Sida 1 av 1
Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 07 apr 2025 18:11
av sven-labil
AC-firmor är givetvis ivrigast och argumenterar för årlig service (delvis för att skölja bort salt från kondensorn).
Tesla rekommenderar byte av torkmedel vartannat år, men gjorde inte det när min bil var på allmän service strax innan garantin gick ut för två år sen.
Nu fick jag ett kostnadsförslag på 5884:- (varav 19:- för själva torkmedlet).
Det kändes dyrt, så jag ringde Grufman i morse för att fråga vad de ville ha. Han jag pratade med sa (ungefär) att det nästan alltid finns ett läckage om man behöver göra nåt med AC:n på en Tesla och att det är helt onödigt att byta torkmedel.
Kör vidare med din bil och behåll pengarna!
Hmm…
Min bil är sex år gammal och har gått 6000 mil.
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 08 apr 2025 00:15
av spacecoin
sven-labil skrev: ↑07 apr 2025 18:11
AC-firmor är givetvis ivrigast och argumenterar för årlig service (delvis för att skölja bort salt från kondensorn).
Tesla rekommenderar byte av torkmedel vartannat år, men gjorde inte det när min bil var på allmän service strax innan garantin gick ut för två år sen.
Nu fick jag ett kostnadsförslag på 5884:- (varav 19:- för själva torkmedlet).
Det kändes dyrt, så jag ringde Grufman i morse för att fråga vad de ville ha. Han jag pratade med sa (ungefär) att det nästan alltid finns ett läckage om man behöver göra nåt med AC:n på en Tesla och att det är helt onödigt att byta torkmedel.
Kör vidare med din bil och behåll pengarna!
Hmm…
Min bil är sex år gammal och har gått 6000 mil.
"If it ain't broken..." Låter klokt.
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 08 apr 2025 07:36
av tor-ake
Mina bilars AC har alltid börjat krångla efter 7-8 år, med lågt tryck till följd av antingen läckande tätningar eller kondensor.
Om man ska göra nånting är det att mäta trycket och det kan man göra i HVAC servicemenyn på åtminstone nyare teslor, men ganska enkelt att göra mekaniskt om man har ett manometergrenrör. Är trycket inom spec är det bara köra vidare men annars är det en större operation - suga ur köldmedium, läcksöka och laga (oftast kondensor och torkfilter men ibland bara nån tätning)
Eller så kör man bara vidare. Dålig snabbladdning och svettiga passagerare är väl typ det värsta som kan hända.
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 08 apr 2025 08:52
av MY_piraya
De bilar jag gjort det på har alla varit 10år eller äldre .
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 08 apr 2025 15:30
av NiklasTesla
tor-ake skrev: ↑08 apr 2025 07:36
Mina bilars AC har alltid börjat krångla efter 7-8 år, med lågt tryck till följd av antingen läckande tätningar eller kondensor.
Om man ska göra nånting är det att mäta trycket och det kan man göra i HVAC servicemenyn på åtminstone nyare teslor, men ganska enkelt att göra mekaniskt om man har ett manometergrenrör. Är trycket inom spec är det bara köra vidare men annars är det en större operation - suga ur köldmedium, läcksöka och laga (oftast kondensor och torkfilter men ibland bara nån tätning)
Eller så kör man bara vidare. Dålig snabbladdning och svettiga passagerare är väl typ det värsta som kan hända.
Det kan vara som på vår Model 3 att felet är 12v kablage som gått av / ställdonet till luftintaget fram som inte öppnar sig. När du snabbladdar gör detta frl att bilen då tar AC-kyla från kupén för att kyla batteripacket vid snabbladdning. Byte kabelhärvan (då en liten kabel 12v kabel gått av) som sitter inne i stötfångaren fram för ca 3500 hos Tesla och nu fungerar ACn perfekt efter det samt bilen laddar snabbt igen med ca 250kw peak vid SuC-laddning. Skulle börja kolla det samt MVH
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 08 apr 2025 17:26
av leiflodde
Fick meddelande om att service behövdes av ac.
Blev även att byta en ventil 3300:- gick på 20 min
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 08 apr 2025 17:27
av leiflodde
Fick meddelande om att service behövdes av ac.
Blev även att byta en ventil 3300:- gick på 20 min
Glömde MS -19 19 000 mil
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Postat: 09 apr 2025 07:33
av tor-ake
NiklasTesla skrev: ↑08 apr 2025 15:30
tor-ake skrev: ↑08 apr 2025 07:36
Mina bilars AC har alltid börjat krångla efter 7-8 år, med lågt tryck till följd av antingen läckande tätningar eller kondensor.
Om man ska göra nånting är det att mäta trycket och det kan man göra i HVAC servicemenyn på åtminstone nyare teslor, men ganska enkelt att göra mekaniskt om man har ett manometergrenrör. Är trycket inom spec är det bara köra vidare men annars är det en större operation - suga ur köldmedium, läcksöka och laga (oftast kondensor och torkfilter men ibland bara nån tätning)
Det kan vara som på vår Model 3 att felet är 12v kablage som gått av / ställdonet till luftintaget fram som inte öppnar sig.
Ja! Bra poäng där. För att kunna kolla trycken måste de grundläggande grejerna funka. Och det kan man kolla enkelt själv - en varm dag, slå på full AC/auto och kliv ut och kolla att kompressorn går (knattrande ljud under huven), att fläktarna framtill går järnet och att det är fritt blås in till kondensorn/kylaren framtill, och ej någon död fiskgjuse e.dyl. som blockerar luftintaget.

Gäller alla teslor inte bara model 3.
På vår Honda Jazz var det dubbelfel, dels hade kondensorn sprungit läck *och* reläet till kompressorn hade lagt ned verksamheten. "Min" AC-gubbe hittade inte var reläet satt så jag fick ta tillbaka bilen och byta det själv först (det satt *under* vänstra framljuset, man fick demontera en del), sedan kunde han läcksöka och byta kondensorn. Han är inte specialist på japanska bilar kan man säga
