Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?
Postat: 12 mar 2025 15:45
ACn på min Tesla Model S P85 2013 kylde dåligt, och jag lämnade in den på service. Kondensorn var trasig - inget särskilt uppseendeväckande. Dock fick jag funderaren - behöver även kylning till höspänningsbatteriet servas då och då?
Jag har googlat på det, men endast hittat att Tesla tidigare rekommenderade att kylvätskan skulle bytas med jämna mellanrum, men nu istället rekommendera att låta kylvätskan vara så länge inga felmeddelanden kommer upp.
Avseende ACn så fanns det inget felmeddelande som påtalade att något var fel alls. Hur beter sig eventuella felaktigheter för kylsystemet till högspänningsbatteriet? Är det lämpligt med förebyggande service alls under bilens livslängd, eller skall man förutsätta att allt är som det skall så länge det inte dyker upp felmeddelanden.
För egen del så har jag inte observerat något som framstår som uppenbart konstigt för en amatör - men min bilpark är begränsad till en enda Tesla, så min statistik haltar en smula.
Ni med mer kunskap i ämnet? Spelar det här någon roll alls för batteriets hälsa, eller kan man ignorera det?
Jag har googlat på det, men endast hittat att Tesla tidigare rekommenderade att kylvätskan skulle bytas med jämna mellanrum, men nu istället rekommendera att låta kylvätskan vara så länge inga felmeddelanden kommer upp.
Avseende ACn så fanns det inget felmeddelande som påtalade att något var fel alls. Hur beter sig eventuella felaktigheter för kylsystemet till högspänningsbatteriet? Är det lämpligt med förebyggande service alls under bilens livslängd, eller skall man förutsätta att allt är som det skall så länge det inte dyker upp felmeddelanden.
För egen del så har jag inte observerat något som framstår som uppenbart konstigt för en amatör - men min bilpark är begränsad till en enda Tesla, så min statistik haltar en smula.
Ni med mer kunskap i ämnet? Spelar det här någon roll alls för batteriets hälsa, eller kan man ignorera det?