Åkte hem häromdagen och parkerade med 2%. Satte i WC och den laddade på. Kollade i appen efter en stund och då var där 4%. Tänkte inte mer på det. Idag skulle jag in i bilen och bägge skärmarna är svarta. Senaste i appen är just 4% SOC. Konstaterar attr WC har gått sönder - död. Tog fram UMC och kopplade in - DÖD! wtf - provade eluttag inne. Nej, verkligen död. Har nu lånat en universalladdare 220V och anslutigt och den ser ok ut i klumpen men laddningen startar inte. Vad göra?
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 22 apr 2025 19:47
av southofcold
Vad är sannolikheten att både WC och UMC är döda - av en slump - samtidigt..? Det är inte så att en (av tre) faser gått i din huvudmatningscentral (den med elmätaren i)? Vi hade en liknande upplevelse en gång för länge länge sedan med just det felet.
Det löser såklart inte problemet med din helt urladdade bil men kanske förenklar processen med att få igång den igen.
Vad är sannolikheten att både WC och UMC är döda - av en slump - samtidigt..? Det är inte så att en (av tre) faser gått i din huvudmatningscentral (den med elmätaren i)? Vi hade en liknande upplevelse en gång för länge länge sedan med just det felet.
Det löser såklart inte problemet med din helt urladdade bil men kanske förenklar processen med att få igång den igen.
Vad är sannolikheten att både WC och UMC är döda - av en slump - samtidigt..? Det är inte så att en (av tre) faser gått i din huvudmatningscentral (den med elmätaren i)? Vi hade en liknande upplevelse en gång för länge länge sedan med just det felet.
Det löser såklart inte problemet med din helt urladdade bil men kanske förenklar processen med att få igång den igen.
Nej. Alla faser funkar. Max otur.
Du behöver väcka liv i 12V-batteriet för att väcka bilen. Försök med 12V-laddare för bilbatterier.
Troligen är ditt 12V-blybatteri toast eftersom blybatterier inte gillar att gå under 50% SOC.
Är skärmarma svarta är det troligen tomt.
När bilen är vaken och batteriet har i vart fall lite ström orkar bilen öppna kontaktorerna och börja ladda.
Vad är sannolikheten att både WC och UMC är döda - av en slump - samtidigt..? Det är inte så att en (av tre) faser gått i din huvudmatningscentral (den med elmätaren i)? Vi hade en liknande upplevelse en gång för länge länge sedan med just det felet.
Det löser såklart inte problemet med din helt urladdade bil men kanske förenklar processen med att få igång den igen.
Nej. Alla faser funkar. Max otur.
Du behöver väcka liv i 12V-batteriet för att väcka bilen. Försök med 12V-laddare för bilbatterier.
Troligen är ditt 12V-blybatteri toast eftersom blybatterier inte gillar att gå under 50% SOC.
Är skärmarma svarta är det troligen tomt.
När bilen är vaken och batteriet har i vart fall lite ström orkar bilen öppna kontaktorerna och börja ladda.
Dörrar, huv, baklucka funkar att öppna stänga som dom ska. Men visst, kan prova!
Vad är sannolikheten att både WC och UMC är döda - av en slump - samtidigt..? Det är inte så att en (av tre) faser gått i din huvudmatningscentral (den med elmätaren i)? Vi hade en liknande upplevelse en gång för länge länge sedan med just det felet.
Det löser såklart inte problemet med din helt urladdade bil men kanske förenklar processen med att få igång den igen.
Nej. Alla faser funkar. Max otur.
Du behöver väcka liv i 12V-batteriet för att väcka bilen. Försök med 12V-laddare för bilbatterier.
Troligen är ditt 12V-blybatteri toast eftersom blybatterier inte gillar att gå under 50% SOC.
Är skärmarma svarta är det troligen tomt.
När bilen är vaken och batteriet har i vart fall lite ström orkar bilen öppna kontaktorerna och börja ladda.
Dörrar, huv, baklucka funkar att öppna stänga som dom ska. Men visst, kan prova!
Är instrumentbrädan helt svart så tordexdet vara slut ström. Om laddning inte hjälper, mät spänningen på 12V-batteriet. Bör ligga på ~12.6V eller mer (bara, annars är det dåligt med ström i det.)
När du kopplar i och vill ladda ska bilen orka dra reläna som kopplar in batteriet.
BTW, har du ett annat laddat 12V-batteri kan du ju koppöla det med startkablar.
Är det ~12.6V eller mer i 12V-batteriet har du sannolikt ngt annat fel - prova boota om bilen med rattknapparna?
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 22 apr 2025 21:24
av mans71
Bilen vaknade upp ganska snart efter att jag anslöt en laddare. Bilen vägrar dock att ladda och nu är det verkliga fel som visas. Bilen hade 69% i stora batteriet så WC har laddat upp batteriet och sedan därefter gått sönder, samtidigt då som bilen kanske?
12V batteri byttes i oktober. Läser domedags-poster och vissa säger att detta är ett symptom på ett HW-batteri som antingen har knas på säkringsbox eller helt enkelt håller på att tacka för sig.
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 22 apr 2025 23:06
av mans71
Startade om MCU och fick några nya felkoder. Just nu har jag dessa och kan inte öppna laddluckan. Har bokat tid för service. Sjukt vad många fel utan en enda förvarning från en dag till en annan…
GTW_w157_lowVoltageSupportFault
There has been an issue in providing support to the low voltage (LV) bus, and the voltage has dropped below the target. This can be caused by:
Wiring issues between the DCDC and rest of vehicle on LV harness (B+ or ground).
GTW_w042_TASversionMismatch
TAS may not function properly
GTW_w024_ESPversionMismatch
ESP may not function properly
GTW_w019_CPversionMismatch
CP may not function properly
GTW_w018_CMPversionMismatch
CMP may not function properly
GTW_w017_BMSversionMismatch
BMS may not function properly
CHG_u006_latchDownProxLatched
The presence of a charge cable was detected (via the proximity signal) and the latch was down.
GTW_w157_lowVoltageSupportFault
There has been an issue in providing support to the low voltage (LV) bus, and the voltage has dropped below the target. This can be caused by:
Wiring issues between the DCDC and rest of vehicle on LV harness (B+ or ground).
Loose 12V battery positive or negative connections at either end of the harness.
No LV support provided due to low Battery Management System (BMS) State of Charge (SOC).
No LV support provided due to BMS issues.
No LV support provided due to DCDC issues.
No LV support provided due to E-fuse DCDC fuse tripped.
DCDC is not enabled by the BMS or E-fuse.
Controller area network (CAN) bus issues with PT or BDY.
This alert does not mean the 12V battery is bad. It means the vehicle is not adequately supporting the 12V battery and LV system.
GTW_w157_lowVoltageSupportFault
There has been an issue in providing support to the low voltage (LV) bus, and the voltage has dropped below the target. This can be caused by:
Wiring issues between the DCDC and rest of vehicle on LV harness (B+ or ground).
Loose 12V battery positive or negative connections at either end of the harness.
No LV support provided due to low Battery Management System (BMS) State of Charge (SOC).
No LV support provided due to BMS issues.
No LV support provided due to DCDC issues.
No LV support provided due to E-fuse DCDC fuse tripped.
DCDC is not enabled by the BMS or E-fuse.
Controller area network (CAN) bus issues with PT or BDY.
This alert does not mean the 12V battery is bad. It means the vehicle is not adequately supporting the 12V battery and LV system.
Tack för detta! Det är en smula lugnande. Hittade ett par trådar på teslaforum i USA liknande där man trodde precis det. Förhoppningsvis är det något utbytbart som säkringar eller annat från HW till LV. Billigt blir det säkert inte men det kunde ju vara skönt att slippa byta HW-batteri. Borde jag köra några tester eller liknande i service mode innan Tesla tar bilen?
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 23 apr 2025 08:10
av datmbn
S och X har ju ofta fel på jordpunkter (korroderade, al + annat material i ledning)
Kanske så enkelt som en dålig jord mellan kaross och 12v batteri eller jord till säkringsbox eller dcdc konverter
S och X har ju ofta fel på jordpunkter (korroderade, al + annat material i ledning)
Kanske så enkelt som en dålig jord mellan kaross och 12v batteri eller jord till säkringsbox eller dcdc konverter
Får hoppas att det är något sådant. Jag bad Grufman bil för ca ett år sedan gå igenom just det och då var det iaf ok.
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 23 apr 2025 10:29
av datmbn
du har ju också flera koder med versionMismatch
har du fått ner någon ny programvara som inte blivit fullständigt installerad ?
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 23 apr 2025 10:40
av fth
Testa att gå in i service mode och tvinga ominstallation av aktuell mjukvara?
/fth
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 23 apr 2025 12:55
av datmbn
Om du gör det behöver du nog någon form av stödladdning under tiden så inte 12v tar slut innan installationen är klar.(tex annat större batteri eller stark laddare)
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 23 apr 2025 14:46
av svo
Det kan tyvärr vara HV-batteriet som har ett fel, känner igen flera av felkoderna från när det gick sönder i min Model S P85 2014.
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 23 apr 2025 18:14
av mans71
Någon som vet vad ett nytt, inte refurbed, 90-batteri kostar?
Någon som vet vad ett nytt, inte refurbed, 90-batteri kostar?
Finns det ens nya såna numera?
[Edit]Det kanske var 85 som inte fanns.
17500 + moms etc…
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 24 apr 2025 12:22
av Bjelke
17500 dollar alltså, plus moms motsvarande om jag fattar rätt.
Felet kan nog också vara DCDC-omvandlaren, även ihop med nåt
i säkrings boxen. Typ 15-20 tusen att fixa isf…
Re: Hur starta laddning på urladdad bil?
Postat: 24 apr 2025 13:45
av Jojo
Bäst Du vänder Dig till en verkstad som kan. Jag personligen har jättebra erfarenheter med EVrepair
Kolla även här: Battery & Drive Unit