Sida 1 av 1
Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 30 mar 2025 13:28
av Falcon_b
Hallå forumet!
Nu när det är hjulskiftestider så tänkte jag passa på att informera om en sak som drabbat mig, så att ni övriga slipper
Som nybliven Tesla-ägare i höstas (MY LR RWD) så lämnade jag in mina vinterhjul på förvaring och sedermera hjulskifte. När jag sedan åkte förbi för att få hjulbultarna efterdragna så noterade jag att personalen inte hade koll på hur hjulsidorna på en Tesla sitter fast. Personalen brukade vål för att få loss dessa vilket reulterade i att ena hjulsidan gick sönder (ena fästet lossnade/gick av) innan jag han stoppa det hela. Firman erkände sitt misstag och ville ersätta hjulsidan. Dock visade det sig att hur dem än försökte (webben, telefon, mail etc) så kunde dem inte få köpa en hjulsida av Tesla utan det hela slutade med att jag fick köpa den själv och sen gjorde jag och däckfirman upp det i efterhand. Nu när jag skiftade hjul igen så var jag lite mer på alterten och såg direkt att personalen återigen började slita och dra i hjulsidorna. Denna gång han jag stoppa dem och visade hur man ska göra, ett "Aha!"-moment. Även vid efterdragning så var det samma problem som jag fick förklara för dem. Trots att jag frågade flera gånger vid hjulskifte/efterdragning så var svaret att dem hade koll på hur man gjorde med Tesla, vilket dem hade avseende lyftpuckarna, men inte avseende hjulsidorna.
Nu kanske det bara är min lokala däckfirma som är kass, men kanske inte. Så därför tipsar jag er övriga om att ha lite koll på däckfirman när dem byter era hjul så att ni inte får trasiga hjulsidor.
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 30 mar 2025 17:21
av Trean
Nu har jag bara centrumkåpor på mina bilar, men jag brukar plocka av dem innan jag lämnar bilen till däckverkstan. Annars monterar de ändå tillbaka dem fel. Botten på Tesla-T:et ska ju peka på ventilen.
Jag brukar också säga att låsmuttern ligger i mugghållaren, men trots det brukar de alltid leta i bagageluckan efter låsmuttern.

Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 09:32
av Freez
Jag plockar alltid bort hjulsidorna själv innan jag lämnar bilen till Euromaster. Vill inte riskera en spräckt hjulsida även om det säkert funkar alldeles utmärkt de flesta gångerna.
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 10:18
av mikebike
Jag plockade av hjulsidorna första dan och la dem i källarförrådet. Där ligger de kvar.
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 12:39
av Oscar11
mikebike skrev: ↑03 apr 2025 10:18
Jag plockade av hjulsidorna första dan och la dem i källarförrådet. Där ligger de kvar.
Tillsammans med radarn?

Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 13:20
av mikebike
Oscar11 skrev: ↑03 apr 2025 12:39
mikebike skrev: ↑03 apr 2025 10:18
Jag plockade av hjulsidorna första dan och la dem i källarförrådet. Där ligger de kvar.
Tillsammans med radarn?
Det är inte jag som plockat bort radarn!
Det var dessutom 6 månader efter köpet...
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 15:34
av Sueco
Så hur ska man göra då? Vid en snabb googling tyckte jag det såg ut som att det är våld som gäller...
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 15:58
av Arctic Drifter
Sueco skrev: ↑03 apr 2025 15:34
Så hur ska man göra då? Vid en snabb googling tyckte jag det såg ut som att det är våld som gäller...
Beror ju lite på vilken typ av fälg du har, här är den officiella informationen (scrolla lite):
https://www.tesla.com/ownersmanual/2020 ... %20hjul%20(som%20ibland%20kan%20m%C3%A4rkas%20som%20vibrationer%20genom%20ratt
På mina 21" så brukar jag ta en 2.5 mm vinklad insexnyckel och lirka in i hålet och sedan rycka till lite lätt.
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 16:57
av Sueco
På samma tema så hade firman som bytte till mina vinterhjul monterat dem åt fel håll. Jag använde en annan firma nu när jag bytte till sommarhjulen och de upplyste mig om att jag hade kört med felvända däck hela vintern.
Detta borde rimligtvis ha kunnat påverka min säkerhet negativt. Såklart klantigt av mig att inte kolla men tycker att dessa firmor bör ha lite ansvar på sig att göra rätt.
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 17:26
av Arctic Drifter
Sueco skrev: ↑03 apr 2025 16:57
På samma tema så hade firman som bytte till mina vinterhjul monterat dem åt fel håll. Jag använde en annan firma nu när jag bytte till sommarhjulen och de upplyste mig om att jag hade kört med felvända däck hela vintern.
Detta borde rimligtvis ha kunnat påverka min säkerhet negativt. Såklart klantigt av mig att inte kolla men tycker att dessa firmor bör ha lite ansvar på sig att göra rätt.
Instämmer, men jag har råkat ut för felvända däck, att de satt bredare däcken fram, att de glömt att återmontera hjulmuttrar så man rullat ut med 20 st av 25 st monterade. Och jag har ändå gjort det allra mesta själv. Bara lämnat in för vissa reparationer, montering av nya däck och kört hjulförvaring en säsong.
Branschen lider såklart av ett stort behov av arbetskraft under en kort period vilket gör att många som knappt är anställningsbara får jobb under skiftesperioden. Så finns såklart mycket kompetent personal men de mäktar inte med behovet!
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 03 apr 2025 22:06
av airdrive
Ja typiskt problem i branscher med säsongsanställda och dessutom en kort säsong. Dvs lednings-issue om det blir bra eller inte.
Tog det hela själv i veckan nu när det var fint väder så får bli en okej middag i helgen! Så skönt med sommardäcken på till slut….
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 04 apr 2025 11:44
av Jerker
Arctic Drifter skrev: ↑03 apr 2025 15:58
Sueco skrev: ↑03 apr 2025 15:34
Så hur ska man göra då? Vid en snabb googling tyckte jag det såg ut som att det är våld som gäller...
Beror ju lite på vilken typ av fälg du har, här är den officiella informationen (scrolla lite):
https://www.tesla.com/ownersmanual/2020 ... %20hjul%20(som%20ibland%20kan%20m%C3%A4rkas%20som%20vibrationer%20genom%20ratt
På mina 21" så brukar jag ta en 2.5 mm vinklad insexnyckel och lirka in i hålet och sedan rycka till lite lätt.
Hm... Vi har en Y med aerotäcksidor. I manualen står alltså att man bara helt enkelt ska dra ut dem så klämmorna släpper (dvs bruka våld). Jag har aldrig vågat dra så hårt att de släpper utan sticker in ett finger på var sida och klämmer åt samtidigt som man drar. Det är inte så kul, gör ont och man behöver ha bra kraft i fingrarna, men det är så jag gör. Skulle vilja ha en specialtång till det momentet...
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 13 apr 2025 11:33
av Falcon_b
Sueco skrev: ↑03 apr 2025 15:34
Så hur ska man göra då? Vid en snabb googling tyckte jag det såg ut som att det är våld som gäller...
På mina hjulsidor så finns det en fjädrande klämma/fäste som ser till att hjulsidan sitter fast mot hjulets ekrar. Så jag för in händerna på varsin sida en hjulekern och längst ut, mot fälgen/däcket, sitter det på var sin sida ett fjädrande klämfäste. Från respektive sida trycker jag in fästet (mot hjulekern) och då kan jag lossa den delen av hjulsidan. Sen gör jag samma för varje eker. När det är klart så måste man dock bruka våld då hjulsidan även sitter fast med ett fjäderbelastat fäste i mitten/navet på hjulet. Har inte hittat nåt annat sätt än att vålda loss det. Har inte koll på vilka hjulsidor jag har (modell, namn etc), men dem är svarta.
Re: Heads up inför hjulskifte via däckrifrma!
Postat: 13 apr 2025 11:34
av Falcon_b
Freez skrev: ↑03 apr 2025 09:32
Jag plockar alltid bort hjulsidorna själv innan jag lämnar bilen till Euromaster. Vill inte riskera en spräckt hjulsida även om det säkert funkar alldeles utmärkt de flesta gångerna.
Så får det nog bli fortsättningsvis.