Sida 1 av 1
Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 14 apr 2025 20:50
av frosse
Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 14 apr 2025 21:23
av manneson
Ja det funkar fint. Se till att uttaget du kopplar den i inte glappar på ngt sätt bara. Samt dra ner ampere så mkt som möjligt.
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 14 apr 2025 21:26
av fth
Så länge uttaget är korrekt installerat och avsäkrat så är det inga som helst problem att ladda med 10+ A med schuko.
Den kabeln kommer funka utmärkt, jag har en exakt likadan.
/fth
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 14:01
av Dafro
Nja, det bör vara ganska nytt också, jag har ett uttag som blev duktigt bränt så jag skulle inte köra några 10A om det inte är skapligt nytt.
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 14:29
av fth
Dafro skrev: ↑15 apr 2025 14:01
Nja, det bör vara ganska nytt också, jag har ett uttag som blev duktigt bränt så jag skulle inte köra några 10A om det inte är skapligt nytt.
Ja, man bör absolut inspektera och testa innan man drar upp effekten, det är ju bara att börja lågt och öka 1A i taget och kolla efter någon timme om något börjar bli varmt. Man bör ju begränsa effekten av andra skäl också, lite pinsamt att dra huvudsäkringen hos svärföräldrarna mitt i midsommarfirandet.
/fth
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 14:40
av Arctic Drifter
frosse skrev: ↑14 apr 2025 20:50
Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
Som komplement till forumexpertisen så har faktiskt elsäkerhetsverket information på ämnet:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/

Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 14:54
av manneson
Dafro skrev: ↑15 apr 2025 14:01
Nja, det bör vara ganska nytt också, jag har ett uttag som blev duktigt bränt så jag skulle inte köra några 10A om det inte är skapligt nytt.
Det har jag också gjort, men det var lite glapp...
Kontakten måste sitta bra i uttaget annars blir det problem vid långvarig belastning.
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 20:26
av frosse
Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 20:48
av manneson
frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26
Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…
Deras rekommendationer är ju anpassade för folk som inte har en aning om något överhuvudtaget. Dvs sånna som använder gamla slitna kontakter/uttag, ihoprullade och ihoptejpade kablar i en stor härva, nära något brandfarligt osv...
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 21:21
av Dafro
frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26
Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…
Nej det är inte säkert. Det sitter en temperaturgivare i schucko kontakten som känner av om eluttaget blir för varmt, denna sätts ju ur spel med en förlängningssladd. Jag skulle bara köra med cee uttag 2 eller trefas om jag inte bara skulle ladda väldigt lite. Bättre att ladda upp innan du kommer fram.
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 22:18
av fth
Dafro skrev: ↑15 apr 2025 21:21
frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26
Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…
Nej det är inte säkert. Det sitter en temperaturgivare i schucko kontakten som känner av om eluttaget blir för varmt, denna sätts ju ur spel med en förlängningssladd. Jag skulle bara köra med cee uttag 2 eller trefas om jag inte bara skulle ladda väldigt lite. Bättre att ladda upp innan du kommer fram.
Temperatursensorn kommer ju förstås inte känna om "första" uttaget blir varmt, men den sätts ju inte "ur spel", och som sagt, det är bara att testa med låg effekt och öka 1A i taget till önskad nivå och kontrollera att inget börjar kännas varmt.
Det är verkligen inte något unikt med att ladda bilen jämfört med att använda många andra laster med hög effekt, konvektorelement på 2kW för 199:- från Biltema t.ex. som folk glatt pluggar in i diverse skumma uttag från 60-talet och värmer upp fritidshuset med i påsk, det skulle jag själv vara betydligt mer oroad över än en elbil som laddar med en rimligt effekt i ett korrekt installerat och dimensionerat schuko-uttag.
Var och en får så klart göra som man vill, men jag har laddat i otaliga schuko-uttag genom åren, med och utan förlängning, utan några som helst problem, det är bara att använda sunt förnuft.
Det är självklart så att det är
bättre med ett 1-/3-fas CEE-uttag, eller ännu hellre en riktig laddbox, men schuko funkar också alldeles utmärkt.
/fth
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 15 apr 2025 22:39
av HenrikC
Ja, det funkar fint. Jag laddade bilen dagligen under ett par år från ett uttag avsäkrat 16A med en skarvsladd som jag lagt i en ring bara för att visa att folk som oroar sig har fel.
Re: Förlängningssladd för sällanladdning
Postat: 16 apr 2025 05:59
av Dafro
fth skrev: ↑15 apr 2025 22:18
Dafro skrev: ↑15 apr 2025 21:21
frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26
Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…
Nej det är inte säkert. Det sitter en temperaturgivare i schucko kontakten som känner av om eluttaget blir för varmt, denna sätts ju ur spel med en förlängningssladd. Jag skulle bara köra med cee uttag 2 eller trefas om jag inte bara skulle ladda väldigt lite. Bättre att ladda upp innan du kommer fram.
Temperatursensorn kommer ju förstås inte känna om "första" uttaget blir varmt, men den sätts ju inte "ur spel", och som sagt, det är bara att testa med låg effekt och öka 1A i taget till önskad nivå och kontrollera att inget börjar kännas varmt.
Det är verkligen inte något unikt med att ladda bilen jämfört med att använda många andra laster med hög effekt, konvektorelement på 2kW för 199:- från Biltema t.ex. som folk glatt pluggar in i diverse skumma uttag från 60-talet och värmer upp fritidshuset med i påsk, det skulle jag själv vara betydligt mer oroad över än en elbil som laddar med en rimligt effekt i ett korrekt installerat och dimensionerat schuko-uttag.
Var och en får så klart göra som man vill, men jag har laddat i otaliga schuko-uttag genom åren, med och utan förlängning, utan några som helst problem, det är bara att använda sunt förnuft.
Det är självklart så att det är
bättre med ett 1-/3-fas CEE-uttag, eller ännu hellre en riktig laddbox, men schuko funkar också alldeles utmärkt.
/fth
Med sätts ur menar jag ju såklart där det gör nytta så att man inte bränner ner huset om man har otur. Håller med om värmefläkt mm. Det jag bara vill trycka på är att man kontrollerar hur eluttaget ser ut och lämpligen inte kör 10A längre tid obevakat när man sover tex men att ladda dagtid och kolla till det så skulle jag göra det i nödfall och med 5-6A i ett fräscht uttag så skulle inte jag oroa mig.