Sida 1 av 9

Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 08:14
av termosen
Märkligt infantil debatt från media. Förstår de såhär lite om detta undrar man hur det är ställt i andra frågor.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 08:17
av Arctic Drifter
termosen skrev: 06 mar 2025 08:14
Märkligt infantil debatt från media. Förstår de såhär lite om detta undrar man hur det är ställt i andra frågor.
Är det inte oftast så att när man läser om något i media som man har kunskaper inom inser man att det är många faktafel, sedan läser man nästa artikel som man inte har kunskap inom och förfasas? :)

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 08:20
av Jaegaern
Arctic Drifter skrev: 06 mar 2025 08:17
termosen skrev: 06 mar 2025 08:14
Märkligt infantil debatt från media. Förstår de såhär lite om detta undrar man hur det är ställt i andra frågor.
Är det inte oftast så att när man läser om något i media som man har kunskaper inom inser man att det är många faktafel, sedan läser man nästa artikel som man inte har kunskap inom och förfasas? :)
Det är egentligen rätt sjukt.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 08:25
av manneson
Arctic Drifter skrev: 06 mar 2025 08:17
termosen skrev: 06 mar 2025 08:14
Märkligt infantil debatt från media. Förstår de såhär lite om detta undrar man hur det är ställt i andra frågor.
Är det inte oftast så att när man läser om något i media som man har kunskaper inom inser man att det är många faktafel, sedan läser man nästa artikel som man inte har kunskap inom och förfasas? :)
Själv har jag slutat följa nyhetsrapporteringen. Det är bara ett flöde av negativt skit.
Saknar det inte överhuvudtaget. Har något viktigt hänt får man reda på det oavsett.
Vi människor är inte byggda för att bli bombarderade med onödig info hela dagarna…

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 08:57
av holden
termosen skrev: 06 mar 2025 08:14
Märkligt infantil debatt från media. Förstår de såhär lite om detta undrar man hur det är ställt i andra frågor.
Det handlar inte om att de inte förstår eller kan ta reda på fakta utan om att rapportera med en vinkling som stödjer deras eget narrativ.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 09:03
av Maw
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
Det är inte bara försäljningen av Model Y som går ner. Även försäljningen av Model 3 rasar. Den här benägenheten att skylla på media så fort det går dåligt för Tesla är ganska tröttsam…


Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 09:06
av krillokrokodil
Har svårt att tro att ett fabriksstopp skulle påverkar försäljningen, leveranstiden möjligtvis. Ser inte att Tesla skulle skriva en lapp i försäljningen med "Inga beställningar på ett par veckor medan vi bygger om".

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 09:15
av backe
krillokrokodil skrev: 06 mar 2025 09:06
Har svårt att tro att ett fabriksstopp skulle påverkar försäljningen, leveranstiden möjligtvis. Ser inte att Tesla skulle skriva en lapp i försäljningen med "Inga beställningar på ett par veckor medan vi bygger om".
I Kina där man hade hundratusentals beställningar enligt "rykten" så är det bara 2-4 veckor väntetid på RWD Juniper. Så tillgången verkar inte helt begränsande där åtminstone.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 09:25
av Magre
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.
Grundproblemet är ju att Tesla inte kommit med någon ny "vanlig" bilmodell på +5 år.
S,X och 3 säljer ju alla sämre än sina toppår trots refresh.
Elon la' allt krut på sin futuristiska Cybertruck som verkar gå så där.
Vad hände med 2 miljoner reservationer, 250k Cybertrucks 2025?

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 09:29
av termosen
krillokrokodil skrev: 06 mar 2025 09:06
Har svårt att tro att ett fabriksstopp skulle påverkar försäljningen, leveranstiden möjligtvis. Ser inte att Tesla skulle skriva en lapp i försäljningen med "Inga beställningar på ett par veckor medan vi bygger om".
Definitionen på försäljning är levererade, inte ordrar.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 09:40
av TiborBlomhall
Maw skrev: 06 mar 2025 09:03
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
Det är inte bara försäljningen av Model Y som går ner. Även försäljningen av Model 3 rasar. Den här benägenheten att skylla på media så fort det går dåligt för Tesla är ganska tröttsam…

Enligt car.info nyregistrerades Tesla Model 3 i Sverige:
jan 2024: 145
feb 2024: 58

jan 2025: 98
feb 2025: 131


Enligt mobilitysweden.se:
jan 2024: 142
feb 2024: 58

jan 2025: 97
feb 2025: 132

Så enligt pålitliga svenska källor har antal nyregistrerade Tesla Model 3 ökat med 12% sedan samma period i fjol.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 09:52
av Maw
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 09:40
Maw skrev: 06 mar 2025 09:03
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
Det är inte bara försäljningen av Model Y som går ner. Även försäljningen av Model 3 rasar. Den här benägenheten att skylla på media så fort det går dåligt för Tesla är ganska tröttsam…

Enligt car.info nyregistrerades Tesla Model 3 i Sverige:
jan 2024: 145
feb 2024: 58

jan 2025: 98
feb 2025: 131


Enligt mobilitysweden.se:
jan 2024: 142
feb 2024: 58

jan 2025: 97
feb 2025: 132

Så enligt pålitliga svenska källor har antal nyregistrerade Tesla Model 3 ökat med 12% sedan samma period i fjol.
Ja, man kan välja att cherrypicka en liten marknad som Sverige för att få fram en snedvriden bild. Eller så tittar man på en samlad större bild över Europa som den jag postade.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 10:10
av T4s
Arctic Drifter skrev: 06 mar 2025 08:17
termosen skrev: 06 mar 2025 08:14
Märkligt infantil debatt från media. Förstår de såhär lite om detta undrar man hur det är ställt i andra frågor.
Är det inte oftast så att när man läser om något i media som man har kunskaper inom inser man att det är många faktafel, sedan läser man nästa artikel som man inte har kunskap inom och förfasas? :)
Tänk dig då om man inte har några kunskaper alls och tror sig vara expert på något så fort man läst en krönika på DN. Nu är tydligen alla experter på bilstatistik, igår var det krig och i förrgår var det diplomati.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 10:26
av snakenbake
Maw skrev: 06 mar 2025 09:52
Ja, man kan välja att cherrypicka en liten marknad som Sverige för att få fram en snedvriden bild. Eller så tittar man på en samlad större bild över Europa som den jag postade.

https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA/MO ... /YoY-Chart

Du har typ rätt, men lite hårt att kalla det ett försäljningsras med tanke på nya produkter på ingång.
Om man jämför nyregistreringar av model 3 i jan-feb mot förra året i länder med tillgänglig data så är det faktiskt en minskning.

För följande länder: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE
6072 model 3 registrerades 2025
7898 model 3 registrerades 2024

Varför det är så är svårt att säga.
Och just i sverige har försäljningen ökat när man exkluderar Model Y.

SVT väljer att göra ett reportage om "raset" vilket drar Tesla i smutsen en vända till.
Jag tycker de kunde rapportera om annat(!).

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 10:26
av T4s
Maw skrev: 06 mar 2025 09:03
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
Det är inte bara försäljningen av Model Y som går ner. Även försäljningen av Model 3 rasar. Den här benägenheten att skylla på media så fort det går dåligt för Tesla är ganska tröttsam…

Är inte det peak Highland försäljning inom EU jämfört med normala försäljning som började dala efter Q3 2024.
Själv tror jag Model 3 måste ner i pris i Sverige för att kunna konkurrera mot MY eller en Model Q.

Litar man blint på Fred utan att kolla upp saker själv så är man ganska trött också.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 10:30
av manneson
snakenbake skrev: 06 mar 2025 10:26
Maw skrev: 06 mar 2025 09:52
Ja, man kan välja att cherrypicka en liten marknad som Sverige för att få fram en snedvriden bild. Eller så tittar man på en samlad större bild över Europa som den jag postade.

https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA/MO ... /YoY-Chart

Du har typ rätt, men lite hårt att kalla det ett försäljningsras med tanke på nya produkter på ingång.
Om man jämför nyregistreringar av model 3 i jan-feb mot förra året i länder med tillgänglig data så är det faktiskt en minskning.

För följande länder: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE
6072 model 3 registrerades 2025
7898 model 3 registrerades 2024

Varför det är så är svårt att säga.
Och just i sverige har försäljningen ökat när man exkluderar Model Y.

SVT väljer att göra ett reportage om "raset" vilket drar Tesla i smutsen en vända till.
Jag tycker de kunde rapportera om annat(!).
Inte alls svårt att säga. Miljöbonus har avskaffats på de flesta stora marknader. Det i kombination med avsevärt högre räntor har gjort att månadskostnaden närmast dubblerats. Därför köper folk inte dyrare elbilar i samma utsträckning.
Mindre/billigare elbilar säljer nu bättre, något som Tesla saknar.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 10:40
av snakenbake
manneson skrev: 06 mar 2025 10:30
snakenbake skrev: 06 mar 2025 10:26
Maw skrev: 06 mar 2025 09:52
Ja, man kan välja att cherrypicka en liten marknad som Sverige för att få fram en snedvriden bild. Eller så tittar man på en samlad större bild över Europa som den jag postade.

https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA/MO ... /YoY-Chart

Du har typ rätt, men lite hårt att kalla det ett försäljningsras med tanke på nya produkter på ingång.
Om man jämför nyregistreringar av model 3 i jan-feb mot förra året i länder med tillgänglig data så är det faktiskt en minskning.

För följande länder: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE
6072 model 3 registrerades 2025
7898 model 3 registrerades 2024

Varför det är så är svårt att säga.
Och just i sverige har försäljningen ökat när man exkluderar Model Y.

SVT väljer att göra ett reportage om "raset" vilket drar Tesla i smutsen en vända till.
Jag tycker de kunde rapportera om annat(!).
Inte alls svårt att säga. Miljöbonus har avskaffats på de flesta stora marknader. Det i kombination med avsevärt högre räntor har gjort att månadskostnaden närmast dubblerats. Därför köper folk inte dyrare elbilar i samma utsträckning.
Mindre/billigare elbilar säljer nu bättre, något som Tesla saknar.
Jag vet detta. Jag försöker diplomatiskt säga att det finns många anledningar till att nyregistreringar är som de är.
Att SVT rapporterar sin vinkel som "fakta" är oerhört irriterande.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 11:06
av backe
snakenbake skrev: 06 mar 2025 10:40
manneson skrev: 06 mar 2025 10:30
snakenbake skrev: 06 mar 2025 10:26
Maw skrev: 06 mar 2025 09:52
Ja, man kan välja att cherrypicka en liten marknad som Sverige för att få fram en snedvriden bild. Eller så tittar man på en samlad större bild över Europa som den jag postade.

https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA/MO ... /YoY-Chart

Du har typ rätt, men lite hårt att kalla det ett försäljningsras med tanke på nya produkter på ingång.
Om man jämför nyregistreringar av model 3 i jan-feb mot förra året i länder med tillgänglig data så är det faktiskt en minskning.

För följande länder: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE
6072 model 3 registrerades 2025
7898 model 3 registrerades 2024

Varför det är så är svårt att säga.
Och just i sverige har försäljningen ökat när man exkluderar Model Y.

SVT väljer att göra ett reportage om "raset" vilket drar Tesla i smutsen en vända till.
Jag tycker de kunde rapportera om annat(!).
Inte alls svårt att säga. Miljöbonus har avskaffats på de flesta stora marknader. Det i kombination med avsevärt högre räntor har gjort att månadskostnaden närmast dubblerats. Därför köper folk inte dyrare elbilar i samma utsträckning.
Mindre/billigare elbilar säljer nu bättre, något som Tesla saknar.
Jag vet detta. Jag försöker diplomatiskt säga att det finns många anledningar till att nyregistreringar är som de är.
Att SVT rapporterar sin vinkel som "fakta" är oerhört irriterande.
Här är vinklingen Juniper. Svårt att rapportera något utan en agenda även om den är omedveten.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 11:12
av Franz
Vill man ha lite mer insikt i det hela kanske jag kan bjuda på lite :)

Tesla tar i runda svängar 20 dagar på sig från produktion till leverans. Det finns så klart stora svängningar men det är åtminstone medianen för Model Y under år 2024. Inget som helst konstigt med bilar som når kund på några dagar eller upp till 2 månader heller.

Tittar vi tillbaka på december 2023 var det väl inte några fantastiska leveranser men en ganska ordentlig produktion som verkar ha hållt på till strax före jul följt av ett produktionsstopp till i början av januari. Med tanke på de medianen 20 dagarna är det ju inte så många januari-tillverkade Model Y som når ut till kund i januari 2024 utan det är främst de som tillverkades i slutet av december som når ut. Närmare bestämt 80%. I Februari 2024 är det ungefär 40% som kommer från 2023 medan resterande 60% är tillverkade 2024.

Om vi nu hoppar fram till december 2024 så ser vi att det levereras väldigt många Model Y men att produktionen faktiskt dras ned på halvfart redan veckorna före jul. Under januari 2025 är det bara meningsfull produktion under några veckor efter ett längre uppehåll kring jul än tidigare samtidigt som det är klart färre 2024-tillverkade bilar som säljs.

Man ska absolut inte glömma av att det här bara är svenska siffror. Vi kan också bara se bilar som faktiskt kommit hit. Skulle det inte levereras en enda bil kommer det så klart också se ut som att produktionen är 0.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 11:39
av snakenbake
backe skrev: 06 mar 2025 11:06
snakenbake skrev: 06 mar 2025 10:40
manneson skrev: 06 mar 2025 10:30
snakenbake skrev: 06 mar 2025 10:26
Maw skrev: 06 mar 2025 09:52
Ja, man kan välja att cherrypicka en liten marknad som Sverige för att få fram en snedvriden bild. Eller så tittar man på en samlad större bild över Europa som den jag postade.

https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA/MO ... /YoY-Chart

Du har typ rätt, men lite hårt att kalla det ett försäljningsras med tanke på nya produkter på ingång.
Om man jämför nyregistreringar av model 3 i jan-feb mot förra året i länder med tillgänglig data så är det faktiskt en minskning.

För följande länder: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE
6072 model 3 registrerades 2025
7898 model 3 registrerades 2024

Varför det är så är svårt att säga.
Och just i sverige har försäljningen ökat när man exkluderar Model Y.

SVT väljer att göra ett reportage om "raset" vilket drar Tesla i smutsen en vända till.
Jag tycker de kunde rapportera om annat(!).
Inte alls svårt att säga. Miljöbonus har avskaffats på de flesta stora marknader. Det i kombination med avsevärt högre räntor har gjort att månadskostnaden närmast dubblerats. Därför köper folk inte dyrare elbilar i samma utsträckning.
Mindre/billigare elbilar säljer nu bättre, något som Tesla saknar.
Jag vet detta. Jag försöker diplomatiskt säga att det finns många anledningar till att nyregistreringar är som de är.
Att SVT rapporterar sin vinkel som "fakta" är oerhört irriterande.
Här är vinklingen Juniper. Svårt att rapportera något utan en agenda även om den är omedveten.
Inte säker på vad du försöker säga. Att jag vinklar åt andra hållet?
Det är möjligt, men jag är inte journalist på SVT.

Svt.se hade detta som första(!) nyhet igår samtidigt som det finns rätt mycket annat som händer i världen.
Intervjuer med taxichaufförer som kände någon som en gång hade haft en kund som inte ville sitta i en Tesla, samt en varumärkesspecialist som sa att Tesla nu ansågs dåligt på grun av Elon av sin huvudsakliga målgrupp.

Jag tror absolut att Elons beteende skadar tesla kortsiktigt, men nog inte till den grad som svt nu pumpar ut till Svenska folket. Får känslan av att journalisten vill att alla svenskar ska veta att Tesla är "fascistiskt". sorgligt imo.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 12:56
av roffe_s
Franz skrev: 06 mar 2025 11:12
Vill man ha lite mer insikt i det hela kanske jag kan bjuda på lite :)

Tesla tar i runda svängar 20 dagar på sig från produktion till leverans. Det finns så klart stora svängningar men det är åtminstone medianen för Model Y under år 2024. Inget som helst konstigt med bilar som når kund på några dagar eller upp till 2 månader heller.

Tittar vi tillbaka på december 2023 var det väl inte några fantastiska leveranser men en ganska ordentlig produktion som verkar ha hållt på till strax före jul följt av ett produktionsstopp till i början av januari. Med tanke på de medianen 20 dagarna är det ju inte så många januari-tillverkade Model Y som når ut till kund i januari 2024 utan det är främst de som tillverkades i slutet av december som når ut. Närmare bestämt 80%. I Februari 2024 är det ungefär 40% som kommer från 2023 medan resterande 60% är tillverkade 2024.

Om vi nu hoppar fram till december 2024 så ser vi att det levereras väldigt många Model Y men att produktionen faktiskt dras ned på halvfart redan veckorna före jul. Under januari 2025 är det bara meningsfull produktion under några veckor efter ett längre uppehåll kring jul än tidigare samtidigt som det är klart färre 2024-tillverkade bilar som säljs.

Man ska absolut inte glömma av att det här bara är svenska siffror.
Tack för bra statistik, som vanligt är statistik statistik men som många också säger - den tidsperiod vi tittar på är alldeles för kort för att dra några säkra slutsatser. Över huvud taget.

Några fakta som rör sig i mitt huvud:
- Teslas storsäljare - MY - undergår just nu en uppdatering till Jupiter.
- M3 Highland (uppdatering) levereras för fullt.
- Trump-administrationen tillträdde 20/1, påhitten därefter, som Ukraina, UN, Parisavtal, Unesco etc har därefter påverkat kanske främst februari. Syns eventuella konsekvenser redan nu i statistiken?

Några säkra iakttagelser kan därmed i nuläget kanske inte göras. Vad jag personligen kan känna nyfikenhet över:

- Tappet för M3 på europeisk nivå är intressant, modellen är nyligen uppdaterad och borde därmed sälja rätt rejält mycket bättre än för ett år sedan (var inte leveransstart för Highland något i stil med skiftet Q1-Q2 i fjol)? Jag hade, med den utgångspunkten, förväntat mig ett normalläge där statistiken för 2025 visat på högre försäljning än 2024.
- Europeisk elbilsmarknad har för 2025 växt i f t 2024.
- Musks bravader hitintills samt den förändrade inställningen hos vissa av de större kunderna har sannolikt inte i alltför hög grad påverkat leveranserna, skillnaden mellan beställning, tillverkning och leverans är lite för lång enligt Dina siffror för att tro att en sådan effekt fullt ut skulle vara synlig i leveransstatistiken.

Så att vi ser ett tapp är noterbart, baserat på M3 och Europeisk marknad. Men det är inte alls tydligt vad gäller MY och den pågående uppdateringen, sannolikt syns nuläget endast i Teslas orderböcker. Och den handen lär bolaget hålla tätt mot kroppen med anledning av nuvarande turbulens.

Men skulle historien komma att visa att Tesla jan-feb 2026 levererar samma antal MY som jan-feb 2025 tror jag knappast någon kan uppfatta det som en seger, oaktat att statistiken visar på status quo.

Tänker jag.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 13:17
av Franz
roffe_s skrev: 06 mar 2025 12:56
Franz skrev: 06 mar 2025 11:12
Vill man ha lite mer insikt i det hela kanske jag kan bjuda på lite :)

Tesla tar i runda svängar 20 dagar på sig från produktion till leverans. Det finns så klart stora svängningar men det är åtminstone medianen för Model Y under år 2024. Inget som helst konstigt med bilar som når kund på några dagar eller upp till 2 månader heller.

Tittar vi tillbaka på december 2023 var det väl inte några fantastiska leveranser men en ganska ordentlig produktion som verkar ha hållt på till strax före jul följt av ett produktionsstopp till i början av januari. Med tanke på de medianen 20 dagarna är det ju inte så många januari-tillverkade Model Y som når ut till kund i januari 2024 utan det är främst de som tillverkades i slutet av december som når ut. Närmare bestämt 80%. I Februari 2024 är det ungefär 40% som kommer från 2023 medan resterande 60% är tillverkade 2024.

Om vi nu hoppar fram till december 2024 så ser vi att det levereras väldigt många Model Y men att produktionen faktiskt dras ned på halvfart redan veckorna före jul. Under januari 2025 är det bara meningsfull produktion under några veckor efter ett längre uppehåll kring jul än tidigare samtidigt som det är klart färre 2024-tillverkade bilar som säljs.

Man ska absolut inte glömma av att det här bara är svenska siffror.
Tack för bra statistik, som vanligt är statistik statistik men som många också säger - den tidsperiod vi tittar på är alldeles för kort för att dra några säkra slutsatser. Över huvud taget.

Några fakta som rör sig i mitt huvud:
- Teslas storsäljare - MY - undergår just nu en uppdatering till Jupiter.
- M3 Highland (uppdatering) levereras för fullt.
- Trump-administrationen tillträdde 20/1, påhitten därefter, som Ukraina, UN, Parisavtal, Unesco etc har därefter påverkat kanske främst februari. Syns eventuella konsekvenser redan nu i statistiken?

Några säkra iakttagelser kan därmed i nuläget kanske inte göras. Vad jag personligen kan känna nyfikenhet över:

- Tappet för M3 på europeisk nivå är intressant, modellen är nyligen uppdaterad och borde därmed sälja rätt rejält mycket bättre än för ett år sedan (var inte leveransstart för Highland något i stil med skiftet Q1-Q2 i fjol)? Jag hade, med den utgångspunkten, förväntat mig ett normalläge där statistiken för 2025 visat på högre försäljning än 2024.
- Europeisk elbilsmarknad har för 2025 växt i f t 2024.
- Musks bravader hitintills samt den förändrade inställningen hos vissa av de större kunderna har sannolikt inte i alltför hög grad påverkat leveranserna, skillnaden mellan beställning, tillverkning och leverans är lite för lång enligt Dina siffror för att tro att en sådan effekt fullt ut skulle vara synlig i leveransstatistiken.

Så att vi ser ett tapp är noterbart, baserat på M3 och Europeisk marknad. Men det är inte alls tydligt vad gäller MY och den pågående uppdateringen, sannolikt syns nuläget endast i Teslas orderböcker. Och den handen lär bolaget hålla tätt mot kroppen med anledning av nuvarande turbulens.

Tänker jag.
Generellt ska man akta sig väldigt mycket, när det gäller Tesla, att dra slutsatser om leveranserna i kvartalens första två månader. I januari 2023 levererades det 102 Model Y medan det i januari 2024 levererades 586 st. Trots en uppgång på 475 % blev det aldrig någon nyhet :lol: .

Highland-leveranserna började i oktober 2023 (tiden går fort). https://www.car.info/sv-se/stats/compar ... mulative=0

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 13:21
av ulpaknulpa56
TiborBlomhall skrev: 06 mar 2025 08:00
Bild

Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.

Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.

Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?

För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.

Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.

Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.

Tittar vi  på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.

Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.

Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.



Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
Om man vänder på frågan då? Hur många mer månader med dålig försäljning i sverige/världen/europa, behöver ni för att förstå att grundproblemet faktiskt är Elon?

För mig är det solklart. Om Pehr G gyllenhammar på Volvo-tiden hade freakat loss och hängt med högerextrema, viftat med armen osv hade jag då köpt en Volvo som första bil? Troligen inte, hade köpt en Saab

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 06 mar 2025 13:23
av roffe_s
Franz skrev: 06 mar 2025 13:17
roffe_s skrev: 06 mar 2025 12:56
Franz skrev: 06 mar 2025 11:12
Vill man ha lite mer insikt i det hela kanske jag kan bjuda på lite :)

Tesla tar i runda svängar 20 dagar på sig från produktion till leverans. Det finns så klart stora svängningar men det är åtminstone medianen för Model Y under år 2024. Inget som helst konstigt med bilar som når kund på några dagar eller upp till 2 månader heller.

Tittar vi tillbaka på december 2023 var det väl inte några fantastiska leveranser men en ganska ordentlig produktion som verkar ha hållt på till strax före jul följt av ett produktionsstopp till i början av januari. Med tanke på de medianen 20 dagarna är det ju inte så många januari-tillverkade Model Y som når ut till kund i januari 2024 utan det är främst de som tillverkades i slutet av december som når ut. Närmare bestämt 80%. I Februari 2024 är det ungefär 40% som kommer från 2023 medan resterande 60% är tillverkade 2024.

Om vi nu hoppar fram till december 2024 så ser vi att det levereras väldigt många Model Y men att produktionen faktiskt dras ned på halvfart redan veckorna före jul. Under januari 2025 är det bara meningsfull produktion under några veckor efter ett längre uppehåll kring jul än tidigare samtidigt som det är klart färre 2024-tillverkade bilar som säljs.

Man ska absolut inte glömma av att det här bara är svenska siffror.
Tack för bra statistik, som vanligt är statistik statistik men som många också säger - den tidsperiod vi tittar på är alldeles för kort för att dra några säkra slutsatser. Över huvud taget.

Några fakta som rör sig i mitt huvud:
- Teslas storsäljare - MY - undergår just nu en uppdatering till Jupiter.
- M3 Highland (uppdatering) levereras för fullt.
- Trump-administrationen tillträdde 20/1, påhitten därefter, som Ukraina, UN, Parisavtal, Unesco etc har därefter påverkat kanske främst februari. Syns eventuella konsekvenser redan nu i statistiken?

Några säkra iakttagelser kan därmed i nuläget kanske inte göras. Vad jag personligen kan känna nyfikenhet över:

- Tappet för M3 på europeisk nivå är intressant, modellen är nyligen uppdaterad och borde därmed sälja rätt rejält mycket bättre än för ett år sedan (var inte leveransstart för Highland något i stil med skiftet Q1-Q2 i fjol)? Jag hade, med den utgångspunkten, förväntat mig ett normalläge där statistiken för 2025 visat på högre försäljning än 2024.
- Europeisk elbilsmarknad har för 2025 växt i f t 2024.
- Musks bravader hitintills samt den förändrade inställningen hos vissa av de större kunderna har sannolikt inte i alltför hög grad påverkat leveranserna, skillnaden mellan beställning, tillverkning och leverans är lite för lång enligt Dina siffror för att tro att en sådan effekt fullt ut skulle vara synlig i leveransstatistiken.

Så att vi ser ett tapp är noterbart, baserat på M3 och Europeisk marknad. Men det är inte alls tydligt vad gäller MY och den pågående uppdateringen, sannolikt syns nuläget endast i Teslas orderböcker. Och den handen lär bolaget hålla tätt mot kroppen med anledning av nuvarande turbulens.

Tänker jag.
Generellt ska man akta sig väldigt mycket, när det gäller Tesla, att dra slutsatser om leveranserna i kvartalens första två månader. I januari 2023 levererades det 102 Model Y medan det i januari 2024 levererades 586 st. Trots en uppgång på 475 % blev det aldrig någon nyhet :lol: .

Highland-leveranserna började i oktober 2023 (tiden går fort). https://www.car.info/sv-se/stats/compar ... mulative=0
Tack för klarläggande om M3, då kanske siffrorna för just den modellen är mer jämförbara trots allt :) Men det innebär också att vi får svårt att sia om något till dess att siffrorna för halvåret ligger på bordet, kanske till och med Q3, då orderstocken vid uppdateringen borde ha betats av.