Sida 1 av 3

Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 18:54
av JanE
Vad har ni för erfarenheter av luftfjädringen på model S. Är det värt pengarna och vad är det bästa med funktionen? Har sökt lite på nätet med inte mycket information kommer upp.
Vad tycker ni med luftfjädringen?

PS, min bil levereras på ons nästa vecka, tjooho:)

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 19:29
av tehjimos
JanE skrev:
Vad har ni för erfarenheter av luftfjädringen på model S. Är det värt pengarna och vad är det bästa med funktionen? Har sökt lite på nätet med inte mycket information kommer upp.
Vad tycker ni med luftfjädringen?

PS, min bil levereras på ons nästa vecka, tjooho:)
Är skönt att kunna höja upp bilen när man kör på gropiga o ojämna småvägar på landet och när det är stora fartgupp o trottoarkanter. Samt när du kör i djupare snö så är det bra att ha!

Samt att kunna ha så låg tyngdpunkt som möjligt är ju aldrig fel :)

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 19:31
av thebishop
Bekväm och praktiskt att kunna höja bilen automatiskt på vissa GPS-koordinater - inget negativt förutom prislappen egentligen.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 19:35
av Lessmog
Jag hade förväntat mig att kunna ställa in fjädringen hård/mjuk. Den är lite väl sportig för oss ibland. Borde ha forskat djupare innan.

Men det är ju bra att kunna höja sig över potthål och dassiga fartgupp, t ex längs Västerled i Bromma där gatstenen ständigt står på trekvart. Arma bussförare säger jag!

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 19:36
av HelectriC
En stor fördel är parkeringsgarage med branta in/utfarter där bilen annars kan ta i.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 19:39
av jjmaskin
Jättebra men det går inte att radera positioner som man höjt bilen på så det piper om man kör fortare än 50 km/h att den inte kan höja, samt så är default standard så om du vill ha låg så får du knappa in det varje gång eller ha "fartsänkning" aktiverad. min bil höjer sig och piperöverallt bara för attjag visat kompisar osv

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 19:41
av HelectriC
jjmaskin skrev:
Jättebra men det går inte att radera positioner som man höjt bilen på så det piper om man kör fortare än 50 km/h att den inte kan höja, samt så är default standard så om du vill ha låg så får du knappa in det varje gång eller ha "fartsänkning" aktiverad. min bil höjer sig och piperöverallt bara för attjag visat kompisar osv

Jo då, du går bara in i settings där du normalt höjer och sänker. Varje gång den höjer pga gps så kommer det upp ett litet kryss till höger som du kan trycka bort lagringen via.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 19:44
av jjmaskin
jasså vad bra i så fall är det jättebra!! tack nu slutar kanske mina kompisar skratta. toppen

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 20:04
av danni
Jag har stålfjädring på min bil, och hade nyligen luftfjädring på en lånebil i en vecka. Det är smidigt att kunna höja och sänka, men that's about it. Bilen blir marginellt mer komfortabel, men i gengäld känns den mycket med frånkopplad och fjärmad att köra. Körupplevelsen blir mindre direkt och styrningen sämre. Stålfjädringen är klart mer sportig och trevlig att köra, utan att vara nämnvärt mycket mindre bekväm. Jag är glad att jag inte valde till luftfjädringen!

Så mitt råd: om du vet att du regelbundet kör där markfrigången kan vara ett problem, välj luftfjädringen. Annars välj stålfjädringen. Men tänk på att den långa hjulbasen kan göra så att behovet av markfrigång är större.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 20:34
av LarsL
Konstigt att de inte har en komfort inställning också. Det finns många "äldre" som nog föredrar komfort före "sportigt" stötig fjädring, vet en, åtminstone, som skulle köp om det funnits en mjukare gång.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 20:35
av Pontus
danni skrev:
Jag har stålfjädring på min bil, och hade nyligen luftfjädring på en lånebil i en vecka. Det är smidigt att kunna höja och sänka, men that's about it. Bilen blir marginellt mer komfortabel, men i gengäld känns den mycket med frånkopplad och fjärmad att köra. Körupplevelsen blir mindre direkt och styrningen sämre. Stålfjädringen är klart mer sportig och trevlig att köra, utan att vara nämnvärt mycket mindre bekväm. Jag är glad att jag inte valde till luftfjädringen!

Så mitt råd: om du vet att du regelbundet kör där markfrigången kan vara ett problem, välj luftfjädringen. Annars välj stålfjädringen. Men tänk på att den långa hjulbasen kan göra så att behovet av markfrigång är större.
Skönt att höra att det finns andra som tycker som jag.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:08
av Segelflygaren
Tänk också på att Tesla brukar släppa funktioner som man som kund saknat (och som man inte förstått att man saknat förrän dom kommer). En inte allt för vild gissning är att luftfjädringen kommer att vidareutvecklas med nya funktioner såsom justering av hårdhet mm. Om man vill ha en så framtidssäkrad bil som möjligt, välj luftfjädring.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:12
av JanE
Jag håller med om comfortläget. Har i tidigare bilar haft luftfjädring och det har alltid varit ett måste. Beställde därför min S med luftfjädring. Vi får se vad jag tycker:)
Tackar för era svar!

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:23
av hybris
Svara: ja

1. Bättre komfort
2. Höj och sänkbart med positionsbaserat minne
3. Snygg med läge low (utan hiphopmsänka...)
4. Perfekt vid oplogade vägar, djupare vattenpölar, kanter och gropar

Efter provat utan tycker jag faktiskt komforten är det viktigaste. Skönare med luftfjädring.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:25
av danni
LarsL skrev:
Konstigt att de inte har en komfort inställning också. Det finns många "äldre" som nog föredrar komfort före "sportigt" stötig fjädring, vet en, åtminstone, som skulle köp om det funnits en mjukare gång.
Model S är inte stötig och sportig i fjädringen oavsett vilken version du väljer (i alla fall inte sen de tog bort den särskilda sportfjädringen som P85+ och tidiga P85D hade, har dock aldrig fått provköra den). Den är välavstämd, bekväm, men inte för gungig.

//Föredetta Audi-förare
hybris skrev:
Svara: ja

1. Bättre komfort
2. Höj och sänkbart med positionsbaserat minne
3. Snygg med läge low (utan hiphopmsänka...)
4. Perfekt vid oplogade vägar, djupare vattenpölar, kanter och gropar

Efter provat utan tycker jag faktiskt komforten är det viktigaste. Skönare med luftfjädring.
Äsch, nu pratar du i nattmössan igen. Har du ens kört med stålfjädring? Skillnaden i komfort är marginell och inte värd att ge upp så mycket körkänsla för.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:27
av hybris
Skitsnack att körupplevelsen är sämre med luftfjädring. Kör på samma däck när du jämför. Min ligger som en BMW M3 på vägen men fortfarande komfortabel. Stålfjädringen var mer omkomfortabel och inte det minsta skarpare!!! Glöm det är FUD!

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:31
av Forestman
Hur mycket kan man höja max och vad är min?

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:33
av hybris
Ja Mr Danni jag har nog kört fler Teslor än dig! Provat ca 50 mil med atålfjädringen på en P85. Med PS2 sommardäck. Dvs samma som jag haft på två bilar med luftfjädringen. Mycket stötigare och jag upplevde att båda mina bilar har klart böttre väghållning (med luftfjödringj. Skillnaden iofs att jag hade + på den ena och P85D har också sportfjädringen som några få av oss fick.

Gissar att ingen köper en P85D utan luftfjädringen.

Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:34
av hybris
Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:35
av Forestman
Någon som testat i djup snö och hur mycket klarar den? 8-)

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:36
av LarsL
Segelflygaren skrev:
.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
Farsan hade en MB med luftfjädring som gått 40 000 mil utan att den gått sönder så risken är inte överhängande om de kör med samma system.

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:37
av Forestman
hybris skrev:
Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.
tackar, har ingen koll på santafe får googla...

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:39
av e5m1r
hybris skrev:
Ja Mr Danni jag har nog kört fler Teslor än dig! Provat ca 50 mil med atålfjädringen på en P85. Med PS2 sommardäck. Dvs samma som jag haft på två bilar med luftfjädringen. Mycket stötigare och jag upplevde att båda mina bilar har klart böttre väghållning (med luftfjödringj. Skillnaden iofs att jag hade + på den ena och P85D har också sportfjädringen som några få av oss fick.

Gissar att ingen köper en P85D utan luftfjädringen.

Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Du har alla paket på din bila bara i fall ?
Hur som helst så håller jag med om att bilen ligger på vägen minst lika bra som bmw om inte bättre
Kan dock inte säga vilket som är bätre då jag kört med stålfjädring bara när jag provkörde
Det krävs nog 2 bilar med i övrigt samma däck batteri och motor och köra direkt efter varandra för att avgöra vad som känns bäst
Sen gillar vi olika också Bild

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:41
av Forestman
hybris skrev:
Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.
Markfrigång mm 180 mm På santa fee

Re: Model S luftfjädring

Postat: 03 mar 2016 21:44
av Segelflygaren
LarsL skrev:
Segelflygaren skrev:
.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
Farsan hade en MB med luftfjädring som gått 40 000 mil utan att den gått sönder så risken är inte överhängande om de kör med samma system.
Förhoppningsvis har du rätt. Jag har dock sett vad delarna till luftfjädringen kostar i samband med plåtskada, och dom är inte billiga...
En intressant observation är att luftfjädringen är klart hårdare efter plåtskadan på min tidiga P85D. Innan var den väldigt lik vår P85+ med luftfjädring, men nu är den klart styvare.