Sida 1 av 1

Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Postat: 12 mar 2025 15:45
av Olsson
ACn på min Tesla Model S P85 2013 kylde dåligt, och jag lämnade in den på service. Kondensorn var trasig - inget särskilt uppseendeväckande. Dock fick jag funderaren - behöver även kylning till höspänningsbatteriet servas då och då?

Jag har googlat på det, men endast hittat att Tesla tidigare rekommenderade att kylvätskan skulle bytas med jämna mellanrum, men nu istället rekommendera att låta kylvätskan vara så länge inga felmeddelanden kommer upp.

Avseende ACn så fanns det inget felmeddelande som påtalade att något var fel alls. Hur beter sig eventuella felaktigheter för kylsystemet till högspänningsbatteriet? Är det lämpligt med förebyggande service alls under bilens livslängd, eller skall man förutsätta att allt är som det skall så länge det inte dyker upp felmeddelanden.

För egen del så har jag inte observerat något som framstår som uppenbart konstigt för en amatör - men min bilpark är begränsad till en enda Tesla, så min statistik haltar en smula.

Ni med mer kunskap i ämnet? Spelar det här någon roll alls för batteriets hälsa, eller kan man ignorera det?

Re: Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Postat: 12 mar 2025 15:55
av tor-ake
Kylsystemet är fyllt med en gas, köldmedium, torkmedel och smörjmedel som är tänkta att hålla bilens livslängd, så länge inte yttre påverkan (salt, stenskott, kollisioner med små och stora djur). Finns ingen förebyggande service, bara att upptäcka och laga läckor som uppkommer. Jämför med en frysbox som kan stå och surra i 30 år eller mer utan problem. Den skulle knappast funka i 30 år om man åkte omkring på vägarna med den.

Kylvätskan innehåller antikorrosionsmedel som successivt förbrukas, men anger tesla att det inte skall bytas så är det det som gäller till motsatsen bevisats. Svjv är stor del av vätskeledningarna och pumparna ickemetalliska, inte som motorblocket i en fossilbil, så antikorrosion är inte lika viktigt.

Re: Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Postat: 12 mar 2025 16:37
av lem
Kondensorna sitter framför framhjulen och ganska utsatt. Jag fick byta båda förra året (-27 kkr om jag kommer ihåg rätt).

Re: Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Postat: 12 mar 2025 17:29
av Olsson
Aha - men hur vet jag när/om kondensorerna behöver bytas? För ACn så visades inga felmeddelanden, vilket servicepersonal påpekade var normalt.

Hur yttrade sig problemet för dig? Felmeddelanden eller inte? Andra symptom?

Re: Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Postat: 12 mar 2025 19:47
av tor-ake
På model 3/Y kan man gå in i servicemenyn och kolla tryck och temperatur på både hög- och lågtryckssidan av AC-systemet, och så kan man jämföra dem med spec. Kanske går på model S, med? Säkerligen på palladium men kanske även på äldre?

Om det inte är tillräckligt många grader skillnad mellan hög- och lågtryckssidan, och rätt tryck på både låg och hög så är det förmodligen en läcka nånstans som har släppt ut köldmediet.

Re: Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Postat: 13 mar 2025 19:36
av Jaegaern
På äldre S och X rekommenderas att man gör en ”re-seal” då det som dödar de tidiga batteripacken är fukt som tränger in.

EV Clinic i Berlin gör det. Säkerligen firman i Malmö också, glömmer namn.

Edit: fukt, inte fult.

Re: Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Postat: 14 mar 2025 08:07
av Olsson
Tack för era tydliga och informativa svar.