Sida 1 av 2
Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 14:25
av Bruno
Tyckte att detta var en otäck olycka, och att ingen vet i dagsläge när olyckan skedde, hur länge han legat där.
Min fråga är, varför kallade inte bilen själv på hjälp? Har den inte eCall?
Det var en lastbilschaufför som fick syn på olycksbilen inne i skogen, vid sidan av E4, och kunde larma. På söndagskvällen står det klart att en person är avliden efter den allvarliga olyckan.
SOS larmades strax innan klockan 06.30 på söndagsmorgonen om en singelolycka på E4. En personbil hade kört av vägen på E4 i höjd med trafikplats Ingelsta i Norrköping. Men det är oklart när olyckan inträffade.
– Man har inte sett den här olyckan ske utan man har anträffat ett fordon som har kört av vägen, säger Angelica Forsberg, polisens presstalesperson.
Senare berättar polisen att det är en lastbilschaufför som tack vare att personen sitter så högt upp i sin lastbil kunde se olycksbilen.
På bilder från platsen ser man nämligen att färden har fortsatt av från E4 och in i skogen innan den slutade i ett dike.
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/ar ... 4/r396gpor
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 14:29
av mikebike
Det krävs väl att en krockkudde utlösts för att bilen skall larma/ringa?
Troligen var det ett akut sjukdomsfall, han kanske t.o.m. dog av det och inte av olyckan?
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 14:32
av chaffis75
Jo bilen borde larmat men den såg ju ordentligt till knycklad ut tyvärr så kanske systemet inte fungerade helt enkelt. Ja de kan finnas massor av anledningar till varför de inte fungerade..
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 14:33
av Bruno
Översiktsbild för den som undrar... södergående neråt
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 14:34
av Bruno
mikebike skrev: ↑07 maj 2025 14:29
Det krävs väl att en krockkudde utlösts för att bilen skall larma/ringa?
Troligen var det ett akut sjukdomsfall, han kanske t.o.m. dog av det och inte av olyckan?
Om bilen inte utlöste någon krockkudde och såg ut så där så borde jag bli ännu mer orolig?

Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 14:49
av Klintan
Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 15:21
av mikebike
Bruno skrev: ↑07 maj 2025 14:34
mikebike skrev: ↑07 maj 2025 14:29
Det krävs väl att en krockkudde utlösts för att bilen skall larma/ringa?
Troligen var det ett akut sjukdomsfall, han kanske t.o.m. dog av det och inte av olyckan?
Om bilen inte utlöste någon krockkudde och såg ut så där så borde jag bli ännu mer orolig?
Det krävs rätt kraftig retardation för att krockkuddar skall lösa ut, om man kör av vägen blir det en långsammare inbromsning. Om man inte kör in i ett träd eller en sten.
Det är rätt vanligt att bilar som voltar inte utlöser krockkudden i ratten t.ex.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 15:42
av spacecoin
Klintan skrev: ↑07 maj 2025 14:49
Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
Man fick väl inte sälja bilar utan eCall 2019?
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm
Sedan om det funkar i praktiken hoppas jag att jag slipper ta reda på. När det gäller Tesla så är väl chansen runt 50%, givet deras fokus på kvalitet (Autopilot, torkare, helljus etc).
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 16:07
av Arctic Drifter
spacecoin skrev: ↑07 maj 2025 15:42
Klintan skrev: ↑07 maj 2025 14:49
Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
Man fick väl inte sälja bilar utan eCall 2019?
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm
Sedan om det funkar i praktiken hoppas jag att jag slipper ta reda på. När det gäller Tesla så är väl chansen runt 50%, givet deras fokus på kvalitet (Autopilot, torkare, helljus etc).
Njae, på din källa står det ju:
Jag tolkar detta som datum för typgodkännande, så Model S typgodkända innan 31 mars 2018 kan ha fått fortsätta säljas.
Lite typ som detta med krav på hastighetspling, Model Y klarade sig längre eftersom den redan var typgodkänd medan Model 3 Highland var typgodkänd senare och därför fick hastighetsplinget från start.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 16:17
av Franz
Det ser väl ut som att det löst ut både krock-kuddar och gardiner?
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 16:43
av spacecoin
Arctic Drifter skrev: ↑07 maj 2025 16:07
spacecoin skrev: ↑07 maj 2025 15:42
Klintan skrev: ↑07 maj 2025 14:49
Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
Man fick väl inte sälja bilar utan eCall 2019?
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm
Sedan om det funkar i praktiken hoppas jag att jag slipper ta reda på. När det gäller Tesla så är väl chansen runt 50%, givet deras fokus på kvalitet (Autopilot, torkare, helljus etc).
Njae, på din källa står det ju:
2025-05-07.png
Jag tolkar detta som datum för typgodkännande, så Model S typgodkända innan 31 mars 2018 kan ha fått fortsätta säljas.
Lite typ som detta med krav på hastighetspling, Model Y klarade sig längre eftersom den redan var typgodkänd medan Model 3 Highland var typgodkänd senare och därför fick hastighetsplinget från start.
S/X refreshades "Raven" våren 2019 så det är väl iofs troligt att det krävdes ett nytt typ-godkännande (ny motor fram, mm).
Hur vet man om bilen har eCall?
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 07 maj 2025 23:21
av krabbanidag
Kan det va brusten länkarm på raven s?
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 00:24
av Sportbilsentusiasten
Låg bit utanför vägen, och det var raksträcka. Någon som kollat på stor skärm, om man kan se märken i terrängen för att utröna vilken väg bilen flög ut i spenaten?
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 07:09
av Claes_B
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 maj 2025 00:24
Låg bit utanför vägen, och det var raksträcka. Någon som kollat på stor skärm, om man kan se märken i terrängen för att utröna vilken väg bilen flög ut i spenaten?
Har stor skärm men det är lite svårt att se ändå, men min tolkning av bilderna är att han kommit norrifrån, gått rakt fram (lite fällda småbjörkar på vägen in) när E4 viker vänster och tagit stopp i det stora trädet med vänstersidan av bilen först, ser nästan ut som att det tagit i höjd med framdörren/framflygeln och bilen har tagit tvärstopp och studsat ut och vänt sig mot färdriktningen. Jag skulle inte kalla det för en raksträcka, vägen börjar svänga vänster i höjd med avfarten.
Är ju typiskt så det ser ut när folk somnar bakom ratten, kan förstås vara bilen som gått sönder med men sannolikheten för det är liten.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 07:21
av Jerker
mikebike skrev: ↑07 maj 2025 15:21
Bruno skrev: ↑07 maj 2025 14:34
mikebike skrev: ↑07 maj 2025 14:29
Det krävs väl att en krockkudde utlösts för att bilen skall larma/ringa?
Troligen var det ett akut sjukdomsfall, han kanske t.o.m. dog av det och inte av olyckan?
Om bilen inte utlöste någon krockkudde och såg ut så där så borde jag bli ännu mer orolig?
Det krävs rätt kraftig retardation för att krockkuddar skall lösa ut, om man kör av vägen blir det en långsammare inbromsning. Om man inte kör in i ett träd eller en sten.
Det är rätt vanligt att bilar som voltar inte utlöser krockkudden i ratten t.ex.
Jag krockade med ett vildsvin i vår Y när den bara var ett par veckor gammal. Det var på en 80-sträcka och jag hann börja bromsa, men bara lite, och grisen var mitt framför fronten med sidan mot och det blev en såpass kraftig smäll att djuret dog (efter att ha tagit sig själv några meter ut från vägen). Inga krockkuddar utlöstes. Regskylten blev rejält skrynklig.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 08:09
av Klintan
krabbanidag skrev: ↑07 maj 2025 23:21
Kan det va brusten länkarm på raven s?
Kromhantag försvann väl med raven, detta borde vara en tidigare Model S? Som dock också har problem med länkarmarna.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 08:24
av SwedishAdvocate
Klintan skrev: ↑08 maj 2025 08:09
krabbanidag skrev: ↑07 maj 2025 23:21
Kan det va brusten länkarm på raven s?
Kromhantag försvann väl med raven, detta borde vara en tidigare Model S? Som dock också har problem med länkarmarna.
Det var även en tanke jag fick. Hur vet vi att bilen på bilden inte är en ~2018 eller äldre och därmed kanske har den första versionen av de där länkarmarna?…
Säger så klart inte att det var en länkarm som orsakade det här. Det vet jag naturligtvis inte.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 09:39
av spacecoin
Klintan skrev: ↑08 maj 2025 08:09
krabbanidag skrev: ↑07 maj 2025 23:21
Kan det va brusten länkarm på raven s?
Kromhantag försvann väl med raven, detta borde vara en tidigare Model S? Som dock också har problem med länkarmarna.
Nej, Raven har krom. Bilen ifråga är 2017 — 2021.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 10:07
av Gustafsson
.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 11:06
av Freez
Jag tycker det är osmakligt inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga att ni diskuterar en dödsolycka här.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 18:15
av Gustafsson
Freez skrev: ↑08 maj 2025 11:06
Jag tycker det är osmakligt inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga att ni diskuterar en dödsolycka här.
Beklagar om någon känner att det är respektlöst. För min del är döden en naturlig del av att vara människa, men förstår att andra kan känna annorlunda. Avstår från vidare kommentarer och försöker radera mitt tidigare inlägg.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 18:39
av SwedishAdvocate
Freez skrev: ↑08 maj 2025 11:06
Jag tycker det är osmakligt inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga att ni diskuterar en dödsolycka här.
Jag förstår inte hur det den här diskussionen skulle var osmaklig och inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga.
Hade det här varit något annat forum så hade jag frågat
Varför?, men det kan man ju inte göra här utan att riskera bannlysning pga av personangrepp… Och eftersom jag redan har 1/3 sådana bannlysningar… ¯\_(ツ)_/¯
Nu
vet ju inte jag, men jag kan inte tänka mig att någon som skrivit här
inte djupt beklagar det här dödsfallet, och så klart önskar att det fanns något sätt som det kunde göras ogjort på. Men så fungerar ju inte den här existensen. Har en människa avlidit så finns det ingenting som någon av oss kan göra för att ändra på det.
Min bild är att den här tråden syftar till att ta reda på varför den här olyckan skedde. Och jag kan inte se något fel i det.
Sen kan man kanske reagera på en formulering som "…] flög ut i spenaten". Men den sortens språkbruk ser jag bara som mänskligt. Det är tyvärr en rätt skapligt sjuk tid vi lever i… Folkmordet i Ukraina, Gängkriminalitet där barn så unga som ~14 år utpressas att utföra avrättningar, hedersmord, våldtäkter och andra sexuella övergrepp. Och ovanpå det så säger den bästa samlade vetenskapen* att vi inte kan släppa ut mer än motsvarande ~4 år av växthusgasutsläpp med dagens förbrukning utan att riskera irreversibla förändringar av t.ex. den globala havsnivån… Utifrån det så tycker inte jag att det är särskilt konstigt att någon råkar skämta till det lite(?) i en tråd som det här. Det är bara mänskligt.
Men någon får naturligtvis hemskt gärna förklara varför den här tråden skulle vara osmaklig och inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga.
*Källa: Johan Rockström i SR P1 Studio Ett för någon eller några dagar sedan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Rockstr%C3%B6m
https://www.stockholmresilience.org/mee ... strom.html
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 20:22
av Sportbilsentusiasten
Om någon tog anstöt av min mening ber jag om ursäkt !
Vad dessutom en seriös fråga och inget försök att skämta eller göra sig lustig - såklart.
Är troligen färgad av att jobba många år där analys av olyckor och tillbud är en naturlig del, för att minska risken att liknande inträffar i framtiden.
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 20:58
av roffe_s
Skulle föreslå ett besök på valfritt MC-forum, eller varför inte Sporthoj.com där det varje år läggs upp dels en rapporteringstråd för årets olyckshändelser , dels en separat diskussionstråd där medlemmar kan resonera kring möjliga orsaker och hur liknande händelser kan undvikas.
Jag kan förstå om det kan upplevas anstötligt att spekulera i förarens person, allmänna riskbeteende eller egenskaper som individ. Men att, utifrån befintlig information, försöka bringa klarhet i vad som kan ha hänt och dra lärdom därav har jag personligen svårt att finna anstötligt. Vare sig gentemot den drabbade/förolyckade eller anhöriga.
Rapportering:
https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... ng.295419/
Diskussion:
https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... 24.294458/
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Postat: 08 maj 2025 21:13
av Earplugged
Nu spårar ju tråden ut fullständigt men att inte kunna diskutera en olycka sakligt utan att folk blir kränkta är inget sundhetstecken, att en del dessutom pga detta börjar be om ursäkt och radera sakliga inlägg känns helt tokigt....
