de flesta så borde(?) det vara självklart att köpa begagnat då värdeminsknigen på många begagnade bilar är 20-30 tkr/år jämfört med 70-120 tkr/år på många nya eller nästan nya bilar.
Samma har gällt avgasbilar sedan urminnes tider. Dvs 50% restvärde efter 3 år.
Bilar köptes nya av juridisk person, och sedan av privatpersoner när de blev 3 år.

Just nu är det lite annorlunda, avgasbilar har en peak lite likt elbilar hade för 2-3 år sedan. Men det lär rätta till sig i närtid.
Peaken med höga andrahandsvärden för avgasbilar har varit ganska lång vid det här laget. Åtminstone 3 år skulle jag säga.

Re: Värdeminskning

Postat: 22 maj 2025 16:53
av manneson
Maw skrev: 22 maj 2025 16:37
manneson skrev: 22 maj 2025 16:17
granlundii skrev: 22 maj 2025 11:19
Angående ursprungsfrågan så är "tricket" med elbilar enligt mig att undvika att köpa ny och satsa på begagnad (3-5 år) istället. Då får man grymt mycket bättre siffror i kalkylen.

Kör man mycket kan man få vettig kalkyl också på ny elbil bara man behåller den ett tag, men för de flesta så borde(?) det vara självklart att köpa begagnat då värdeminsknigen på många begagnade bilar är 20-30 tkr/år jämfört med 70-120 tkr/år på många nya eller nästan nya bilar.
Samma har gällt avgasbilar sedan urminnes tider. Dvs 50% restvärde efter 3 år.
Bilar köptes nya av juridisk person, och sedan av privatpersoner när de blev 3 år.

Just nu är det lite annorlunda, avgasbilar har en peak lite likt elbilar hade för 2-3 år sedan. Men det lär rätta till sig i närtid.
Peaken med höga andrahandsvärden för avgasbilar har varit ganska lång vid det här laget. Åtminstone 3 år skulle jag säga.
Mm men det är ju fullt logiskt med tanke på omständigheterna.
Priserna på nya bilar har ökat markant. Bränslepriserna är rekordlåga. Världsekonomin är i skakning. Elbilar får mkt dålig PR etc etc...
Det kommer ändras närmaste åren.