Titel: Tibber + Zaptec Go + Tesla Model Y – smartladdning och förvärmning, hur lira ihop?
Postat: 14 maj 2025 08:22
Hej! Jag har en Tesla Model Y, en Zaptec Go-laddbox och använder Tibber för smartladdning. Allt fungerar bra vad gäller att ladda bilen när elpriset är lågt. Men jag har några frågor kring förvärmning och förkonditionering av batteriet:
1. Om jag schemalägger avfärd i Tesla till 07:00, och Tibber har avslutat laddningen kl. 06:00 – kommer då Zaptec Go att släppa på ström igen vid 07:00 för att bilen ska kunna förvärmas via elnätet?
2. Om bilen är ansluten till laddaren men laddningen är pausad (p.g.a. att Tibber är klar) – kommer förvärmningen då ske via batteriet eller nätet?
3. Vad är bästa sättet att få både smartladdning och elnätsdriven förvärmning att funka ihop? Ska jag t.ex. låta Tibber ha ett längre laddningsfönster på morgonen, eller är det bättre att manuellt aktivera laddningen via Tesla-appen innan avfärd?
Jag vill gärna att bilen är färdigladdad till lägsta pris, men samtidigt förvärmd (och helst förkonditionerad) på elnätets ström – inte batteriet.
Tips eller bekräftelse från andra med liknande setup (Tesla + Tibber + Zaptec) vore super!
1. Om jag schemalägger avfärd i Tesla till 07:00, och Tibber har avslutat laddningen kl. 06:00 – kommer då Zaptec Go att släppa på ström igen vid 07:00 för att bilen ska kunna förvärmas via elnätet?
2. Om bilen är ansluten till laddaren men laddningen är pausad (p.g.a. att Tibber är klar) – kommer förvärmningen då ske via batteriet eller nätet?
3. Vad är bästa sättet att få både smartladdning och elnätsdriven förvärmning att funka ihop? Ska jag t.ex. låta Tibber ha ett längre laddningsfönster på morgonen, eller är det bättre att manuellt aktivera laddningen via Tesla-appen innan avfärd?
Jag vill gärna att bilen är färdigladdad till lägsta pris, men samtidigt förvärmd (och helst förkonditionerad) på elnätets ström – inte batteriet.
Tips eller bekräftelse från andra med liknande setup (Tesla + Tibber + Zaptec) vore super!